Bælte eller ej


Glud
 Share

Recommended Posts

Forleden da jeg fik rundvisning i ceneret - i forbindelse med min prøvetime, sagde instruktøren (da jeg gav udtryk for at jeg ville squatte) at det ville være hul i hovedet at squatte uden bælte.

Er der noget om snakken eller er det først når man skal løfte meget tungt at man bør bruge bælte?

Jeg tænker specielt på om man kan risikere at udvikle en dårliig stil ved at bruge bælte fra starten, det skal siges at jeg aldrig har prøvet at bruge bælte så jeg ved ikke hvordan det føles.

I hvilke andre øvelser kan jeg evt drage nytte af et bælte, dødløft? andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Rommel - omvendt vil jeg også sige, at det er vigtigt ikke at løfte tungt før teknikken er 100% i orden. Et bælte vil ikke kunne redde ryggen hvis løftet går helt galt.

Personligt føler jeg alligevel (måske bare et psykisk puds), at jeg kan løfte tungere med bælte - er knap så bange for at gi mig.

Link to comment
Share on other sites

Ok tak, men hvilken forskel gør det at bruge bælte? Mindre skadesrisiko i lænden... eller? Kan man løfte mere mindre eller det samme som uden?

Det er vist individuelt hvad man får ud af det. Hvis man ikke kan finde ud af at presse maven ud mod bæltet giver det efter min mening kun noget psykisk. Men der er da meningen at man skal kunne løfte lidt mere p.g.a øget stabilitet i midtsektionen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det kan kræfterne som virker i lænden ved squat og dødløft deles op i trykkræfter og skærekrafter. Det er skærekrafterne der er de "farlige" og netop her hjælper bæltet med at holde ryggen mere stabil når den udsættes for disse skærekræfter. Men man kan ikke kalde det hul i hovedet at squatte uden bælte, men jeg ser heller ingen fordel i ikke at have en så stabil ryg som mulig som bedre står imod skærekræfterne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det må være sikrest at bruge bælte, men min bekymring gå på om jeg vil miste noget ved at bruge bælte. fx mindre udbytte af øvelsen, når målet er overall masse, styrke og stabilitet i kroppen, vil lænden ikke blive stærkere osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for såvidt enig i det der er skrevet pt. Det vigtigste er at du er opmærksom på hvordan du køre dit squat hvad enten det er med eller uden bælte. Det nok ikke nogen dum idé at køre uden bælte, efter som kroppen selv bliver nødt til at etablere den nødvendige stivhed i mave og ryg. På den måde får du mere ud af træningen. Vær blot opmærsom på, at benene mulgvis kan tillade et antal kg, som ryg og mave ikke er med på, hvor du så kan ty til et bælte. Det forudsætter selvfølgelig at du udnytter bæltet korrekt, som det også er blevet påpeget. Men glem ikke at lytte til din krop. :)

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

Men en af ulemperne ved at bruge bælte er vel også at man kobler transversus (som medvirker til at stabilisere) en smule af, og derved bliver den faktisk endnu slappere?

Det kunne meget vel tænkes, men det vides ikke.

Der har været en del ophedede debatter omkring emnet på denne side før.

Men de giver god info.

Hvorom alting er: det er kun hvis men skal løfte MEGET tungt et bælte i nogen tilfælde har sin berettigelse. Det er ikke nogen erstatning for seriøs mave ryg træning og perfekt teknik.

Instruktører der kommer med sådanne udtalelser er desværre hul i hovedet :(

Det er derfor lidt viden er så farlig: det ved jeg "lidt"om ;)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share