Lære at squatte mere oprejst


teddy
 Share

Recommended Posts

Nogle der har nogle gode fif til hvordan man kan lære at squatte mere oprejst, altså med ryggen mere lodret. Min squat stil syntes jeg som sådan er god nok, men menere aldrig den kan blive for god, sså ville gerne have nogle gode ideer. Ex hvordan f... vægtløftere kan squatte næsten med helt lodret ryg :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

teddy> hvor høj er du ?? Hvis du er relativt høj og har lange ben, så glem alt om at squatte med oprejst ryg. Dine knæ vil simpelthen ryge så langt ud over tæerne, at de havner et eller andet sted i nord-øst kina. Høje menneske VIL være fældet forover ligegyldigt hvilken squat stil de bruger. Sådan er det bare. Men har du ikke højden imod dig, så er det jo bare om at lade knæene vandre lidt mere. Det er jo derfor de olympiske vægtløftere kan squatte så pårejst. De lader knæene vandre meget mere end styrkeløfterne gør.

Link to comment
Share on other sites

Jo højere du lægger stangen på ryggen, des mere oprejst vil du stå.

Det behøver nu ikke være tilfældet. Jeg kan sagtens ligge stangen højt, og alligevel squatte powerlifting style. Omvendt kan jeg også ligge stangen lavt, og holde en relativt ret ryg. Det hele ligger i om man skubber hoften bagud, eller om man skubber knæene frem. Hoften bagud giver mindre knævandring, men større foroverbøjning af overkroppen. Knæene frem giver mindre foroverbøjning af overkroppen, men længere knævandring (giver sig selv).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ved ikk om 185cm er højt for en squatter, men kan da godt være jeg må droppe min plan om at squatte på vægtløfter måden :(

185 cm er selvfølgelig pænt højt, og du vil ikke kunne squatte som en 170 cm olympisk vægtløfter. Men som sagt, lad knæene vandre mere, så vil du også ende op med at squatte mere oprejst. Spørgsmålet er så om knæene kan holde til det.

Link to comment
Share on other sites

ved ikk om 185cm er højt for en squatter, men kan da godt være jeg må droppe min plan om at squatte på vægtløfter måden :(

185 cm er selvfølgelig pænt højt, og du vil ikke kunne squatte som en 170 cm olympisk vægtløfter. Men som sagt, lad knæene vandre mere, så vil du også ende op med at squatte mere oprejst. Spørgsmålet er så om knæene kan holde til det.

ok det vil sige jeg skal prøve at lade være at squatte så meget bagud med hoften og se om knæene kan klare det

Link to comment
Share on other sites

ok det vil sige jeg skal prøve at lade være at squatte så meget bagud med hoften og se om knæene kan klare det

Ja, istedet for at sætte dig tilbage, så lad dig synke stille og roligt ned i kælderen, mens du holder ryggen så ret som muligt. På den måde vandre knæene stille og roligt ud over tæerne, for at du kan holde balancen. At squatte 100 % oprejst, samtidig med at man har vertikale skinneben, kræver stort set at man er en dværg med ultra korte lårbensknogler.

Link to comment
Share on other sites

ok det vil sige jeg skal prøve at lade være at squatte så meget bagud med hoften og se om knæene kan klare det

Ja, istedet for at sætte dig tilbage, så lad dig synke stille og roligt ned i kælderen, mens du holder ryggen så ret som muligt. På den måde vandre knæene stille og roligt ud over tæerne, for at du kan holde balancen. At squatte 100 % oprejst, samtidig med at man har vertikale skinneben, kræver stort set at man er en dværg med ultra korte lårbensknogler.

Tror jeg må få opereret nogle kortere knogler ind så :lol:

Men tak for de hurtige svar, tror jeg fandt et godt tidspunkt at stille spørgsmålet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ret høj, og jeg har for længst opgivet at squatte med lodret ryg. Jeg prøvede i starten, da min lænd var ret svag, men det var en dårlig ide, da jeg har svage knæ. Mine knæ kan næsten ikke tåle noget vandring, uden at jeg får ømme knæ dagen efter. Jeg er dog blevet bedre til at holde mig mere oprejst samtidig med minre knævandring, men det har taget noget tid for mig. Det er selvfølgelig vigtigt, at lænden er stærk nok til at holde svajet, når du læner dig fremover, da du ellers kan rende ind i en skade i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Yepper MRB...

Især goodmornings kan hjælpe til , når man har lang knævandring og ryggen ikke er lodret..

Jeg føler ihvertifald selv at efter jeg er blevet stærkere i GM, er styrken og stabilitetet i squat blevet meget bedre :)

Jeg har haft den helt samme oplevelse! :) Good Mornings er guld værd, hvis man mangler styrke i lænden.

