Flyes- ubehagelig!


de3
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har kørt øvelsen flyes i et stykke tid, men syntes det er en meget underlig øvelse.....

jeg kører vægtene ud til siden, og så gælder det om at finde det punkt hvor man kan sænke dem ned til, og så have kræfter nok til at hive dem op.......kan det passe? for det er sådan jeg kører dem, og det føles bare ikke rigtigt.....

Kunne i eventuelt fortælle mig om jeg har misforstået noget grundlæggende ved denne øvelse, eller eventuelt foreslå mig en anden øvelse(en der helst kan køres mned frie vægte)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

de er ikke blot ubehagelige, men også en dårlig øvelse!

Der er flere grund til at flyes er en skod øvelse, sammenlignet med de store presseøvelser. For det første er det en isolationsøvelse, med store biomekaniske svagheder (øvelsens natur gør at man ikke kan tage særligt meget vægtmæssigt), som gør at man ikke rigtigt kan løfte noget nævneværdigt, sammenlignet med presseøvelser. Og det er hele sagens kerne. Muskler vokser primært i respons på en stigning i den mekaniske belastning. Jo større vægt man kan påføre musklen, jo bedre. Og mulighederne for lige netop dette er IKKE særligt gode i flyes. Derfor er presseøvelser mange gange bedre.
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg har kørt øvelsen flyes i et stykke tid, men syntes det er en meget underlig øvelse.....

jeg kører vægtene ud til siden, og så gælder det om at finde det punkt hvor man kan sænke dem ned til, og så have kræfter nok til at hive dem op.......kan det passe? for det er sådan jeg kører dem, og det føles bare ikke rigtigt.....

Kunne i eventuelt fortælle mig om jeg har misforstået noget grundlæggende ved denne øvelse, eller eventuelt foreslå mig en anden øvelse(en der helst kan køres mned frie vægte)

lad være at kør den, du har ikk brug for den

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da ikke sige at flyers at HELT ubrugelig. Efter at have kørt en god gang BP og skrå, hvor både bryst og triceps har været meget på arbejde, så kan det være at man kan presse det sidste ud af bryst med flyers, hvor at man fjerne tricepens kraft(Ved godt at skulderne også er på arbejde det, men alligevel).

Det var bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da ikke sige at flyers at HELT ubrugelig. Efter at have kørt en god gang BP og skrå, hvor både bryst og triceps har været meget på arbejde, så kan det være at man kan presse det sidste ud af bryst med flyers, hvor at man fjerne tricepens kraft(Ved godt at skulderne også er på arbejde det, men alligevel).

Det var bare en tanke.

Nu skal i jo huske på at det er en definitions-øvelse og at man træner det inderste af brystet. Hvordan vil i ellers træne det :)

Nej... jeg kunne ikke lade være... SORRY :lol: Disregard above...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg har kørt øvelsen flyes i et stykke tid, men syntes det er en meget underlig øvelse.....

jeg kører vægtene ud til siden, og så gælder det om at finde det punkt hvor man kan sænke dem ned til, og så have kræfter nok til at hive dem op.......kan det passe? for det er sådan jeg kører dem, og det føles bare ikke rigtigt.....

Kunne i eventuelt fortælle mig om jeg har misforstået noget grundlæggende ved denne øvelse, eller eventuelt foreslå mig en anden øvelse(en der helst kan køres mned frie vægte)

Har haft samme problem, og har nu skildt mig af med den.

