Den gode spinningtime! - Den gode instruktør!


Arne
 Share

Recommended Posts

Hej!

Makkerpar: Behøver altså ikke være i højt tempo med lav belastning; det styrer du jo også selv! Vi kører ofte med meget meget tung, og skal så følge en langsom rytme.. og det er fandme hårdt, når den ene skal stående, og den anden siddende...

Jeg har lige set en genudsendelse af "Forelsket i Fitness" med Ulrik - hvorfor går du (kan se du har svaret her) rundt blandt spinnerne? Det har virkelig undret mig?

Anna

Af den simple årsag, at jeg coacher folk direkte og ikke fra instruktørcyklen.

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

Makkerpar: Behøver altså ikke være i højt tempo med lav belastning; det styrer du jo også selv! Vi kører ofte med meget meget tung, og skal så følge en langsom rytme.. og det er fandme hårdt, når den ene skal stående, og den anden siddende...

Jeg har lige set en genudsendelse af "Forelsket i Fitness" med Ulrik - hvorfor går du (kan se du har svaret her) rundt blandt spinnerne? Det har virkelig undret mig?

Anna

Jeg har prøvet at køre en smule med Ulrik - og en del med f.eks Chris MacDonald der gør det samme. Ikke alle kan lave det trick. Chris og Ulrik kan - for vi ved jo godt at de kan køre os alle i sænk til hver en tid hehe. Ulrik går rundt - får øjekontakt - hepper og roser den enkelte - jeg ved ikke om han også gør som Chris - som "læser højt" fra folks pulsure.. Ulrik og Chris er instruktører som næsten har en symbiose med deres publikum - det virker bare!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Makkerpar: Behøver altså ikke være i højt tempo med lav belastning; det styrer du jo også selv! Vi kører ofte med meget meget tung, og skal så følge en langsom rytme.. og det er fandme hårdt, når den ene skal stående, og den anden siddende...

Jeg har lige set en genudsendelse af "Forelsket i Fitness" med Ulrik - hvorfor går du (kan se du har svaret her) rundt blandt spinnerne? Det har virkelig undret mig?

Anna

Tillader mig at svare på hans vegne, selvom han nok kommer igen selv. Ulrik gør det for at coache folk. Ligesom dig forstod jeg det heller ikke, da jeg begyndte på hans timer, og jeg blev irriteret over det, men nu virker det efter hans hensigt i og med, at vi alle kan yde 15% mere, end hvad vi tror, og idet en fantastisk dygtig instruktør som Ulrik ved, hvad han har med at gøre, ved han også hvor langt han kan gå for at presse et medlem. Jeg føler, at pulsen stiger allerede, når han forlader podiet fordi 1. Han tjekker mit puls ur. 2 Han giver ok tegn eller andet konstruktivt feedback, hvis det jeg laver er godt. Hvis ikke jeg får noget feedback, er det ikke godt nok, det jeg præsterer, og jeg må klø mere på. . Jeg er selv instruktør, men jeg bliver som regel på cyklen, fordi det ikke falder naturligt for mig at stå af medmindre vi har et event kørende, men for Ulrik gør det. Vigtigst af alt så må vi jo huske på at alle instruktører er universielle og ingen kan sammenlignes, men de folk der kører ved Ulrik VED jo, at han leverer varen hver gang, og de er alle vant til hans måde at undervise på. Heriblandt OGSÅ at han forlader cyklen.

Julie

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Hæhæhæ... Kære Dan - kom du bare til Viborg, der kan jeg love dig for at al den herlige akrobatspinning er dybt forankret og i stadig hastig fremmarch.

Jeg sidder to gange om ugen, med tykke, gamle, børn, unge, grimme, skadede - og helt igennem almindelige mennesker. Som ikke syntes at fitness er en livsstil, eller at tingene skal være 100 % effektive og målt og vejet i hoved og ende. Som syntes, at det handler om at der skal ske noget, fremfor at forsøge at efterligne tour de france.

Der hvor jeg er instruktør har centret et motto: Fordi vi elsker det.

