Strækmærker


hephep
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg vil stille mit spørgsmål i dette fora, eftersom jeg mener det egentlig er af ren æstetisk art og vel nok derfor hører til her...

Jeg har siddet og læst ca. 2 timer i diverse tråde vedrørende strækmærker og er efterhånden ved at være træt af at sidde og høre det samme igen og igen, det spørgsmål jeg leder efter svar på lyder som følgende:

Skulle udstrækning/strækøvelser efter styrketræning kunne medføre strækmærker, hvis ja er det så noget der sker ved enkelte ekstreme/ukontrollerede stræk eller ved generel systematisk strækning af musklerne.

I det tråde jeg har læst igennem er jeg endnu ikke stødt på nogen der har oplevet at få strækmærker uden at ha' fået dem ved at vokse for voldsomt, derfor vil jeg selv bidrage til emnet strækmærker, med at strækmærker sagtens kan komme hvis kroppen i længere tid ligger i uhensigtsmæssige positioner. Eksempelvis har jeg en ordentlig samling strækmærker på ryggen, det ligner næsten jeg har fået pisk... har hørt andre brokke sig over det, så hvis der sidder et par stykker derude og er irriteret over det, så ka' jeg kun gi' lægens svar. Det er på ingen måde skadeligt eneste minus er det æstetiske hvis dette vægtes højt...

MVH Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei hephep,

Er det muligt at strække ryggen så meget at huden ikke kan følge med? Umiddelbart synes jeg ikke det lyder sandsynligt. Derimod er det måske mere sandsynligt at huden på ryggen kan blive strukket under strækøvelser efter en hurtig øgning i fedtvæv/musklemasse.

er det så noget der sker ved enkelte ekstreme/ukontrollerede stræk eller ved generel systematisk strækning af musklerne.

Strækmærker opstår vel fordi hudens elasticitet ikke er stor nok i forhold til hvor meget den bliver strukket. Altså helt uavhængigt av hvor meget musklerne bliver strukket. Jeg mener man kan sammenligne det med et stykke plast man trækker i indtil plasten pludselig "gir" sig og forlenges ekstra meget. Fx når man trækker det lille stykke plast av skruelåget til en sodavandsflaske af med tænderne. Først forlænges det - elasticitetsgrænsen overskrides og strækmærket opstår ved at en lys farve træder frem i plasten. Bliver man ved med at trække plasten med tænderne knækker det helt af (huden ville sprække).

I princippet kan strækmærker altså opstå uanset hvordan huden strækkes, sålænge den strækkes nok. Om den strækkes "innefra" pga. muskler/fedt eller strækkes "udefra" pga. strækøvelser burde være et fedt. At man så i praksis ikke kan strække huden til strækmærker alle steder skyldes vel nok mest begrænsninger i leddene.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Michael Soerensen,24. Sep 2004, 10:04]

"Er det muligt at strække ryggen så meget at huden ikke kan følge med? Umiddelbart synes jeg ikke det lyder sandsynligt. Derimod er det måske mere sandsynligt at huden på ryggen kan blive strukket under strækøvelser efter en hurtig øgning i fedtvæv/musklemasse."

Det kan fint lade sig gøre at få strækmærker på ryggen, har en bekendt der fik dem fordi han faldt i søvn på en stol i lufthavnen og herved gled ned i en position der gav anledning til strækmærker

"

er det så noget der sker ved enkelte ekstreme/ukontrollerede stræk eller ved generel systematisk strækning af musklerne.

Strækmærker opstår vel fordi hudens elasticitet ikke er stor nok i forhold til hvor meget den bliver strukket. Altså helt uavhængigt av hvor meget musklerne bliver strukket. Jeg mener man kan sammenligne det med et stykke plast man trækker i indtil plasten pludselig "gir" sig og forlenges ekstra meget. Fx når man trækker det lille stykke plast av skruelåget til en sodavandsflaske af med tænderne. Først forlænges det - elasticitetsgrænsen overskrides og strækmærket opstår ved at en lys farve træder frem i plasten. Bliver man ved med at trække plasten med tænderne knækker det helt af (huden ville sprække).

I princippet kan strækmærker altså opstå uanset hvordan huden strækkes, sålænge den strækkes nok. Om den strækkes "innefra" pga. muskler/fedt eller strækkes "udefra" pga. strækøvelser burde være et fedt. At man så i praksis ikke kan strække huden til strækmærker alle steder skyldes vel nok mest begrænsninger i leddene.

"

synes bare det lyder underligt at det skulle kunne lade sig gøre at strække huden, så der opstår strækmærker, under stræk der er så kortvarige som 30 sekunder. Forstår sagtens logikken i at huden gennem længerevarende stræk, som f.eks. ved muskelvækst eller ekstreme strækintervaller som f.eks. 5 timer sovende forkert på en stol.

MVH

PS: Jeg styrer altså ikke ligefrem det med qutation, håber i bærer over med mig, skal jeg nok få lært en dag ;)

Link to comment
Share on other sites

synes bare det lyder underligt at det skulle kunne lade sig gøre at strække huden, så der opstår strækmærker, under stræk der er så kortvarige som 30 sekunder

I princippet skulle det godt kunne lade sig gøre da elasticitetsgrensen siger noget om hvor meget man kan strække et materiale inden det flyder (opstår strækmærker), men som ikke inneholder noget med tid. Hvis altså strækmærker alene opstår pga. overskridelse af huden flydegrænse ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share