Spørgsmål angående Kreatin "kur"


habito
 Share

Recommended Posts

Hey MO

Har nu efter 6 måneder træning i center besluttet mig for at supplerer min træning med kreatin

Vejer 77,5 kg og er omkring 1,83 høj

Har dog ikke fået målt min fedt procent så den kan jeg desværre ikke oplyse, Men mave osv er markeret såå den må være forholdsvis lav, men ikke helt i bund! ;)

Hvor meget Kreatin skal jeg indtage i opstarts perioden ( 7 dage) per dag?

Og på hvilke tider?

Hvis der ellers er noget i sys jeg burde informeres om så skriv :chicken:

Håber i kan hjælpe ;)

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hey og velkommen på MOL :)

Der står en MASSE herinde om kreatin, så brug evt. søgefunktionen ;)

Kort fortalt, så behøver du ikke loade i 7 dage - du kan loade med ca. 20 gram de første 4 dage, og derefter kan du nøjes med en 5-10 gram (5 burde være nok). Pauser er ikke nødvendige.

Køb evt. noget druesukker i Matas, som du blander i et glas vand sammen med din kreatin - put 5 gram kreatin i og tilsæt 20 gram druesukker.

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Hey og velkommen på MOL :)

Der står en MASSE herinde om kreatin, så brug evt. søgefunktionen ;)

Kort fortalt, så behøver du ikke loade i 7 dage - du kan loade med ca. 20 gram de første 4 dage, og derefter kan du nøjes med en 5-10 gram (5 burde være nok). Pauser er ikke nødvendige.

Køb evt. noget druesukker i Matas, som du blander i et glas vand sammen med din kreatin - put 5 gram kreatin i og tilsæt 20 gram druesukker.

Tak for velkomsten :)

Hvorfor ville det være en ide at tilsætte Druesukker? :)

P.ga Det er en smart måde at indtage energi samtidig, eller ligger der andet bag?

Tror nu hellere jeg må holde den Pause efter 10 uger. Vil nødig have min krop til at udligne med enzymer

Edited by habito
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ville det være en ide at tilsætte Druesukker? :)

P.ga Det er en smart måde at indtage energi samtidig, eller ligger der andet bag?

Ja, pga kreatintransporterne hurtigere kan optage kreatinen hvis der er tilsat hurtigt optagelige kulhydrater.

Tror nu hellere jeg må holde den Pause efter 10 uger. Vil nødig have min krop til at udligne med enzymer

Den er jeg ikke med på.....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ville det være en ide at tilsætte Druesukker? :)

P.ga Det er en smart måde at indtage energi samtidig, eller ligger der andet bag?

Ja, pga kreatintransporterne hurtigere kan optage kreatinen hvis der er tilsat hurtigt optagelige kulhydrater.

Tror nu hellere jeg må holde den Pause efter 10 uger. Vil nødig have min krop til at udligne med enzymer
Den er jeg ikke med på.....

Tror nu os Det er mig der blander tingene lidt sammen

Kan du anbefale tidspunkter at indtage de 20 gram delt ud på 4 gange dagen?

Må ud i matas og have købt noget druesukker ;)

Link to comment
Share on other sites

Loading: 4 portioner af 5 gram fordelt ud over dagen de første 5 dage.

Derefter 3 gram per dag, helst efter træning på de dage du træner. Der er intet der tyder på at du kan udnytte over 2-3 gram per dag, så ingen grund til at spise mere.

Det er korrekt at der ikke er noget der beviser, at mere end ca. 3 gram er nødvendigt - men mange 'føler' en bedre effekt ved at bruge lidt højere doser.. Om det er placebo ved jeg ikke; men det er jo også underordnet så længe det virker ;)

Mht. før/efter træning har jeg set dokumentation for, at kreatinen indrtræder mest effektivt ved indtagelse før træningen.. Skal nok se om ikke jeg kan finde den.

Om ikke andet så vil blandingen med druesukker sikre, at man får et kick start til træningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad anbefaler eksperterne? :)

At indtage sit daglige kreatin tilskud før eller efter træning?

Promax anbefaler nemlig indenfor en time efter træning..

Og nu skriver i så før træning???

Jeg er forvirret:)

Det der står på de fleste kreatin bøtter er ikke noget der er videnskabeligt belæg for.

Der står som regel også, at man kun må ta det i en måned osv.; men der er efterhånden lavet MANGE forsøg med kreatin, som modbeviser diverse påstande og myter omkring bivirkninger og deslige.

Jeg skal nok se om ikke jeg kan finde dokumentationen for det med før træning princippet..

Kort fortalt var det noget med en testperson som kørte på en kondicykel og KUN benyttede det ene ben. Det ben der blev brugt havde et langt højere kreatin niveau end det hvilende ben - ergo skulle motion direkte efter indtagelse af kreatin sikre hurtig optagelse og brug.

Leder efter den.............. :computertype:

Link to comment
Share on other sites

Hvad anbefaler eksperterne? :)

At indtage sit daglige kreatin tilskud før eller efter træning?

Promax anbefaler nemlig indenfor en time efter træning..

Og nu skriver i så før træning???

Jeg er forvirret:)

Det gælder vel om at have højest mulig % kreatin indhold, så før træning ville da være mit bud, men der skal vel tages hensyn til den tid det tager kroppen at optage dette.