Mottoet står med meterhøje bogstaver i spinningsalen. Og jo: Vi elsker at der sker noget i salen - vi elsker forskellige momenter - vi elsker at fryse, at stå med enden tilbage, fremover styret, at lunte, at spurte, at tage armbøjninger. Ikke fordi det er det mest effektive. Men fordi det er sjovt!

Og her kommer humlen (Arne): Jeg er træt af at så mange spinnere er så bange for at dø, at de ikke kan smile til en time, at de skal suge hvert sekund ud af timen, i frygt for at noget ikke ville være effektivt. For det er bare for kortsigtet. Vi træner ikke for at blive unge, men for at blive ældre.

Ved at tro, at forskellige momenter ikke kan opretholde niveauet i en spinningtime tyder igen på manglende instruktørkundskaber :nonono:

Og mht. til de fulde huse, så er det mig langt fra ubekendt. Tro det eller lad være: Der findes faktisk andre steder i landet, hvor det kan lade sig gøre :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet at køre en smule med Ulrik - og en del med f.eks Chris MacDonald der gør det samme. Ikke alle kan lave det trick. Chris og Ulrik kan - for vi ved jo godt at de kan køre os alle i sænk til hver en tid hehe. Ulrik går rundt - får øjekontakt - hepper og roser den enkelte - jeg ved ikke om han også gør som Chris - som "læser højt" fra folks pulsure.. Ulrik og Chris er instruktører som næsten har en symbiose med deres publikum - det virker bare!

JOJO han læser indimellem tallene højt. Og ja det virker bare. Især fordi vi alle ved, at netop de to kan køre fra alle andre no matter what. :smile: (forventer snart vivs' kommentarer om hendes favorit) :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hæhæhæ... Kære Dan - kom du bare til Viborg, der kan jeg love dig for at al den herlige akrobatspinning er dybt forankret og i stadig hastig fremmarch.

Jeg sidder to gange om ugen, med tykke, gamle, børn, unge, grimme, skadede - og helt igennem almindelige mennesker. Som ikke syntes at fitness er en livsstil, eller at tingene skal være 100 % effektive og målt og vejet i hoved og ende. Som syntes, at det handler om at der skal ske noget, fremfor at forsøge at efterligne tour de france.

Der hvor jeg er instruktør har centret et motto: Fordi vi elsker det.

Mottoet står med meterhøje bogstaver i spinningsalen. Og jo: Vi elsker at der sker noget i salen - vi elsker forskellige momenter - vi elsker at fryse, at stå med enden tilbage, fremover styret, at lunte, at spurte, at tage armbøjninger. Ikke fordi det er det mest effektive. Men fordi det er sjovt!

Og her kommer humlen (Arne): Jeg er træt af at så mange spinnere er så bange for at dø, at de ikke kan smile til en time, at de skal suge hvert sekund ud af timen, i frygt for at noget ikke ville være effektivt. For det er bare for kortsigtet. Vi træner ikke for at blive unge, men for at blive ældre.

Ved at tro, at forskellige momenter ikke kan opretholde niveauet i en spinningtime tyder igen på manglende instruktørkundskaber :nonono:

Og mht. til de fulde huse, så er det mig langt fra ubekendt. Tro det eller lad være: Der findes faktisk andre steder i landet, hvor det kan lade sig gøre :w00t:

Jeg kan slet ikke forstå, hvor DU har set dig gal på vores måde at køre på. Selvom vi ikke laver disse øvelser er vores timer jo ikke kedelige. Hvorfor ville folk komme og køre med os. Tænk på at vi har alt det der skal til i denne verden for at lave gode timer. Vi har et perfekt redskab i en BodyBike, vi har fordelen i det indendørs rum og vi har uendelig mange former for musik som er perfekt til indendørs cykling. Hvorfor skulle det så være kedeligt? Alle instruktører kan jo gøre som de vil dybest set med musik valg. Jeg forstår ganske enkelt ikke din holdning. Jeg er ikke provokeret eller noget som helst, jeg kan bare ikke forstå, hvor din vrede kommer fra, for det lyser langt væk, at det er dig, der er irriteret på vores fysiologiske korrekte måde at køre på.

