2.400 m løb på maksimalt 12 minutter


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej kondifreaks :)

Som noget nyt i mit liv, har jeg nu fået interesse for konditionstræning. Jeg har aldrig rigtigt tidligere dyrket løbetræning udover lidt boksning, karate, ved militæret i 96/97 etc..

Dog står jeg nu i den situation, at jeg overvejer at søge ind til politiet nu her. :4police: Dette betyder, at jeg skal kunne løbe 2.400 m løb på maksimalt 12 minutter. Jeg snakkede med politiets persnaleafdeling, og de sagde, at den fysiskeprøve sikkert ville komme inden for 3 mdr efter min ansøgning, som jeg gerne vil have sendt hurtigts muligt, da jeg pt går på dagpenge og gerne vil igang.

Er der nogen, der har nogle råd/programmer til, hvordan jeg kunne blive hurtig til et sådan 2400m løb?

Da der også er 15-20 minutters opvarming til den fysiskeprøve til politiet, har jeg selv forestillet mig noget alla dette program:http://www.motion-online.dk/konditionstraening/artikler/det_mest_effektive_loebeprogram%21/

Men ved dog ikke, om dette er det mest optimale til et 2400 meter løb på tid?

Nogle råd???

På forhånd tak

Tiger

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok starte med at få opmålt en rute på 2400m, løbe en tur og se hvad tiden siger... det virker ikke som særlig krævende tid...

Løb lidt 3000m de sidste tre uger af ferien, kom ned på 11:10.82 bare ved at løbe distancen to-tre gange om ugen... har ikke løbet specielt før... så tror ikke du behøver et descideret program...

Men du kan jo lige skrive når du har en tid så vi ved hvor meget det drejer sig om du skal have reduceret med...

'

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Hej Tiger..

Jeg vil selv ind til politet, dog først om ½-1 år.

coopertesten hvor man min. skal løbe 2400m, er også en af de ting jeg skal have styr på.

Men mener at det er ligemeget om man løber 2400m eller 3000m, da der vist ikke gives karakterer ved løbeprøven.

Ang. løbeprogrammet du har linket til, mener jeg det er udmærket. 12 min. til 2400m er absolut ikke uopnåeligt, som Cookie siger.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de hurtige svar.

Jeg prøver lige at løbe 2400 meter, og se hvor hurtigt jeg kan gøre det, og vender så tilbage igen. Tror I har ret i, at det måske ikke er så svært igen..

Synes også det 5 km program, som jeg linkede til lyder fint. Kan dog se i gamle indlæg, at flere linker til dette her: http://www.dourun.com/begynd_prg.asp

Og må da sige, at det SLET ikke minder om det, jeg linkede til før fra MOL.. Hmmm.. Hvilket er bedst? Er der noget inden for konditionstræning som svarer til TJ´s 5X5 inden for SL-træning?

Jeg skal tabe mig meget samtidig, så vender lige tilbage med mere info! Nu skal der sq til at ske noget igen! ;)

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Hej Tiger

Hvis du ikke har dyrket sport af en eller anden karakter, hvor løb indgår siden 96/97, ja så der det nævnte dourun-program faktisk et godt udgangspunkt. Det tager desværre tid af tilvænne bentøjet til belastningen ved løb. Hold dig derfor endelig til dourun.dk eller andre gode standardprogrammer. MOL-"programmet" kan ikke bruges af nystartede (hvis overhovedet af nogle, der ønsker optimal træning og ikke skader - sorry men det er jo reelt sandheden). Så kan du efterhånden se hvordan din krop reagerer på belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Hey

michael000:

Når man har løbet de 2400 meter så stopper man. Det gjorde man ihvertfald da jeg søgte ind.
Yep, sådan er det også i dag. Jeg skal blot løbe de 2400 meter på under 12 min. ;)

Jan D.:

Hej Tiger

Hvis du ikke har dyrket sport af en eller anden karakter, hvor løb indgår siden 96/97, ja så der det nævnte dourun-program faktisk et godt udgangspunkt. Det tager desværre tid af tilvænne bentøjet til belastningen ved løb. Hold dig derfor endelig til dourun.dk eller andre gode standardprogrammer. MOL-"programmet" kan ikke bruges af nystartede (hvis overhovedet af nogle, der ønsker optimal træning og ikke skader - sorry men det er jo reelt sandheden). Så kan du efterhånden se hvordan din krop reagerer på belastningen.

