Den gode spinningtime! - Den gode instruktør!


Arne
 Share

Recommended Posts

Ideen med at køre i takt har ikke rigtig indfundet sig her i midtjylland, nærmere betegnet Skive.

Årsagen tror jeg skyldes gammel vane hos "gamle" instruktører, der aldrig er blevet oplært i denne ædle kunst.

Jeg selv har været på kursus ved Body Bike Acedemy, et godt kursus iøvrigt, og lærte lidt af det at køre i takt. Desværre har jeg ikke formået få det overført til mine timer, da hovedparten af deltagerne mener at det er noget lort at køre i takt, og at det ikke giver en skid. Jeg har efter bedste evne forsøgt forklare at det sagtens kan blive hårdt nok at køre i takt, da det i bund og grund afhænger af belastningen. I starten prøvede jeg at liste lidt takt ind i timerne, bare 5 minutter, men højst 5 ud 20 fulgte med. Efter 10 timer opgav jeg, og kører nu uden at bruge takten, og kunderne er glade, hvilket egentligt er væsentlige.

Men efter at have læst jeres indlæg, pønser jeg på at give det endnu en chance, når jeg selv lige finder takten i musikken igen.

mvh

Finn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Generelt set sutter stående dobbeltakt bjælder :cooldance: Men, jeg har dog deltaget i timer hvor man "sprang" fra siddende arbejde op i stående dobbeltakt i 5-10-15 sekunder, og så ned igen - det var rigtig fedt.

Mine knæ står normalt af ved alt over 90+ rpm.; jeg kan simpelthen slet ikke køre så stærkt med nogen meningsfyldt belastning....

Mine 25 ører,

Niske

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører til dem, der holder meget af at køre til musikken, så enkelttakt og dobbelttakt er lige noget for mig. Er jeg i tvivl, retter jeg mig efter instruktørens ben – det fungerer også fint. Hos os anvendes begreberne halv- og heltakt også i stedet for enkelt- og dobbelttakt, og der findes endda instruktører, der kombinerer og taler om halvtakt og dobbelttakt – meningen er imidlertid god nok.

Betegnelsen ’jog’ anvendes hos os om en kadence på 80-100 rpm, som så typisk afvikles i dobbelttakt. Stående ture på flere minutter afvikles oftest i denne kadence, typisk uden øvelser på cyklen. ’Løb’ angiver en hurtigere kadence - også i dobbelttakt. ’Spurt’ anvendes om en kadence hurtige end dobbelttakt – det kører jeg aldrig, da jeg finder det for risikabelt. At vi så har instruktører, der siger ’jog’ til lavere kadencer i enkelttakt, og ’mellemtakt’ om dobbelttakt i jog-tempo gør ikke så meget – heldigvis har vi musikken og instruktørens ben.

Aagaard anvender i ’Spinning, biking & cycling’ begreberne ’jog’, ’løb’ og ’sprint’ om kadencer på henholdsvis 80-90, 90-120 og 120-150 rpm.

Jeg er ikke fagmand og har ikke den ringeste indsigt i, hvad der er de rette kadencer. Derimod kunne jeg tænke mig at referere synspunkterne i Aagaards bog. Nu har vi faktisk en bog på dansk, der i form og indhold retter sig til spinnere og instruktører, og som måske vil dukke op på instruktørkurser. Derfor er det vigtigt, at dens synspunkter også kommer frem og bliver diskuteret her på MOL. Bogen er i realiteten den almindelige spinners eneste mulighed for at kunne give instruktøren et modspil – derfor bør instruktørerne også kende den.

Aagaard skriver side 50 og 51: ’Anbefalet cykeltempo…ligger i området fra 80-110 rpm, med en anbefalet maksimal kadence omkring 120-130 rpm’, idet det bemærkes, at ’visse programmer fraråder hastigheder over 110 rpm’. Et ’konstant meget højt tempo…er i virkeligheden ikke nødvendigt eller ønskeligt da for høj hastighed for hurtigt kan give knæproblemer’. ’ Særligt begyndere og let øvede har ingen glæde af cykling i højt tempo, tværtimod er det bedst at indarbejde korrekt cykelteknik i et mere roligt tempo inden farten sættes op’. ’Cykelryttere og meget erfarne spinnere kan – i modsætning til uøvede – have ganske stor nytte af tempotræning på spinningcykler da det er lettere at fokusere på cykeltekniske detaljer på stationære cykler i et beskyttet miljø inden døre end under udendørs cykling’.

