Sheiko


tomcat
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået sat nye 1RM og vil igang med endnu en cyklus af Sheiko beginner 1. Jeg har dog en enkelt overvejelse omkring mit 1RM i bænkpres.

Jeg har kun haft en øgning på 2,5kg i bænk (og vi snakker vel at mærke helt nede i 70kg til 72,5kg, hvilket er ALT for lidt IMO). Selv efter deload følte jeg mig overreached i bænk den dag jeg maxede (i død og squat var der ingen problemer).

Derfor føler jeg at det er for lidt at fastsætte min nye 1RM efter kun 2,5kgs øgning i en ny omgang Sheiko. Istedet havde jeg forestillet mig et sted mellem +5-10kg mere, da jeg er sikker på, at den ringe nye 1RM skyldes jeg er overreached eller bare havde en dårlig dag. Virker det fuldstændig idiotisk? bør jeg køre efter 1RM på 72,5kg? (og vil sandsynligvis få noget ud af det alligevel?).

Bemærk: Selvom der ikke køres over 80% af 1RM i Sheiko er jeg klar over, at effekten af de mange sets dræner utrolig meget. Selv med den betragtning virker mit nye 1RM for lav til en ny cyklus.

Thanks!

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa ... maxed du alle 3 samme dag? :laugh:

.... efter min egen endte sheiko cyklus, følte jeg også jeg stadigvæk var øm i brystet ved min nye max i bænk. Men efter en uge havde den ikke flyttet sig, så det betyder ikke nødvendigvis at du er steget mere end de 2,5kg du allerede har konstateret

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg vil tale dig fra sheiko, men hvad med at overveje et andet program??

hvis du har haft dårlig fremgang er det da ikke just opmuntrende til kommende cyklus. og som du selv siger, så syntes jeg bestemt heler ikke 2½kg er tilfredsstillende i den ende af skalaen.

Det er jo ikke alle der reagerer ens på de forskellige programmer.

Så jeg ville bare forslå dig at prøve noget nyt :smile:

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg vil tale dig fra sheiko, men hvad med at overveje et andet program??

hvis du har haft dårlig fremgang er det da ikke just opmuntrende til kommende cyklus. og som du selv siger, så syntes jeg bestemt heler ikke 2½kg er tilfredsstillende i den ende af skalaen.

Det er jo ikke alle der reagerer ens på de forskellige programmer.

Så jeg ville bare forslå dig at prøve noget nyt  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, interessant perspektiv. Det har jeg faktisk slet ikke tænkt over. Jeg har været glad for at køre programmet (hvilket netop er godt for motivationen). Samtidig har jeg været ret godt tilfreds med resultaterne i dødløft og squat.

Planen er under alle omstændigheder at skifte program efter næste Sheiko cyklus (så jeg tror jeg nupper de 4 uger mere og ser om ikke det bliver anderledes).

Lidt af det jeg dog stadig savner svar på er om det er hul i hovedet, at gå ind og sætte et højere 1RM end jeg rent faktisk har løftet? (blot ud fra tesen om jeg at jeg mener jeg kunne have løftet mere). Her tænker jeg i forhold til overreached niveau, måske endda overtræning?

Tind>> Ja, jeg maxede i alle 3 samme dag...

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at det er mig der har fået lidt forkert fat i det, men er programmer som sheiko og hatfield osv ikke bedre egnede til styrketrænede der har nået en vist grundform og et vist styrkeniveau??

Jeg ville helst klart foreslå dig at sætte alle de lidt mere avancerede programmer på pause og så køre et mere fundamentalt program a la bill starr eller TJ's fundamental program ovre på getstor.dk hvor du kører de store øvelser jævnligt og ikke så meget andet, så du bare fokuserer på at få kilo på i dem..!

Kan godt være at det er mig der oversimplificerer det, men kan ikke forestille mig at det er nogen fordel at køre så avancerede programmer med alle mulige hjælpeøvelser, når man ikke har nået et relativt højere niveau på selve basis løftene..! :smile:

Men igen, det er kun min mening.. Ved ikke hvor mange der deler den. hehe.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du har nok ret, Francis. De fleste vil få mindst lige så meget ud af et simpelt og tungt basis øvelse program.

Nu er der jo også det mentale hensyn. Der noget inspirerende ved at føle at man træner som profferne. Det er hyggeligt at bruge tid på planlægning aføvelser og procenter mm.

Det opnår man ikke ved 5 øvelser 5 sæt 5 reps 5 gange om ugen.

Hvis det giver højere livskvalitet at rode med vildt avancerede programmer, så siger jeg go! Alle former for konsistent træning skal nok give pote på sigt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at det er mig der har fået lidt forkert fat i det, men er programmer som sheiko og hatfield osv ikke bedre egnede til styrketrænede der har nået en vist grundform og et vist styrkeniveau??

Jeg ville helst klart foreslå dig at sætte alle de lidt mere avancerede programmer på pause og så køre et mere fundamentalt program a la bill starr eller TJ's fundamental program ovre på getstor.dk hvor du kører de store øvelser jævnligt og ikke så meget andet, så du bare fokuserer på at få kilo på i dem..!

Kan godt være at det er mig der oversimplificerer det, men kan ikke forestille mig at det er nogen fordel at køre så avancerede programmer med alle mulige hjælpeøvelser, når man ikke har nået et relativt højere niveau på selve basis løftene..!  :smile:

Men igen, det er kun min mening..  Ved ikke hvor mange der deler den. hehe..  :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er principielt enig. Hvis ikke fundamentet er på plads virker det overflødigt at kigge langt efter alle mulige forskellige avancerede programmer.

Jeg har kørt TJs fundament i over et år, men desværre med ret lange pauser og resultaterne er naturligvis derefter :dry: Til trods for lave vægte vil jeg derfor mene teknik og fundament er på plads.

Faktisk synes jeg man kan hente meget motivation ved at variere ens program (og motivation er temmelig vigtigt når det kommer til stykket). Sheiko cyklus fastsættes jo efter ens 1RM og må jo netop derfor passe relativt til ens styrke.

Anyway, tråden er vist røget lidt OT. Spørgsmålet var igrunden bare om det er helt tåbeligt at forsøge og gætte 1RM når man er sikker på, at den 1RM i max var alt for lav grundet....well, bare en lorte dag i bænk.

/TCat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share