Hjælp mig igen!!


munk
 Share

Recommended Posts

Hej

Søger igen Jeres assistance. ( det hjalp mig fint sidst) Jeg har nu trænet styrketræning og løb/ rask gang siden 1/10. Jeg har tabt 16 kg. og nu  er muren der bare --tårnhøj. Jeg har styr på kosten de 1900 kcal. på 6 måltider passer til mit aktivitetsniveau. Jeg kan pga skader ikke vedligeholde styrketræning pt. Altså: 8 km. løb / rask gang og kosten er ikke nok til at få vægten nedad. Der er ikke sket en dyt de seneste 3 uger og det kan mit temperament og udholdenhed ikke klare. Hvad kan jeg gøre for at sætte skub i vægttabet igen ( mangler at reducere med yderligere 15 kg)??!

Link to comment
Share on other sites

hvor ofte løber/går du?

stadigvæk 8km om dagen?

hvilke skader har du fået - knæene igen?

Du burde nok kunne træne uden helt at stoppe, måske bare en lille omlægning? :)

Et vigtigt spg:

Hvornår stoppede du med styrketræning i forhold til, tidspunktet, hvor du ikke tabte dig mere?

Løsningen er nok lidt mere motion til at bygge muskler/forbrænde energi :)

Har du evt. startet på svømning, cykling, spinning el.?

Link to comment
Share on other sites

Populært sagt så forsvare din krop sig og har reguleret dit stofskifte, så du nu ikke taber dig. Hvis du ikke havde skader at kæmpe imod, så ville jeg anbefale dig i en periode at spise svarende til dit forbrug og fokusere på styrketræning. Diætpausen og muskelmasseforøgelsen ville få dit stofskifte op igen.

En intensivering af din konditionstræning, ikke i form mere forbrug i tid, men i form af en forhøjelse af træningsintensiteten i den tid du har afsat (f.eks løb kortere men hurtigere) vil også få sat gang i vægttabet igen. Det kan måske være en fordel i en uge -14 dage at spise lidt mere (proteinrigt, ikke tomme kulhydrater).

Jeg er igang med et ligende projekt (45  ned, 45 to go) så jeg ved hvor flot et resultat du har nået - lad ikke jo jo efekten få dig - klø på, du skal nok komme af med det sidste.

Hør Principia på P1 på lørdag, Morten Z fortæller om vægttab og motion.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har trænet det samme siden 1/10 har kroppen vænnet sig til dine aktiviteter, så er det på tide at variere din træning..

Jeg har selv tabt 33 kg, og kender problemet når vægten står stille og man bliver irriteret over det.

Men problemet er at man skal forvirre kroppen mest mulig, og det er klart jo længere tid du har trænet det sammen, jo mere er kroppen vænnet sig til det..

Link to comment
Share on other sites

Lad mig lige slå fast: Forbrænding > energi i fødeindtag medfører ALTID, ALTID, ALTID vægttab (se tråden: fedtforbrænding).

Hvis du ikke har tabt dig er det fordi: Forbrænding = energi i fødeindtag.

Så enten er dit fødeindtag steget siden din vægtstabsperiode eller også er din forbrænding faldet siden samme periode.

De tre ovenstående Herres forslag/spørgsmål er derfor vigtige og essentielle, hvis der forsat skal ske en positiv udvikling.

Link to comment
Share on other sites

Tak for Jeres engagement. Jeg ved hvad I mener og bruger det jeg kan. Jeg har netop i dag fået ok fra fysioterapeuten, til at starte op med svømning igen, det hjælper sikkert også. For et par mdr. siden var min kondition så ringe og vægten høj at rask gang var nok for mig. Nu interval løber/ går jeg, dvs. løber så længe jeg kan - får pusten igen osv.

Ja, turen er daglig og det er måske en del af problemet?

Link to comment
Share on other sites

Mht. det sidste (træner du for ofte)

Det er simpelt: Lyt til kroppen. Brokker den sig, træner du for meget. Dette gælder specielt for folk som IKKE er igang med at tabe sig. For dem som er i gang med at tabe sig, er der en lille krølle på problematikken. Når man taber sig, kan, hvad der mærkes som overtræning, komme to steder fra.

1. Egentlig overtræning (som hverken slankende eller ikke-slankende har nogen nytte af, fordi det forhindre videre formfremgang)

2. Musklerne er trætte, fordi de ikke har nok brændstof - du taber dig jo (dette element er ikke decideret skadeligt for den videre formfremgang. Kun gør det den aktuelle træning lidt midre effektiv (hvilket for en seriøs motionist også er slemt nok))

Så hvis du kender dine kropssignaler, er der ingen problemer. For undertegnede gælder det, at musklerne føles tunge, når de er i energiunderskud og at de er ømme, når jeg overtræner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share