Tak for rådet.. Var ikke klar over at MOL´s program, var så dårligt, som du antyder. Tror derfor, at jeg finder et begynder program på Dourun.. Det eneste problem ved Douruns begynderprogram, er at jeg synes, at det er lidt for kort og let - jeg skal jo nemlig også gerne have tabt mig, og synes måske at Douruns begynder program er lige let nok. Men hellere dette og så undgå skader. Jeg har dog dyrket sport siden 97, men der har ikke været den store løbetræning indvolveret(og slet ikke de sidste par år!) Det har mest været vægttræning, men har stort set heller ikke trænet med vægte siden ult 2002.

Men tak for svarene. Vender lige tilbage med et program senere. Dette bliver nok under vægttab B)

Link to comment
Share on other sites

typen:

Hvad siger vægten?

.. og hvorfor træner du ikke pt.?

Mistede motivationen til at træne, hvilket også har betydet, at jeg skal have tabt mig cirka 15 kg inden for de næste 3-4 måneder, ellers får jeg aldrig taget de chinups, der skal tages. Vejer sku 120 kg, hvilket jeg heller aldrig har prøvet før, hehe.. Men er altså også høj - cirka 2m.. Dette med de chinups bliver mit største problem, da jeg aldrig har kunnet tage dem. Har dog fået et par fif af Thomas J for et par år siden, så jeg må jo bare igang. Men det bliver hårdt. (Ligger lige et program ind senere!)
Forresten, hvilke tanker har du gjort dig i forbindelse med at søge ind til politet?

Har du været på et "før-kursus" hvor man bliver rustet til prøverne?

Jeg har leget med tankerne siden min gymnasietid i 93-96, men har desværre aldrig fået taget mig sammen til at gøre noget ved det bl.a. grundet andre interesser/uddannelser, men nu tror jeg sq, at jeg giver det en chance. Problemet er bare, at min form er dårligere end nogensinde før :w00t: Skal have tabt cirka 10-15 kg inden jeg kan tage de 6 chinups, tror jeg..

Jeg har ikke været på noget "før-kursus". Har dog hørt om det, men synes ikke, at jeg vil bruge penge på det, da det vist koster 1500 kr pr uge.. Men ville min a-kasse betale det, var jeg nok sprunget på vognen.

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Men lige et spørgsmål:

Hvor meget konditionstræning, kan man lave om ugen uden, at det bliver for meget? Skal gerne være klar om cirka 3-4 mdr.

Har tænkt på følgende:

Program til at tabe mig ca. 10-15kg på 3-4 mdr - samt tage 6 chins

Mandag Styrketræning(5X5 i få store samt et special program med fokus på chinups)

Tirsdag Konditionstræning(Douruns begynderprogram* + svømning)

Onsdag Styrketræning(5X5 i få store samt et special program med fokus på chinups)

Torsdag Konditionstræning(Douruns begynderprogram* + svømning)

Fredag Styrketræning(5X5 i få store samt et special program med fokus på chinups)

Lørdag Konditionstræning(Douruns begynderprogram*)

Søndag Svømning(Slappe af dag. Svømning stille og roligt!)

*http://www.dourun.com/begynd_prg.asp

Styrketræningsdagene(mandag,onsdag, fredag) startes med 5 km gåtur i rask tempo.

Virker det ikke af lidt sammenlignet med følgende MOL program???:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ne_slankekuren/

Altså, vil I anbefale mig at tage mere cardio ind i billedet? Evt. cykle en masse?

Føler sku pludselig, at jeg er lidt presset. Kan jeg overhovedet nå det på 3-4 mdr? Vil stadig skyde på, at jeg skal ned på cirka 105-108 kg for, at jeg kan tage alle 6 chinups?(Tror ikke, at jeg pt. kan tage én chinup :( )

Jeg har aldrig i mit liv været på slankekur før, ej heller dyrket konditionstræning etc. på denne måde, så jeg er altså lidt grøn på dette område? Mit interesse område plejer at være SL+BB træning, så pleeease heeelp alle jeg kondieksperter :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Kender ikke dine personlige date;derfor afholder jeg mig fra direkte personlige tips.

