Iskias-smerter?


Lagoon
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem de sidste par måneder haft nogle rimelige generende og hæftige smerter i lænden og balle og venstre balle. Jeg mistænker det for at være en klemt iskias nerve, da det når smerterne er værst, løber fra nederst i ryggen - igennem venstre balle - og ned i venstre baglår. Smerterne er værst når jeg har siddet i et stykke tid, og så rejser mig og ekstenderer hoften. Tit er der også lidt smerte når jeg skal flektere hoften.

Er der nogen der har nogle behandlingsforslag? Smerterne er utroligt generende, og jeg har af den grund ikke kunne træne ben i det hele taget, og rygtræningen er langt fra optimal!

Jeg havde tænkt på noget massage og elektroterapi (fysioterapi var også en mulighed, men massagen er højst sandsynligt billigere...?)

:4flex:

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem de sidste par måneder haft nogle rimelige generende og hæftige smerter i lænden og balle og venstre balle. Jeg mistænker det for at være en klemt iskias nerve, da det når smerterne er værst, løber fra nederst i ryggen - igennem venstre balle - og ned i venstre baglår. Smerterne er værst når jeg har siddet i et stykke tid, og så rejser mig og ekstenderer hoften. Tit er der også lidt smerte når jeg skal flektere hoften.

Er der nogen der har nogle behandlingsforslag? Smerterne er utroligt generende, og jeg har af den grund ikke kunne træne ben i det hele taget, og rygtræningen er langt fra optimal!

Jeg havde tænkt på noget massage og elektroterapi (fysioterapi var også en mulighed, men massagen er højst sandsynligt billigere...?)

:4flex:

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Start med et smut til lægen og få en henvisning til fysioterapi, det er meget billigere end massage, med mindre du kender nogen du kan få til at gøre det. Ellers kan du jo altid prøve en kiropraktor, måske er det noget sådan en kan ordne i et snuptag. Lad være med at vente for længe med at få det behandlet, så går det bare helt i lort...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det samme problem, og som du selv er kommet frem til var det ikias nerve der var i klemme. Jeg gik til lægen og fik en recept på nogle muskelsmertestillende piller og samt en lille brochure med nogle strækøvelser man skal lave og det løste problemet, så jeg ville anbefale en tur til lægen.

Lidt "decompressing" af rygsøjlen ved at lave statiske hæng i en pull-up bar, hjælper også på smerterne.

Edited by HormonBøffen
Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det samme problem, og som du selv er kommet frem til var det ikias nerve der var i klemme. Jeg gik til lægen og fik en recept på nogle muskelsmertestillende piller og samt en lille brochure med nogle strækøvelser man skal lave og det løste problemet, så jeg ville anbefale en tur til lægen.

Lidt "decompressing" af rygsøjlen ved at lave statiske hæng i en pull-up bar, hjælper også på smerterne.

<{POST_SNAPBACK}>

HormonBøffen gav nogle gåde råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft det for nogle år siden. Gik til kiropraktor 2 gange og så var det væk. En anden af mine venner har også haft det (boksere er i risiko gruppen åbenbart..). Han var først ved lægen, blev tilbudt gigtpiller (!), intet andet. Så gik han til en fysioterapeut, der ikke rigtig kunne stille diagnose, komme med en plan for hvad der skulle ske. Så gik han til kiropraktor på min opfordring, og væk var det.

Har en kammerat der har problemet lige nu. Han spilder sin tid ved den samme fysioterapeut... "jeg masserer dig lige, så må vi se om ikke det bliver bedre.."- "jamen hvad er der galt?"-"det er noget med ryggen"... :blink: Tak, det er vi klar over! :mad:

Edit: Det kan selvfølgelig være den pågældende fys. der er en klaphat, andre kunne sikkert være kompetente til at fixe det. Mit råd må dog være en kiropraktor.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Du bør gå til en kiropraktor. Kiropraktoren er den bedst uddannede på området og mest kvalificerede til at stille den rigtige diagnose, behandle dig samt rådgive dig mht. din træning. Og gør det så hurtigt som muligt, så tager det ikke så lang tid at få styr på, som hvis du venter flere uger.

