Indtagelse af kcal ligegyldidg tidspunkt


LOTTE
 Share

Recommended Posts

Tvivler på at kroppen vil kunne optage alle kcal hvis du indtager dem på samme tid..

Hvorfor skulle den ikke kunne gøre det? Mennesket er ikke bygget som en planteæder, der får maden fordel jævnt hen over dagen som fx en ko eller hest. Samtidig peger det faktum, at mennesket sammenlignet med andre pattedyr er bedre til at oplagre fedt, på at vi faktisk er bygget til at indtage store mængder mad på een gang og kunne oplagre den til perioder uden mad. :)

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Mennesket er ikke bygget som en planteæder, der får maden fordel jævnt hen over dagen

Det er jo en sandhed med modifikationer. Hvad er det nu lige aberne spiser? Hvem er det nu lige der er vores nærmeste slægtning? Eller var det gud der skabte mennesket???

Den bedste optagelse fås ved at sprede indtagelsen over dagen.

Link to comment
Share on other sites

LOTTE Postet den 23. Sep 2004, 20:23

Jeg læste på et tidspunkt at det var ligegyldigt om man indtag alle sine kcal på een gang, eller spredte dem ud over hele dagen, men kan ikke finde emnet.

Kan I huske konklusionen og hvorfor?? Mener det var ligegyldigt. 

Jeg mener også at konklusionen var at det principielt var ligegyldigt udfra et vægttab's synspunkt.

Men udfra et træningssynspunkt så mener jeg bestemt ikke det er ligegyldigt hvornår måltiderne er placeret ?

Kroppen går på et tidspunkt over i katabolsk tilstand - og hvis man antager at vi først spiser vores måltid inden vi går iseng - så kan det næppe være særlig optimalt, vi har kørt på kroppens depoter hele dagen, vi er gået glip af window-of-oppotunity, hypertrofiprocessen skulle være gået igang men kroppen har ikke noget at arbejde med.

At et enkelt stort måltid sidst på dagen så skulle kunne rette op på de "skader" vores faste igennem dagen har påført os, det har jeg svært ved at tro på ?

Det kunne kun lade sig gøre, hvis kroppen så kunne udnytte hverenkel lillebitte enhed af den kost vi indtager rigtigt (ikke bare lave det om til fedt, som den er god til) - men som jeg ser det, vil der på dette ene måltid være en overflod af kulhydrater og proteiner ?

PS: vil meget gerne rettes hvis jeg tager fejl i mine betragtninger.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Tvivler på at kroppen vil kunne optage alle kcal hvis du indtager dem på samme tid..

Hvorfor skulle den ikke kunne gøre det? Mennesket er ikke bygget som en planteæder, der får maden fordel jævnt hen over dagen som fx en ko eller hest. Samtidig peger det faktum, at mennesket sammenlignet med andre pattedyr er bedre til at oplagre fedt, på at vi faktisk er bygget til at indtage store mængder mad på een gang og kunne oplagre den til perioder uden mad. :)

Hr. K

Planteædere har et langt tarmsystem.

Kødædere har kort tarmsystem.

Sammenlignes meneskekroppen med andre dyrs kroppe skulle vi besidde et relativt langt tarmsystem vores kropsproportioner taget i betragtning ;)

Vi har heller ingen tænder til at dræbe byttet med som de fleste andre kødædere har ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Lige for at svare på spørgsmålet, så kan det næppe være optimalt at hælde 2000-3000 kcal ned på een gang i en pærevæling med ondt i maven, kvalme, tyndskid, hovedpine og forstoppelse - når man ser på det sådan rent fordøjelsesmæssigt og i processen med udvinding af næringsstoffer ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det kan måske kaste lidt lys over Serge Nubrets madvaner - mad én gang i døgnet med 5,000 kcal.

:blink:

Det er ikke sådan du har hans "kostplan" liggende? Synes det lyder vildt..

Niklas :superman:

Nej, desværre ikke.

Det er temmelig svært at finde kilder der angiver ret meget om Serge både hvad angår træning og kost.

Dog har jeg læst et interview med ham hvor han bekræftede, at han hver nat spiste døgnets eneste måltid - dette kunne dog også ta ham 2-3 timer at konsumere, og dette bestod altså af 5,000 kcal.

