Max puls


Petiten
 Share

Recommended Posts

Jeg har i en spinningtime for sjov forsøgt at få min puls (ved Polar pulsur) helt op og ringe og DET kom den også. Den kom op på 199, men om det er godt at den kan komme så højt op eller skidt aner jeg ikke....

Jeg er 34 år og i nogenlunde fysisk form, men ikke godt nok.

Nogle kloge ord??????? :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det er hverken dårligt eller godt i sig selv. Din makspuls er genetisk bestemt og falder med alderen. Makspuls og formniveau har ikke så meget med hinanden at gøre. For din form skyld er det da ganske udemærket at du ind imellem køre med høj puls - der er helt sikkert ikke noget at være bekymret over. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jo bedre form du er i, jo sværere er det at få din puls "op og ringe" (som du kalder det). Det interessante er egentlig din hvilepuls. Jo lavere dén er, jo bedre form er du i. For et par år siden, kunne jeg uden problemer få min puls op på mit teoretiske max (220-42), men idag er det næsten umuligt. Min hvilepuls er derimod på 38.

Link to comment
Share on other sites

Fra Milters log:

Maxpuls er et overordentligt spændende emne, som har været debatteret mange gange her på MOL. Mine konklusioner på baggrund af debatterne og på baggrund af et spændende foredrag med forevisning af en 3-D computersimulation af det arbejdende hjerte, som jeg var så heldig at overvære på Oxford for nogen tid siden, er følgende:

-det er ikke farligt for et sundt hjerte at ramme maxpulsen

-en lav maxpuls er ingen hindring for høj ydeevne

-en høj maxpuls er ingen garanti for høj ydeevne

-men for en given størrelse hjerte er en høj maxpuls en fordel

-maxpulsen falder en smule (i visse undersøgelser så lidt, at der ikke er signifikans) ved benhård konditionstræning, da musklen bliver større og tungere, hvilket fører til større inerti - hjertets dele skal så at sige "skifte retning" for hvert pulsslag, og det bliver sværere, jo tungere hjertet er. Endvidere kan en tykkere muskel også være lidt stivere, hvilket peger i samme retning.

-man kan begrænse det aldersbetingede fald i maxpuls ved lejlighedsvist at træne med mere end 90 % af den aktuelle maxpuls.

-men først og sidst er maxpulsen altovervejende genetisk bestemt.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en spinningtime for sjov forsøgt at få min puls (ved Polar pulsur) helt op og ringe og DET kom den også. Den kom op på 199, men om det er godt at den kan komme så højt op eller skidt aner jeg ikke....

Jeg er 34 år og i nogenlunde fysisk form, men ikke godt nok.

Nogle kloge ord??????? :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skulle lige til at spørge om det samme... Interessant læsning, Arne, tak for det.

Jeg er 33 år gammel og har ramt 190 en hel del gange nu, så jeg gik ud fra at det var min max puls - men jeg har altid sænket intensiteten fordi jeg ikke var helt tryg ved ved situationen.

I dag ramte jeg 195 under intervaltræning på cykel, og slap igen intensiteten fordi jeg var lidt nervøs. :blink:

Ville det være smart at få hjertet checket før man belaster det for meget med maxpuls?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

I dag ramte jeg 195 under intervaltræning på cykel, og slap igen intensiteten fordi jeg var lidt nervøs.  :blink:

Hvis ikke du har en speciel grund, høj alder, dårligt blodomløb ect, så tror jeg ikke du har noget at være nervøs for. Når du når din max puls er du ikke i tvivl, når jeg f.eks når min max puls (194), får jeg sorte prikker for øjnene og jeg har svært ved at se spinningsinstruktørens ansigtsudtryk, selv om jeg sidder på første række, maden jeg spiste til frokost får jeg som regl også lige glæde af igen (den var som regl bedst første gang :blink: ). Så bare kør på, du er ikke i tvivl om når du når max.

/Kasper

Link to comment
Share on other sites

maden jeg spiste til frokost får jeg som regl også lige glæde af igen (den var som regl bedst første gang  :blink: ). Så bare kør på, du er ikke i tvivl om når du når max.

Wow, kaster du op når du når max?? Er det normalt?

Hmm, det kan da være at der sker ting og sager hvis jeg kommer højere endnu. :o

Jeg håber da at 195 er min max-puls, ellers ligger jeg godt nok en del ved siden af skalaen... Jeg burde have omkring 185 ifølge standard udregningen.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ville det være smart at få hjertet checket før man belaster det for meget med maxpuls?

/Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke har nogle helbredesproblemer, så er der INTET at være nervøs for. Det er ikke farligt, du kan ikke presse kroppen til noget skadeligt ved at komme højt i puls.

Link to comment
Share on other sites

Wow, kaster du op når du når max?? Er det normalt?

Ja, men ikke sådan ud over det hele, bare inde i munden. Men nu er det jo ikke hvergang jeg træner jeg når max. Hvis jeg skal nå max skal jeg virkelig ville det og træningspasset skal bygges rigtigt op.

Jeg håber da at 195 er min max-puls, ellers ligger jeg godt nok en del ved siden af skalaen... Jeg burde have omkring 185 ifølge standard udregningen.

Hvis du kan holde 195 i mere end et par sekunder, og du kan nå den hvergang du træner/vil, så tror jeg ikke det er dit max. Bare kør på så skal du nok nå det :)

/Kasper

Link to comment
Share on other sites

Mandag og onsdag morgen vælger jeg min morgenmad med omhu. Dén skal der nemlig smages på tre gange, til morgenspinning med KONGEN af spinningland: Ulrik1973.

Med andre ord: hvis du ikke har hjerteproblemer, så spin indtil du kaster op, ser stjerner og dit pulsur springer. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share