Forberedelse til trekking


Morten D
 Share

Recommended Posts

Jeg skal på et par ugers trekking i starten af oktober, og det bliver sandsynligvis ikke af den nemme slags. Destinationen er Bhutan og det meste foregår mellem 2000 og 5000 meters højde, 5-6 timer om dagen.

Jeg kunne godt tænke mig lidt råd til, hvordan jeg form-mæssigt forbereder mig bedst muligt på den korte tid jeg har. Mit eget bud er lange vandreture med og uden rygsæk + relativt lange løbeture. Da vi har yak-okser til at bære udstyr, tror jeg ikke rygsæktræningen behøver at fylde voldsomt meget.

Et tillægsspørgsmål:

Jeg har tænkt mig at smide nogle kg. - både muskler og fedt, men er det smart at tage afsted i en helt rippet version?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på et par ugers trekking i starten af oktober, og det bliver sandsynligvis ikke af den nemme slags. Destinationen er Bhutan og det meste foregår mellem 2000 og 5000 meters højde, 5-6 timer om dagen.

Jeg kunne godt tænke mig lidt råd til, hvordan jeg form-mæssigt forbereder mig bedst muligt på den korte tid jeg har. Mit eget bud er lange vandreture med og uden rygsæk + relativt lange løbeture. Da vi har yak-okser til at bære udstyr, tror jeg ikke rygsæktræningen behøver at fylde voldsomt meget.

Jeg ville begynde at vænne min krop til den kommende belastning ved at gå daglige ture af forskellig varighed i forskelligt terræn. Når terrænet er så vigtigt er det fordi det ikke kun er led og senere, der skal optrænes, men også din koordineringsevne.

Desuden er det vigtigt, at du vænner dig til at bruge dit tøj og udstyr fornuftigt, så du skal vænne dig til at vandre i det også.

Hvad angår vægttabet, så ville jeg *ikke* begynde en kur *før* en vandretur. Du vil højst sandsynlig finde ud af, at du taber sig under selv turen, så når du kommer hjem skulle en forsat kur være unødvendig.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Hvad angår vægttabet, så ville jeg *ikke* begynde en kur *før* en vandretur. Du vil højst sandsynlig finde ud af, at du taber sig under selv turen, så når du kommer hjem skulle en forsat kur være unødvendig.

Der er jeg helt enig.

Dine egne forslag til cardio træning synes jeg virker som en fin idé. Det vil gøre det meget lettere for dig i den højde hvis din krop er i god kondi.

Som Hr. K også er inde på - er det god idé at lære dit udstyr at kende - hvis du ikke i forvejen er vandt til trekking og i forvejen har udstyret - specielt mht. dine støvler er det vigtigt de gået godt til inden turen :)

Lyder som fed tur btw. - bare det var mig :bigsmile:

Hvor meget skal man slippe for sådan en tur hvis man må spørge :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tak for tippene. Specielt vil jeg nok tage det med vægttabet op til revision, da jeg ved af erfaring, at 14 hårde dage med sparsom kost kan betyde en del kg. med mit amok-stofskifte.

Det er ikke min første trekkingtur, og jeg har et par gode vandrestøvler, som er gået godt til. Dem tror jeg også jeg tager med, selvom jeg får et par nye til lejligheden.

Hvor meget skal man slippe for sådan en tur hvis man må spørge

Det ved jeg heldigvis ikke. :lol: (se min log for forklaring)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

først, Tillykke med turen, gid det var mig! :w00t:

Husk for guds skyld at træne ben!!!

Konditionen er selfølgelig vigtig, men trekking er hårdt for lårbasserne :)

et godt bud udover de sædvanlige squat, DL, osv kunne være trappe gang. 5 sal tur/retur med fuld oppakning et par gange eller 5. (f.eks 20 kg i rygsækken og vandrestøvlerne på)

Det gav ihvertfald mig rigtig meget da jeg var i de norske fjelde :)

God tur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share