Dog sagde han, at det var noget kroppen skulle tilvænnes - man kunne naturligvis ikke bare lige pludselig skippe alle måltider og så nøjes med ét.. Det skulle komme gradvist.

Men desværre blev der ikke gået mere i dybden med det..

Link to comment
Share on other sites

SAS:

Lige for at svare på spørgsmålet, så kan det næppe være optimalt at hælde 2000-3000 kcal ned på een gang i en pærevæling med ondt i maven, kvalme, tyndskid, hovedpine og forstoppelse - når man ser på det sådan rent fordøjelsesmæssigt og i processen med udvinding af næringsstoffer 

Hvis vi nu ser bort fra ubehag/gener ved at indtage et enkelt kæmpe måltid om dagen, er vi så enige om at det næppe kan være særlig optimalt ? som jeg ser det, så vil der med denne fremgangsmåde gå næringstoffer til spilde (aka næringstoffer som bliver til fedt, istedet for at blive brugt til andre ting) ?

Hvis det er rigtigt at der går næringstoffer til spilde, så er det vel i bund og grund heller ikke helt ligegyldigt hvornår måltider placeres ?

Det jeg har i tankerne er den katabolske/anabolske fase som vi skifter imellem flere gange i døgnet (forklaringen på at nogle kan gaine masse samtidig med de har smidt fedt) - hvis vi kun lader kroppen gå i anabolsk fase een gang i døgnet med et kæmpe måltid (vel at mærke nok det længere tid) - så må man da gå glip af noget ?

Hvis man ikke går glip af noget - så må kroppen have en evne til at lagre fedt, kulhydrater og proteiner i længere tid - så er det lidt interresant at vide hvonår den afgør at en enhed (kulh./prot/fedt) skal blive til en enhed til fedtdepoterne ?

.....LIDT SVÆRT AT FORKLARE ;)

Flexi:

Nej, desværre ikke.

Det er temmelig svært at finde kilder der angiver ret meget om Serge både hvad angår træning og kost.

Dog har jeg læst et interview med ham hvor han bekræftede, at han hver nat spiste døgnets eneste måltid - dette kunne dog også ta ham 2-3 timer at konsumere, og dette bestod altså af 5,000 kcal.

Havde han så nogen dybere forklaring på hvorfor han gjorde som han gjorde - eller gjorde han det bare for at være anderledes ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt dyrefabelanalogen er oplagt at tilbagevise som' analog til mennesket. Men. Der findes et eksempel på en kødæder¸ som formår at omsætte endda meget store mængder mad i et 'måltid' til en stærk¸ muskuløs og mager fysik og det er den store kat.

Se på dem. Ligger og driver den af et par dage af gangen for så at nedlægge et bytte¸ som bliver fortæret over en lang ædefråser....

Så kan Serge Nubret vel også? :unsure:

At det så ikke er helt praktisk er en anden historie...Vi er jo sociale væsener og jeg tror sgutte min kæreste ville godtage en undskyldning for ikke at tage med hjem til svigermor¸ med begrundelse i at jeg var i gang med at fordøje på andet døgn <_<

:)

Link to comment
Share on other sites

Heffe:

Jeg ved godt dyrefabelanalogen er oplagt at tilbagevise som' analog til mennesket. Men. Der findes et eksempel på en kødæder¸ som formår at omsætte endda meget store mængder mad i et 'måltid' til en stærk¸ muskuløs og mager fysik og det er den store kat.

Se på dem. Ligger og driver den af et par dage af gangen for så at nedlægge et bytte¸ som bliver fortæret over en lang ædefråser....

Så kan Serge Nubret vel også? 

Det er rigtigt - men hvordan får du dette til at hænge sammen med at f.eks. hypertrofiprocessen er overstået efter (EDIT:24)-36-48-72 timer ? og at processen er en kontinuerlig process ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

heffehurtig Postet den 25. Sep 2004, 00:40:

Jeg ved ikke at hypertrofiprocessen er overstået efter 78 timer.

Og var det ikke mad vi snakkede om? 

Jo det er mad vi snakker om - og maden er jo det vi bruger for at skabe en anabolsk tilstand, og derved muligheden for hypertrofi.

