Man bliver øm...


Thorsgris
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er begyndt at lave øvelser, og logisk nok så bliver jeg SINDSYGT øm i de muskler jeg træner, og sådan skal det jo være.

Men skal man vente med at træne igen til ømheden fortager sig? Hvis man begynder at træne samme muskler før ømheden er væk er det så ikke bare en skrue uden ende, som muligvis ender galt?

:bigsmile:

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg er i tvivl.

- Thorsgris

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det kommer lidt an på hvad du træner og hvordan du gør det?

Men som tommelfinger regl kan du godt træne igen 24 til 48 efter sidste træning.

Det med at du har ømme muskler, forsvinder lige så stille og roligt, hår du har trænet en rum tid. Jeg får sjælent ømme muskler, så skal jeg træne meget hårdt, eller træne på en anden måde.

Musklerne skal lige vende sig til at træne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at lave øvelser, og logisk nok så bliver jeg SINDSYGT øm i de muskler jeg træner, og sådan skal det jo være.

Det behøver bestemt ikke at være sådan, og det kan også hænde at resultaterne bliver dårligere. I starten er det normalt at blive øm, men ømhed er ikke i sig selv et positivt tegn på at man træner rigtigt, og for store smerter er nok snarere et tegn på at man gør det forkert. I begyndelsen skal der ikke så meget træning til for at få kroppen til at reagere, så man kan med fordel ta den lidt med ro og undgå alt for store smerter som alligevel ikke er et positivt tegn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at lave øvelser, og logisk nok så bliver jeg SINDSYGT øm i de muskler jeg træner, og sådan skal det jo være.

Det behøver bestemt ikke at være sådan, og det kan også hænde at resultaterne bliver dårligere. I starten er det normalt at blive øm, men ømhed er ikke i sig selv et positivt tegn på at man træner rigtigt, og for store smerter er nok snarere et tegn på at man gør det forkert. I begyndelsen skal der ikke så meget træning til for at få kroppen til at reagere, så man kan med fordel ta den lidt med ro og undgå alt for store smerter som alligevel ikke er et positivt tegn.

<{POST_SNAPBACK}>

Så med andre ord er det IKKE logisk at man bliver øm??

Jeg træner ryg og mavemuskler fordi det skulle hjælpe til løberiet, det skulle blandt andet hjælpe en med holdningen.

Er der nogen metoder som er mere skånsomme end andre. Er for eksempel træning med en bold mere skånsom?

Det er der faktisk nogle der siger, og de siger samtidig at det er væsentligt at man træner både ryg og mave.

:-)

- Thorsgris

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er det IKKE logisk at man bliver øm??

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget almindeligt man bliver øm i starten - det er nok nærmere meget ualmindeligt hvis man IKKE gør.

Men denne muskelømhed fortager sig, når dine muskler bliver vandt til hård træning. Den kan dog dukke op ind imellem, hvis du ændrer på nogle af dine øvelser, eller hvordan du udfører dem.

En anden betegnelse for denne ømhed, som du vil støde på mange steder på boardet er DOMS = Delayed Onset Muscle Soreness.

Rent faktsik kan man ikke sige SÅ forfærdeligt meget om DOMS indvirkning. Dog har man kunne konstatere, at det ikke giver en negativ effekt at træne en muskel selvom den har DOMS. Men man har på den anden side heller ikke kunne påvise, at DOMS skulle være vækstfremmende.

Men de føles godt!! :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er det IKKE logisk at man bliver øm??

Jo, jeg mener det er logisk at man bliver øm i begyndelsen, men man træner for meget eller for intenst hvis man bliver "sinnsygt" øm. Det er ganske enkelt unødvendigt at blive så øm og man får ikke en bedre træning ud af det. Jeg tror ikke løsningen er at begynde at pjatte rundt med en bold, men istedet at skære lidt ned på antal øvelser/repetitioner.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er det IKKE logisk at man bliver øm??

Jo, jeg mener det er logisk at man bliver øm i begyndelsen, men man træner for meget eller for intenst hvis man bliver "sinnsygt" øm. Det er ganske enkelt unødvendigt at blive så øm og man får ikke en bedre træning ud af det. Jeg tror ikke løsningen er at begynde at pjatte rundt med en bold, men istedet at skære lidt ned på antal øvelser/repetitioner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Michael,

Pjatte rundt med en bold, :bigsmile: , jeg forklarede mig nok dårligt.

Hvis du lyster kan du se hvad jeg mente med det her:

Træning med bold

- Thorsgris

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade som om jeg har forstand på styrketræning i forbindelse med løb, men udsagn som detten viser ihverfald at forfatteren i linket heller ikke har styr på det:

Most strengthening exercises tend to isolate one muscle group at a time. They don't work the "core" muscles of your entire torso.

