Hvad siger jeres omgangskreds?


OBERSTEN
 Share

Recommended Posts

Hej Jørgen.

Nu er det som sådan ikke specielt henvendt til dig.Men uanset hvad vil det altid ændre på en person at man begynder at træne. Uanset om du vil eller ej. Det fører noget med sig. alene pga den tanke der får dig til at begynde med at træne. En stor del gør det for at komme til at se bedre ud. Hvilket er en helt ok grund. Men når du træner, får du det bedre. Det giver højere selvværd, du får mere energi, mere overskud, du får bevidst eller ubevidst højere tanker om dig selv. uden at sige man bliver en opblæst nar.

Personligt har jeg det sådan at jeg startede da jeg var 14. jeg var træt af at være den lille splejsede dreng. Jeg var gået fra at være den med lidt for meget hvalpe fedt, til den lidt splejsede. Man kunne stort se igennem mig hvis solen stod rigtigt :biggrin:

Jeg ville gerne være stærkere, gerne være god til noget. Gerne være pænere. Jeg har sden jeg var helt lille kunne se beundrende på de store muskuløsere styrkeløfter. Jeg huskere faktisk tilbage fra jeg var en 6-7år hvor en kusine synes at de store BB`ere var rigtig grimme og klamme, hvor jeg bestemt mente at de var seje. Jeg har set WSM siden jeg var en dreng på 7år også. Siden er det blevet mere styrkeløft orinteret. Da jeg fandt ud af at man kunne kombinere de ting. Altså både have en forholdsvis defineret flot krop, og så løfte tungt. I dag er det en stor sejer hver gang jeg laver en PR. Men samtidig er jeg også glad når jeg ser at jeg måske har fået en biceps på 40cm, eller hvor meget jeg nu har opnået.

Jeg træner fordi det er så fedt og intenst. Især når man til dalig har et kontor job, og man faktisk elsker at bruge sin krop. Så er det faktisk et must at komme ned og få trænet.

Den time jeg træner er hovedet tømt for alt andet. For arbejde, fra problemer af forskellige art, den værksteds regning der ligger der hjemme. Alt det er væk.

Det giver et kick. Det er mit dope.

Men jeg kan da også se hvordan jeg har ændret mig. Jeg har valgt stort set at skippe alt alkohol. For det første er det meget lidt jeg kan lide, og for det andet så bryder jeg mig egentlig ikke om at folk drikker sig lamme.

Jeg vælger nogle gange ting fra, fordi jeg ikke vil kunne komme til at træne så.

Jeg går forbi spejle mere end jeg gjorte før. Jeg går i andet tøj end jeg gjorte før.

Men det er da også rigtigt som Jørgen siger at der følger en masse ting med. Søde kommentarer fra piger, kollegaer, venner. Drenge som er misundelige. Men også negative kommentarer. Man bliver brugt til at flytte tunge ting,give en hånd når nogen skal flytte. Samtdig er det da uden tvivl med til at føle sig selv mere maskulin og selvsikker.

Jeg glæder mig til den dag, mine løft er på et nivo , hvor mine løft er så gode at jeg kan udgøre en trussel for nogle af de gode løftere vi har hos os. Det gør det hele lidt sjovere at der er noget at se hen imod, men samtidig ville det også være godt hvis man kunne se at man var bedre end nogle af de store drenge der kommer hvor jeg kommer....

Thats all..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

..når jeg ligger under en vægtstang med over 100 kg på og tager de sidste dybe indåndinger før det er alvor..så ved jeg hvorfor jeg træner...det her er intenst.. det er fokus.. det er DERFOR jeg er der... og så fordi jeg ville ligne Amin jensen hvis jeg ikke gjorde det :)

Venlig hilsen Blackmoore, og god weekend

Link to comment
Share on other sites

Nu du siger det er seriøst, så kommer jeg til at tænke på hvad Vasily Alexieev´s (legendarisk olympisk vægtløfter) første coach sagde. Vasily kunne ikke finde ud af om han skulle gå til volleyball eller vægtløftning, så hans coach sagde:"Vægtløftning er en sport, volleyball er et spil". Sådan ser jeg også på det. Sportsgrene er første rigtigt sport når det teste grænserne for menneskets fysiske formåen. Fodbold, håndbold, volleyball osv. osv. er spil. Triathlon, vægtløftning, boksning, styrkeløft, cykling, marathonløb, stærkmandskonkurrencer, langrend osv. osv. er RIGTIGE sportsgrene. Der er sikkert mange som vil være uenige, men jeg kan bare ikke se noget imponerende i folk som render og sparker til en bold. At se Armstrong køre igennem alperne, se det er noget andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender stort set ikke nogen der ikke træner.De få der ikke gør dette ved at fysisk aktivitet er en del af mit liv og jeg går ud fra de accepterer dette.Hvis ikke er det deres problem...