Nu vi er i gang….

Den instruktør, der vil finde vejledning i øvelser med stærkt bøjede knæ, går forgæves til Aagaards bog. Øvelser af den kaliber omtales vist ikke.

Den instruktør, der vil finde ud af, om låsninger/frysninger er udtryk for pulstræning, syretræning, styrketræning eller balancetræning går også forgæves. Fænomenet omtales kortfattet side 108 under ’Rytmik og teknik øvelser’. Ulrik1973s synspunkter er derimod refereret her.

Et sidste citat (side 107): ’Specialøvelser hvorunder saddel/saddelpind fjernes (for at cykle med bagdelen langt bagude) kan dog generelt frarådes da det giver en dårlig holdning og teknik og ødelægger timens flow’.

Link to comment
Share on other sites

Tak for et godt indlæg Milter :smile:

Også hos os køres der en del i området 80-110 rpm - men det afvikles i mellemtakt. En sjov lille kulturforskel - jeg tvivler på at det er fordii folk herover er mere musikalske(mellemtakt er jo sværre at "ramme"), snarre at det passer med rigtigt meget musik. Vi er vist nogle stykker der skal have fat i den bog.

Link to comment
Share on other sites

Gode indlæg i denne debat. Vi mangler bare indlæg fra spinninginstruktørerne.. :wink:

Kadence:

Det er velkendt at en almindelig cyklist cykler med en lavere kadence end motionsrytteren, for slet ikke at tale om konkurrencerytteren.

En tommelfingerregel siger, at kadencen helst skal ligge mellem 80 og 110 RPM (Rounds Per Minute), idet dette skulle være det mest effektive. Det er da også på dette niveau de professionelle ligger.

Tidligere studier har imidlertid vist at RPM på 50 - 60 var mest optimalt for utrænede cyklister. Ved højere kadencer faldt effektiviteten. Ud fra disse studier er der således ikke noget mærkeligt i at RPM for den almindelige cyklist er betydeligt lavere end det er for den trænede. Spørgsmålet er så, hvorfor de trænede ryttere anvender en kadence, der åbenbart ikke er den mest effektive.

Årsagen hertil skal nok findes i, at det ikke er iltoptagelsen der primært sætter grænsen for den trænedes ydeevne. Der peges ofte på, at ved en høj kadence er muskelbelastningen relativ lav, hvorfor der ikke produceres mælkesyre. Tillige fremføres argumentet, at det for den trænede er mindre ubehageligt at cykle ved en høj kadence/lav muskelbelastning fremfor ved en lav kadence/høj muskelbelastning.

Det er imidlertid ikke kun trænede cykelrytter der bruger en høj kadence. Test har vist at andre trænede idrætsudøvere automatisk vælger en høj kadence når der skal ydes en vis ydelse. Som figuren viser er deres kadence endda højere.

Forklaring til figuren:

Steady-state iltforbrug (VO2) for cykelryttere (nederste kurve C) hhv. ikke-cykelryttere (øverste kurve NC) ved 50, 65, 80, 95 og 110 RPM og en konstant belastning på 200 Watt.

ME = Most efficient

P = Preferred

Bemærk at den kadence, hvor iltforbruget er minimeret (ME) ligger betydeligt lavere end den kadence der foretrækkes (P). Som det ligeledes fremgår er den foretrukne kadence for begge typer idrætsudøvere nogenlunde den samme. Det er derfor åbenbart ikke specielt nødvendig med mange års cykeltræning for at føle sig tilpas ved høje kadencer

(Kilde: Fysiologi-kompendie 2002. Forfatter: Hans Callesen.

Ingen referencer til henviste studier).

VH

Ulrik :smile:

kadencefigur.doc

Link to comment
Share on other sites

Den instruktør, der vil finde vejledning i øvelser med stærkt bøjede knæ, går forgæves til Aagaards bog. Øvelser af den kaliber omtales vist ikke.

