Kompartment-syndrom


FCB
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg vil lige høre nogen af de medecinkyndige om jeg har forstået det rigtigt. I en artikel på forsiden tales der om at kreatinindtag kan fremme risikoen for at få kompartment-syndrom. Er kompartment-syndromet linket til skinnebensbetændelse på nogen måde?

Jeg har døjet med skinnebensbetændelse i snart 3 år nu, men pludselig kan jeg løbe ubesværet. Og jeg indtager netop ikke kreatintilskud længere, og så var det jeg tænkte, om der var en sammenhæng med den nævnte artikel på forsiden.

mvh FCB

Link to comment
Share on other sites

Ved siden af skinnebensknoglen ligger det forreste kompartment på læggen, indeholdende tibialis anterior-musklen (grøn på billedet). Ved overbelastning (og hævelse) af denne opstår der træk på skinnebenets knoglehinde, som resulterer i skinnebensbetændelse.

Billede af skinneben

Du har ikke haft et regulært kompartmentsyndrom, hvor hævelse af bløddele i et af underbenets sene-kompartments truer blodforsyningen af foden, men det er muligt, at din tibialis anterior er blevet lidt mindre, efter du ophørte med kreatin, så der ikke er det samme træk på knoglehinden :smile:

Læs mere om skinnebensbetændelse på sportnetdoc.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share