Btw glæder mig at du indimellem følger med i diverse log bøger siden du nævner Tour de France spinning, som i øvrigt var en kanon succes. Måske det var dig, der skulle kigge forbi et af centrene i Århus eller andre steder. :0)

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Hæhæhæ... Kære Dan - kom du bare til Viborg, der kan jeg love dig for at al den herlige akrobatspinning er dybt forankret og i stadig hastig fremmarch.

Jeg sidder to gange om ugen, med tykke, gamle, børn, unge, grimme, skadede - og helt igennem almindelige mennesker. Som ikke syntes at fitness er en livsstil, eller at tingene skal være 100 % effektive og målt og vejet i hoved og ende. Som syntes, at det handler om at der skal ske noget, fremfor at forsøge at efterligne tour de france.

Der hvor jeg er instruktør har centret et motto: Fordi vi elsker det.

Mottoet står med meterhøje bogstaver i spinningsalen. Og jo: Vi elsker at der sker noget i salen - vi elsker forskellige momenter - vi elsker at fryse, at stå med enden tilbage, fremover styret, at lunte, at spurte, at tage armbøjninger. Ikke fordi det er det mest effektive. Men fordi det er sjovt!

Og her kommer humlen (Arne): Jeg er træt af at så mange spinnere er så bange for at dø, at de ikke kan smile til en time, at de skal suge hvert sekund ud af timen, i frygt for at noget ikke ville være effektivt. For det er bare for kortsigtet. Vi træner ikke for at blive unge, men for at blive ældre.

Ved at tro, at forskellige momenter ikke kan opretholde niveauet i en spinningtime tyder igen på manglende instruktørkundskaber :nonono:

Og mht. til de fulde huse, så er det mig langt fra ubekendt. Tro det eller lad være: Der findes faktisk andre steder i landet, hvor det kan lade sig gøre :w00t:

Jeg kan fortælle dig:

At vi andre ELSKER DET!!

At der bestemt sker en masse på de timer vi køre - en masse god træning og en FED stemning

At vi bestemt smiler - men nej nok ikke lige under et langt sug af et fedt interval

At der sidder folk af alle slags på de timer - jeg repræsentere ikke selv noget fitness ideal - for at sige det mildt - jeg er formentligt danmarks fedeste spinner!

At jeg synes du du argumentere på en "jorden er flad" måde... de "momenter" du taler om er dårlig træning - så simpelt er det - de instruktører jeg har det priveligium at køre hos kan skabe massere af fed stemning uden - med deres beherskelse af brug af musik, coching med videre!

At I skal da gøre som I synes - men jeg er glad for at det ikke længere er den domminerende form for spinning!

Link to comment
Share on other sites

JOJO han læser indimellem tallene højt. Og ja det virker bare. Især fordi vi alle ved, at netop de to kan køre fra alle andre no matter what. :smile: (forventer snart vivs' kommentarer om hendes favorit) :4thumbup:

jeg gider sq ikke !!! :wink: tåbelig debat lige pludselig! vi har vel alle vores favoritter - ting vi ikke forstår mht spinninginstruktøren.. men man må formode at alle instruktører ved hvad der er fornuftigt at gøre på en spinningcykel og med vægte osv.!

Fortsat god debat :tongue:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

jeg gider sq ikke !!! :wink: tåbelig debat lige pludselig! vi har vel alle vores favoritter - ting vi ikke forstår mht spinninginstruktøren.. men man må formode at alle instruktører ved hvad der er fornuftigt at gøre på en spinningcykel og med vægte osv.!