Link to comment
Share on other sites

Der var en fyr i dag, der hvor jeg trænede, som jeg havde set mange gange før køre flyes som en fast bestanddel af hans brystprogram. Havde tit tænk på at en eller anden dag går det galt for ham - og det gjorde det idag. Han hylede op da håndvægten var bragt i yderstilling og håndvægten drattede til jorden. Han tog sig til skulderen - og listede hastigt væk fra å-stedet - og væk fra den uønskede opmærksomhed fra tilskuerne. I en eller anden kuller og for at slippe for den sidste rest af uønsket opmærksomhed kastede hans sig over den øvelse han stod nærmest som tilfældigvis var dip-stativet "business as usual"

:beatup:

Han nåede heldigvis kun lige at komme op på strakte arme før han kom til sans og samling og hastigt foretrak til omklædningsrummet - mens jeg lagde hans håndvægte på plads ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Der var en fyr i dag, der hvor jeg trænede, som jeg havde set mange gange før køre flyes som en fast bestanddel af hans brystprogram. Havde tit tænk på at en eller anden dag går det galt for ham - og det gjorde det idag. Han hylede op da håndvægten var bragt i yderstilling og håndvægten drattede til jorden. Han tog sig til skulderen - og listede hastigt væk fra å-stedet - og væk fra den uønskede opmærksomhed fra tilskuerne. I en eller anden kuller og for at slippe for den sidste rest af uønsket opmærksomhed kastede hans sig over den øvelse han stod nærmest som tilfældigvis var dip-stativet "business as usual"

:beatup:

Han nåede heldigvis kun lige at komme op på strakte arme før han kom til sans og samling og hastigt foretrak til omklædningsrummet - mens jeg lagde hans håndvægte på plads ;)

Hmm.. Underholdende historie - men jeg har nu aldrig set flyes som en skade-garanteret øvelse.

Hvis man ikke kører for tungt, og ikke overdriver trækket, er den vel i og for sig uskadelig nok.

Link to comment
Share on other sites

men er det så korrekt det jeg gør med at køre armene ud til at jeg finder det magiske punkt hvor jeg lige akkurat kan hive dem op igen?

Jeg har trænet i 2 en halv måned og kører den med 15 kg.s håndvægte.......lyder det fair nok?

Altså ment på den måde at jeg vil høre jer om at den høje vægt gør det umuligt at køre den for en forholdsvis utrænet uden at cheate på en eller anden måde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger bl.a. flyes som skade forebyggende, så den tror jeg hellerikke på.

Jeg har dog aldrig set øvelsen brugt konstruktivt som andet end strækøvelse, så måske trænger jeg til at studere Sheiko!?

som skades forebyggende??? Forklar.............

Kan nu stadig ikk se hvorfor man skal bruge den, kan da godt være som nogle siger at man kan isolere brystet efter bænk og lige presse lidt extra ud, men er det nødvendigt at presse det sidste ud??? Hvorfor så ikk kører til failure??????????

Link to comment
Share on other sites

de3 > Øvelsen udføres således

Teddy > Man kan jo godt udmatte en muskelgruppe uden at køre til failure.

Hvis jeg ikke har benyttet en bestemt øvelse længe, og pludselig sætter den ind i min træning, så vil jeg 9 ud af 10 gange opleve heftige DOMS.

Så selvom det er samme muskler der bliver ramt, kan en ny øvelse og en ny vinkel gøre en forskel.

Link to comment
Share on other sites

Flyes har et vist skadespotentiale pga. den store belastning i yderstillingen (bunden af øvelsen).

Derudover udføres den i 99% af alle tilfælde på den mindst hensigtsmæssige måde.

75b1.jpg75b2.jpg

Hvis man gør som de fleste og løfter med håndfladerne op imod loftet sætter man skulderen i den mest ustabile position muligt.

Man er langt mere sikker med tomlerne pegende imod loftet og håndfladerne pegende mod fødderne.

Derudover er det værd at overveje, om man skal vælge at tage bevægelsen helt ud i maksimal yderstilling eller nøjes med at gå efter et let stræk.

Jeg kan ikke forsvare den øgede skadesrisiko, vs. den minimale øgede hypertrofi effekt af det øgede bevægeudslag.

Mht. flyes skadesforebyggende effekt: det er i høj grad pga den høje belastning i yderstillingen. At man med lette vægte kan arbejde med dynamisk bevægelighed og derudover har vist at høj reps træning styrker bindevævet. Dette kan tænkes at have forebyggende effekt over for pec tears og lignende skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share