blodprocent


krogh
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Nej, jeg mener ikke fedtprocent. Så vidt jeg ved, er det vist noget med de røde blodlegemer. Men jeg håbede på, at der var nogle af de medicinstuderende her på mol, eller andre der ligger inde med noget viden om dette, der kunne komme med en forklaring.

Krogh

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Er der ikke nogen som ligger inde med lidt viden om blodprocenten.

Hvad er det man måler? og hvad er det normale?

Jeg har lige fået målt min til 11,2 (Kvinde, 30 år)

Krogh

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har lige været bloddonor, og der fik jeg at vide at en normal blodprocent ligger mellem 7 og 10. Så du lider i hvert fald ikke af lav blodprocent/ jernmangel, hvis det er det, du vil vide :smile:

Jeg mener at blodprocenten er et udtryk for andelen af røde blodlegemer.

Panda :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Er der ikke nogen som ligger inde med lidt viden om blodprocenten.

Hvad er det man måler? og hvad er det normale?

Jeg har lige fået målt min til 11,2 (Kvinde, 30 år)

Krogh

<{POST_SNAPBACK}>

Hey Krogh :smile:

Blodprocenten antyder mængden af hæmoglobin i blodet som findes i de røde blodlegemer (erythrocytter) og som har betydning for transport af ilt i kroppen.

Når man måler blodprocenten (hæmoglobin-koncentrationen) måler man hvor mange millimol hæmoglobin der er i 1 liter blod (f.eks. for dit vedkommende: 11,2mmol/L) – dvs. at det ikke har noget at gøre med en bestemt procentværdi.

Det normale er 7-10 for kvinder og 8-11 for mænd. En blodprocent på 11,2 indikerer at du har flere røde blodlegemer end normalt. En høj blodprocent kan der være flere grunde til…bl.a.:

- Man drikker ikke væske nok => blodet = mere tyktflydende => derfor højere blodprocent.

- Ved kronisk lungesygdom hvor der vil være en komplikation for ilten at komme fra lungeluften og ind i blodet. Det ses også ved kronisk kulilteforgiftning, hvor kulilte hæmmer de røde blodlegemers evne til at transportere ilt. Rygere har også et forhøjet kuliltehæmoglobin.

- Det kan også skyldes en medfødt hjertefejl, mavesår og nyrelidelser => der dannes for meget EPO (erythropoietin), som er et hormon der stimulerer dannelsen af røde blodlegemer.

- Man lever højt oppe i bjerge hvor luften = tynd => indeholder mindre ilt – derfor har man brug for flere blodlegemer til at transportere ilt fra lunger til væv.

- plus flere andre grunde...

Hvis der ikke er en egentlig årsag, kan en for høj blodprocent skyldes sygdommen Polycytæmi (hyppighed: 2 ud af 100.000 mennesker), hvor en enkelt stamcelle i knoglemarven (som kan udvikle sig til normale røde blodlegemer, hvide blodlegemer og blodplader) laver en klon af disse blodceller => efterhånden bliver der for mange af dem i blodet.

Jeg håber det var forklaring nok – selvom man self. ikke kan stille en diagnose over nettet. Men så vidt jeg husker skal den maximale værdi for kvinder være 10,2 og for mænd 11,2 (er dog ikke helt sikker :unsure: ). Jeg synes i hvert fald du skal kontakte din læge bare for en sikkerheds skyld, idet det er vigtigt at holde blodprocenten nede på det normale (under 120 g/L hos kvinder og 140 g/L for mænd) for at undgå dannelse af blodpropper.

/fast :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hey Krogh :smile:

.

/fast :smile:

Nå fast, du har nok rigtigt været inde og læse på http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/H%C3%B8j...cyt%C3%A6mi.asp :-)

Krogh. Jeg har også lige været inde og så taget blodprøve og der var min blodprocent også 11,2. Hvis den var 11,4 så skulle jeg til undersøgelse, men jeg skal have taget en ny blød prøve om 3 måneder, så får jeg at se om den er det samme... Grunden til at den er så høj kan være, (ud over de grunde der allerede er beskrevet her på siden) at din krop har brug for at optage meget ilt, det behøver ikke at være en sygdom, den kan f.eks. være at du dyrker meget sport eller tager epo, hvis du doppet dig :-)

Jeg vil anbefale dig at få taget en ny blodprøve, da pigers blodprocent general ligger laverer end mænds, så jeg ved ikke om grænsen på 11,4 % også gælder for kvinder eller om den er lavere.

Hilsen

Michael

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej gruppe

Min mor har problemer med for lav blodprocent. Bliver udskrevet fra sygehuset og skal hurtigt ind igen for at "tankes op". Det har været tæt på og gå galt flere gange.

Så mit spørgsmål er, findes der et apperat til at måle blodprocenten med, lige som sukkersyge patienter har der insulin måler ?