Jeg kan heller ikke sige at hypertrofiprocessen er færdig efter præcis 72 timer - det man siger er at den svinger imellem 24-72 timer som tommelfingerregel - det er højst sandsynlig afhængig af intensiteten.

Men kroppen har vel næppe sat en deadline som hedder "indenfor de næste 72 timer skal jeg have tilført næring, eller også nægter jeg at skabe masse" - og så er den for så vidt ligeglad med om den får det løbende, eller efter 71' time ?

Som jeg har forstået det, er det en kontinuerlig process hvor der hele tiden skal være næringstoffer som den kan trække fra ? fedt har den, kulhydrater har den oftest (leverdepot / muskler) - men hvor lagrer den overskydende protein ? det er vel primært i organer / muskelmassen som vi kan rive protein fra hvis vi mangler det - hvilket må betragtes som et dårlig lager hvis man går efter hypertrofi ?

Hvis overskydende protein flyder frit i kroppen på ubestemt tid, så er det vel en enhed der aldrig kan blive konverteret til fedt ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Det er jo en sandhed med modifikationer. Hvad er det nu lige aberne spiser? Hvem er det nu lige der er vores nærmeste slægtning? Eller var det gud der skabte mennesket???

Den bedste optagelse fås ved at sprede indtagelsen over dagen

Aber spiser som folk ofte tror *ikke* kun planteføde- chimpansen som ligger os nærmest slægsmæssigt spiser pænt meget kød i form af insekter + mindre dyr.

Din påstand om den spredte indtagelse af mad, der medfører en optimal optagelse vil jeg gerne se dokumenteret. Min egen påstand er dokumentet i Desmon Morris' studie af mennesket; "Den nøgne abe". Se under kap 6, der handler om fødeoptagelse.

Planteædere har et langt tarmsystem.

Kødædere har kort tarmsystem.

Sammenlignes meneskekroppen med andre dyrs kroppe skulle vi besidde et relativt langt tarmsystem vores kropsproportioner taget i betragtning 

Sammenlignet med fx. tigre eller ulve har vi en langt tamrsystem, det er korrekt. Sammenligner du med kvæg har vi et kort. Mennesket har *aldrig* været 100% planteæder og er den dag i dag kommet næmere en kødæder end visa versa.

Vi har heller ingen tænder til at dræbe byttet med som de fleste andre kødædere har
Det har krabber, edderkopper eller søpølser heller ikke, men derfor lever de af kød alligevel. Desuden er mennesket en jæger i folk, der benytter redskaber ikke naturlige våben.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Fra B&K Sports Magazine 6/7 1992:

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/...erge_nubret.htm

Tror inte på tunga vikter

- Jag tränar aldrig, och har aldrig tränat, med tunga vikter. Jag kör många repetitioner med kort vila mellan seten. De flesta bodybuilders håller på i 5 år och slutar sedan. De har skador överallt. Jag är 53 och har fortfarande inte haft en skada och jag älskar att träna. När du tränar med tunga vikter är den största koncentrationen på vikten och du kan inte träna kroppen som du vill.

- Jag har aldrig trott på träning med tunga vikter, med undantag för vissa benövningar och vadträningen. Just benen och vaderna är så kraftfulla och stryktåliga, att de kräver tyngre belastningar för att växa. Övriga muskler bör du fylla med blod, vilket ger dig en så kallad "pump". Detta förutsätter att du använder lagom vikt och absolut inte tränar för tungt.

Med en lagom tung vikt kan du göra ett set var 20 sekund. Med tunga vikter måste du vila 2 minuter mellan seten och då förlorar du "pumpkänslan".

De flesta som tränar med tunga vikter ser bra ut efter en lång diet. Men hur ser de ut resten av året? Jo, som julgrisar, då de är klara för slakt! Men om du tränar med lättare vikter får du mindre fett, hårdare muskler och du ser bra ut året runt.

5 timmars träningspass

Som jag nämnde tidigare så tränar Serge ibland 5 timmar under ett träningspass. Och hans nuvarande träningsprogram ser ut så här:

Måndag framsida lår, bröst, mage

Tisdag axlar, biceps, triceps, vader

Onsdag rygg, korsrygg, baksida lår, vader

Serge tränar varje kroppsdel i genomsnitt en och en halv timme per träningspass. Även magen!