For det første findes der masser af øvelser som træner mange muskler på en gang og for det andet ved man bare, at personer som bruger ordet "core" nok har meget at lære endnu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade som om jeg har forstand på styrketræning i forbindelse med løb, men udsagn som detten viser ihverfald at forfatteren i linket heller ikke har styr på det:
Most strengthening exercises tend to isolate one muscle group at a time. They don't work the "core" muscles of your entire torso.

For det første findes der masser af øvelser som træner mange muskler på en gang og for det andet ved man bare, at personer som bruger ordet "core" nok har meget at lære endnu :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg ved det ikke.

Min indgangsvinkel til styrketræning er som et supplement til løb, og derfor er det naturligt for mig at søge råd hos andre løbere.

Mine muligheder er hjemmetræning fordi jeg har travlt i min hverdag, jeg kan derfor ikke gå i nogle centre pt.

Mit spørgsmål er derfor, når forudsætningerne er som beskrevet, om de øvelser jeg lavede link på er direkte dumme eller skadelige?

:bigsmile:

- Thorsgris

Link to comment
Share on other sites

De er helt sikkert ikke skadelige. Men spørgsmålet er nok om hjemmetræning er besværet værd og om det ikke var mere givende at bruge noget mere krudt på løb. Dette er selvfølgelig bare en strøtanke.

Hvis du er seriøs omkring dit løb, så ville jeg måske overveje om det var værd at købe bogen "track and field". Bøgerne er skrevet at Fred Hatfield som er en af de tunge drenge innenfor styrkesport her

Link to comment
Share on other sites

Hej Thorsgris.

Får du strukket nok og godt nok ud efter dine ryg og maveøvelser? Du kan evt. lave strækøvelser mellem de forskellige ryg-maveøvelser du laver......

Jeg går til boldtræning i center ca. 1 gang ugentlig og det skulle være mere skånsomt for leddene, men det er vist også det hele. MEN samtidig arbejder man meget med de bittesmå muskler (Dem der er med til at holde balancen!) omkring led og især rygsøjlen og dem bruger man ikke ret meget til dagligt, da man normalt bruger de store muskelgrupper i dagligdagen.

Joanna

hmmm..ja, det har du ret i. Det er en tanke værd, og det er så også det jeg gør mig.

Tak for hjælpen.

:-)

- Thorsgris

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Får du strukket nok og godt nok ud efter dine ryg og maveøvelser? Du kan evt. lave strækøvelser mellem de forskellige ryg-maveøvelser du laver......

Der er mig bekendt intet belæg for at påstå, at udstrækning modvirker DOMS. At udstrækning/strækøvelser generelt er gode til at øge smidgheden er der ikke nogen tvivl om. At udstrækning sker i forbindelse med træning skyldes udelukkende, at er musklerne er varme og derfor kan gi' sig mere. Bemærk at udstrækning også kan give ømme muskler!

I forbindelse med min kampsport varmer vi først op, strækker ud og så træner vi. Efterfølgende kan udstrækning også forekomme, men det er primært fordi at smidighed er en fordel i karate.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade som om jeg har forstand på styrketræning i forbindelse med løb, men udsagn som detten viser ihverfald at forfatteren i linket heller ikke har styr på det:
Most strengthening exercises tend to isolate one muscle group at a time. They don't work the "core" muscles of your entire torso.

For det første findes der masser af øvelser som træner mange muskler på en gang og for det andet ved man bare, at personer som bruger ordet "core" nok har meget at lære endnu :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Arghhh, Michael Soerensen... Så mener du altså, at fx Christopher Sommer "har meget at lære"?? Han bruger i hvert fald ordet "core strength"!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lade som om jeg har forstand på styrketræning i forbindelse med løb, men udsagn som detten viser ihverfald at forfatteren i linket heller ikke har styr på det:
Most strengthening exercises tend to isolate one muscle group at a time. They don't work the "core" muscles of your entire torso.

For det første findes der masser af øvelser som træner mange muskler på en gang og for det andet ved man bare, at personer som bruger ordet "core" nok har meget at lære endnu :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Arghhh, Michael Soerensen... Så mener du altså, at fx Christopher Sommer "har meget at lære"?? Han bruger i hvert fald ordet "core strength"!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, en stærk ryg og mave er stærkt overvurderet. Fx er der ikke meget brug for de muskler hverken i preacher- eller leg curl. Og jeg kunne nævne mange flere.

Men ok, vi kan da godt blive enige om at lidt mave/ryg træning kan være en fordel i et par enkelte styrkeøvelser, hvis mave/ryg er det vi forstår ved "core".

Det kommer naturligvis an på hvem det er som tager ordet i sin mund :wink: Hvis man læser om core-træning i Helse eller I Form, så tror jeg godt man kan regne med at forfatteren er på dybt vand, idet det formentlig er i forbindelse med pilates.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share