Hvad bestemmer kcal forbrug?


zink_brian
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har lige snakket med en om hvad der bestemte ens kcal forbrug, og vi kunne ikke blive eninge. HJÆLP!!!

Hvis man løber på en elipse løbe maskine eller bruge en løbe maskine hvor der også er stave. (kender ikke lige deres navne)

Hvis man bruger den ene eller den anden makine med en puls på eks 160 har man så ikke samme kcal forbrug på begge maskiner?

Det må vel være ens maks iltoptagelse er sætter grænsen for hvor mange muskler der kan leveres ilt til.

Jeg snakker ikke om hvad der er sundes, men kun hvad der bestemmer ens kcal forbrug.

Håber spørgsmålet giver mening, ellers må jeg prøve igen.

Link to comment
Share on other sites

Øh, jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener? Men det er da klart, at der er forskel i kcal. forbrug ved forskellig aktivitet - selvom pulsen er den samme. Løb forbrænder jo fx flere kcal. end cykling!

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart må forbrændingen være den samme ved samme intensitet. Altså, hvis din puls er 160 bpm. så vil du, alt andet lige, forbrænde den samme mængde kcal. uanset metode. Jeg har ikke noget videnskabeligt bevis for "påstanden", så vi må afvente at en af de lærde melder sig på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det giver fin mening, og vil gerne vende tilbage med at svar senere.

Hvis du f.eks. skal tilbagelægge en distance på 10km - er det ligemeget om du løber distancen på 2 timer, eller på 35min - det vil være samme mængde energi du bruger på distancen. man siger som grundregel ved løb/gang 1kcal/km/kg

Mht det egentlige spørgsmål vender jeg tilbage i aften på et tidspunkt :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Pulsen vil være en god indikator for energiforbruget, hvis der er opnået en stady state puls (hvilket typisk tager ca. 3-4 min. på en JÆVN belastning). Det kender de fleste - pulsen "er lidt bagud" i forhold til belastningen.

HVIS vel og mærket man kender sin maksimale iltoptagelse (VO2max) - "problemet" er at den vil stige jo bedre konditionen er - således vil du ikke kunne sige at en puls på 160 bpm. i en time forbrænder x kalorier - da det kan have ændret sig hvis du træner ved samme puls måneder senere.

Dette kan dog omgåes ved at lave en vo2max test en gang imellem.

Desuden vil pulsen være specifik til den konditionsform eller maskine du bruger. Du vil få en bedre teknik jo mere du træner - hvilket er specifikt til "øvelsen" man taler om løbeøkonomi, etc. Desuden vil der andre faktorer, som hvor mange muskelgrupper der benyttes, der spiller ind.

Derfor kan du ikke regne med at en puls på 160 bpm. svarer til den samme forbrænding i de forskellige maskiner.

MEN jeg vil dog stadig mene at det vil være muligt at få en vejledende værdi - som passer meget godt overens med sandheden.

Desuden vil indendørs træning uden kraftig ventilation kunne give en let overophedning - således at pulsen stiger ved en jævn belastning - fordi kroppen udsættes for varmestress. Dette bliver mere udtalt når du kommer i bedre form - fordi du dermed kan udvikle mere varme. Selvfølgelig er der også andre faktorer som kan påvirke pulsen - såsom koffein og manglende søvn, men da forbrændingsværdier ud fra pulsen kun skal ses som vejledende værdier - har det næppe den store praktiske betydning.

Link to comment
Share on other sites

DBM skrev: Øh, jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener? Men det er da klart, at der er forskel i kcal. forbrug ved forskellig aktivitet - selvom pulsen er den samme. Løb forbrænder jo fx flere kcal. end cykling!

DBM har til dels ret - idet løb involverer flere muskelgrupper end cykling vil de fleste personer kunne forbrænde mere under løb end cykling.

Når man forbedre formen kan det ske ved at øge den maksimale iltoptagelse - eller forbedre den metaboliske funktion ude i musklerne. Dette sker ved at øge kapilærtætheden, øge mængden af mitochondrier, mm.

Den metaboliske fitness er specifik til de involverede muskler - derfor vil meget træning i f.eks. cykling (det er mig :bigsmile: ) gøre at det bliver muligt at forbrænde mere på cyklen end under løb. Det var et eksempel - pointen er at konditionen til en hvis (stor) grad er specifik til motionsformen. Selvfølgelig vil overførslen til en anden motionsform være relativt stor hvis det i høj grad er de samme muskler som involveres - men den er stadig i høj grad specifik.

Link to comment
Share on other sites

Fra Fysisk aktivitet

I.B.1.d Hjertefrekvens

Hjertefrekvensen (HF) følger iltoptagelsen. Det

betyder, at fra en hvilefrekvens på cirka 70 slag pr.

minut (spm), stiger den lineært op til maksimalt

niveau, som i de unge år er omkring 200 spm. En

trænet person har på en given absolut belastning

en lavere HF end en utrænet person (Figur 14).

Ved et mere langvarigt arbejde, men på en moderat

arbejdsintensitet, forøges hjertefrekvensen i løbet

af 3-4 minutter til et niveau i relation til iltoptagelsen,

hvorefter den er ret stabil og kun stiger

med nogle slag under det fortsatte arbejde.

Systematiske undersøgelser af iltforbruget

ved forskellige arbejdsintensiteter, som bl.a.

kan foretages på en ergometercykel eller et mekanisk

løbebånd, viser, at der foreligger en tæt sammenhæng

mellem arbejdsintensitet og iltoptagelse

(Figur 11, s. 24).

Fysisk Aktivitet

Vi går ud fra dagen idag, om jeg træner på den ene eller den anden måde, men en puls på 160 BPM. Så må kcal forbruget være det samme????

Link to comment
Share on other sites

og iltoptagelsen er bestemmende for energiforbruget?

Ikke nødvendigvis, men jo højere aktivitetsniveauet bliver, jo mindre andel af energien vil komme fra forbrænding og jo større fra spaltning.

<{POST_SNAPBACK}>

Så længe man holder sig til konditionstræning, så kommer langt største delen da fra forbrænding. !!

Edited by zink_brian
Link to comment
Share on other sites

Træner du med en steady-state puls på 160... så vil kcal forbruget være det samme, om du sidder på en cykel, eller på løbebåndet.

Det er intensiteten (pulsen) sammen med din VO2MAX, der bestemmer dit kcal forbrug...

Med hensyn til konditionstræningen du laver, bør du nok hæve tiden fra 15 min. til mindst 20 min. Da dette giver et bedre resultat og holder forbrændingen oppe i længere tid efter træning..! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share