At gabe under træning


Apocalypse
 Share

Recommended Posts

Når jeg træner gaber jeg stortset altid meget mere end ellers. Jeg kan let gabe 10-20 gange under en omgang træning. Til dagligt gaber jeg stortset aldrig, måske 1-2 gange om aftenen.

Jeg starter tit med at gabe allerede 5-10 minutter inde i programmet. Jeg føler dog ikke at det hæmmer mig, men jeg er blevet nysgerrig over hvorfor jeg gaber så meget til træning?

Jeg har søgt efter tidligere tråde ang. emnet, men kun 1 dukkede frem og der er ikke rigtigt nogle svar, men jeg er åbenbart ikke den eneste der har samme tendens. Tråder er her.

Jeg kan lige tilføje at jeg ikke føler mig træt under træningen. Desuden gaber jeg næsten altid i pauserne mellem f.eks. bænkpres.

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Oplever af og til det samme.

Har ingen forklaring på hvorfor, men det er vel en tvungen refleks for at øge iltindholdet i blodet. (nogen med lidt fysiologisk viden til stedet?)
Hvis det er tilfældet, hvorfor gaber alle så ikke altid under træning?
Hvis i gaber p.g.a. træthed kan det være et tegn på overtræning.

Folk der oplever gaberiet påstår de ikke er overtrænende.

apoc -> har du altid gjort det i forbindelse med træning, eller er det kommet senere? Sover du nok til hverdag?

Man gaber mere under træning end før og efter. Dette udelukker at gabningen alene stammer fra alm. træthed. Gætter på det er en kombinasjon af lidt træthed + en eller flere andre variabler.

Link to comment
Share on other sites

apoc -> har du altid gjort det i forbindelse med træning, eller er det kommet senere? Sover du nok til hverdag?

Jeg kan ikke huske hvornår jeg først lagde mærke til at jeg gabte under træning, men det har stået på i lang tid.

Jeg skulle mener jeg får nok søvn, desuden ville jeg vel gabe i hverdagen hvis jeg manglede søvn. Det gør jeg ikke i samme grad som til træning. Faktisk gaber jeg aldrig midt på dagen, men det gør jeg hvis jeg går til træning (f.eks. gabte jeg i dag til træning kl 13-14 stykker)

I den artikel du linkede til står at dopamin har stor indflydelse på om man gaber - desværre står der ikke om de gør at man gaber eller forhindrer det. Men dopamin er nu en sjov fætter.

Certainly dopamine is released (particularly in areas such as the nucleus accumbens and striatum) by naturally rewarding experiences such as food, sex, abuse of drugs and neutral stimuli that become associated with them.

Måske er vi ligesom Arnold når han sidder og siger 'when i pump its like im cumming' hehe.

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

Max er du prof. net søger, jeg syndes altid du har den rette link til et hvert emne :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh:

Tjaa, man kan vel godt sige jeg er uddannet i blandt andet netsøgning og har mange års erfaring, og som jeg også har sagt før, GOOGLE KAN ALT - bare man ved hvad man skal søge efter :smile:

I dette tilfælde skrev jeg bare "hvorfor gaber man" og så var den side hos Helse første hit.

Det kan være meget hyggeligt at diskutere ud fra røverhistorier og hjemmebryggede teorier, men man lærer nok mere hvis man tager udgangspunkt i det lidt klogere mennesker allerede ved om emnet. :smile:

Af og til har jeg også selv tendens til at gabe en del under træning, men det er meget forskelligt og jeg føler ikke det påvirker hvad jeg kan løfte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gaber også en del mere end ellers når jeg træner. Troede det havde noget med søvnmangel at gøre. Men kan jo næsten forstå at det ikke er den eneste faktor der spiller ind. Gad vide hvad det så er!? :smile:

Lige nu, efter jeg har læst denne tråd er jeg også begyndt at gabe :laugh: Vidste ikke at gab smitter på skrift :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gaber også en del mere end ellers når jeg træner. Troede det havde noget med søvnmangel at gøre. Men kan jo næsten forstå at det ikke er den eneste faktor der spiller ind. Gad vide hvad det så er!? :smile:

Lige nu, efter jeg har læst denne tråd er jeg også begyndt at gabe :laugh: Vidste ikke at gab smitter på skrift :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

jeg gabte nok 10 gange, mens jeg læste den her tråd :blink: Det er noget mærkeligt noget. Og hvis nogen gaber i mit nærvær, gør jeg det også og omvendt :hmmm::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare HST er så gabende kedsommeligt, at der ikke er noget at sige til det giver noget gaberi undervejs. Jeg gaber sgu aldrig under træning hvis jeg skal bestille noget alvorligt. Hvis jeg skal fedte 8 sæt let speedbænk af med lidt pause imellem, så kan jeg osse godt sidde og gabe lidt.

Jeg tror simpelt hen du keder dig.

Link to comment
Share on other sites

TJAAA.... :bigsmile:

Forklaringen med de ekstra gab under træning vil jeg mene skal findes i de phospholipider som beklæder lungernes overflade og dermed nedsætter lungernes overfladespænding, så det ikke kræver så meget arbejde at udvide dem! Uden disse phospholipider ville vores lunger "klistre" til hinanden og næsten være umulige at udvide :blink:

Ved overfladiske vejrtrækning så presses phospholipiderne langsomt ud af lungealveolerne hvorved overfladespændingen i lungen vokser --> det bliver sværre at trække vejret (kræver et større stykke arbejde).

Når du gaber udvider du kraftigt lungerne, hvilket vil presse nye phospholipider ud på lungernes overflade --> gør det lettere at trække vejret samt forbedre leveringen af ilt til blodet!

Det er det samme når man eks. kommer hjem fra indkøb - efter at have slæbt poserne op af trappen glemmer mange at trække vejret dybt, når de så sætterne poserne på gulvet ved ankomst til hoveddøren... JA - så sukker de dybt! Og det er faktisk bare for at gøre det lettere at trække vejret og ikke fordi man er træt af poserne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fornuftigt svar Angel.

Fra Helse:

Endelig har man noteret sig, at gabet er led i ikke-sproglig kommunikation, fx at meddele sig om andres adfærd.

Kan der være lidt ubevidst gorilla-markering i det? GAAAB jeg skal kun tage 500kg i det her sæt bænkpres. Hvor er udfordringen? :laugh::laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uden at kunne give Angel ret (manglende viden på dét område) er det også min oplevelse at forkert vejrtrækning i forbindelse med træningen, vil afføde et eller flere gab. Jeg føler at det er et spørgsmål om at tilføre mere ilt. Et par dybe indåndinger under/efter et sæt, vil sandsynligvis kunne afhjælpe en del af gaberiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share