Instruktion i squat


johndoe
 Share

Recommended Posts

Hvor kan man få instruktion i squat teknik? Jeg bor i København.

Jeg er lidt nervøs for min udførelse af squat - og ret sikker på, jeg ikke udfører den korrekt. Jeg har forsøgt at læse mest mulig om emnet (TJs artikel på getbig, videoklip m. udførelse, etc). Men, der er nu intet, der slår lidt "real-life" instruktion.

Ville en instruktørtime hos SATS med en af deres fitness-instruktører give noget? Nogle bestemte der kan anbefales? (gerne PM hvis det ikke er velset med navne her i et åbent forum).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er mange både herinde, og andre steder, der kan hjælpe.

Hvis du går i et center for at få instruktion, skal du overveje hvor,

da det ikke er alle centre, der har frie vægte,

men jeg tror at de fleste instruktører kan undervise i squat.

Og nu får jeg nok en over snuden ved at skrive, at jeg mener at

noget af det vigtigste for at lære det, er at bruge lette vægte,

på ca. halvdelen af hvad du kan køre øvelsen med.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

SATS? nej.

Du kan kigge ud i en vægtløftningsklub eller en styrkeløfterklub.

Du kan komme ud i AK Thor, så skal jeg nok vise dig det......

Hvorfor nej?

Alle SATS centre har som det mindste en smith - hvor man kan lave squat... og dermed også instruktører der kan hjælpe en igang.

Link to comment
Share on other sites

SATS? nej.

Du kan kigge ud i en vægtløftningsklub eller en styrkeløfterklub.

Du kan komme ud i AK Thor, så skal jeg nok vise dig det......

Hvorfor nej?

Alle SATS centre har som det mindste en smith - hvor man kan lave squat... og dermed også instruktører der kan hjælpe en igang.

en smith har ikk noiget med squat at gøre og mange "fitness" instruktørere har ikke meget forstand på squat og hvordan man evt retter forskellige fejl ved udførslen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået demonstreret hvordan man squatter i Smith stativet af en instruktør engang. Det var 100% værdiløst. Min egen konklusion på det blev at jeg tager Hacksquat i maskinen indtil jeg kan komme til at skifte til en center der har udstyret til at gøre det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

SATS? nej.

Du kan kigge ud i en vægtløftningsklub eller en styrkeløfterklub.

Du kan komme ud i AK Thor, så skal jeg nok vise dig det......

Hvorfor nej?

Alle SATS centre har som det mindste en smith - hvor man kan lave squat... og dermed også instruktører der kan hjælpe en igang.

en smith har ikk noiget med squat at gøre og mange "fitness" instruktørere har ikke meget forstand på squat og hvordan man evt retter forskellige fejl ved udførslen

Du kan have ret i at ikke alle instruktører er lige gode.

Nu træner jeg selv i sats - og i mit center er der min. 1 bb instruktør og 1 styrke instruktør. Så ret har du ikke.

At sige en smith intet har med squat gøre, synes jeg heller ikke er rigtigt...

Barbell squat er selvfølglig optimalt - men er også mere teknisk krævende.

At køre alm. front squat i smith, involvere de samme muskler som ved barbell...

Link to comment
Share on other sites

SATS? nej.

Du kan kigge ud i en vægtløftningsklub eller en styrkeløfterklub.

Du kan komme ud i AK Thor, så skal jeg nok vise dig det......

Hvorfor nej?

Alle SATS centre har som det mindste en smith - hvor man kan lave squat... og dermed også instruktører der kan hjælpe en igang.

en smith har ikk noiget med squat at gøre og mange "fitness" instruktørere har ikke meget forstand på squat og hvordan man evt retter forskellige fejl ved udførslen

Du kan have ret i at ikke alle instruktører er lige gode.

Nu træner jeg selv i sats - og i mit center er der min. 1 bb instruktør og 1 styrke instruktør. Så ret har du ikke.

At sige en smith intet har med squat gøre, synes jeg heller ikke er rigtigt...

Barbell squat er selvfølglig optimalt - men er også mere teknisk krævende.

At køre alm. front squat i smith, involvere de samme muskler som ved barbell...

holder stadig på at smith squat INTET har med alm squat at gøre, det er sikkert en ok benøvelse hvis du ikk har andre muligheder. men slet ikk i næsheden af squat som mere rammer hele kroppen, bla stabiliseringsmuskler og lign og det gør smith jo af gode grunde ikke.

Link to comment
Share on other sites

At sige en smith intet har med squat gøre, synes jeg heller ikke er rigtigt...

Smith squat er på alle områder en dårligere øvelse end barbell squat. Så er det da idioti at anbefale manden smith squat når han er villig til at lære og spørger efter om hvor han kan lære det. Bevæglesen i smith squat er totalt hæmmet når man står i et stativet og kuglelejerne gør sit til at dræbe enhver form for udvikling af kraft.

Der er iøvrigt publiceret nogle EMG målinger der viser aktivering af forlåret er nede på en 66% i forhold til barbell squat på 88%.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share