fedt tab


forpuleren
 Share

Recommended Posts

Hej forpuleren

Hmm, der ca. en lille million tråde, der kan hjælpe dig med dette. Har du kigget på dem?

Hvis de andre tåde ikke kan hjælpe dig, så må vi jo vide lidt mere om dig.

- over hvor lang tid har du tænkt dig vægttabet skal ske?

- hvor meget og hvilken motion dyrker du og med hvilken intensitet?

- hvad er dit normale fødeindtag og -sammensætning?

- hvor seriøs er din tilgang til dit ønskede vægttab?

Med venlig hilsen

jarvig13

Link to comment
Share on other sites

Livsstilsændringer........ ( Kort sammenfatning af hvad mange af de øvrige tråde vil afsløre, men læs dem! )

Kosten:

Spis sundt, 6-8 måltider om dagen, halvdelen "små", halvdelen "større", sørg for at få det rigtige fedt, nok med fibre, og masser af protein! Bedst få lagt en kostplan!

Træning:

Har selv haft succes med at kombinere cardio med styrke, selvom mange mener det ikke er en optimal kombination, men cardio min. 3 gange om ugen med så høj intensitet som muligt!

Diverse:

Dymetadrine Extreme satte helt klart skub i min forbrænding! Og husk gerne supplere med vitamintilskud/piller!

Ellers læs en masse om det, vær lidt kritisk overfor kilder, og husk at være pisse tålmodig!

Held & Lykke! ( Det er ikke for sjov at kosten er fremhævet! )

Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar til Zorba

Ja, jeg er naturligvis helt enig i, at det der virkelig rykker og som holder i længden, er en livsstilændring - både mht. motion og diæt.

Men generelt må man vel sige, at de fleste der søger råd om vægttab, ønsker et rimeligt hurtigt vægttab (f.eks. mere end 1 kg om måneden) og her må man være lidt mere konkret, hvis mål og planer skal følges ad.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13, du har da sikkert ret i at de fleste ønsker et hurtigt vægttab, erfaringer siger mig bare at det er de færreste der formår at opnå et hurtigt vægttab, og endnu mindre der formår at holde det, derfor vil mit forslag være livsstilsændringer!

Jeg er klar over dit flotte resultat, og muligvis kunne det da tænkes at forpuleren skulle prøve sig efter det, men det kræver jo samme viljestyrke som dig!

En langsom livsstilsændring med små skridt af gangen tager laaaaaang tid, og er naturligvis derfor krævende, men til gengæld mener jeg at man opnår en bedre mulighed for at bevare en lav fedtprocent!

Zorba

Link to comment
Share on other sites

Zorba, jeg er igen 99,9 % enig i det du siger.

Men pointen er fra min side af, at når folk beder om et råd, så er det fordi de er motiverede. Og den motivation ma/skal udnyttes. Jeg tror i hvert fald, at det er sådan, at hvis man først er motiveret, så vil man gerne se nogle resultater rimeligt hurtigt. Jeg tror det ikke, det er helt så frugtbart bare at sige til dem "du vil tabe 10 kg, tjaa, spis sundt og rigtigt og dyrk noget motion, så har du tabt de 10 kg i løbet af fem år". Jeg overdriver naturligvis lidt.

Så for at nå noget eller det hele af et givet ønsket vægttab, så er jeg overbevist om, at den nye sunde livsstil, bedst sættes igang med en decideret slankediæt/motion.

PS. Lige for at pointere: Bare fordi jeg har tabt mig hurtigt, så er det ikke det samme som, at jeg siger, at alle bare skal følge mit eksempel. Jeg prøver altid at give råd der passer til den konkrete persons mål, situation og "personlighed". :)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg ikke anser mig selv som ekspert, vil jeg kun råde folk ud fra egne erfaringer, derfor vil jeg stadig stå fast på livsstilsændringer.

Jeg er temmelig sikker på at du har ret i at man sikkert kunne skræddersy en hurtigere løsning, hvis man får de oplysninger du beder om, men igen jeg vil ikke fremstå som en ekspert, da jeg ikke har belæg for dette. Derfor skriver jeg også at forpuleren skal læse trådene igennem, være kritisk, og så måske finde det han mener egner sig bedst til ham!

Link to comment
Share on other sites

Der er jo en nem løsning på vores "uenighed" :)

Eftersom vi begge har en pointe og der vel ikke rigtigt kan siges, at den ene er mere rigtig end den anden, kan man jo blot overlade det til den person, der søger rådet.

Er han den tålmodige og fornuftige type vælger han dit forslag, hvor vægttabet sker gennem en livsstilændring.

Er han den utålmodige men dog stadig fornuftige type, så vælger han mit forslag, hvor livsstilændringen kickstartes af en fornuftig slankediæt/motionskur (men altså ikke nødvendigvis en kur, med vægttab over 0,5 kg om ugen).