Fortsat god debat :tongue:

/Vivs

enig.. Tåbelig debat. Men ret underholdende alligevel. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Spining ER for almindelige mennesker; med almindelige niveauer, men dem glemmer I bare nu her! Er der kun fokus på det effektive, hvad så med pigen på 120 kg, manden, der er 55 år gammel og Mikkel på 8, der næsten ikke kan koncentere sig gennem timen? I snakker om at det skal være SÅ effektivt, men I henvener Jer kun til en eller anden form for elite... Det synes jeg er forkert.. Jeg vil ikke æde pulver hver dag, køre efter pulsur, sidde med shorts med pude eller barbere ben hver gang jeg skal til spinning for at "passe ind"; JEG ER DER FOR AT HAVE ET PAR SJOVE TIMER - og dyrke motion..

Ulrik: Individuel coaching.. Det synes jeg personligt man skal tage efter timen, midt i er man måske super presset, og får ikke nok ud af det... Ligesom der er nogle der personligt har noget imod Makkerpar, har jeg personligt noget imod det..

Jeg kan fint forstå Benne80 - (og der er INTET galt med Jylland) :tongue:

Anna

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Spining ER for almindelige mennesker; med almindelige niveauer, men dem glemmer I bare nu her! Er der kun fokus på det effektive, hvad så med pigen på 120 kg, manden, der er 55 år gammel og Mikkel på 8, der næsten ikke kan koncentere sig gennem timen? I snakker om at det skal være SÅ effektivt, men I henvener Jer kun til en eller anden form for elite... Det synes jeg er forkert.. Jeg vil ikke æde pulver hver dag, køre efter pulsur, sidde med shorts med pude eller barbere ben hver gang jeg skal til spinning for at "passe ind"; JEG ER DER FOR AT HAVE ET PAR SJOVE TIMER - og dyrke motion..

Ulrik: Individuel coaching.. Det synes jeg personligt man skal tage efter timen, midt i er man måske super presset, og får ikke nok ud af det... Ligesom der er nogle der personligt har noget imod Makkerpar, har jeg personligt noget imod det..

Jeg kan fint forstå Benne80 - (og der er INTET galt med Jylland) :tongue:

Anna

Kæreste Anna. Du får det til at lyde som om, vi pisker gud og hvermand afsted på vores timer. Der er stor forskel på niveauerne i de forskellige centre. Det skal der ihvertfald være. Man må formode at lille Palle på 8 år nok ikke vælger en SATS Cyling III eller en Equinox spinning 2. Der er altså niveauforskelle, ellers er den jo helt gal. Dertil komme de mange forskellige former for musik valg, som jo står den enkelte instruktør helt frit for. Du kan da sagtens støde ind " Tusindben" eller "fraggelsangen" alt efter hvem, du vælger at kører ved. Du kan da også ramle sammen til super hård trance ved andre. Spinning er et mekka af fedt musik. Og selvfølgelig kan man krydre med små konkurrencer, sprint osv osv. Vi er bare ikke for skadelige øvelser som fryseture.

Holdninger er forskellige. Vi respekterer jeres. Venligst respektere vores også. :smile: Desuden trænger mine ben sgu til at blive barberet. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Spining ER for almindelige mennesker; med almindelige niveauer, men dem glemmer I bare nu her! Er der kun fokus på det effektive, hvad så med pigen på 120 kg, manden, der er 55 år gammel og Mikkel på 8, der næsten ikke kan koncentere sig gennem timen? I snakker om at det skal være SÅ effektivt, men I henvener Jer kun til en eller anden form for elite... Det synes jeg er forkert.. Jeg vil ikke æde pulver hver dag, køre efter pulsur, sidde med shorts med pude eller barbere ben hver gang jeg skal til spinning for at "passe ind"; JEG ER DER FOR AT HAVE ET PAR SJOVE TIMER - og dyrke motion..

Ulrik: Individuel coaching.. Det synes jeg personligt man skal tage efter timen, midt i er man måske super presset, og får ikke nok ud af det... Ligesom der er nogle der personligt har noget imod Makkerpar, har jeg personligt noget imod det..

