Kan man tabe sig ved at spinne


kkr14
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er netop begyndt til spinning med det formål at komme i bedre form og samtidig håber jeg på at tabe et par kilo omkring hofte og mave. Har gået til det ca. 5- 6 gange nu, og har egentlig været godt tifreds med det og mig selv bagefter. Planen var at jeg ville gøre det fast 2-3 gange om ugen. Tror godt jeg ville kunne blive "bidt af det".

En af mine veninder sagde så til mig, at man ikke taber sig ved at spinne. Da jeg spurgte min træner sagde han at det var rigtigt man ikke tabte sig.

Kan det virkelig være rigtigt??? Hvis ikke man kan tabe sig ved at spinne hvordan kan man så? Jeg er ikke helt vild med styrketræning osv.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert på vægt tab og lign, men lyder i mine øre ikke til at træneren har meget begreb om hvad han siger, for umiddelbart forbrænder man en hel del under spinning og forbrænder du mere end du indtager taber du dig, men er spændt på at se hvad andre mener ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Det skal nok lige tilføjes at min træner er forholdsvis "nyudlært". Han kunne derfor ikke forklare hvorfor man ikke taber sig (eller sagt med andre ord forbrænder fedt) ved spinning. Det er noget han havde fået at vide under uddannelsen til spinnertræner.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Det skal nok lige tilføjes at min træner er forholdsvis "nyudlært". Han kunne derfor ikke forklare hvorfor man ikke taber sig (eller sagt med andre ord forbrænder fedt) ved spinning. Det er noget han havde fået at vide under uddannelsen til spinnertræner.

Han burde slet ikke undervise eller være instruktør ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt.

-eller også gad han ikke svare dig ordentligt ;)

Arne her fra Motiononline har bl.a. tabt sig gevaldigt ved at spinne.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Isoleret set, kan du ikke tabe dig ved spinning. ;)

Hvis spinning derimod bringer dig i et kcal. underskud, så vil det underskud gøre, at du taber dig. At du ikke forbrænder fedt ved spinning eller ved al anden motion, er måske en forveksling af myten omkring "fedtforbrændingszone". Måske har i talt forbi hinanden.

At du gerne vil tabe dig omkring hofte og mave er et fromt ønske. Vær dog opmærksom på at du ikke kan punktforbrænde og at det suverænt er din krop der bestemmer, hvor fedtet først skal forsvinde.

Personligt taber jeg først fedt på øverste del af overkroppen og til sidst omkring livet. Træls but thats life.

Link to comment
Share on other sites

Selvfoelgelig kan man da tabe sig ved spinning. det var da noget maerkeligt noget at sige andet!!! Inkompetent kan man vist roligt sige..... TSK TSK

Jeg har personligt tabt mig 12 kg ved at spinne - og spise sundt. Bringe mig selv i kcl underskud. Spin du bare derudaf - det er kanld godt for konditionen - og du skal nok tabe dig.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Som Rønne er inde på, så giver det ingen mening at sige "jeg har tabt, det må skyldes min 30 min løbetyr, 1 times spinning osv"

Det eneste der tæller, er om du over tid forbruger mere energi end du indtager. I så fald er du i energiunderskud og vil tabe dig. Men om dette energiunderskud fremkommer af de sidste 27 min af din løbetur, to timer du sov i nat, af at se fjernsyn i aften, af den bolle du ikke spiste osv. det giver naturligvis ingen mening.

Så det er et umuligt spørsmål at besvare. For det er ikke lige spinningsturen som gør at man taber sig. Det er den samlede forbrænding i løbet af dagen (hvor spinningen selvfølgelig skal indregnes) set i forhold til dit samlede energiindtag, som bestemmer om vægten går op eller ned.

Link to comment
Share on other sites

Som Rønne er inde på, så giver det ingen mening at sige "jeg har tabt, det må skyldes min 30 min løbetyr, 1 times spinning osv"

Det eneste der tæller, er om du over tid forbruger mere energi end du indtager. I så fald er du i energiunderskud og vil tabe dig. Men om dette energiunderskud fremkommer af de sidste 27 min af din løbetur, to timer du sov i nat, af at se fjernsyn i aften, af den bolle du ikke spiste osv. det giver naturligvis ingen mening.

Så det er et umuligt spørsmål at besvare. For det er ikke lige spinningsturen som gør at man taber sig. Det er den samlede forbrænding i løbet af dagen (hvor spinningen selvfølgelig skal indregnes) set i forhold til dit samlede energiindtag, som bestemmer om vægten går op eller ned.

Ja men hvorfor goere det mere kompliceret end det er??? Altsaa nogle gange bliver det hele saa specifikt og teoretisk herinde at man slet ikke fatter pointen ved noget.

Det er da fuldstaendigt taabeligt at sige at man ikke taber sig ved spinning!! Selvfoelgelig nytter det ikke noget at man saa stopper sig med mad bagefter eller spiser mere end man plejer - men det er da logik for hoens!!!

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Som Rønne er inde på, så giver det ingen mening at sige "jeg har tabt, det må skyldes min 30 min løbetyr, 1 times spinning osv"

Det eneste der tæller, er om du over tid forbruger mere energi end du indtager. I så fald er du i energiunderskud og vil tabe dig. Men om dette energiunderskud fremkommer af de sidste 27 min af din løbetur, to timer du sov i nat, af at se fjernsyn i aften, af den bolle du ikke spiste osv. det giver naturligvis ingen mening.

Så det er et umuligt spørsmål at besvare. For det er ikke lige spinningsturen som gør at man taber sig. Det er den samlede forbrænding i løbet af dagen (hvor spinningen selvfølgelig skal indregnes) set i forhold til dit samlede energiindtag, som bestemmer om vægten går op eller ned.