Den instruktør, der vil finde ud af, om låsninger/frysninger er udtryk for pulstræning, syretræning, styrketræning eller balancetræning går også forgæves. Fænomenet omtales kortfattet side 108 under ’Rytmik og teknik øvelser’. Ulrik1973s synspunkter er derimod refereret her.

Et sidste citat (side 107): ’Specialøvelser hvorunder saddel/saddelpind fjernes (for at cykle med bagdelen langt bagude) kan dog generelt frarådes da det giver en dårlig holdning og teknik og ødelægger timens flow’.

<{POST_SNAPBACK}>

Lørdag den 27/11 har vi i Skive netop inviteret Aagaard og Bobby Croshaw til at komme med noget inspiration. Det bliver spændende om de kan hjælpe til med at får gang i takten, og få ryddet op de dårlige vaner der floerer i stor stil. Herunder frysning, balletræning uden sadel, kadence på +140, røven bagud, armbøjninger og tjuhej hvor det går.

Jeg vender tilbage når kurset er overstået.

Finn

Link to comment
Share on other sites

Ikke dermed være sagt at vi så bare skal glemme alt om korrekt teknik og så bare blæse derudaf - slet ikke, men handler spinning ikke meget om dynamikken i at "svede sammen" til høj musik!  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

TimeSet: Det er selvfølgelig en meget neutral holdning at have til spinningtræningen :hippy: , men spinning handler først og fremmest om korrekt og sikker arbejdsstilling på cyklen. Derefter kan vi snakke om "at svede sammen".

Finn Madsen: Jeg vil ikke kommentere dit indlæg, men lad mig endelig høre fra dig når dette kursus er overstået...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Emnet kadence kan ses fra flere sider:

1. Sikkerhed/skader. Her er det vist ikke til diskussion at utrænede ikke skal køre med høj kadence. Og trænede der vejer meget skal heller køre i høj kadence. Men jeg kunne godt tænke at se noget rigtig dokumentation (videnskabelig artikel) på at det for en træne person med en god teknik resulterer i skader at gøre i høj kadence (+120/130/140 RPM). Mig har det ikke skadet (ok det er ikke noget videnskabelig bevis)

2. Effekt. Det er rigtig som Ulrik skriver at der er forskel i effektivitet, i forskellige kadenceområder og for folk i forskellig form. Det er bare et problem at tilfredsstille alle på et hold, så derfor kan man ikke bare, vælge at køre i en lavere kadence for at tilfredsstille dem som ikke er form.

3. Oplevelsen/det sjove.

For mange giver det et kick at kunne fyre den af til musikken. Jeg syntes (også som instruktør) at der skal være plads til nogle spurte både stående og siddende. Men det skal ikke være et mål at stå længst muligt. Men jeg fokusere meget på at kun folk som har teknikken og formen til det skal gøre det. Og det kræve min. ½ års spinning træning.

4. Praktisk opnåelig.

Her tænker jeg på at mange ikke kan køre hurtigt - og ikke vil træne sig op til at køre hurtigt !!!. Desuden kan mange ikke køre i takt til musikken. Kig rundt i spinningsalene og tæl hvor mange der køre i takt. Der hvor jeg træner er det maks 50 %. Så det skal vi vist også tænke på før vil bliver alt for fokuseret på det med at ramme takten og køre i en bestemt takt.

Det var bare lige nogle af mine umiddelbare tanker.

Kipketer

Link to comment
Share on other sites

Hvad har vi gang i? – et forskrækket piv fra en usej spinner.

’Hvad har du gang i?’ – spørgsmålet blev stillet til mig af en kollega, efter at jeg stolt havde sendt hende et link til min log. Jeg kunne jo kun konkludere, at kvindemennesket da ved grød ikke havde fattet en brik af det hele. Som MOL-boer ved jeg naturligvis, at den højeste videnskabelige forskning foreskriver høje intensiteter. Det er vist længe siden, nogen har foreslået en LSD-strategi – lave intensiteter er en rullen af eller restitutionskørsel. Og hvor er det fedt med de høje intensiteter. Det er vidunderligt ved slutningen af en lang session, når man mærker, hvordan sveden sprøjter ud af hullerne i skoene og pølen for længst har passeret 2. række og er i fuld gang med 3. Bare at høre dem bagved hviske – ’Åh, nej – har du set – hvor er det dog ulækkert’.