Jeg kan fint forstå Benne80 - (og der er INTET galt med Jylland) :tongue:

Anna

Jeg vejer selv på den gale side af 150 kg :smile: Det er ikke alle der skal/vil køre en super hård time med Ulrik - der skal selvfølgelig være træning på alle niveauer - og træning må meget gerne være sjovt - jeg ELSKER mine træningstimer!!! Jeg elsker at køre med min gode veninde Mette på podiet, når hun laver spas og spiller gran prix musik - eller når jeg høre at Danfanattikker har brugt " da farfar var ung" - men det forgår bare på en fysiologisk korekt måde så vi får mest muligt god motion ud af det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer selv på den gale side af 150 kg :smile: Det er ikke alle der skal/vil køre en super hård time med Ulrik - der skal selvfølgelig være træning på alle niveauer - og træning må meget gerne være sjovt - jeg ELSKER mine træningstimer!!! Jeg elsker at køre med min gode veninde Mette på podiet, når hun laver spas og spiller gran prix musik - eller når jeg høre at Danfanattikker har brugt " da farfar var ung" - men det forgår bare på en fysiologisk korekt måde så vi får mest muligt god motion ud af det!

:w00t: Gud som folk faktisk SMILEDE på den time..Incl jeg selv. :w00t:

Edited by Danfanatiker
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg har set mig sur på den "fysiologiske korrekte" måde at spinne på?

Hvad jeg vil med mine udfald?

Jeg vil gøre det klart, at et fysiologisk argument ikke gør noget som helst til den rigtige form for spinning.

Igen: Afvekslende momenter og statisk træning i en time giver ikke skader.

At der herinde er stor enighed er dejligt, men det kan jeg ikke bruge til noget.

Jeg respekterer dybt metodefriheden for instruktører - og det er faktisk derfor jeg bliver edderspændt rasende over de selvbestaltede "guru´er" her som søger at presse en form for spinning ned over andre.

Vi bliver nok sjældent enige, så tag derfor mine indlæg som en tilkendegivelse om, at jeg ikke er imponeret - men derfor skal I alligevel være mere end velkomne i Viborg til en omgang ueffektiv, akrobatspinning - med efterfølgende smilegaranti :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Spining ER for almindelige mennesker; med almindelige niveauer, men dem glemmer I bare nu her! Er der kun fokus på det effektive, hvad så med pigen på 120 kg, manden, der er 55 år gammel og Mikkel på 8, der næsten ikke kan koncentere sig gennem timen? I snakker om at det skal være SÅ effektivt, men I henvener Jer kun til en eller anden form for elite... Det synes jeg er forkert.. Jeg vil ikke æde pulver hver dag, køre efter pulsur, sidde med shorts med pude eller barbere ben hver gang jeg skal til spinning for at "passe ind"; JEG ER DER FOR AT HAVE ET PAR SJOVE TIMER - og dyrke motion..

Ulrik: Individuel coaching.. Det synes jeg personligt man skal tage efter timen, midt i er man måske super presset, og får ikke nok ud af det... Ligesom der er nogle der personligt har noget imod Makkerpar, har jeg personligt noget imod det..

Jeg kan fint forstå Benne80 - (og der er INTET galt med Jylland) :tongue:

Anna

Jeg tror vi er enige et langt stykke hen ad vejen.

På mine timer kommer også pigen på 120 og, og manden på 55, og mange andre som umiddelbart ikke er prototypen på en elite spinner. Jeg personligt, og flere af mine kollegaer, henvender os målgruppemæssigt meget bredt, og formålet for os alle er at vi vil trænes, på en sjov og effektiv måde.

Om man coacher fra sin instruktørcykel, eller på gulvet blandt timens deltagere, er meget individuelt hos alle landets instruktører. Intet er rigtigt eller forkert, det ene passer bare bedre til ens person som instruktør.

Så langt er vi enige :wink:

Makkerkørsel mener jeg personligt kan være meget skægt en sjælden gang imellem, men jeg kunne aldrig indføre det på mine egne timer. Simpelthen fordi det ikke ligger til mig som instruktør.

