Is på skade - hvor længe?


Kenneth Lund
 Share

Recommended Posts

Jeg har været så uheldig at opleve, at min vilje overgik mine evner ;o)

Derfor kom jeg til at presse mig selv for meget til styrketræning i onsdag og har lige siden haft p***e ondt i min venstre albue. Den er givet vis "blot" overbelastet.

Jeg har lige siddet med en ispose på den i 15-20 min. og da isposen blev lunken, kom jeg til at tænke på hvordan man egentlig bedst køler skader.

Jeg vil mene at to-tre gange nedkøling med nogle timers mellemrum, i omkring et kvarters tid af gangen, ville være ok, men hvad siger I?

Link to comment
Share on other sites

R.I.C.E. (rest, ice, compression, elevation) princippet siger jo at man skal putte is på i ca. 20 minutter hver time, de første 3 timer (nogen mener flere timer). Du skal holde albuen i ro de første 24-48 timer. Evt. putte noget elastikbind på området og holde det løftet for at undgå yderligere hævelse. Så det ser fornuftigt ud, det du har gjort indtil videre :)

Link to comment
Share on other sites

Nu hedder den PRICEM. Nogle mente der skulle et P og et M på, men kan ikke lige huske hvad de står for.

Drop isen til din skade, det hjælper ikke en meter. Det tager smerten, men hjælper ikke på skaden. Det du ser på fjersyn hvor fodboldspillere får masser af isspray på benet, efter de er faldet hårdt, og så tilbage på banen. Det er ren vanvid, og går det kun værre pga. men tror det hjalp og løber så tilbage på banen, og gør dermed skaden en del værre.

Isen får kun musklerne til at trække sig sammen, når blodet flyver rundt i kroppen på dig, og musklerne er godt oppe at køre. Derfor er det godt på akutte skader, men det hjælper ikke på helbredelsen.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, jeg overså lige at det ikke var en akut skad :unsure: Men som venaN skriver, har is, så sent i forløbet, ikke rigtig nogen effekt hvis der ikke er hævelse. Smertestillende piller hjælper lige så godt.

P'et i PRICEM står for protection og M'et står mobilisation (i form af fysioterapeutisk rådgivning).

Link to comment
Share on other sites

Kasper K: JA og det er jo netop derfor man skelner mellem akutte skader og alm. overbelastningsskader...

Der er selvfølig forskel efter hvor skaden er sket, men is er altid en god løsning. Du kan bruge det med fordel og effiktivt helt op til flere dage efter.

Det tager hævelserne, modvirker blodandsamlinger. - det er effektivt som andre har skrevet at have det på 15-20 hver time.

Man skal passe på med at holde det beskadiget (eks. ankel) helt i ro - Det er en forkert holdning, da ledet låser, blodansamlingerne og hævelsen har svært ved at komme væk. Selvfølgelig mener jeg ikke at man skal belaste det for meget - men lytte til sine smerter og hvis muligt få massage som hjælper ledet og de beskadiget dele omkring med at tømme ud for blodansamling og hævelse.

Dermed mindsker man væsentligt tiden for skaden.

Venlig hilsen

www.bodysystem.dk

Body self development system - Body sds

Massage, kiropraktik og zoneterapi - til behandling af sportsskader, problemer i bevægeapparatet: Forstuvninger, smerter, ømhed, kold skulder, tennisalbue, museskader, overanstrengelse, ryglidelser, hold i ryggen og nakken, træthed, skader m.m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share