Hvad koster sådan et apperat og hvor kan det købes.

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart nej.

Når man vurderer blodprocenten (eller generelt bare tal der står i forbindelse med antallet af de røde blodlegemer, erythrocytterne) foregår det ved at en blodprøven tilblandes et stof der modvirker at blodet størkner. Herefter centrifugeres blodet hvilket resulterer i at de røde blodlegemer synker hurtigere end de resterende blodkomponenter. Rent biokemisk en simpel procedure men alligevel lidt for kompliceret til at kunne lave i en hjemmetest.

Skal da ikke kunne afvise at der findes et eller andet smart apparat der kan gøre det nu om dage (men tror det næppe) - men hvis det er tilfældet er det nok en bedre idé at spørge ude på hospitalet hvor din mor får taget blodprøverne end herinde.

Sort.

Link to comment
Share on other sites

Der findes faktisk et smart apparat til at måle hæmoglobinindhold i blodet - min læge har sådan ét. Sidst jeg så det i brug, målte det mit hæmoglobinindhold til 7,2 mmol/l. Ugen efter fik jeg det målt ved en blodprøve til 6,4, så siden har jeg insisteret på at få taget en blodprøve.

Jeg har haft lavt hæmoglobinindhold i blodet i mange år, og det skyldes for lidt jern i blodet. Jeg spiser sundt og tager jerntilskud, men lige lidt hjælper det - jeg optager tilsyneladende ikke jern nok, uanset hvad jeg gør (andre årsager er også undersøgt, men det vil jeg ikke underholde om her).

Det er velkendt, at lavt hæmoglobin gør, at man bliver træt - men er der nogen, der har et bud på, hvad det betyder for konditionen?

Jeg er kvinde, og mit hæmoglobin ligger normalt omkring 6,5 mmol/l, hvor det burde ligge mellem 7 og 10.

Link to comment
Share on other sites

Der findes faktisk et smart apparat til at måle hæmoglobinindhold i blodet - min læge har sådan ét. Sidst jeg så det i brug, målte det mit hæmoglobinindhold til 7,2 mmol/l. Ugen efter fik jeg det målt ved en blodprøve til 6,4, så siden har jeg insisteret på at få taget en blodprøve.

Jeg har haft lavt hæmoglobinindhold i blodet i mange år, og det skyldes for lidt jern i blodet. Jeg spiser sundt og tager jerntilskud, men lige lidt hjælper det - jeg optager tilsyneladende ikke jern nok, uanset hvad jeg gør (andre årsager er også undersøgt, men det vil jeg ikke underholde om her).

Det er velkendt, at lavt hæmoglobin gør, at man bliver træt - men er der nogen, der har et bud på, hvad det betyder for konditionen?

Jeg er kvinde, og mit hæmoglobin ligger normalt omkring 6,5 mmol/l, hvor det burde ligge mellem 7 og 10.

Okay - ja så blev jeg så meget klogere :smile: det må være noget fotospektrometri eller lign.

Umiddelbart vil et lavt jernoptag sænke blodets hæmatrokritværdi - den værdi der angiver mængden af røde blodlegemer i blodet. Disse binder ilt fra lungeluften og fører det ud i vævet hvor det afgives. En moderat lav hæmatokrit giver en lavere ilttilførsel til muskelvævet hvilket betyder at evnen til dynamisk udholdhedsarbejde som løb, cykling o.lign bliver mindre. Omvendt har det ikke en lige så stor indvirkning på sportsgrene der beror på eksplosiv styrke (som fx styrketræning).

Konditionen defineres normalt på iltoptagelse over tid og denne vil derfor falde en smule med en hæmatokrit i den lave ende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er ny på dette forum - Jeg var interreseret i at vide mere om blodprocent. Grunden til dette er, at min har fået konstateret Perniciøs Anæmi. Han optager for lidt B12 vitamin. Lægerne forsøgte forskellige ting, såsom at give ham tilskud og den rette kost osv. Det hjalp intet, men det gjorde tilgengæld den medicin, han senere fik hos en ny læge. Medicinen hjælper med optagelsen af B12 vitamin, modsat bare at tilføre B12, som man alligevel ikke kan optage. Vitaminet optages i den del af tarmen, som er nærmest blindtarmen. Derfor kan en blindtarmsoperation være årsag til, at man ikke kan optage B12 vitamin. Man er derfor begyndt at medicinere mod blindtarmsbetændelse i første omgang, i stedet for at operere.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodmangeljern.htm

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodmangelb12.htm

Tilbage til blodprocenten, hvor man måler antallet af røde blodlegemer i blodet. De røde blodlegemer kan der være nok af, men så vidt jeg har forstået, så tester man ikke umiddelbart, om de er funktionsdyttige. Altså, der skal tages en specifik test m.h.p. at se, om de er funktionsdygtige. Er der nogen, der ved noget om det?