Nu er vi jo ikke så seje i Horsens. Vi har ikke implementeret mellemtaktsparadigmet, så hos os er det endnu ikke acceptabel adfærd at være så forpustede, at vi ikke kan drikke vand, men må spytte det ud igen. Men det er det jo i Parken. Vi brækker os heller ikke, når vi cykler, men det gør man jo i Parken.

Men jeg følte mig ikke ret sej i går, da jeg efter 2,5 times projektorspinning befandt mig i en meget ubehagelig situation. Jeg stod med armene om en medspinner, der var besvimet på cyklen, så jeg fortvivlet måtte prøve at holde hans krop i balance og samtidig undgå at hans hoved faldt helt forover . Jeg syntes, de andre vadede rundt som zombier, så jeg måtte råbe om hjælp. Vi var 3 om at få ham af cyklen. Falck blev tilkaldt, og snart efter var han frisk igen. Så det gik jo godt. At jeg var rystet og troede, at han var ved at dø, viser jo bare, at jeg er en hystade.

Alligevel har min kollega måske fat i noget. Måske skulle jeg melde mig til lidt stavgang – anskaffe mig en smart træningsdragt med en vanddunk koket anbragt ved min bagdel? Eller lidt fredsommelig gammeldags spinning med fællessang og masser af øvelser?

Edited by Milter
Link to comment
Share on other sites

At jeg var rystet og troede, at han var ved at dø, viser jo bare, at jeg er en hystade.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er sgu ingen hystade! Vi andre blev sgu også bange og både hjertetilfælde, hjertestop og hjerneblødninger var begreber, der for gennem mit hoved, da han blev askegrå i hele hovedet og faldt helt sammen som en vissen, våd karklud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte om episoden i går. Det er en grim en. Mon ikke det snarre er væskemangel end intensiteten han er ramt af? Men jeg kan godt forstå at du var rystet! Godt at du og andre kunne handle i situationen.

Det er jo hverken meningen at man skal brække sig eller få det dårligt - det skal være sjovt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte om episoden i går. Det er en grim en. Mon ikke det snarre er væskemangel end intensiteten han er ramt af? Men jeg kan godt forstå at du var rystet! Godt at du og andre kunne handle i situationen.

Det er jo hverken meningen at man skal brække sig eller få det dårligt - det skal være sjovt :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad der nu end var årsagen, så er der tale om en meget erfaren spinner.

Hvilke 3 spinnere tror du, tog hele det lange pas op til pausen stående, selv om instruktør og resten af salen havde sat sig? Hvilke 2 spinnere tror du, lavede afsluttende afrulning i stående dobbelttakt?

Mao: leger vi med ilden? Kan vi styre os selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop læst indlæggene vedrørende hændelsen fra weekendens spinningmarathon og er faktisk rystet. Der har tidligere været hændelser i fitnessbranchen hvor medlemmer er faldet døde om pga overanstrengelse, uagtet at de var veltrænede, men måske pressede deres kredsløb for hårdt på et uheldigt tidspunkt.

Derudover oplever jeg sommetider en form for negligering af væskebehovet og kulhydratindtaget pga tidligere tiders fedthysteri og "efterforbrænding", hvilket er lige så tåbeligt som manden der indførte begrebet på dansk fjernsyn.

Spinning skal være sikkert og man skal ALTID lytte til kroppen (og så spring da den 2. eller 3. spinningtime over, hvis du er usikker på kroppens signaler. Kroppen - og dit ego - overlever nok :wink: ).

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop læst indlæggene vedrørende hændelsen fra weekendens spinningmarathon og er faktisk rystet. Der har tidligere været hændelser i fitnessbranchen hvor medlemmer er faldet døde om pga overanstrengelse, uagtet at de var veltrænede, men måske pressede deres kredsløb for hårdt på et uheldigt tidspunkt.

