"Vand-kold"??


Kenneth Lund
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige haft en underlig oplevelse, som jeg gerne ville have sat ord på, så jeg er mere opmærksom på det fremover.

Jeg drikker ca. en liter vand hver halve time til spinning, men er bekymret for om jeg måske gik "kold" i dag pga. manglende væske, for jeg oplevede følgende:

1. TIL spinning kører jeg mit normale ind til ca. en halv time inde i timen. Her begynder jegat opleve manglende energi og specielt at jeg får kvalme. Jeg "gearer lidt ned" men har hele tiden den der småsvimlende kvalmefornemmelse. Jeg stopper efter ca. 30 min.

2. Da jeg kommer hjem, er min urin synligt mørkere end normalt.

Er jeg mon "løbet tør" for væske, selvom jeg drak så meget? Som vedlagte pulsfil viser, har der ikke (for mig) været noget unormalt - det var altså ikke fordi jeg gik amok og kørte maxpuls hele tiden :)

Ps. Jeg skal måske tilføje at der var meget varmt og fugtigt, da lokalet er lydisoleret (=luften kommer ikke ind/ud på almindelig vis) og deres aircon ikke var i gang.

post-4-1091957861.gif

Link to comment
Share on other sites

Mørk urin er som regel en god indikator for at man er dehydreret. Men den svimle/kvalmende fornemmelse er også tegn på dehydrering. Drik væske før, under og efter. Når du bliver tørstig under træning er det måske allerede forsent. Evt. noget vand kulhydrat pulver, der også salt i som hjælper til at binde væsken.

Thomas Uhrskov (ham med de underholdende skiprogrammer på TV2) lavede selv sin egen drik inden han tog ud på ski: 1 liter kogt vand, 1 spsk. sukker, 1 tsk salt. Det er nemt og billigt.

Link to comment
Share on other sites

Freeze er sandsynligvis på rette spor. Men ud over væske INDEN spinning skal der altså også noget energi til. Hvis jeg spinner om morgnen uden morgenmad, oplever jeg også et let ubehag. (med morgenmad kan jeg til gengæld smage den igen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Som Rønne skriver kan det også være en generel mangel på energi. Sørg for at spise et måltid 2-3 timer før træningen. Nu har jeg aldrig prøvet spinning, men i uv-rugby er der rimelig høj intensitet. Her kan jeg spise en banan ca. 15 -20 mins før jeg hopper i vandet uden at jeg får problemer med at den vil op igen. Så hvis det glipper med et lille mellemmåltid, ja så er en banan eller to en god nødløsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share