Spiritus


madsjensen
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har lavet et tidiliger indlæg om hvor meget en øl fede..!

Og konklutionen var jo at det var helt enomert ca. 13g fedt i en øl...PUHA.....

Jeg vil så spøge, hvad med speritus?

Det jeg mener er f.eks.

Barcadi Lemon

Vodka

Rom

Sort Svin

.......

.. Ja listen er lang, men hvor meget "feder" sådan en flaske sprit..?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

At sjusse sig frem til, hvor meget energi, der er i spiritus ol. og hvor meget det feder, er ikke så svært:

1g alkohol = ca 25 kj

Som udgangspunkt kan vi sige, at vodka, whiskey mm. indeholder 40 % alkohol.

1 dl (=100 g) spiritus = 25 kj/g * 100 g * 40 % = 1.000 kj.

1 g fedt = 37 kj

Derfor:

1 dl spiritus = 1.000 kj / 37 kj = 27 g fedt

Men udover alkohol er der ofte lidt kulhydrater i spiritusen (f.eks. helt tydeligt i Bacardi Lemon), så disse skal med i regnskabet.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig ikke, men du kender jo spørgsmålet og det svar der bør gives :)

At svaret så er en modiferet virkelighed går vel an :)

Men ellers er det helt korrekt, at alkohol stort set kun forbrændes. Problemet er, at der dannes store mængder NADH under forbrændingen, hvilket fører til øget triglyceridprod., reducerer glukoneogenesen og hæmmer desuden proteinsyntesen.

Man ser forhøjet lipidkonc. i blodet efter alkoholindtagelse.

Så det er jo lutter dårlige effekter :(

Link to comment
Share on other sites

nu ser jeg det ikke som et videre videnskabeligt spg. :D

"hvor meget "feder" sådan en flaske sprit..?"

Det er jo det samme som: "hvor meget feder en pose vingummi?"

Der ville vi jo også regne energien om i fedt.

Rent teoretisk kan der nok ikke findes mange atomer fra ethanol i fedtvævet, men derfor kan det jo godt fede.

Vi siger jo også at GH fører til muskelvækst, selvom det nok er ret svært at finde nogle atomer fra GH i musklerne :)

Så om noget fører til fedtprod. eller det feder i sig selv er vel underordnet, når man står fredag aften og skal vælge mellem en bytur og sidde hjemme og hygge sig med sine bladselleri og FF-dip :D

Link to comment
Share on other sites

For at følge lidt videre i Claus's fodspor.

Man kan dele diskussionen i to.

1. "Hvad feder?": Dette er en teoretisk diskussion om, hvilke stoffer der kan omdannes til fedt og eventuelt med hvilken faktor. Her havner vi i den sædvanlige "blindgyde", nemelig at kun fedt reelt set feder.

2. "Hvor meget energi er der i denne ting og hvor meget ville dette fede, hvis man herved kommer i energioverskud?": Her bliver spørgsmålet om, hvor meget en given ting "feder" langt mere interssant. Som udgangspunkt må man gå ud fra, at man er i energibalance. Ellers giver spørgsmålet "hvor meget feder dette?" ingen mening. Enten er man i energiundskud og vil fortsat være det eller også er man i energioverskud og så bliver besvarelsen langt mere kompliceret, fordi en eventuel fedtforøgning er fuldstændig afhængig af hele din fødevaresammensætning "den aktuelle dag".

Vi befinder os altså i en helt konkret praktisk situation og ikke kun i en teoretisk overvejelse. Således kan man også med en rimelig sandsynlighed udtale, at man sikkert indtager en normal "hverdagsføde", hvor en vis %-del af denne er fedt. Hvis man indtager f.eks. 1.000 kj af et stof som ikke (særligt nemt) kan omdannes til fedt, så vil det alligevel sætte sig, fordi fedten i hverdagsføden nu ryger op i felt "energioverskud" og direkte kan sætte sig som fedt.

Link to comment
Share on other sites

faktisk har jeg overvejet om, det ikke er muligt at omsætte alkohol til fedt gennem denne omsættelsesvej:

ethanol-->acetaldehyd-->eddikesyre-->acetyl CoA-->malonyl CoA-->fedtsyrer.

jeg har således lige fået svar fra Biokemi-professor

Ole Sand

som siger, at den ovenstående omsættelsesvej er mulig, altså kan alkohol bruges til at producere fedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share