Link to comment
Share on other sites

Du bør gå til en kiropraktor. Kiropraktoren er den bedst uddannede på området og mest kvalificerede til at stille den rigtige diagnose, behandle dig samt rådgive dig mht. din træning.

Min erfaring fortæller mig at kiropraktorer er glade for pasiv knæk-bræk-terapi (som ikke er videnskabeligt underbygget) krydret med ultralyd og laserlys :wink:

Min fornemmelse er at fysioterapueter mere indrager patienten i behandlingen vhj. øvelser og udstræk.

Jeg præsterede at gå til en kiropraktor med dårlig skulder og fik aldrig anvist øvelser til at afhjælpe problemet. Jeg stoppede efter et par gange. Kiropraktorerne ved Højbro plads og sågar en velanset klinik i hellerup.

Men uanset hvad, er hovedreglen vist at kvaliteten på behandlere er meget svingene. En del er også ude på at malke penge fra patienter. Faktisk er det temmeligt svært at få kvalificeret hjælp.

Så det er bare at prøve sig frem hvadenten det er kiropraktik eller fysioterapi.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

>Alle

Tusind tak for de gode råd. Nu har jeg bestilt en tid til kiropraktoren på Gl. Torv til på mandag, og så skal jeg ellers op at hænge, hver gang jeg ser en stang i loftet! :laugh:

Det kan jo ikke være rigtigt, at man ikke kan hverken squatte eller dødløfte, bare fordi man har ondt i røven!

EDIT:

Nå, der skulle jeg nok have ventet lidt... Nå, nu prøver jeg kiropraktoreren, og hvis det ikke virker, har de også fysioterapeuter på klinikken...

Edited by Lagoon
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med fysioterapeut i forbindelse med ryg-problemer er soleklar: Det var helt igennem spild af tid og penge, og den shitload af øvelser, jeg blev sat til at lave, var i bedste fald komplet nytteløse, i værste fald forværrede de problemet (fordi han havde diagnosticeret forkert).

Da jeg kom til kiropraktor gik det straks meget bedre.

Det er jo så bare EN mands erfaringer, jeg kan ha været heldig/uheldig. :smile:

Jeg ved godt hvor jeg skal hen en anden gang min ryg ikke arter sig. Spild af tid at besøge min læge og spild af tid at besøge min fys - direkte ned til kiroen...

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem de sidste par måneder haft nogle rimelige generende og hæftige smerter i lænden og balle og venstre balle. Jeg mistænker det for at være en klemt iskias nerve, da det når smerterne er værst, løber fra nederst i ryggen - igennem venstre balle - og ned i venstre baglår. Smerterne er værst når jeg har siddet i et stykke tid, og så rejser mig og ekstenderer hoften. Tit er der også lidt smerte når jeg skal flektere hoften.

Er der nogen der har nogle behandlingsforslag? Smerterne er utroligt generende, og jeg har af den grund ikke kunne træne ben i det hele taget, og rygtræningen er langt fra optimal!

Jeg havde tænkt på noget massage og elektroterapi (fysioterapi var også en mulighed, men massagen er højst sandsynligt billigere...?)

:4flex:

Lagoon

<{POST_SNAPBACK}>

Udstråling i ballen tyder på nerveaffektion. Forløbet lyder som L4/L5 roden, stedet hvor man oftest oplever discusprolapser.

Du kan evt sammenligne symptomer med de her beskrevne.

Netfyssen...

Man kan være heldig, at kiropraktorens "knæk" behandling er tilstrækkeligt. Ofte er man dog nødt til at komme under behandling flere gange.

De fleste lændeproblemer går ret hurtigt over, så nogle læger tyer til smertestillende. Der er dog et stort antal patienter med tilbagefald, når man ikke ændrer adfærd, og lærer at undgå uhensigtsmæssig adfærd.

Jeg har selv behandlet en del patienter med lændesmerter, med McKenzieprincippet, og rigtigt anvendt, er det en rigtig god metode :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share