Fryseture... Det har været så meget oppe at vende at min eneste kommentar er, at det af fysiologiske årsager ikke er tilladt i den kæde hvor jeg underviser (og i flere andre)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Mette Helena... Tak for dit svar; det var netop det jeg prøvede at sige, at der er forskellige stile... Jeg vil bare gerne sætte fokus på de som ikke tilhører ELITEN, eller de toptrænede, som jo også skal komme til (Oftest er det dem der betaler jeres løn :) )

Jeg er bare ked af at man sådan fordømme enkelte teknikker... Det eneste man jo kan sige er direkte forkert er at køre med for lav belasting!

Anna

Link to comment
Share on other sites

Jeg respekterer dybt metodefriheden for instruktører - og det er faktisk derfor jeg bliver edderspændt rasende over de selvbestaltede "guru´er" her som søger at presse en form for spinning ned over andre.

Jeg ser ingen selvbestaltede guroer i den her diskussion :smile: Ulrik og Julie (DanF) er rutinerede instruktører der har arbejdet meget bevist med deres instruktion længe. Ulrik har desuden en relevandt uddannelse med vægt på fysiologi. De - og iøvrigt jeg selv - går op i det vi elsker - vi mener noget er mere rigtigt end andet - det er det der giver en diskussion :smile: Jeg vil ikke presse noget ned over nogen - det vil jeg næppe slippe særligt god fra. Hvis vi siger "alt er lige godt" - så får vi jo ingen diskussion og ingen udvikling. Dette board har en kultur der vægter fysiologiske argumenter - det er fint nok at få udfordret - men så svare vi altså! Iøvrigt tror jeg at jeg har det lige så sjovt som jer - på min måde - men jeg synes da det er pragtfuldt at man smiler i Viborg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen selvbestaltede guroer i den her diskussion :smile: Ulrik og Julie (DanF) er rutinerede instruktører der har arbejdet meget bevist med deres instruktion længe. Ulrik har desuden en relevandt uddannelse med vægt på fysiologi. De - og iøvrigt jeg selv - går op i det vi elsker - vi mener noget er mere rigtigt end andet - det er det der giver en diskussion :smile: Jeg vil ikke presse noget ned over nogen - det vil jeg næppe slippe særligt god fra. Hvis vi siger "alt er lige godt" - så får vi jo ingen diskussion og ingen udvikling. Dette board har en kultur der vægter fysiologiske argumenter - det er fint nok at få udfordret - men så svare vi altså! Iøvrigt tror jeg at jeg har det lige så sjovt som jer - på min måde - men jeg synes da det er pragtfuldt at man smiler i Viborg :smile:

Jeg tror skam, at man også smiler i mange andre byer end Viborg, og dette er bestemt ikke ment som en bevidst provokation, men jeg bliver en anelse harm, når jeg læser, at folk ikke tror, at man smiler eller kører 'glad' og 'god' spinning, blot fordi man har valgt at skære enkelte ting ud. Det er jo individuelt, hvad man har lyst til at gøre. Jeg forsøger skam heller ikke at presse folk til at gøre noget, de ikke har lyst til. Jeg vælger bare at benytte meget af den fysiologiske viden, der stammer fra de mere erfarne instruktører (dem med 10 års erfaring og baggrund indenfor sportens verden). Krydret med min egen erfaring fra de uddannelser, jeg nu har været på og ja så er jeg blevet den instruktør, jeg nu engang er. Mener absolut ikke at der grundlag for at stemple de instruktører, som vælger øvelserne fra som værende kedelige og ikke-smilende. Jeg formoder næsten, at min ene spinninguddannelse er den samme, som den I netop har været på. :smile: Her bruges samme motto nemlig med "det skal være sjovt". Ja det er det også... også uden fryseturer. Ikke et eneste negativt ord om lige den spinning uddannelse (nævner ingen navne), men der ER altså også stor forskel på de individuelle uddannelser indenfor spinning. Nogle vægter underholdningsværdien mens andre leder efter det træningsmæssigt udfordrende. Fælles for begge typer er:

AT VI ALLE HAR DET FEDT OG SJOVT PÅ DEN CYKEL. Så hvorfor koge mere suppe på den gamle klud?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share