Link to comment
Share on other sites

hey igen, først og fremmest snakker jeg med min læge en gang om måneden omkring min vægt og fedt %, og har fået recept på letigen, men ellers spiser jeg..

Morgen: Havergryn med skummet mælk

snack: frugt

middag:salat

snack:frugt igen

aften:kylling/tun osv. med salat/pasta

nat: rugbrød med tun eller kylling

det variere selv følgelig, men det er en typisk dag.

motion: løber jeg omkring tre kvarter om dagen på rulleskøjter, da jeg får ondt i skinne benet når jeg løber almindelig...

p.s. jeg er interesseret i at tabe mig så hurtig som mulig, så HJÆLP eller ret mig, jeg ved der er en del jeg kan ændre :)

Link to comment
Share on other sites

Okay, men så vi jo gå igang.

Jeg har dog ikke tid lige nu, så du vente lidt - med mindre nogle er hurtigere end mig.

I mellemtiden kan du jo lige svare på :) :

- hvor høj er du?

- i din "fedtfri" vægt er du så spinkel / normal /muskeløs

- er du ligeglad med eventuelle muskeltab

- har jeg regnet rigtigt, hvis jeg siger, du slutteligt ønsker at veje 85 kg.

- og endelig - som sædvanlig til dem der skriver, hvad de spiser - kan du ikke være lidt mere præcis mht. mængderne. Der er jo f.eks. forskel på 20 g og 200 g havregryn til morgenmad

Link to comment
Share on other sites

fed nok, kan godt vente lidt ;)

er omkring 183 (det er  det der står i mit pas)

fedfri vægt, hmm godt over normal, svert at se, men jeg ligger ikke og tuller med de små vægte :)..

Jeg vil helst ikke have for meget muskeltab, men hvis det er vejen frem til de 85 :) så må jeg jo træne det op igen.

mængder mad, det har jeg ikke noget tal på endu det prøver jeg lige at måle (hvad vil du foreslå).

på forhånd tak hilsen Forpuleren

Link to comment
Share on other sites

Et hurtigt råd mens du venter. Salat til middag holder bare ikke, der er næsten ingen energi i. Så du vil komme til at æde en masse frugt (hvilket heller ikke nødvendigvis mætter særlig længe) som snacks. Tag 1/4 af det kød/protein som du ville spise til aften og 1/4 af det protein som du spiser til natmad og kør det ned til frokost i stedet sammen med lidt kylhydrat (også taget fra de andre måltider). Generelt mætter protein mere end kylhydrat som mætter mere end fedt og du skal sprede indtag over hele dagen, desuden skal kulhydrat helst indtages om morgenen fordi kroppen har brugt det hele natten.

Så meget enkelt uden at tælle kalorier:

Havregryn om morgenen er super (da det desuden er tungtfordøjeligt, (højt GI))

spred protein indtag (faktisk alle indtag) over hele dagen uden at spise for store portioner (da det er begrænset hvor meget protein kroppen vil lagre).

Spis mere protein og mindre fedt. Overstående er brugbart uanset om du går efter Jarvig13's tælling af kalorier og afvejning eller livstilsændring.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Der er noget jeg i lang har haft på sinde at fortælle og nu passer lejligheden til at gøre det. Jeg gør mange af mine råd vedrørende diæt, motion og vægttab op i tal, formler, kj ol. Det ved jeg, generer nogle. For groft sagt kan man inddele de fleste eksperter på næsten alle fagområder i teoretikere og praktikere. Det er ikke sådan, at teoretikeren og praktikeren nødvendigvis er i direkte opposition til hinanden, men deres tilgang til et problems løsning er forskellig. Mens teoretikerne fokuserer på enkle, præcise og ”teortisk rigtige” forklaringsmodeller, så ser praktikeren mere på de faktorer som netop gør at selv samme forklaringsmodeller ikke altid holder i praksis. Mht. diæt og motion lægger teoretikeren vægt på universelle fysiske, kemiske og bio-mekaniske sammenhænge og love, samt statiske data, der underbygger dette. Fokus er oftest inden for snævrer intervaller, dvs. sammenhænge som er gældende for gennemsnitspersoner. Praktikeren derimod lægger vægt på mere generelle og ”bløde” forklaringer, samt statiske data, der underbygger hans argumenter. Dette gør praktikeren ikke fordi han er dummere eller mindre ambitiøs end teoretikeren, men fordi han ved, at mennesker og deres situationer er forskellige, således at teoretikerens gennemsnitsvurderinger oftest ikke holder.

Jeg er teoretiker. Jeg ved at tal der bygger på et klart grundlag aldrig lyver. Derfor er mine råd derfor oftest af teoretisk karakter (tal, formler, kj, kosttabeller osv.). Men jeg er ikke blind overfor praktikerens argumenter, nemlig at mennesker er forskellige. Derfor håber jeg også, at ethvert menneske, der modtager råd om motion og diæt, bruger sin sunde fornuft og sit helt eget unikke kendskab til sin egen krop. Kun den der modtager rådet og måske følger det, har den fornødne viden til at vurderer om rådet holder for netop denne person. Mine råd er altid vejledende og aldrig endegyldige.

