Ondt i skinnebenet ved løb


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv døjet med det i omkring to år i forbindelse med fodbold!!

Jeg var på et tidspunkt ved en pfysio. Han rådede mig til at gå på en eller anden pille kur som jeg kunne købe i Matas. Shit det hjælp, det forsvandt helt. Jeg havde ellers brugt diverse cremer uden held gennem lang tid!!

Jeg har ligeledes fået fremstillet specielle indlæg til mine sko, de gør at det ikke kommer igen, og de virker perfekt.

Så mit råd er: Smut ned i Matas og spørg efter de piller (kan desværre ikke huske navnet) med de ved helt sikkert hvad det er!!

Derefter smut til en bandagist og få lavet indlæg til skoene (dyr fornøjelse, men absolut pengene værd!!).

Så skulle det gerne forsvinde og ikke komme igen!!

Link to comment
Share on other sites

A hva' isøje, du kender da godt MOLs søgefunktion.

Nå, men her er så resultatet af en søgning på "skinnebensbetændelse" :)

I øvrigt noget rigtigt møg, hvis man bliver kronisk ramt af det. Skal absolut tages i opløbet.

Ziggymund :bike:

Ziggy > Hov hov, hvor skulle jeg vide fra at jeg skulle søge på skinnebensbetændelse

<_< ALTSÅ :)

Iøvrigt tror jeg ikke det er det. Jeg har løbet i en uge nu. seks gange i sidste uge og jeg bruger ikke løbesko. Jeg tror jeg skal skrue ned for trekvensen og få mig et par løbesko og en tudekiks :lol: Er der nogen der er frisk med en kiks ? Vandpyt' måske :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det også selv, og jeg har hørt noget om at det kan komme i starten når man begynder at løbe pga. en muskel ved skinnebenet der udvider sig under løb og trykker på en sene eller noget, og det er det der gør ondt.

Øh, det med at musklen udvider sig må da vist være kompartment syndrom, som dog skulle være forholdsvist sjældent forekommende.

Edited by mitchL
Link to comment
Share on other sites

Efter sigende nej, men jeg er ikke læge

Jeg er heller ikke læge, men tager udgangspunkt i Tim Noakes' "Lore of Running", som vistnok har en rimelig troværdighed. Lige et citat (bone strain er skinnebensbetændelse):

"[compartment syndrome] occurs infrequently and in the past was often confused in the literature with bone strain. In the compartment syndromes, exercise causes an abnormal rise in pressure in one of the muscular compartments of the lower leg."

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så drastisk. Rigtig mange oplever at få ondt i skinnebenene når de begynder at løbetræne, ligeledes når folk begynder at marchere meget i militæret, og jeg tvivler på alle de mennesker har betændelse eller andet alvorligt stads, det går i hvert fald gerne over ret hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke så meget om løb, men jeg kan da give dig min historie.

Da jeg startede med at løbe fik jeg også ondt i skinnebenet. Jeg gik så ind til en rigtig løbeskobutik (jeg var hos "løberen" i lyngby), og han kunne se, at dels var mine gamle løbesko for gamle, og dels støttede de forkert til min måde at løbe på. Jeg købte så nogle nye sko (skulle iøvrigt ikke give mere for skoende, selvom de blev købt i sådan en butik) og det hjalp faktisk!! Jeg fik også at vide at jeg skulle starte langsommere op, og de to ting i fællesskab afhjalp problemet.

Så det var da to ting du kunne kigge på, løbefrekvensen og dine sko....

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som er atomnissen siger er løbeskoene en vigtig del af træningen. Det er meget vigtigt med den rigtige sko, da det både giver mindre ondt i musklerne dagen efter en lang løbetur. Ligeledes er det vigtigt at man ikke træner får meget, hvis man først har fået betændelse i skinnebenet. Hvis man ikke er til behandling med piller (vidste ikke det var muligt) skal der en masse hvile og varme (smøres med kampfer og pakkes ind i en sovepose) til.

Link to comment
Share on other sites

En lille opsummering : Jeg har købt et par løbesko fra en almindelig sports-butik. Jeg har også sat løbefrekvensen ned. Jeg løb to gange om ugen med det blev det ikke bedre af. Efter at have løbet 10-15 minutter begynder det at gøre ondt i højre skinneben. Fra hver gang at jeg har løbet er smerten blevet værre EFTER løbeturen men dagene efter er det hurtigt væk. Jeg tror ikke at det er noget alvorligt men jeg vil kun løbe 1 gang om ugen i en periode og så vente at se hvad der sker. Samtidigt med vil jeg power-walk'e startende med 15 kg i rygsækken 3 gange om ugen. Jeg har indtil videre power-walk'et 2 gange og det belaster ikke mit skinneben ret meget. jeg skal dog have fat i nogle småsten som jeg kan putte i ryg-sækken istedet.... vægt-skiver lagre sig for langt nede og ligger for meget op af lænden selvom de er godt pakket ind.

Link to comment
Share on other sites

Hej der

Jeg får ondt i det ene skinneben når jeg løber. Det føles som om, at det spænder i det hele tiden. Jeg kan ikke finde ud af om det er skinnebenet eller en sene der sidder lige bagved der gør ondt. Det går fra anklen og op til knæet.

Skie´ irriterende  <_<

Hvad kan man gøre ?!

<{POST_SNAPBACK}>

Tag kortere skridt..

Link to comment
Share on other sites

Du har sandsynligvis verdens mest skod problem, SKINNEBENSBETÆNDELSE....

Har selv haft det uafbrudt i 3-4 år, og kommer aldrig til at løbe de sjove distancer igen.

Løsningen siges at være PAUSE, men hvis du ikke vil acceptere det, så masser dine ben med varmebalsam inden du løber, stræk godt ud både før og efter, efter løbeturen put da køling på skinnebenene så inflamationen ikke bliver større.

Hvad du end gør, spis ikke en masse Ipren, de virker (no pain), men du har ingen føling med hvor fuckt up dine ben er, og de kan give nogle problemmer med mavesår, BELIVE ME! :nono:

Masser enventuelt også dine ben med det der hedder Felden-gel.

GOOD LUCK!!

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt tidligere har jeg selv døjet meget med samme problem, indtil en terapeut anbefalede mig noget naturmedicin fra Matas.

Jeg har nu endelig fundet navnet på dette. BIOSPORT. Det er en kur man skal tage i 30 dage, som hjælper kroppen med at bekæmpe overbelastningen. I mit tilfælde fjernede det problemet HELT!!

Så jeg ville da klart anbefale jer med samme problem at gøre det samme.

I kan læse lidt mere om det her:

http://www.gomotion.dk/brevkassen.asp?p_id...d=169&mode=view

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share