Jeg kan iøvrigt se på de af mine bekendte der er jævnaldrende(41) og som aldrig har trænet eller er stoppet, at min tid i diverse træningslokaler er givet godt ud!!!

Link to comment
Share on other sites

Thomas J:

Der er sikkert mange som vil være uenige, men jeg kan bare ikke se noget imponerende i folk som render og sparker til en bold.

*LOL*

Ja, der er nok en hel del, der vil være uenige.

Nu er det jo så åbenlyst meget forskelligt, hvad vi forstår ved begrebet "sport". Den oprindelige grundbetydning er faktisk bare "adspredelse", og som sådan er det problematisk at ophøje vægtløftning til mere "sportsligt" end fodbold.

Personligt synes jeg det er mindst lige så imponerende, at en NBA-spiller bruger sit liv i skyggen af de 3,05 m. for at perfektionere sin teknik (og at det f.eks. kan resultere i en Michael Jordan), som at en vægtløfter sætter olympisk rekord i stød.

Hvis du vil være blandt de bedste, så skal du presse dig selv til det yderste, og det gælder alle sportsgrene. Der er bare forskellige måder at presse sig selv på. Så jeg tilhører altså én af de uenige. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også, at det, at man træner viser, at man kan holde det at gøre noget som er hårdt. De fleste gider ikke mere efter én uge. Så hjælper det jo ikke så meget. Det er jo tit sådan, at tykke utrænede mennesker bliver opfattet som folk der ikke kan styre sig med maden, og ikke gider dyrke sport. Sådan forholder det sig slet ikke altid, men nogle gange.

Hvis man derimod er veltrænet får man mere velvære. Folk opfatter en som kan klare at holde ud. Mine venner spørger nogle gange: "Træner du stadig? Kan du godt holde det?"

Så svarer jeg: "Ja!"

Så svarer de: "Det synes jeg er flot."

Så det handler også om, at man viser overfor jeg selv, at man kan blive ved....det er jo også det der giver noget. Og når man så er blevet pænere vil man jo ikke miste det igen, og det giver også motivation.

Link to comment
Share on other sites

Og endeligt er der os andre. Vi er ikke så mange, men måske flere end man lægger mærke til, for vi prøver at passe os selv!  Vi er ligeglade med hvad tøj vi har på, går i gamle træningssko, og ved godt at vi kommer til at svede, så vi har taget masser af vand med (i en gammel sodavands flaske). Telefonen ligger i bilen, da vi ikke vil forstyres i vores træning. Vi kigger ikke så meget efter pigerne, for vi går jo primært bare rundt, og passer os selv, og vores træning. Og vi ved også godt, at man sjældent ser specielt smart ud, imens at man laver heavy dødløft, så vi har lagt score attityderne derhjemme.

Amén Brother. Smuk formuleret

Jeg er nu også stærk uenig med Sport og spil definitionen. Hvad i alverden kan man så kalde amerikansk fodbold, spil? sport? slagsmål?

Jeg er dog ligesom Thomas J stadig imponeret over de sportsgrene, hvor man virkelig presser sig fysisk for at vinde, specielt udholdenhedssport, a la IronMan og cykling. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hehe...jeg tænkte nok at Los ville komme med definitionen på sport. Jeg er godt klar over hvad det betyder, men ligesom xax engang har sagt, så er der verden og så er der MIN verden. I min verden er det kun de mest fysiske sportsgrene som tæller. Derfor går amerikansk fodbold og rugby lige :) Men at kalde golf, curling, billard osv. for sport er en skændsel, i MIN verden ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Skal måske lige pointere, at fordi der er nogen "sportsgrene" som jeg ikke opfatter som rigtige "sportsgrene", så er det da mægtigt sjovt at spille dem og at følge dem på TV. Jeg spillede helt vildt meget pool engang, og jeg elsker at se snooker på eurosport. Men at sammenligne det med Tour de France eller VM i triathlon er helt forkert.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

He he, altid rart at blive citeret for noget. ;)

Jeg har det sådan lidt med sport, at jeg skelner imellem hvad jeg gider at se, hvad jeg selv gider at deltage i, og hvad der imponerer mig.

Fodbold er sjovt at deltage i, bare ikke at se på. Udholdenhedssport er imponerende, men det gider jeg ikke selv at prøve. Styrkeløft og vægtløftning er noget som jeg godt kan lide at se, fordi jeg selv er del af "The Iron Game", men er udemærket klar over at disse sportsgrene er fuldstændige uinteressante for den gennemsnitlige sportsseer.

