Squat problemer - hjælp!


Guest DocHolliday
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har haft en del problemer med squat, og har det stadig.

Jeg er klar over at man sætte sig tilbage, med minimal knæaktivitet og så lidt knævandring som muligt.

For et par pas siden, da jeg arbejde med teknikken, havde jeg 50 kilo på (inkl. stang.) I den koncentriske fase kom jeg skævt op med knæet, og fik derfor ondt i det når jeg lavede benbøjninger.

Jeg skal snart begynde noget Sheiko halløj, så nu SKAL teknikken simpelthen på plads.

Første skridt må være at identificere om jeg har lange eller korte lårbensknogler. Som jeg kan forstå det skal benplaceringen være bred hvis de er lange, og vice versa. Umiddelbart ville jeg tro at de er lange.

Skridt til problemløsning:

1. Identificer, korte eller lange.

2. Upload billleder/film (mangler server) af udførsel af squat og få input af hælpende sjæle.

Så her er mine ben, der måler en 58 lidt under ballen:

Benforfrasidenbagfra1.jpg

Er mine lårbensknogler korte eller lange? Jeg gætter på lange...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Undskyld men gør du ikke meget ud af et lille problem.

Hvis din squat er rimelig ok, så brug tiden på at træne og så kan du rette hen af vejen. Hvad kan du presse den mere, hvis du får en bedre stil end nu? 3-6%?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej...

- Jeg vil sikre teknikken er i orden, for det er den ikke.

- jeg får ondt i venstre knæ, det "klikker" i den koncentriske fase.

- mit squat er ikke ok. Har maxet med 75...og mine lår og baglår er for små i forhold til min røv.

Jeg læser om så mange på min alder der squatter en 120 kilo og op til 150-160 kilo... så er 75 ikke tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal snart begynde noget Sheiko halløj, så nu SKAL teknikken simpelthen på plads.
Måske sheiko er et dårligt valg så, hvis dine knæ ikke er så meget for squat, uanset om det er pga teknikken eller bare generelt. Der er en forfærdelig masse squat i sheiko :wink:
Jeg læser om så mange på min alder der squatter en 120 kilo og op til 150-160 kilo... så er 75 ikke tilfredsstillende.

Nu er alder jo også en rimelig dårlig sammenligningsparameter for styrke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Max> det har du ret i....(begge ting.) Mem før jeg siger fuck squat, jeg har dårligt knæ, vil jeg se om det er teknikken eller noget andet.

Jeg valgte netop Sheiko fordi jeg gerne ville have mere på stangen i squat...

Du har ret mht. med alder...

Nogen bud omkring knogelængden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal håbe på at stige 35kg pga din dårlige teknik.

Det er nok heller ikke teknikken der er skyld i at du har problemer med Squaten. Jeg tror der skal meget dårlig stil til at det giver skader. Tekniken kan jo aldrig blive prefekt.

Måske skulle du holde en pause med squat, hvis du har problemer med knæet ved gang, du køre den.

Link to comment
Share on other sites

Max> det har du ret i....(begge ting.) Mem før jeg siger fuck squat, jeg har dårligt knæ, vil jeg se om det er teknikken eller noget andet.
Naturligvis :tongue:

Jeg siger jo heller ikke at at du skal droppe squat, bare at det ikke virker som det bedste at ligge ud med marathon, hvis man vil være en bedre løber :smile:

Nogen bud omkring knogelængden?

Ingen anelse, men det burde vel være muligt at tage nogle strategiske kropsmål for at vurdere om du har lange lårbensknogler. Problemet jeg jo nok bare at der er en væsentlig usikkerhed forbundet med det, når der sidder muskler og alt mulig andet snask på skelettet :laugh:

Derudover kræver det lige at du har en gennemsnit for hvad der er normalt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Zink> jeps, jeg har tænkt mig at holde en pause med den - faktisk helt hen til tirsdag næste uge, dvs. 9 dage.

Jeg håber jeg kan fange Jakob ("Nissen") deroppe en dag, og se om han kan hjælpe mig med teknikken.

Umiddelbart tror jeg løsningen er at arbejde en masse med teknikken kun med stangen, og gradvist komme flere og flere kilo på...

Max> du har ret i det med målene...håbede bare der var nogen herinde der kunne vurdere lårknoglelængden i forhold til "skinnebens" knoglen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det har du 100% ret i Casper...

Jeg gik og spekulerede før... 75 i max er vel ikke sååå dårligt når man tænker på jeg aldrig har trænet øvelsen målrettet med progression eller noget andet.

Men som sagt, 1 uges pause med squat, så håber jeg Nissen kan kigge på den.

SATS personalet og klientellet er alt for inkompetente til at vurdere nogetsomhelst.

EDIT når jeg så får teknikken lidt bedre starter jeg op på Sheiko med mit 75 i max. Jeg er alligevel mere interesseret i styrke i dødløft og bænk end squat...

Er iøvrigt lidt i et dilemma omkring røven. Det ses jo at den ikke behøver vokse, men jeg vil da gerne erstatte fedtet med musklen.

Så hvis Sheiko kan smide lidt mere muskel på røven hvor jeg så smider fedtet til feb. skal det nok se pænt ud dernede :bigsmile:

Er dog IKKE interesseret i at få så store lår/røv jeg ikke kan købe normale bukser :dry:

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Doc

Jeg tror du har for travlt med at komme til at køre med store kilo

Hvis du har problemer med teknikken, så hold dig til lave kilo, og langsom byg op.