- Jag kör situps som konditionsträning, förklarar Serge.

- Normalt gör jag 2 000 repetitioner under ett träningspass. Jag tränar alltid i relativt snabbt tempo, så att jag får upp pulsen också, säger Serge och stryker handen över magmusklerna.

- Jag behöver inga vilodagar. Det senaste året har jag bara tagit 5 eller 6 dagar ledigt! Eftersom jag använder lätta vikter och bara tränar varje kroppsdel 2 gånger i veckan, tror jag inte att det är möjligt att överträna sig. Jag vet inte om man kan överträna. Ibland tror jag att ordet överträning bara är en ursäkt för att hoppa överträningen. Kroppen säger automatiskt ifrån om den "tar slut". Istället för att hela tiden ta vilodagar, så varierar jag tempo, övningar och även gym, för att få lite extra variation. När jag känner mig sliten eller trött - vilket mycket sällan händer - tar jag 2-3 dagar ledigt "på raken", för att låta all muskulatur läka till 100%.

Mer kemi än sport

- Risken är att all elitidrott blir mer kemi än sport. Det finns så många bra bodybuilders idag och det är mycket svårt att vinna. Vad gäller anabola steroider tror jag inte mycket på dem. Jag vet att man kan bygga muskler utan steroider och få nästan samma resultat.

Al respekt for den form han har og stadig har, men det er fandeme rystende. Faktisk er jeg imponeret hvor lang man kan komme med AS uden den mindste indsigt i kost og træning. :thumb_down:

Serge tror ikke rigtigt på AS. Right... :4slap:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Mer kemi än sport

- Risken är att all elitidrott blir mer kemi än sport. Det finns så många bra bodybuilders idag och det är mycket svårt att vinna. Vad gäller anabola steroider tror jag inte mycket på dem. Jag vet att man kan bygga muskler utan steroider och få nästan samma resultat.

....næsten samme resultat som uden brug af steorider.... Jeg ved ikke lige hvem han tænker på her men 'NO F****** WAY' !

Man kan komme langt med den rigtige træning/kost og motivation/dedikation meeeeen....

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med fx. tigre eller ulve har vi en langt tamrsystem, det er korrekt. Sammenligner du med kvæg har vi et kort. Mennesket har *aldrig* været 100% planteæder og er den dag i dag kommet næmere en kødæder end visa versa

Giver jo ingen mening diskutere.

Der er da frit slag om hvad man æder.

Det står dig også frit for om du kun vil spise et måltid om dagen (eller 1 gang om ugen ligesom de rovdyr du sætter mennesket i bås med), og føler du har det bedst med det, velbekommen :bigsmile:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det står dig også frit for om du kun vil spise et måltid om dagen (eller 1 gang om ugen ligesom de rovdyr du sætter mennesket i bås med), og føler du har det bedst med det, velbekommen

Jeg er lidt ked af, at du afviser min argumentation på denne måde, Sas. Jeg forsøgte at modbevise, at mennesket nødvendigvis *skal* spise flere gange om dagen for at sikre en optimal fødeoptagelse. Når parolen herinde er, at vi skal spise 5-6 gange om dagen, så mener jeg faktisk det er vigtigt at få diskuteret.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt med på, at Serge brugte steroider (nævn mig en pro der ikke har...).

Men uanset hans udtalelser omkring dem, så er det da forbavsende så godt han har bygget sin krop på en sådan kostplan!! :blink:

Uanset hvor mange steroider en BB'er tager, er kosten ALTID væsentlig - og siden han har skabt fantastiske resultater på en kostplan der er helt modsat de 5-6 måltider de fleste andre BB'ere spiser, må der drages tvivl om hvorvidt kaloriefordelingen skal være jævn eller kan indtages i ét hug.

Link to comment
Share on other sites

For at smide en praktisk vinkel på debatten:

Jeg kan ikke spise 5000kcal på en gang. Mit energiniveau ville ikke være jævnt. Da for mange kulhydrater slår mig ud.

+ jeg ville mangle let tilgængelig energi resten af dagen.

Men om man behøver 6+ måltider om dagen, frem for 3. Mener jeg ikke er synderligt godt belyst.

Det kunne være at stubbe kunne kast lys over land?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share