Ømme muskler i mange dage


Astrid
 Share

Recommended Posts

Jeg er for en måned siden begyndt at gå til pump i et center og synes det er vildt lækkert! Problemet er, at jeg får totalt ømme muskler i både 2 og 3 dage efter. Jeg har ikke mere vægt på, end at jeg lige præcis kan udføre alle gentagelserne. Så hvis jeg ikke skal træne med ømme muskler, kan jeg kun træne 2 gange om ugen, hvilket jeg ikke synes er nok.

Jeg strækker grundigt ud efter timen og spiser aftensmad (godt med kød) når jeg kommer hjem efter træning.

Hvad gør jeg forkert?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt naturligt, at du oplever ømme muskler efter træning. Specielt når man lige er startet, oplever man dette, da det tager lang tid, før kroppen kommer sig over træningschokket. Det bliver bedre med tiden, men det er ikke noget, som man 100% kan undgå.

Så tag og brug et par mindre vægte. Man skal i øvrigt heller ikke køre sig helt ud hver gang til træning. Det øger skadesrisikoen, og det er heller ikke optimalt i forhold til at opbyge form og styrke.

Link to comment
Share on other sites

du træner til udmattelse... Det er slet ikke nødvendigt. Det er yderst minimalt hvad ustrækning gør for at forebygge træningsømhed.....

Du er meget tæt på at lave drage den rigtige konklusion, kan jeg se.... Du skal træne mindre hårdt.

Du kan eventuelt poste dit program, så vi kan hjælpe dig

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget i vejen med at træne selvom du har ømme muskler, tværtimod kan det afhjælpe problemet lidt at få trænet igennem på trods af at musklerne er lidt ømme.

Hvis det er muskelømhed vil det blive gradvist mildere / mere overkommeligt når kroppen har vænnet sig lidt til din nye sportsgren.

edit:

Incog mener du træner for hårdt, jeg mener at det er værd at vente at se lidt hvad der sker i nogle uger endnu dog gerne med 3 træninger pr. uge.

Men hvis det er supersmerten (det er decideret smertefuldt at gå/stå/være til) så giver jeg incog ret.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Mig og kæresten har gået til pump 1 gang om ugen i to mdr. nu. (supplement til styrke og konditionstræning) De første gange kravlede vi ud af sengen næste morgen :( Men nu er der ingen problemer næste dag selvom vi træner med max intensitet og belastning. Vi er begge totalt udbombet bagefter om aften, men næste morgen er der ingen ømhed. Det går over..og ja, pump holder B) Vi er vilde med det

Link to comment
Share on other sites

Er pump et eller andet bodybuilding agtigt for hold?

Det lyder da godt, at MiniArnold kan bekræfte, at det går bedre efter nogen tid.

For der er kun en grund til, at det gør ondt i musklerne, og det er, at de er blevet overbelastede.

At man ikke nødvendigvis tager kronisk skade, det er en anden ting.

Principielt gør jeg ikke selv med vilje noget, der gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun sige -> det er jo faktisk en god ting, for så ved du at det du gør er rigtigt, for det betyder at dine muskler tager imod ;)

Dermed siger du at ømhed er et krav for effektiv træning, og altid et godt tegn ??

Hvis det skal forståes sådan, så er det helt hen i vejret. For det første er ømhed IKKE nødvendigvis et godt tegn. Det er klart at ømhed er at tegn på at der er blevet brudt muskelvæv ned, men manglende ømhed er IKKE tegn på det modsatte. Selvom man ikke bliver det mindste øm, så kan hypertrofi-maskineriet sagtens være sat igang alligevel. Og ved at efterstræbe DOMS, risikerer man også at man rent faktisk laver mere skade end gavn. Ekstrem ømhed er nemlig et tegn på at man har lavet for MEGET. Akkumulativ mikrotrauma er ikke noget at spøge med.

Når det er sagt, så er der intet unormalt i at man bliver øm af uvant aktivitet. Det forsvinder når kroppen vender sig til den nye byrde, og konditioneringen stiger. Og der er som sådan heller ikke noget galt i at træne på ømme muskler, sålænge vi ikke snakker om ekstrem DOMS, hvor et par ekstra hviledage måske er på sin plads for ikke at risikere akkumulativ mikrotrauma.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

i forbindelse med moderat doms har jeg haft gode erfaringer med at lave noget aktiv restitution - altså køre den samme øvelse som har skabt domsen for høje reps og med lav vægt - evt. med minibands.... ved virkelig svær doms synes jeg ikke det har helt samme mirakuløse virkning, men det hjælper alligevel en hel del......

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share