hvilke muskler til spurt?


Hr Henning
 Share

Recommended Posts

hey. jeg sidder lige og tænkte på, om det mon ville være en fordel, hvis man pumpede benene store? altså, mht til spurt. ville gerne kunne løbe lidt stærkere, og udover selvfølgelig at spurte, kunne det da være dejligt hvis BB'en også gavnede.

er det ikke en god ideat træne læggen, da man bruger den til spurt(?!) ret mig hvis jeg er forkert på den.

Link to comment
Share on other sites

I starten af en spurt bruges ballerne og forlåret til at sætte dig i gang, hvis du står i startblokkene. Når du er oppe i fart bruges ballerne, baglårene og gastroknemius (de yderste af lægmusklerne) og maven til at holde dig i fart. Dette er forenklet på grund af min forholdsvist enkle viden, men hvis du vil sprinte stærkt, så er en øvelse som dødløft med bredt greb, der træner baller og baglår hårdt og forlåret mellemhårdt,en superøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Begge.

Det er jeg bestemt ikke enig i. Jeg mener IKKE at man skal gå efter muskelmasse, når man ønsker en forbedring af sprintevnen. Man bør træne neural træning for at opgradere musklernes evne til kraftudvikling, og træne specifik sprinttræning, for at drage fordel af disse tilpasninger. Jo tungere sprinteren bliver, jo mere bliver der at slæbe på, og jo langsommere vil han løbe. Der vil selvfølgelig ryge en god slat muskelmasse på via både den neurale træning og den specifikke sprinttræning. Men decideret bodybuilding træning er tåbeligt som jeg ser det. Lave reps og eksplosiv udførsel er vejen frem. 1-5 reps. Og så basisøvelser, såsom squat, frontsquats, jumpsquats, power cleans, snatches osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er de omtalte muskler du skal træne. Overkroppen skal dog også trænes, da den faktisk spiller en vigtig rolle i sprint. Prøv at løbe en 100 meter med armene hængene ned langs siden. Så vil du finde ud af hvad jeg snakker om. Så overkroppens dynamiske bevægelser bidrager også. Og ja, 1-4 reps og basisøvelser er en god opskrift.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share