Derudover oplever jeg sommetider en form for negligering af væskebehovet og kulhydratindtaget pga tidligere tiders fedthysteri og "efterforbrænding", hvilket er lige så tåbeligt som manden der indførte begrebet på dansk fjernsyn.

Spinning skal være sikkert og man skal ALTID lytte til kroppen (og så spring da den 2. eller 3. spinningtime over, hvis du er usikker på kroppens signaler. Kroppen - og dit ego - overlever nok  :wink: ).

VH

Ulrik

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt ret - jeg har mere end en gang skullet "retfærdiggøre" at jeg har lidt sukker i flasken når jeg køre dobbelttime, "for du skal da tabe dig ikke?" Ja tak, men jeg skal også have noget ud af træningen - og 2 x 55 miun uden kulhydrat indtag - det er dumt.

Nu kan der være mange grunde til den hændelse, og det ville da være dejligt at høre fra personen selv - men det mest nærliggende er helt klart væske- og eller - kulhydratmangel.

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg kørte en bragende spinning-time igår.

Især et pas, hvor vi skulle køre stående enkelttakt i 1.45 min, efterfulgt af mellemtakt i 1.45min og til sidst dobbelttakt i 1.30, uden at justerede nedad var en dræber... og musikken steg i tempo simultant med takten...helt klart det mest effektive jeg har prøvet...

Congo

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det er en joke er det sgu da et latterligt program.'

- forstået på den måde at det er urealistisk.

Hvis du kører 60rpm i enkelttakt, og musikken stiger, så kører du en dobbelttakt på 140-160rpm :bigsmile: - og hvad var din intensitet så i enkelttakten - hvilepuls?? :4thumbup: :4thumbup: :blink:

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det er en joke er det sgu da let atterligt program.

- forstået på den måde at det er urealistisk

<{POST_SNAPBACK}>

For nu at uddybe min ven spock kommentar. En modstand som muliggøre stående kørsel i dobbelttakt - dvs. mindst 130 rpm (du siger at musikken blev hurtigere) - vil selv om man køre hårdt i dobbelttakten, betyde at I harkørt med meget lav, eller ingen modstand i enkelttakten. At køre med så lav modstand er ikke bare indeffektivt - det har også et højt skadespotentiale, i og med at modstanden ikke kan "bære" kropsvægten. Jeg undres :blink:

Link to comment
Share on other sites

Spock og Arne: Enig.

Selvom intervallet jo teoretisk lyder træningsmæssigt udfordrende, så ville jeg aldrig kunne holde en belastning fra en heltakt på 60-70 rpm, videre til 90 rpm og afsluttende med en dobbelttakt på, forhåbentlig, 115-120 rpm.

Rent faktisk kender jeg heller ikke mange instruktører i Århus der kan det.... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger jo også det var hårdt. :smile:

Men jeg kan se, at jeg ikke fik skrevet, at det var mellem mellemtakten og dobbelttakten vi ikke pillede ved belastningen. Vi kørte selvfølgelig ikke med samme belastning i enkelt- og dobbelttakt. :blush:

Men anyway, det skal i altså prøve, jeg var helt oppe i det røde felt det sidste minut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den gode spinning time fås i Fitnessdk lørdag kl 11.15 i Prinsensgade. Der bliver man for alvor tæsket igennem på alle mulige sindsyge måder, og hvis man elsker majormetoden så må det absolut være her man skal køre. :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Det her er et dabatforum - ikke en personlig reklameplads :dry:

Mvh

Gårdvagten

Link to comment
Share on other sites

Den gode spinning time fås i Fitnessdk lørdag kl 11.15 i Prinsensgade. Der bliver man for alvor tæsket igennem på alle mulige sindsyge måder, og hvis man elsker majormetoden så må det absolut være her man skal køre. :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Det her er et dabatforum - ikke en personlig reklameplads :dry:

Mvh

Gårdvagten

<{POST_SNAPBACK}>

Det var bestemt ikke ment som en reklame. I så fald burde jeg jo reklamere for mine egne hold. Så nope. Det var bare et forslag fordi jeg tror at mange overser de gode hold i Nordjylland. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share