En ting jeg dog ikke forstår. Der har været tale om at skak skulle inkluderes som en sportsgren i OL.

Mon ikke vi alle er enige om at skak ikke just er indbegrebet af sport :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Har du aldrig spillet "Battle-Chess"??? :biggrin:

...og er du klar over, hvor meget energi hjernen suger under et intensivt parti skak?

Jeg har også lidt svært ved at forestille mig skak som en olympisk disciplin. Jeg mener: "højere, længere, stærkere!". WTF har det med skak at gøre?

Jeg er også, som Thomas J og mange andre herinde, dybt fascineret af sportsgrene, hvor man fysisk presser kroppen til det yderste. Men derfor går andre mere tekniske discipliner stadig under kategorien "sport".

Jeg kan være dybt fascineret af Lance Armstrong, og en fyr, der dødløfter en russisk landsby, men kun fyre som Michael Jordan kan give mig gåsehud og få mig til at hoppe i sædet. (Nej, jeg er ikke bøsse, så gem jeres cheap shots! *g*) Styrke, udholdenhed, teknik og elegance på én gang. DET holder. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Styrke, udholdenhed, teknik og elegance på én gang. DET holder

NEMLIG, Los!

Man skal heller ikke undervurdere en anden vigtig faktor, ved de sportsgrene som jeg vil kalde for rigtig sport (fodbold, håndbold, basketball, volly etc) nemlig det at det er en hold sport! En ting er at man kan finde ud af at løfte sin vægtstang selv, men det at man skal samarbejde med 10 andre på en fodboldbane - det er også en del af "kunsten"

DBM

Udover det så tror jeg at at det er lige så hårdt for en fodboldspiller, at gennemføre en sæson i en af de hårdeste ligaer, som det er for dem som cykler, løber osv.

lige en sidste ting.... stærkmandskonkurrencer er da ikke en sport :)

Link to comment
Share on other sites

Tænkte nok du ville blive lidt gnaven, Thomas :)

Jeg synes måske nok det er lidt mere show, end sport. Nu har jeg slet ikke tjek på hvordan orginasitionen, regler, stævner er omkring stærkmandskonkurrencerne er, hvilket jo også har en afgjort betydning! Altså i mine øjne ska det være mere en George Olsen, som lader sig blive skudt i maven med en stor kanonkugle, før det er en sport!

Men ok, omkring de store stævner minder det måske nok lidt om det .... bedre? ;)

DBM

Blackice --> Jeg ved ikke om du er klar over det, men i fodbold prøver de rent faktisk at ramme de mål som står i hver ende... prøv at bid mærke i det næste gang :)

Og, ja de har shorts på... hvilket jeg til hver en tid heller vil end at rende rundt i sådan en "løfte-gymnastik-dragt-ting" de der stærkmandsdeltagere render rundt i! Tror desværre ikke at de har det store salg i deres fan-shop :)

Tag nu endelig ikke fejl... jeg synes også et er kanonfed at se stærkmandskonkurrencer!!

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker jo ikke om stærkmandsopvisninger, vi snakker om organiserede konkurrencer, med regler som gælder hver gang der holdes et stævne. "World´s Strongest Man" konkurrencen er organiseret i IFSA (International Federation of Strength Athletes), og alle IFSA konkurrencer skal overholde visse regler. Så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være sport på lige fod med så meget andet. Det her tester da trods alt atleternes fysiske form til det yderste. Det kan man vel ikke sige at f.eks curling og dart er.

Men det er selvfølgelig op til folk selv at vurdere hvad de synes der er sport og hvad de synes der er GODT sport. Holdsport har aldrig sagt mig en disse. Jeg er født egoist, og hvis jeg skal deltage i noget, så vil jeg selv tage æren for den succes jeg evt. får. Jeg vil ikke dele den med andre ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt interessant at man kan være så snævertsynet at mene at boldspil ( læs spil!! ) ikke samtidig er en sport!! Nu har jeg selv spillet fodbold i 20 år, og hvis det ikke er en sport, så er der sq ingen sportsgrene overhovedet, tror ikke helt at man er klar over hvad der kræves for at være/leve som proffesionel fodboldspiller idag, livsstilen er squ ikke så meget anderledes end den der ligger til grund for SL/BB. Desuden er cykling jo også en holdsport....... så egentligt et underligt sammenligningsgrundlag!