Kig evt. på www.run4fun.dk .

Ellers virker 3*6 km,samt en max test på 3 km om ugen,som det generelt anbefalede.

Men husk jo lettere du er jo hurtigere løber du,ok,lidt grovkornet udsagn,men det er ikke helt ved siden af,hvis du søger for den kontinuerlige træning.

Husk lige på at en habil motionsløber løber let 3500-4000 meter på 12 min.

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke dit program virker af lidt. Men da det ikke er så detaljeret (mht. konditræning), er det lidt svært at sige. Jeg er selv igang med Dorun's begynder program. Har løbet før, men ikke i et par år, og jeg synes det er godt, da man med et fast program ikke så let bliver fristet til at gå for hurtigt frem og risikere extra skader.

Hvad dækker 'svømning' over i dit program? Er det fx. 2000 m kontinuert eller 10*50 m plus 10*100 m eller pyramide træning eller hvad?

mht til hvor meget man kan lave: da jeg startede med løb første gang, løb jeg tre gange om ugen, svømmede tre gange om ugen, gik lange ture to-tre gange (med hund), styrke to gange og yoga en gang. Så meget kan lade sig gøre hvis man finder tiden til det og sørger for god afveksling så man ikke bliver overtrænet osvosv.

I øvrigt håber jeg at få en hund igen inden for de næste par år, det er alle tiders træningsredskab, for hvis den skal ud at gå, så nytter ens undskyldninger altså ikke ret meget (og hvis man har en aktiv race kan den sagtens tage 2*5 km om dagen).

Link to comment
Share on other sites

Hej, tænkte hva med at prøve Navy Seals Kategori 1 og 2 trænings program.. der er der både bygget svømning, løb og også lidt gymnastik som fx pullups, armbøjninger og maverulninger. og det program starter da rigtig blidt op med 3km's løb 3 gange i ugen.. jeg syntes hverfal det er et rigtig godt program...

Navy Seals

mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Husk lige på at en habil motionsløber løber let 3500-4000 meter på 12 min.
Som Saddam siger skal der vist lidt mere end bare en "habil motionsløber" til at løbe på de tider, så lad vær at bliv nedslået over det at du ikke kan komme bare i nærheden af dem...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu da jeg er ansat i politiet så ved jeg også hvad der er vigtigt på skolen...

Du kommer til at løbe intervalløb, intervalløb og intervalløb.

Derudover kommer du til at træne meget udholdenhedstræning bl.a. hvor du skal bænke de 50 kg så mange gange du kan... ikke under 25.....gentagelser.

Så der kropshævningerne, dem skal man også tage så mange man kan..... jo flere jo bedre.,...dog mere end 6... og tro mig der er nogle som ikke kan....

Derfor ville jeg ikke mene at 5x5 o.lign er til meget nytte på skolen eller til forberedelsen til skolen.

Bare min ide.... Træner ikke særlig tit tungt selv, men gør det en gang imellem for variationens skyld.

Men der bliver lagt meget vægt på løbetræningen og det er stort set ikke andet end intervaltræning som varierer fra 100 m. til 1200/1400 m. Derfor er det ikke nødvendigt, at løbe meget mere end 5-6 km på dine lange ture, hvis du da overhovedet igder bruge tid på de lange ture....

Prøverne til optagelsen er lavet om siden jeg var igennem (2001), men se på politi.dk, der står de nye ting.

Der er mange ting ved selve uddannelsen, som også er lavet om, men det må du selv finde ud af når du kommer ind.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Derudover kommer du til at træne meget udholdenhedstræning bl.a. hvor du skal bænke de 50 kg så mange gange du kan... ikke under 25.....gentagelser.

Hvor har du de 25 fra?

Så der kropshævningerne, dem skal man også tage så mange man kan..... jo flere jo bedre.,...dog mere end 6...

Det er nok at tage 6.