Lad være med at stres, dine ben og knæ vil langsom begynde at vænne sig til kiloene og den rette teknik vil føles rigtig, hvis du ikke fare for hurtigt frem.

En god opvarmning er godt for et knirkene knæ, gerne 10-15 minutter på cykel

Hvis du vil op og danse med de store squat kilo +120, ja så er der en risiko for at dine lår og røv vil blive veludviklet :4thumbup:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tak for rådet Arnold (godt navn iøvrigt :bigsmile: )

Du har i og for sig ret...

Jeg har rodet med skal vi sige 3 forskellige squatteknikker, hvoraf jeg lænte mig ALT for meget forover i den første. Den anden blev væsentlig bedre, og med den satte jeg max på 75. Jeg mener dog der er en smuuule knævandring- ikke meget - . Så er der min "nye" teknik der voldte mig lidt problemer idet jeg kom skævt op og det kunne knæet ikke lide.

Såfremt jeg squatter med "anden" metode - viser jer en video, og i ser ok - kan Sheiko sagtens gå an når jeg kigger på procenttallene...

Grunden til jeg følte et behov for at gøre teknikken bedre (nu kan jeg se hvor dum jeg var) var fordi jeg ikke kunne løfte nok... - øvelsen føltes simpelthen enormt hård, men jeg kan da ikke forvente at squatte mere end 75 når jeg ikke har kørt øvelsen i længere tid. Som sagt, har ikke kørt den regelmæssigt nok og uden program/progression.

Kort og godt: Jeg tror min gamle teknik var ok; jeg forventede bare at kunne tage mere.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Iøvrigt siger denne undersøgelse at det en smule vandring udover tæerne kan være en nødvendighed...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=14636100

Effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat.

Fry AC, Smith JC, Schilling BK.

Human Performance Laboratories, The University of Memphis, Memphis, Tennessee 38152, USA. [email protected]

Some recommendations suggest keeping the shank as vertical as possible during the barbell squat, thus keeping the knees from moving past the toes. This study examined joint kinetics occurring when forward displacement of the knees is restricted vs. when such movement is not restricted. Seven weight-trained men (mean +/- SD; age = 27.9 +/- 5.2 years) were videotaped while performing 2 variations of parallel barbell squats (barbell load = body weight). Either the knees were permitted to move anteriorly past the toes (unrestricted) or a wooden barrier prevented the knees from moving anteriorly past the toes (restricted). Differences resulted between static knee and hip torques for both types of squat as well as when both squat variations were compared with each other (p < 0.05). For the unrestricted squat, knee torque (N.m; mean +/- SD) = 150.1 +/- 50.8 and hip torque = 28.2 +/- 65.0. For the restricted squat, knee torque = 117.3 +/- 34.2 and hip torque = 302.7 +/- 71.2. Restricted squats also produced more anterior lean of the trunk and shank and a greater internal angle at the knees and ankles. The squat technique used can affect the distribution of forces between the knees and hips and on the kinematic properties of the exercise. PRACTICAL APPLICATIONS: Although restricting forward movement of the knees may minimize stress on the knees, it is likely that forces are inappropriately transferred to the hips and low-back region.Thus, appropriate joint loading during this exercise may require the knees to move slightly past the toes.

Link to comment
Share on other sites

Doc -> Det giver vel også meget god mening.

Når man squatter bøjer du i knæleddet og hofteleddet, dvs de deler belastningen, jo mere du forsøger at "skåne" den ene (knæ ved minimeret knævandring, hofte/lænd ved oprejst ryg) jo mere vil den anden helt naturligt belastes.

Hvis man skal squatte under parallel vil det så godt som altid give god mening at minimere fremadrettet knævandring (ikke nødvendigvis undgå den 100%), simpelthen fordi du skal længere ned med hoften jo længere knæet er fremme. Knæet position er højest ved et lodret underben, og lavere hvis vinklen mellem gulv og underben er mindre end 90 grader.

forresten:

For the unrestricted squat, knee torque (N.m; mean +/- SD) = 150.1 +/- 50.8 and hip torque = 28.2 +/- 65.0. For the restricted squat, knee torque = 117.3 +/- 34.2 and hip torque = 302.7 +/- 71.2.

øhh, 28 +- 65???

Vil det sige den var negativ i nogle tilfælde :blink:

Hvis de tal passer virker det godt nok som en stor forskel. Uden yderligere data vil det dog være svært at sige noget om hvad der så er "sundest" for både knæ og hofte.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Havde netop samme problem med at ryge forover, løste problem med at sprede beneren (som Bobby ville havde sagt) mere, og kigge op i loftet,

Jeg syndes også dit max er ganske flot, du er jo ikke verdens største gut (endnu) 71 kg og 176 cm

For øvrigt mange af dem jeg ser køre rigtigt tungt squat har samme højde som dig

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Arnie> Nu er jeg godt nok en 4 kilo tungere men tak ellers :wink:

Ja, har også lært den med at kigge lidt opad. Og så lidt bredere fodplacering.

Maxter> jeg studsede sgu også over de afvigelser der... jeg antog at jeg læste den forkert? Gætter på det er en trykfejl...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
så er du da vokset, jeg kigge i din LOG

<{POST_SNAPBACK}>

Lad os bare sige fedt og muskel... :laugh:

Men pjat pjat, jeg cutter måske lidt hist og pist - ikke mere end nogle dage af gangen i evt. korte pauser - og bulker ellers frem til medio marts...så skal der cuttes :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share