Sign in to follow this  
-walkabout-

Energiforbrug i Div maskiner??

Recommended Posts

Har nu læst 15 sider tilbage i konditionstræningsarkivet, men har ikke fundet det jeg søger 100%, håber I kan hjælpe (for jeg mener at have læst om det for LANG tid siden her på MOL..)

En oversigt over alle maskiners energiforbrug; f.eks en kvinde som vejer 56kg og kører 30 min på 70% af maskinens modstand = x kcal

Løbebånd, siddende cykel, "liggende" cykel, Rotex(crosstrainer) + rotex med arme, romaskine samt Step maskinen

Apropo Stepmaskine:er det en god øvelelse, hvis man skal træne balder mere effektiv. Eller skal man gå efter nogle rigtig gode baldeøvelser (squat,lounges, stepups, evt kickback?) og så nogle af de mere effektive konditionsmaskiner så ens fedt % (forhåbentlig) bliver mindre?

Hvad med at læne sig fremover i stepmaskinen, er der forskel?

Nogen gode råd, helst dokumenteret

på forhånd tak for hjælpen

Share this post


Link to post
Share on other sites
En oversigt over alle maskiners energiforbrug; f.eks en kvinde som vejer 56kg og kører 30 min på 70% af maskinens modstand = x kcal
Er vil ikke være muligt at lave sådan en oversigt, da der vil være stor individuel variation. For at måle energiforbrug rimelig præcist må man måle ind- og udåndingsluften til bestemmelse af iltoptaget.

Under normale omstændigheder er det bedste at benytte et pulsur som også kan estimere dit energiforbrug på baggrund af maxpuls, hvilepuls, aktuel puls og muligvis også et målt maksimalt iltoptag (VOmax). MEN det kan i realiteten kun bruges til at vurdere dine træninger relativt i forhold til hinanden.

Apropo Stepmaskine:er det en god øvelelse, hvis man skal træne balder mere effektiv. Eller skal man gå efter nogle rigtig gode baldeøvelser (squat,lounges, stepups, evt kickback?)

Hvis du med effektivt mener at træne for muskelvækst, så er det styrketræningen du skal have fat i. Squat, lunges og stepups er gode øvelser.

og så nogle af de mere effektive konditionsmaskiner så ens fedt % (forhåbentlig) bliver mindre?
De maskiner der bruger flest af kroppens muskler samtidig vil muliggøre det største energiforbrug. Din fedtprocent vil kun falde hvis dit energiforbrug er større end dit indtag - ikke fordi du bruger maskine x i stedet for maskine y. Men det er klart du lige så godt kan vælge den maskine, hvor du behøver kortest tid for at forbrænde x antal kalorier. På denne side kan du få estimeret hvor meget energi du vil bruge på forskellige aktiviteter.
Hvad med at læne sig fremover i stepmaskinen, er der forskel?

Hvis du støtter på håndtaget vil dit energiforbrug blive mindre, fordi du nu ikke selv skal holde hele din kropsvægt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maxpower

Men det er klart du lige så godt kan vælge den maskine, hvor du behøver kortest tid for at forbrænde x antal kalorier

Hej Maxpower

Det var det jeg prøvede på at få klarlagt på det andet indlæg en startede.

Man skal vælge den maskine man kan holde den højeste puls på i længst tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this