Link to comment
Share on other sites

Som han jo skriver så er han ansat hos politiet og de ting han nævner er hvad de laver på politiskolen. Det har ikke noget med optagelsesprøven at gøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det har noget med optagelsesprøven at gøre. På skolen forventer de nemlig, at man hele tiden er i stand til at klare de krav, der var til optagelsesprøven. Det vil sige 10 rep. med 50 kg i bænkpres og 6 kropshævninger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal træne til politi-prøven (og alle andre prøver for den sags skyld) får du mest ud af at træne relevante øvelser - og i denne forbindelse er 5X5 ikke en særligt relevant fremgangsmåde.

Du kan sandsynligvis allerede bænke 50 kg.

Mht. kropshævninger: du skal kunne udføre 6, og helst i et højt tempo, for at få et god karakter. Så mit råd er, som du også selv er inde på, at tabe nogle kg - det er en hurtig vej til at øge antallet. Når du træner, skal du så forsøge at nå op på de 6 gentagelser og helst mere, idet du gerne skulle have et overskud. Kropshævninger er jo ikke den eneste øvelse du sakl igennem på dagen, så det er skidt, hvis du kun kan udføre 6 gentagelser helt udhvilet.

Mht. løb: lad være med at træne de lange distancer. du skal 2400 m, og det i så god en tid som muligt, derfor får du ikke noget ud af at løbe længere, men meget ud af at løbe hurtigere. MEN selvfølgelig skal du starte langsomt ud, for at vænne dine led til de belastninger som løb giver.

Desuden er der en hurtighedstest, hvor du skal løbe i ottetal om 2 kegler i en afstand af 13,40 m. Dette skal gøres 2 gange i træk, og afsluttes med 6,70 m. spurt. Hatigehden er her, igen, den vigtigste faktor. Endnu et argument for at glemme de lange distancer.

God fornøjelse - og held og lykke...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Takker hermed igen for de mange gode og interessante svar.

FKP:

Derfor ville jeg ikke mene at 5x5 o.lign er til meget nytte på skolen eller til forberedelsen til skolen.
Serious:
Hvis du skal træne til politi-prøven (og alle andre prøver for den sags skyld) får du mest ud af at træne relevante øvelser - og i denne forbindelse er 5X5 ikke en særligt relevant fremgangsmåde.

Da jeg jo kan se, at flere af jer mener, at det ikke er optimalt for mig at træne tung styrketræning som 5X5 , vil jeg hermed lige forklare, hvorfor jeg har påtænkt mig at gøre netop dette.

Forklaringen hertil er, at jeg som skrevet skal have smidt en del kilo(læs:fedt). Jeg vejer som skrevet pt. cirka 118-120 kg, hvilket er for meget, da det påvirker mit løb og ikke mindst de fu***** kropshævninger, som jeg netop har måtte konkludere, at jeg dagsdato ikke kan tage én eneste af. :blush: . Jeg har derfor tænkt mig at sætte fokus i min styrketræning på netop kropshævninger, hvor jeg for nogle år tilbage fik et udemærket program strikket sammen i samarbejde med Thomas J. herinde fra. (Kom dog desværre aldrig igang med at træne det grundet totalt manglende motivation :blink: )

Anyway, de 5X5 i få udvalgte store basisøvelser som dødløft squat, bænkpress og militarypress er meget bevidst valgt, da de skulle være gode til at bibeholde de musker som jeg nu en gang allerede har. Forstået på denne måde, at jeg under mit kalorieunderskud(så jeg kan tabe mig) samt mit kommende løb+svømning stadig træner styrketræning for ikke at miste for meget muskelmasse og dermed stadig holde mit stofskifte på et OK niveau. Jeg mener også, at have læst at tung styrketræning faktisk er godt, når man er i kalorieunderskud, da det optimerer muligheden for at bibeholde sin muskelmasse i forhold til hvad lettere styrketræning gør.

Ergo, min begrundelse for at trænge 5X5 har ikke noget med selve optagelsesprøven at gøre, men skal bruges som et redskab til at fastholde muskelmasse i forbindelse med mit vægttab i form at konditionstræning + lavt kalorie-indtag.

Håber at dette gav mening for jer. Og igen tak for de gode råd. Og godt at se et par betjente(og kommende betjente) også deltager med deres viden inden for dette;-)

Svar på dette er meget velkommen.

Tiger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share