Proteinpulver


Nummi
 Share

Virker det at indtage proteinpulver efter træning, og hvor meget?  

54 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

"Kunstigt" protein (som altså oftest er udvundet af mælk) er ikke spor bedre eller ringere end "naturligt" protein (altså sund kost med tilstrækkeligt protein).

Så alle de der i deres naturlige kost får nok får intet eller meget lidt ud af at spise proteintilskud (hvad enten det så er ekstra havregryn eller "kunstigt" protein), - men alle de der har problemer med at få nok protein vil det bestemt give noget.

Og hvis du styrketræner meget (= nedbryder og efterfølgende genopbygger dine muskler) har du et relativt stort behov for protein, - især hvis du allerede har en stor muskelmasse der skal holdes på eller måske endda øges.

Link to comment
Share on other sites

Sådan kan det jo ikke vurderes. Hvis du går lige hjem fra træning og spiser en tunbøf - så er proteinpulver ligegyldigt - man kan opnå det samme med mad. Nogen gange er det bare praktisk at klare det med pulver. Det handler om at få dækket et behov for protein til muskel (gen)opbygningen - hverken mere eller mindre - at ud fra et subjektivt skøn hvor man ikke kender "hvis ikke" situationen, det er håbløst. Læs den faq som andre har skrevet det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går lige hjem fra træning og spiser en tunbøf - så er proteinpulver ligegyldigt - man kan opnå det samme med mad.

Njah, der er jeg nu ikke helt enig. Hvis man spiser en tunbøf skal kroppen jo først til at nedbryde og spalte proteinerne, så der går mange timer inden den reelt gør nogen nytte.

En ionfiltreret valleprotein er derimod så forarbejdet at musklerne har glade af det næsten med det samme.

Derimod synes jeg at det er lidt spild at spise proteinpulver på andre tidspunkter end lige efter træning.

Edited by SpArKleZ
Link to comment
Share on other sites

Nummi, i stedet for at oprette disse "tåbelige" tråde omkring protein, så gør dig selv, og os andre en tjeneste ved at bruge 30min. på at læse lidt rundt på siden.  :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

Så så, Nummi er en newbie, så det er vel tilladt ikke at være så skarp i boarded endnu.

Men for at svare på spørgsmålet i øvrigt så giver proteinpulver helt klart en effekt, men kun hvis man ikke får dækket sit proteinbehov "naturligt", som flere andre også har svaret.

% vil jeg ikke sætte på, men jeg startede på proteinpulver for et par måneder siden og har fået lidt ekstra muller siden da, så jeg tror da der er en effekt. Desværre har jeg også været en del skadet, så træningen har ikke været optimal.

Men jeg mener da efter at have prøvet det at det klart er pengene værd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går lige hjem fra træning og spiser en tunbøf - så er proteinpulver ligegyldigt - man kan opnå det samme med mad.

Njah, der er jeg nu ikke helt enig. Hvis man spiser en tunbøf skal kroppen jo først til at nedbryde og spalte proteinerne, så der går mange timer inden den reelt gør nogen nytte.

En ionfiltreret valleprotein er derimod så forarbejdet at musklerne har glade af det næsten med det samme.

Well, det tvivler jeg nu på. Mener at have set undersøgelser der viser at tunkød (fra dåse) fungere glimrende som post-training snack. Vel at mærke undersøgelser der tager holder fast i "window of opportunity".

(edit - måske tager jeg fejl. Kan se at jeg skriver lidt noget andet i FAQ'en. Det må være hukommelsen...)

Derimod synes jeg at det er lidt spild at spise proteinpulver på andre tidspunkter end lige efter træning.

Tjaeh, - det afhænger vel af ens øvrige kost. Der findes mennesker for hvem det at tage på (= indtage nok kcal.) er et problem. Der kan det sikkert have en gavnlig effekt.

Derudover kan det være let og praktisk. En shake med proteinpulver, havregryn og skummetmælk/cacao har for mig været en god måde at holde sulten fra døren og samtidigt proteinindtaget oppe. Og det har naturligvis været når jeg var ude (på det tidspunkt på uni, - men det kune lige så vel være på et job).

Derudover er det også lettere og hurtigere at tilberede end en god bøf (men selvom jeg faktisk vældig godt kan lide smagen af proteinpulver så foretrækker jeg altså rigtigt kød).

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Hvis du går lige hjem fra træning og spiser en tunbøf - så er proteinpulver ligegyldigt - man kan opnå det samme med mad.

Njah, der er jeg nu ikke helt enig. Hvis man spiser en tunbøf skal kroppen jo først til at nedbryde og spalte proteinerne, så der går mange timer inden den reelt gør nogen nytte.

En ionfiltreret valleprotein er derimod så forarbejdet at musklerne har glade af det næsten med det samme.

Derimod synes jeg at det er lidt spild at spise proteinpulver på andre tidspunkter end lige efter træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Den mad man indtager inden man tager til træning virker både under og efter træning :wink: F.eks. tunbøf..

Soyprotein pulver skal f.eks helst indtages en halv time til en time før træning.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share