Link to comment
Share on other sites

Hvad bruger du af sko?

Jeg er selv omkring 182 høj, bruger vægtløfter sko, kan gå helt i bund i olympisk squat, og det er med knæ bag tåspidser. Uden de dersens sko - kan jeg knapt nok lave et squat til styrkeløfter godkendt dybde uden at ligge vandret ;) Forskellen er enorm.

Forhåbentligt har du et powerrack hvor du kan eksperimentere med at turde sætte dig rigtigt ned og finde et "nyt tyngdepunkt"?

Har man meget lange ben skal man hverken stå for smalt eller alt-for bredt - da det især ved alt-for-bred stilling bliver umuligt at få dybde på - stå så bredt som muligt uden det går udover dybden ;)

Har det egentlig nogen forskel med hensyn til hypertrophy. Om man skyder hoften bagud, eller squatter med lang knævandring ??
Ja. Men husk på der er lavet en del undersøgelser, af bl.a. af DR.Squat, der konkluderer at sålænge knævandringen og vandringen i hoften er ligestor - indebærer det ingen nævneværdig forøget risiko mht. til knæ.

Man kan heller ikke konkludere noget ud fra den højde man har. Ham der fornyligt satte verdensrekord i stød med 263,5 kg er 185 høj. Nr. 3 ved OL blev en bulgarer der var i omegnen af 2.05 meter høj.

Jeg vil også anbefale de herrer overhead squats. Der er endda nogen der mener, at det er måden man bør lære at squatte på og holde balancen - noget man bør gøre før man overhovedet giver sig i kast med alle de andre varianter. Desuden er det en udemærket måde at styrke ryggen + stabiliteten.

(PS i der døjer med "dårlige" knæ skulle prøve noget seriøs maveliggende udstrækning for knæsenen og se om ikke det hjælper)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

(PS i der døjer med "dårlige" knæ skulle prøve noget seriøs maveliggende udstrækning for knæsenen og se om ikke det hjælper)

Hey, der var noget jeg har spurgt om i en tidligere tråd uden svar. Kan du uddybe lidt omkring udførelse. Er det bare at ligge på maven og strække et ben ad gangen med hælen op til røven ?

pft.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

(PS i der døjer med "dårlige" knæ skulle prøve noget seriøs maveliggende udstrækning for knæsenen og se om ikke det hjælper)

Hey, der var noget jeg har spurgt om i en tidligere tråd uden svar. Kan du uddybe lidt omkring udførelse. Er det bare at ligge på maven og strække et ben ad gangen med hælen op til røven ?

pft.

mvh Jan

Ja, brug evt et håndklæde til at holde fast i med hænderne og vikl håndklædet rundt om ankel/fod og træk/stræk. At ligge ned og foretage strækket er det bedste. Stående stræk af forlåret er fuldstændig spild af tid!

Især det maveliggende stræk føles rigtigt lækkert :w00t:

PS det er vigtigt dit lårben ikke letter fra underlaget.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig høj, men har vinklerne til squat. Så dem i klubben har brugt rimelig langtid på, at få mig til at lade være med at squatte så oprejst, som jeg gjorde da jeg startede. Det hjalp at køre mere lowbar, omvendt for dig hjælper det måske at køre highbar. Kør lidt highbar og prøv dig frem med hvad der virker mest naturligt, men pas på knæene. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du vil køre så oprejst, man kan jo køre med tungere vægt på den anden måde, da man aktiverer flere muskelgrupper :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører faktisk altid lowbar, og bukker forover i ryggen.

Har det egentlig nogen forskel med hensyn til hypertrophy. Om man skyder hoften bagud, eller squatter med lang knævandring ??
Det var mit spm fra tidligere :)
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du vil køre så oprejst, man kan jo køre med tungere vægt på den anden måde, da man aktiverer flere muskelgrupper

Og der var så svaret på mit spørgsmål :) Jeg var en smule i tvivl om hvilken en af stilarterne, der havde det størst mulige hypertrophy potentiale ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med knæene.. Men er ret sikker på at de squat sko ville være en god investering  :)  Tror jeg venter til der er føsdag, det kan jo være der er nogle generøse folk i min familie he he

Er der noget bestemt mærke man skal gå efter ?

Hvorfor er det en god investering ?

Er det ikke OK at squatte med bedst mulig kontakt med gulvet,

altså med bare fødder ?

Det er vi nogen der gør.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke OK at squatte med bedst mulig kontakt med gulvet,

Nej, det er bedst at squatte med en hård flade imod gulvet. Bare fødder er bløde, og kan give efter i alskens retninger. Det er langt bedre med en god solid sko med en hård sål, som ikke giver efter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share