Til forpuleren:

Lad os kaste os ud i tallene (og samtidig håbe på at nogle praktikere kommer på banen med deres råd).

Med dine angivne data har du et hvilestofskifte på ca. 10.500 kj /dag.

Hvis du har et normalt ikke særligt fysisk krævende job er dit aktive stofskifte på ca. 14.000 kj /dag.

(begge tal udregnet med dagligt fødeindtag på 12.000 kj.)

Du siger du vil tabe dig hurtigt.

I 1 kg fedtvæv er der ca. 30.000 kj.

Hvis du går efter et ugentligt vægttab på 1 kg fedtvæv, skal du have et dagligt energiunderskud på 4.000-4.500 kj.

Hvis du går efter et ugentligt vægttab på 2 kg fedtvæv, skal du have et dagligt energiunderskud på 8.000-9.000 kj.

Jeg håber du selv kan regne energiunderskudet ud for andre vægttabsønsker.

Det må understreges at et vægttab på over 1-1,5 kg /uge ikke er sundt for kroppen, fordi du stresser den. Men i det følgende vil jeg bruge et vægttab på 2 kg /uge, altså et dagligt energiunderskud på ca. 8.500 kj.

En del af et 2 kg’s vægttab /uge må næsten nødvendigvis hentes ved et mindre fødeindtag. Men skæres der for meget i fødeindtaget, opstår der problemer. Ens hvilestofskifte fortæller, hvad kroppen bruger på at holde sig i gang uden nogen fysisk aktivitet, hvis den ikke skal tære af sine reserver. Ved at sænke sit fødeindtag til under sit hvilestofskifte, vil kroppen næsten pr. automatik gå i sulte-mode, fordi kroppen tror, at nu er man i en overlevelsessituation med mangel på mad, hvorved visse af kroppens mekanismer sættes lidt på vågeblus. For dit vedkommen er målet i første omgang ikke at kommer under et fødeindtag på 10.500 kj. Du kan, hvis du er meget utålmodig gå under dette niveau. Men hvis meget af det ikke skal udlignes af, at kroppen gå i sulte-mode, må du gøre meget for holde kroppen i gang. Dette omfatter specielt: Seriøst at sprede dit fødeindtag over hele dagen, sprede din motion over hele dagen, dyrke styrketræning (som altid er et must, specielt under slankekurer og specielt, specielt, specielt under strenge slankekurer) og endeligt måske indtagelse af ECA-stacks.

Indtil videre følger eksemplet et fødeindtag på 10.500 kj. Du har nu gennem sænkning af dit fødeindtag opnået et dagligt energiunderskud på 2.500 kj. Du mangler altså stadig et energiunderskud på ca. 6.000 kj. Disse må hentes gennem motion. Og det er ikke så lidt motion, du skal fyrer af. 6.000 kj svarer f.eks. til 5 timers rask gang, 2,5 timers rimelig hurtig cykling, og 2 timers hurtigt løb, og for alle eksempler er det HVER DAG.

Når jeg oftest hælder til rask gang som motionsmiddel, så er det fordi jeg ved mig selv, at 3-5 timers gang, samt 3 ugentlige styrketræningsdage ikke resulterer i overtræning for mig (men heller ikke formforbedring – hvilket også er ligegyldigt, idet vi er i gang med tabe os, ikke med at forbedre formen – det klarer vi efter slankeperioden). Men hvilken motion og hvor meget motion man kan klare uden, at formen går drastisk ned af, er noget man selv må bedømme/vide. Men 6.000 kj /dag kan for overvægtige være en meget stor mundfuld.

Her burde jeg skrive et længere afsnit vedrørende diæt. Men variationsmulighederne er så omfattende, at jeg kun orker generelle kommentarer.

Drik rigeligt med væske (2-4 l vand om dagen)

Spis nok (men ikke flere end nok) proteiner. For dig er det hen ved 90 g protein, svarende til ca. 450 g kød, hvis dit proteinindtag alene skulle dækkes gennem kød.

Få nok fedt (men ikke mere). Formentligt hen ved 10 g

Resten af fødeindtaget skal være kulhydrater og størsteparten af dem elle alle skal være komplekse kulhydrater

Sørg for at din kost er så fiberrig som muligt

Og træningsmaskinens råd er gode at følge

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst mit indlæg igen, opdagede jeg, at man kunne læse indlægget som pral. :( -  Jeg skriver nemlig:

"For groft sagt kan man inddele de fleste eksperter på næsten alle fagområder i teoretikere og praktikere".

At det kunne læses som om, at jeg selv synes, jeg er en decideret ekspert, var ikke meningen. Jeg talte om "eksperter" mere generelt. Altså dem der mener, de trods alt ved lidt om området ud over det mest banale, men som ikke nødvendigvis er en "rigtig ekspert" på området. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share