Edited by Gimle
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny på dette forum - Jeg var interreseret i at vide mere om blodprocent. Grunden til dette er, at min har fået konstateret Perniciøs Anæmi. Han optager for lidt B12 vitamin. Lægerne forsøgte forskellige ting, såsom at give ham tilskud og den rette kost osv. Det hjalp intet, men det gjorde tilgengæld den medicin, han senere fik hos en ny læge. Medicinen hjælper med optagelsen af B12 vitamin, modsat bare at tilføre B12, som man alligevel ikke kan optage. Vitaminet optages i den del af tarmen, som er nærmest blindtarmen. Derfor kan en blindtarmsoperation være årsag til, at man ikke kan optage B12 vitamin. Man er derfor begyndt at medicinere mod blindtarmsbetændelse i første omgang, i stedet for at operere.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodmangeljern.htm

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodmangelb12.htm

Tilbage til blodprocenten, hvor man måler antallet af røde blodlegemer i blodet. De røde blodlegemer kan der være nok af, men så vidt jeg har forstået, så tester man ikke umiddelbart, om de er funktionsdyttige. Altså, der skal tages en specifik test m.h.p. at se, om de er funktionsdygtige. Er der nogen, der ved noget om det?

Jeg forstår din interesse men dette er jo ingen side for medicin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Fast, det er helt forkert hvad du skriver. Kvinder har blodmangel ved hæmoglobin under 12 g/dl (blodproscent under 81 %) Vær forsigtig med at forklare med mindre du er helt sikker!

Hey Krogh :smile:

Blodprocenten antyder mængden af hæmoglobin i blodet som findes i de røde blodlegemer (erythrocytter) og som har betydning for transport af ilt i kroppen.

Når man måler blodprocenten (hæmoglobin-koncentrationen) måler man hvor mange millimol hæmoglobin der er i 1 liter blod (f.eks. for dit vedkommende: 11,2mmol/L) – dvs. at det ikke har noget at gøre med en bestemt procentværdi.

Det normale er 7-10 for kvinder og 8-11 for mænd. En blodprocent på 11,2 indikerer at du har flere røde blodlegemer end normalt. En høj blodprocent kan der være flere grunde til…bl.a.:

- Man drikker ikke væske nok => blodet = mere tyktflydende => derfor højere blodprocent.

- Ved kronisk lungesygdom hvor der vil være en komplikation for ilten at komme fra lungeluften og ind i blodet. Det ses også ved kronisk kulilteforgiftning, hvor kulilte hæmmer de røde blodlegemers evne til at transportere ilt. Rygere har også et forhøjet kuliltehæmoglobin.

- Det kan også skyldes en medfødt hjertefejl, mavesår og nyrelidelser => der dannes for meget EPO (erythropoietin), som er et hormon der stimulerer dannelsen af røde blodlegemer.

- Man lever højt oppe i bjerge hvor luften = tynd => indeholder mindre ilt – derfor har man brug for flere blodlegemer til at transportere ilt fra lunger til væv.

- plus flere andre grunde...

Hvis der ikke er en egentlig årsag, kan en for høj blodprocent skyldes sygdommen Polycytæmi (hyppighed: 2 ud af 100.000 mennesker), hvor en enkelt stamcelle i knoglemarven (som kan udvikle sig til normale røde blodlegemer, hvide blodlegemer og blodplader) laver en klon af disse blodceller => efterhånden bliver der for mange af dem i blodet.

Jeg håber det var forklaring nok – selvom man self. ikke kan stille en diagnose over nettet. Men så vidt jeg husker skal den maximale værdi for kvinder være 10,2 og for mænd 11,2 (er dog ikke helt sikker :unsure: ). Jeg synes i hvert fald du skal kontakte din læge bare for en sikkerheds skyld, idet det er vigtigt at holde blodprocenten nede på det normale (under 120 g/L hos kvinder og 140 g/L for mænd) for at undgå dannelse af blodpropper.

/fast :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fast, det er helt forkert hvad du skriver. Kvinder har blodmangel ved hæmoglobin under 12 g/dl (blodproscent under 81 %) Vær forsigtig med at forklare med mindre du er helt sikker!

Hej Ragnhild, tråden er fem år gammel.

Og lige for at slå det fast(Så dem der kommer fra en googlesøgning ikke er i tvivl), så blodhæmoglobinniveauerne ved "blodmangel" følgende:

post-10262-052124200 1332452885_thumb.pn

Taget fra: http://www.who.int/nutrition/publications/en/ida_assessment_prevention_control.pdf

Normalværdier kan findes her:

http://www.bloddonor.dk/undervisning/dit-blod/kapitel-8-undersoegelse-af-donorblod/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share