Måske er jeg helt forkert på den Who knows, er 100% sikker på det står i en artikel her på MOL

Link to comment
Share on other sites

Hvad anbefaler eksperterne? :)

At indtage sit daglige kreatin tilskud før eller efter træning?

Promax anbefaler nemlig indenfor en time efter træning..

Og nu skriver i så før træning???

Jeg er forvirret:)

Det gælder vel om at have højest mulig % kreatin indhold, så før træning ville da være mit bud, men der skal vel tages hensyn til den tid det tager kroppen at optage dette.

Måske er jeg helt forkert på den Who knows, er 100% sikker på det står i en artikel her på MOL

Det er nok denne du tænker på..

Link to comment
Share on other sites

Uden at have helt tjek på det, så vær obs på at du drikker det inden for "10min", da det ellers går til og at du ikke drikker koffein...

Har nu ikke hørt om det med at det skulle gå til spilde hvis man drikker det langsomt; men okay.. Det ta'r sjældent 10 minutter at drike et glas vand ;)

Det med koffeinen er en gammel myte.. Man kan sagtens drikke kaffe mens man er på kreatin :)

jedyca -->

Jeg synes bare mange snakker meget om det "magiske" vindue, der er åben op til en time efter træning... Det er her der bar´ skal hældes i sig med proteiner og kulhydrater.... Men det gælder måske ikke kreatin? Det må det da næsten gøre?

Det er sandt nok, at der er fordele at hente ½-1 time efter træningen hvor hormon og proteinsynthese er i højeste gear.

Men ligeledes er der fordele ved kost før træningen - derfor er både pre- og post meals med til at skabe maksimalt udbytte af træningen. Dette gælder både for kulhydrater såvel som proteiner.

Link to comment
Share on other sites

Har nu ikke hørt om det med at det skulle gå til spilde hvis man drikker det langsomt; men okay.. Det ta'r sjældent 10 minutter at drike et glas vand ;)

De "10min" jeg snakker om er om at få den skyldet ned efter den er blevet mix'et og ikke indenfor 10min efter træningen....

De snakker om at hvis kreatinen står for længe i væske ændres creatinen til creatinIN, som skulle være ubrugeligt...

Skal så lige siges at jeg quoter min kreatin bøtte...

Det med koffeinen er en gammel myte.. Man kan sagtens drikke kaffe mens man er på kreatin :)

de nævner også det med koffeinen... men jeg kan ikke sige om det passer...flexipecs har du noget duk?

Link to comment
Share on other sites

Der skulle gå flere timer fra kreatin er blandet op i væske til en betydelig del skulle være nedbrudt.

Ang kreatin og koffein står der i denne artikel:

Indtagelse af koffein modvirker ikke alene den ergogene effect af kreatinindtagelse under gentagne maximale muskelkontraktioner (Vandenberghe 1996), men synes også at modvirke den positive effekt af kreatin på muskel relaxationstid (Hespel 2001b). Kombinationen af koffein og kreatin synes at medføre en reduceret resyntesehastighed af kreatinfosfat i intervalpausen mellem gentagne muskelkontraktioner, sammenlignet med den situation hvor kreatin indtages alene (Vandenberghe 1996). På baggrund af disse resultater anbefales det, at man i forbindelse med kreatinindtagelse minimerer eller helt undgår kaffedrikning forinden træning eller konkurrence med gentagne højintense arbejdsintervaller med kort til moderat pauselængde (< 2 min).

Min fremhævning

Link to comment
Share on other sites

Der skulle gå flere timer fra kreatin er blandet op i væske til en betydelig del skulle være nedbrudt.

Ang kreatin og koffein står der i denne artikel:

Indtagelse af koffein modvirker ikke alene den ergogene effect af kreatinindtagelse under gentagne maximale muskelkontraktioner (Vandenberghe 1996), men synes også at modvirke den positive effekt af kreatin på muskel relaxationstid (Hespel 2001b). Kombinationen af koffein og kreatin synes at medføre en reduceret resyntesehastighed af kreatinfosfat i intervalpausen mellem gentagne muskelkontraktioner, sammenlignet med den situation hvor kreatin indtages alene (Vandenberghe 1996). På baggrund af disse resultater anbefales det, at man i forbindelse med kreatinindtagelse minimerer eller helt undgår kaffedrikning forinden træning eller konkurrence med gentagne højintense arbejdsintervaller med kort til moderat pauselængde (< 2 min).

Min fremhævning

Som Max P her så fint citerer kan der måske være en effekt ved indtagelse samtidig af de to.

Men helt at holde sig fra kaffe fordi man er på kreatin er nonsens..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

[Citat:

"Indtagelse af koffein modvirker ikke alene den ergogene effect af kreatinindtagelse under gentagne maximale muskelkontraktioner (Vandenberghe 1996)"

Kan godt undre mig at dette forsøg bliver tillagt så meget vægt i mange diskussioner omkring kreatin og koffein - så vidt jeg kan læse er forsøget udført på 9 ( NI !!!!! ) personer - hvoraf der så også skal være en kontrol del - selvom det er lavet som et crossover forsøg - synes jeg stadig det er et meget lille antal personer at konkludere ret meget udfra

- Rene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share