Lære at squatte mere oprejst


teddy
 Share

Recommended Posts

Er det ikke OK at squatte med bedst mulig kontakt med gulvet, altså med bare fødder ?

Det er et interessant spørgsmål. Normalt frarådes det at squatte med en vægtskive bag hælen (selvom det er nemmere) med begrundelsen, at man så skal gå dybere ned i knæene. Det giver dels en større belastning for knæene og dels er det mere krævende end et rent styrkeløftersquat med lodrette skinneben og lårene i en vinkel lige under 90 grader i knæene.

Men hvorfor har squatsko så en hæl på et par centimeters højde, som vel svarer til at lægge en vægtskive under hælen? Jeg er med på, at det vigtigste formål med squatsko er at stå fast. Men hvorfor er de ikke flade?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det ikke OK at squatte med bedst mulig kontakt med gulvet,

Nej, det er bedst at squatte med en hård flade imod gulvet. Bare fødder er bløde, og kan give efter i alskens retninger. Det er langt bedre med en god solid sko med en hård sål, som ikke giver efter.

Thomas

der er Pavel jo så ikk enig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke OK at squatte med bedst mulig kontakt med gulvet,

Nej, det er bedst at squatte med en hård flade imod gulvet. Bare fødder er bløde, og kan give efter i alskens retninger. Det er langt bedre med en god solid sko med en hård sål, som ikke giver efter.

Thomas

Hvad er forskellen på om det er gulvet der er hårdt under foden, eller skoen der er hård under foden? Foden er vel ligeglad?

Link to comment
Share on other sites

der er Pavel jo så ikk enig
Nu har Pavel så heller ikke patent på "korrekt" viden. Jeg tror de fleste styrkeløftskyndige og olympisk vægtløftningskyndige vil give mig ret.
Hvad er forskellen på om det er gulvet der er hårdt under foden, eller skoen der er hård under foden? Foden er vel ligeglad?

Nej, foden er bestemt ikke ligeglad. For i skoen er foden spændt ind og stivet af af siderne, så den ikke kan køre frem og tilbage på indersiden af sålen. Når foden er imod gulvet er der rig mulighed for at deformere til den ene og den anden side.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ja ja, boede dernede i et halvt års tid cirka.. Men valgte at flytte tilbage til horsens igen, da jeg havde det bedre her med træningsmuligheder, kammerater osv..

Men jeg læser stadigvæk dernede, men kører så bare med en fra horsens frem og tilbage hver dag..

Link to comment
Share on other sites

Det er et interessant spørgsmål. Normalt frarådes det at squatte med en vægtskive bag hælen (selvom det er nemmere) med begrundelsen, at man så skal gå dybere ned i knæene. Det giver dels en større belastning for knæene og dels er det mere krævende end et rent styrkeløftersquat med lodrette skinneben og lårene i en vinkel lige under 90 grader i knæene.

Sjovt nok så er jeg lige gået tilbage til at køre squat med et 2 cm brædt under hælen, fordi jeg så får MINDRE ondt i knæene sådan. Nu har jeg prøvet i årevis uden brædt, men må bare konstatere at mine lægge er for stive til at jeg kan køre den rigtig på den måde. Så nu har jeg besluttet at jeg er ligeglad med hvad der er "rigtigt" og køre som jeg synes det er bedst.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

På mine knæ mærker jeg ikke forskel om jeg squatter i flad eller med hæl.

Benpres er jeg nået op på så mange kilo at det efterhånden kan mærkes lidt i knæbasserne. Der har jeg bemærket at, når jeg kører TUNG 45 graders vertikal benpres (3 rep) så bruger jegsquat sko :) fordi det for mig føles mindre belastene for knæ og det bliver nemmere at presse igennem hælen end ved flad sko - man har ikke tendens til at "stå på tæer" når vægten er i bund. Men det er sikkert forskelligt efter alt efter hvem man er.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Yo Teddy....

Er du da ved at knække sammen når du sidder dig på en stol. <_<

Hvorfor skal alle jeres forklaringer være så lange, prøv det med kg før i disser det..........................................

MVH KÅRE

Edited by Kåre
Link to comment
Share on other sites

Yo Teddy....

Er du da ved at knække sammen når du sidder dig på en stol. <_<

Hvorfor skal alle jeres forklaringer være så lange, prøv det med kg før i disser det..........................................

MVH KÅRE

absolut ikk, men hvis du læser de andre LANGE svar vil du se at ved at undgå at sætte dig for langt tilbage, bliver ryggen langt mere lodret

Link to comment
Share on other sites

Yo Teddy....

Er du da ved at knække sammen når du sidder dig på en stol. <_<

Hvorfor skal alle jeres forklaringer være så lange, prøv det med kg før i disser det..........................................

MVH KÅRE

absolut ikk, men hvis du læser de andre LANGE svar vil du se at ved at undgå at sætte dig for langt tilbage, bliver ryggen langt mere lodret

Nu tvivler jeg på, at der er nogen her på forumet der squatter mere end Kåre, og han formår rent faktisk at komme langt tilbage med rimlig ret ryg. B)

Link to comment
Share on other sites

Yo Teddy....

Er du da ved at knække sammen når du sidder dig på en stol. <_<

Hvorfor skal alle jeres forklaringer være så lange, prøv det med kg før i disser det..........................................

MVH KÅRE

absolut ikk, men hvis du læser de andre LANGE svar vil du se at ved at undgå at sætte dig for langt tilbage, bliver ryggen langt mere lodret

Nu tvivler jeg på, at der er nogen her på forumet der squatter mere end Kåre, og han formår rent faktisk at komme langt tilbage med rimlig ret ryg. B)

nå ok men kan godt være vi andre dødelige ikk har det sådan, men ved det ikk, det var bare sådan jeg forstod de råd der kom :)

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv ret høj (ca. 191) og jeg arbejder stadig på at finde en god udførelse. Jeg har fundet ud af at det for mig har hjulpet en del, at lave noget smidighedstræning af adductorer og hasemuskler.

Lige for at være helt sikker; olympisk squat er med fødderne i skulderbredde (?) og hvad hedder det så med fødderne bredere end skulderbredde? (Glemmer det hele tiden <_< )

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv ret høj (ca. 191) og jeg arbejder stadig på at finde en god udførelse. Jeg har fundet ud af at det for mig har hjulpet en del, at lave noget smidighedstræning af adductorer og hasemuskler.

Lige for at være helt sikker; olympisk squat er med fødderne i skulderbredde (?) og hvad hedder det så med fødderne bredere end skulderbredde? (Glemmer det hele tiden <_< )

olympisk squat er med fødderne i skulderbredde
Ikke pr. defination - det er mere dybden og stangens placering man vurderer det på. Men en ting er sikkert - man står ikke styrkeløfter bredt - da det sjældent er muligt at få god dybde på.

Fødder bredere end skuldre er typisk et styrkeløftersquat/powerlift squat og stangen vil ligeledes være placeret "lavt".

Står man meget bredt taler man om Sumo squat. Ved meget bred stand belaster man visse strukturer i knæene op til 20% mere end ved mere konventionel squat.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

>Seb M

Jeg er samme størrelse som dig - lidt høj, og jeg er også begyndt med udstrækning for lysken. I bunden af løftet giver det stadig en hvis smerte, men jeg tror jeg er ved at få kontrol på det. I starten kunne jeg ikke holde knæene bag tæerne, men efter en god del udstrækning af understellets bagside, fungerer det nu. Og hvis jeg kan holde dem bag tæerne, så kan alle sgu lære det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share