Ja men hvorfor goere det mere kompliceret end det er??? Altsaa nogle gange bliver det hele saa specifikt og teoretisk herinde at man slet ikke fatter pointen ved noget.

Det er da fuldstaendigt taabeligt at sige at man ikke taber sig ved spinning!! Selvfoelgelig nytter det ikke noget at man saa stopper sig med mad bagefter eller spiser mere end man plejer - men det er da logik for hoens!!!

:unsure:

Jarvig (o.a.) påpeger blot, at spinning I SIG SELV ikke nødvendigvis medfører fedttab, men KAN bidrage dertil, OM spinningen medfører energi-underskud. :)

Men klart, det lyder som om instruktøren - om det er genfortalt rigtigt - udtaler sig noget uheldigt...

- CJ

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvorfor goere det mere kompliceret end det er???

Hehe. :) Fordi ting oftest er langt mere komplicerede end de fremstår ved intuitiv ren logik. ;)

Tja... :bigsmile:

Ok men vi kan da nok ihvertfald blive enige om at spinning er godt hvis man vil tabe sig!!! - ligesom alle andre former for motion ioevrigt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvorfor goere det mere kompliceret end det er???

Hehe. :) Fordi ting oftest er langt mere komplicerede end de fremstår ved intuitiv ren logik. ;)

Tja... :bigsmile:

Ok men vi kan da nok ihvertfald blive enige om at spinning er godt hvis man vil tabe sig!!! - ligesom alle andre former for motion ioevrigt! ;)

Ja, og det er sågar også godt hvis man IKKE vil tabe sig ;)

Link to comment
Share on other sites

Når man spinner taber man sig. Vi kommer ikke uden om at man forbrænder enorme mængder energi som ellers ville have sat sig på kroppen. Længere er den som ikke ;) ;)

Man må også formode når pigen ønsker at tabe sig at der ikke bliver spist mere i forhold til tidligere.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Man kan sagtens argumenter for at opbygningen af timerne med intervaller. Derudover er der intet impact (stød) som man ser i løb. Derfor vil man godt kunne spinne uden tab af muskelmasse hvis man justerer energiindtaget derefter.

Gætter på det er dér TJ vil hen af.

Hovedpointen må være:

Spinning brænder en ordentlig røvfuld kcal + det øger iltoptagelsen effektivt = man kan forbrænde endnu fler kcal på samme tid fordi man opnår større arbejdskapacitet.

MEN, og det er et stort MEN. Det er meget let at indtage for mange kcal. Mange får INTET ud af deres træning med henblik på vægttab, fordi de ikke holder regnskab med deres kcal indtag.

Udgangspunktet skal altid være diæt først, træning derefter.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

ikke enig,

kan ikke lide ordet "diæt"

og holde "regnskab med energiindtag"

det er altså ikke nødvendigt for at tabe sig, det kender jeg talrige eksempler på. ( det kan dog være nødvendig i visse tilfælde at folk skal have en kostplan "sutteklud" for at realisere deres mål ;) Andre har måske bare behov for at lære at være bevidst om energiindhold i fødevarer)

Spiser man fornuftigt og hvad der er appetit på - og ikke med følelserne, så er det ikke sværere end som så.

(Jeg er selv kropsbygger - ligger med en nogenlunde lav fedt% og tillæger mig stadig mere muskelmasse - og praktiserer i det store hele ikke diæt eller kostplan.)

Mener også kropsbygger BB'er Ivan Hansen herindefra havde/har samme approach

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kosten er en helt crntral faktor mht. vægttab. Det er vigtigt at gøre sig selv det klart hvordan man kan få det ti. at fungere. Mange skal igenne den "erkendelsesprocess" det er at blive konfronteret med sin faktiske kossammensætning og energiindtag via regid kontrol og beregning - ikke mindst folk som jeg selv som er egentligt overvægtige.

Spinning er en super måde at skabe et energiunderskud på - men det er pokkers let at ødelægge med det samme - i sær for mindre trænede menensker der måske kun for forbrændt 250-400 Kcal afpå en spinningtime - der skal ikke mange skiver ekstra brød til for at ophæve det...

Link to comment
Share on other sites

Mange skal igenne den "erkendelsesprocess" det er at blive konfronteret med sin faktiske kossammensætning og energiindtag via regid kontrol og beregning - ikke mindst folk som jeg selv som er egentligt overvægtige.

Jeg mener helt afgjort at mennesker der fejler i deres vægttab der ikke vil/tør/kan se sit kcal indtag i øjnene.

Medgivet: der er mange der ikke behøver at føre regnskab.

Jeg har ikke den store appetit og skal tvinge mad i mig for bare at opretholde min beskedne kropsvægt.

Vægttab handler for mig om at spise hvad jeg har lyst til (ikke en skid :tongue: ). At gaine handler om konstant forcefeeding :cheeburga: .

Men det grundlæggende er stadigvæk: kcal balancen er stadig det afgørende og spinning er et værktøj til at hjælpe med at opnå et underskud -så meget kan der vel blive enighed om ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle!

Tak for mange gode svar. Tænkte nok at der ville være delte meninger om det. Tror bare jeg spinner videre og så må man se hvad der sker.

Jeg har ikke lavet om på min kost, så det vil sige at jeg spiser det samme som før, så det må da betyde at jeg brænder flere kcal og derved også burde tabe mig lidt.

Til min træners forsvar må jeg nok hellere sige at min veninde som fortalte mig at man ikke tabte sig også havde fået det af vide af sin træner som er i den anden del af landet.

Tusind tak!

Mvh. Kristina

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share