Kaffe og hovedpine


Axbard
 Share

Recommended Posts

Agtværdige forum,

Efter at have svælget 2 liter kaffe ned hver dag i de sidste 15 år, har jeg besluttet mig for at det nok er på tide at reducere forbruget.

Således undlod jeg igår at drikke kaffe - endda undlod jeg den hellige morgenkaffe :lol: Omtrent 2 timer efter morgenopstandelse, begyndte hovedpinen at gøre sin entre. Jeg bed tænderne sammen og undlod fortsat at indtage kaffe. Hen af 14 tiden måtte jeg spise 2 kodimagnyler. Al den ynk fortsatte i dag, så efter 36 timer og 4 kodimagnyler (hvilket svarer til omkring 1 års forbrug for mig) måtte jeg kapitulerer og drikke en kop kaffe. 20 minutter senere var hovedpinen væk.

Er der nogen videnskablig forklaring på min observerede sammenhæng mellem hovedpine og kaffe (koffein?).

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh,

AxBard

Edited by Axbard
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en del om emnet, da jeg selv har migræne i perioder.

Men alt hvad jeg er stødt på omkring koffein er faktisk lige omvendt. Det skulle være tilførsel af koffein som kunne give hovedpine, og ikke mangel på samme.

Men ok, hvis du mener det seriøst med 2 liter om dagen i 15 år, så kan du jo have abstinenser.

Prøv at læse her. http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/kaffe.htm

Link to comment
Share on other sites

Baloo ->

Tak for dit svar.

Linket antyder at jeg, som du selv fremhæver, muligvis har kaffe abstinenser. Skræmmende at en så uskyldig drik kan give de problemer.

Jeg tror at jeg vil trappe ned langsomt, og se om jeg kan dæmpe hovedpinen på den måde.

Sideløbende skulle jeg måske melde mig ind i anonyme kaffoholikere :lol:

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt kender jeg godt det med morgenkaffen. Skal have mine 4 kopper før jeg er klar til dagens gerning.

Nogen gange er kollegaerne nødt til at slå mig med kaffekoppen før jeg falder ned til jorden, men sædvanligvis er de 4 kopper nok.

Til gengæld rører jeg ikke kaffe resten af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm.. Jeg bæller kaffe dagen lang :D

Dog stopper jeg med at drikke kaffe ved 5- tiden, da jeg ellers ikke kan sove om natten.. Ville dog ønske jeg havde råd til noget de-caffed så jeg kunne drikke kaffe hele aftenen også, det er så hyggeligt :)

Men der er sgu ikke noget bedre end en 3-4 kommer kaffe om morgenen, og så nogle kopper løbene hen over morgenen og eftermiddagen.

Hvis jeg kommer for sent op og ikke får min morgenkaffe, er jeg meget træt og ugidelig, sur og tvær.. Hovedpinen kender jeg dog ikke så meget til.

Nu har jeg også bællet kaffe hver dag i 10 år B)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg kan konstatere at jeg ikke er den eneste som kommer til at lide af hovedpine når kaffen bliver fjernet - dette er baseret både på indlæg her på sitet, søgen på nettet samt intim udspørgen af min venneskare ;)

MEN

Ordet abstinenser virker som en noget upræcis beskrivelse af fænomenet. Derfor vil jeg stadigvæk være glad hvis nogle her på sitet kunne komme med enten en mere præcis fysisk forklaring eller et godt link der kan forklare fænomenet.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

I denne artikel fra Netdoktor står der, at det er ganske normalt at man får hovedpine, hvis man ophører med at drikke kaffe.

Det er også min egen erfaring, løsningen er enten at stå det igennem eller langsomt at trappe mængden ned til 0 over et par uger. Jeg anbefaler sidstnævnte, da det kan give en uudholdelig hovedpine og utilpashed at holde op fra den ene dag til den anden.

Link to comment
Share on other sites

Den ultrakorte videnskablige forklaring er...

Koffein er et alkaloid... tilhører en gruppe stoffer, hvor også nikotin, heroin, kokain hører til.

Ikke at det er den samme familie, men at de har beslægtede egenskaber. De formår alle at passere hjernebarrieren uhindret! Da hjernen har sin helt egen blodforsyning/iltning, er der et filter som sorterer uønskede stoffer fra, dette virker bare ikke så godt med de førnævnte stoffer, der er flere, men pyt med dem. Det er en af grundene til at rygere får en øjeblikkelig virkning. Det er langtfra kun psykisk... det virker instant og er i højeste grad også fysisk. Det samme er tilfældet med kaffe naturligvis.

Jeg prøvede det samme på et tidspunkt velvidende at jeg ville få lidt hovedpine, men kampen var for lang og alt for sej til at jeg kunne klare det, så nu drikker jeg lystigt videre!

Men det er stadig noget lort for tænder og mange andre ting. Men tror sku ikke lige at jeg har nosser nok til at kvitte pt... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Gammel, gammel tråd - jeg ved det godt...

Men det er stadig aktuelt for mange, vel :-)

Jeg har også drukket kaffe længe - i 15 år - rigtig meget - op til 1-2 liter pr. dag. Jeg fandt først meget sent ud af, at min weekendhovedpine ikke havde noget at gøre med, at jeg ikke kunne holde min familie ud - men derimod fordi jeg kun drak kaffe i hverdagen i skolen... Men den viden har jeg nu haft i godt 4 år - og ser gang på gang, at min hovedpine forsvinder, når jeg får en kop kaffe :-)

Nu bestemte jeg mig for 3 uger siden endelig for at det skulle være nok! Så jeg fandt en app (det fandtes vist ikke dengang tråden startede), hvor jeg registrerer hvor meget kaffe, jeg drikker - ét klik pr. kop. Og sjovt nok gik der lynhurtig sport i det - så første dag 10 kopper - og ellers trappede jeg langsomt ned til 1 i går, som jeg sikkert for første gang i 3-4 år har været nede på...

Efter jeg begyndte at registrere har jeg kun haft hovedpine én gang - nemlig 3. dagen, hvor jeg dagen før kun havde drukket 4... - men herefter har jeg trappet langsomt ned - og det har altså virket for mig!

App'en hedder i øvrigt "Coffee addict"

Venlig hilsen Jonas Bøge, Herlev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share