Zorba * Skuffet over en "stor" mands snævertsynethed *

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at være skuffet. Jeg ved godt at fodbold er en krævende sport, men jeg foretrækker bare sportsgrene, hvor det centrale er at teste ens fysiske formåen i forhold til andre.

Selvom jeg faktisk tidligere har spillet fodbold, så siger boldssport mig ikke særligt meget. Og det er der vel ikke noget galt med. Det ville være kedeligt hvis alle mennesker havde samme præferencer.

Det kan også være det er en frustration over at vi druknes i fodbold- og håndboldkampe i TV. Der ER altså andre sportsgrene end bare fodbold og håndbold. Men TV stationerne skal selvfølgelig tage højde for seertal. Sådan er det jo bare.

Det er også frustrerende at en seriøs sportsgren som styrkeløft, ikke kan få olympisk anderkendelse, når latterlige sportsgrene som curling og synkronsvømning kan.

Det kan godt være at jeg har udtrykt mig lidt vagt, ved at sige at fodbold ikke er sport. Lad mig gøre det klart, at jeg udelukkende snakker udfra min egen holdning. Fodbold er en sport, ingen tvivl om det. Men i min verden kan en præstation af Michael Laudrup slet ikke sammenlignes med f.eks Bjarne Riis´s Tour sejr.

Jeg synes ikke det har noget med snæversynethed at gøre. Ikke det mindste. Jeg kan bare personligt ikke se det imponerende i boldspil. Hvis noget er snæversynethed, så er det at kalde det ynkeligt at fede mænd løfter tunge vægte. Så har man da misforstået situationen totalt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det selvfølgelig ikke ende i ren mudderkastning, der lå selvfølgelig en lille provokation i at kalde fede, stærke mænd for ynkelige, men at have misforstået noget pga. af det virker som et fejlskud, understregede jo netop bagefter at deres mål var forskellige fra mine! Det er vel klart at man ikke kan sammenligne en enkelt præstation af Michael Laudrup, med en Tour sejr til Riis, skal man sammenligne tjaa så må det vel blive over en hel sæson og her kan jeg sagtens blive ligeså imponeret over en enkelt fodboldspiller og hans formåen i at holde niveauet oppe i så lang tid!

Jeg synes da også det er imponerende når Riis, Indurain, Ullrich, Armstrong osv. vinder tour´en ingen tvivl om det!

Vi er iøvrigt enige om sport i tv er blevet en noget ensidig fornøjelse, men man må jo tilstå at de er nød til at vise det som flertallet ønsker, og som de kan hente reklamekroner på, DR er en anden historie, synes faktisk at man når nu de har 2 kanaler godt kunne forvente lidt mere nuanceret holdning til sporten!

Mennesker er forskellige, at jeg mente du er snævertsynet skyldtes dit udsagn om at fodbold ikke er en sport, den har du nu ændret, så det vil jeg så trække tilbage! At man ikke har samme syn på sportspræstationer skal der naturligvis være plads til, men jeg mener trods alt at man naturligvis bør have respekt for enhver idrætsmand der opnår succes indenfor hans sport.

Zorba

Link to comment
Share on other sites

Er ganske enig med flere herinde i at det er lidt kedeligt med alt den fodbold i TV. De burde brede sig lidt mere, men sådan er det nu engang. Synes efterhånden dog at vi er kommet rimelig langt væk fra hvad dette indlæg handlede om til at starte med.........:sleep:

Link to comment
Share on other sites

Vi har nok bevæget os lidt væk fra hvad emnet startede med...... men hellere det end starte nye topics konstant, desuden kan enhver diskution altid tage en drejning!

En eller anden spurgte iøvrigt om hvad Zorba´s kæreste laver, tjah faktisk er hun snart færdig med sit jurastudie, men hun har sideløbende en lille karriere indenfor strip..... Derfor hun skulle optræde i Valby, this weekend! Så for fanden nu har vi drejet topic´et igen!!

Zorba

Link to comment
Share on other sites

Mr. Oberst,

Jeps hun har sq næsten altid trænet, dog mere alle de der holdting, pump / Bodytoning osv. osv. Faktisk strippede hun før hun begyndte at læse jura, stoppede så i laaaaaang tid, og er kun sporadisk ude og optræde nu. Men du har ret i at det er sjældent, faktisk er TV-Danmark int. i at lave et program med hende netop pga. af det, blandt andet med fremtiden, vil det forringe hendes muligheder osv. osv. Men hun ved dog ikke helt om hun er int. i deltage i et sådant program, og jeg ved heller ikke hvor int. jeg er.....

Men hun er da glad for jeg træner, men hun har jo efterhånden også vænnet sig til at sport er en stor del af mit liv.

Zorba - No Regrets

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share