Træn på 4 minutter!


jsc
 Share

Recommended Posts

Tabata er nasty

jeg har prøvet det med følgende øvelser so far.

Pushups (feee!)

Trusters (rigtig god)

Frontsquat (hård)

Frontsquat til military press (hård og god)

Rockclimbers (sindsyg)

Englehop (flår lungerne pænt)

Kan kun anbefale det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tabata er nasty

jeg har prøvet det med følgende øvelser so far.

Pushups (feee!)

Trusters (rigtig god)

Frontsquat (hård)

Frontsquat til military press (hård og god)

Rockclimbers (sindsyg)

Englehop (flår lungerne pænt)

Kan kun anbefale det!

Det lyder for fedt! Skal prøve senere.. Pga min ikke optimale lunger, blir det squats uden belastning første gang, så jeg lige kan få fornemmelsen af den

Link to comment
Share on other sites

Det lyder for fedt! Skal prøve senere.. Pga min ikke optimale lunger, blir det squats uden belastning første gang, så jeg lige kan få fornemmelsen af den

Jeg kunne heller ikke undlade at prøve denne vidunderform af et træningspas.... :smile:

Det blev en alm. Squat med 40kg. (13-9 rep.)

Jeg må indrømme, jf. dialogen her i tråden - så havde jeg forventet det var langt hårdere!

Jeg stiller spørgsmålstegn hvorvidt den efterforbrænding helt holder vand... :blink:

Er der ikke andre end mig der er lidt skeptisk omkrng dette??

PS. forøvrigt er det ikke bare herligt med det skønne vejr :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at man skal være forsigtig med at tillægge tabata-metoden mytiske egenskaber. Der er tale om en intervaltræningsprotokol som så mange andre. Forskellen til mange andre intervaltræningsprotokoller er, at man kører nær maksimalt i hvert arbejdsinterval og ikke tillader ret meget restitution. Endvidere ligger det i selve metoden, at den kan udføres med forskellige remedier og dermed tillader, at man arbejder med noget, som man også i andre sammenhænge kan have gavn af.

Selv har jeg i tidens løb gennemført tabata træningspas med frontsquat, cykling, KB snatches og løb. Fælles er det, at det er svinsk hårdt - men det ER altså "bare" intervaltræning og det er overstået på 3 min 50 sek.

Er det så godt? Ja, absolut - det kan da kun være godt, at man kan gøre noget meningsfuldt for sin fysiske form på 3 min 50 sekunder! Det er jo veldokumenteret, at skidtet rent faktisk virker.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Hvis man ikke syntes det er svinsk hårdt, har man ikke presset hårdt nok på.

Favoritøvelserne er front squat og thrusters. Personligt skulle jeg gøre det et par gange førend jeg fandt den rigtige belastning. Jeg tror det var 3 el. 4 gang, der virkeligt rev tænder ud. Det var faktisk så hårdt, at jeg i de første 5 minutter bagefter lå jeg på guvlet og kæmpede for at holde mavesækkens indhold nede. først efter 10-15 minutter fik jeg vejret ordentligt igen.

Nøj, det trækker tænder, når det bliver gjort ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Thrusters:

3 set af 8 kg. i hver hånd

3 set af 7 kg. i hver hånd

3 set af 6 kg. i hver hånd

- Jeg ved godt at jeg kun skulle tage 8 set, MEN JEG KUNNE JO IKKE TÆLLE!!!!

- Jeg ved også godt at man skal holde det samme antal kg.... MEN JEG KUNNE JO IKKE FOR FANDEN :crazy::crazy::crazy::devil:

Jeg faldt omkuld og gispede efter vejret i et par min. - ingen kvalme = jeg skulle have holdt mig til de 8 kg. :blush::wink:

Til gengæld sveder jeg stadig - og det er nu 35 min. siden jeg holdt op med øvelsen og 10 min. siden jeg gik ud af badet :laugh:

Alt for sej øvelse - Love at first sight!! :wub::wub::wub:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa..

Har nu fulgt med fra sidelinjen og synes tabata-metoden lyder spændende, men har et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på

1. hvorfor efterforbrændningen er så høj? Nogen der kan skære det ud for mig?

2. Kan man bruge taba efter sin styrketræning, også ben hvis man vil anvende front squat, eller vil det ødelægge hypertrofi muligheder i lårene?

3. Hvad er thrusters, kan ikke finde denne øvelse?

4. Er denne metode ganske enkelt det samme som HIIT, altså hvorfor ikke bare bruge metoden på cyklen eller ved løb?

Håber I kan hjælpe!

Link to comment
Share on other sites

3. Hvad er thrusters, kan ikke finde denne øvelse?4. Er denne metode ganske enkelt det samme som HIIT,

Klippet fra det første indlæg i denne tråd:

The other great Tabata exercise is the "thruster." The thruster is one of the greatest lifts no one has ever heard of in the gym. Take two dumbbells and hold them at shoulder height. Squat down, keeping the dumbbells on the shoulders. As you rise up, press the bells to the overhead lockout position. You can either press as you rise or use the momentum to help "kick" the bells overhead. I find that I do a little bit of both in the four minutes.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lige set hele diskutionen og jeg har også et spørgsmål:

Kan man træne det er halløj efter et normalt træningspas eller er det alt for hårdt?

Og:

Som en anden har spurgt om før, hvis man nu trænede dag 1: tabata træning dag 2: normal træning (køre enten 5x5 eller 10x3, det afhænger af øvelsen) ville man så kunne restituere? Som jeg ser det får ens muskel jo ikke pause, eller er det mig der er helt galt på den med begrebet "pause"?

Pelle Drews

Link to comment
Share on other sites

4. Er denne metode ganske enkelt det samme som HIIT, altså hvorfor ikke bare bruge metoden på cyklen eller ved løb?

Ok, jeg er ikke særligt meget inde i de her begreber, så nedenståede er måske ikke teknisk korrekt. MEN, så vidt jeg har forstået det så kan man opstille det således:

1. Traditionel HIIT --> Her holder du lidt længere pauser mellem intervallerne, derfor vil du ikke komme op på dit max VO2.

2. Tabata --> Her er pauserne så korte mellem intervallerne, så du vil ramme dit VO2-max loft (hvis du giver den gas).

Og jo større en given træningsbelastning er i relativt til din kapacitet, jo bedre udbytte vil du få, ergo vil 2 > 1 (sikkert med mange undtagelser).

Tabata-metoden er i udgangspunktet testet på cykel-maskiner. Det er bare T-Nation artiklen der foreslog vægttræningsøvelser i stedet.

Men det står altsammen i de artikler der er (linket) til her i tråden, så det er bare med at gå i krig.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Prøvede Tabata med Yates Rows i går, og det var en skuffelse efter jeg havde glædet mig hele dagen :unhappy::sneaky2:

Fik ikke brændt lungerne af, og jeg blev mest af alt smadret i lænden af at stå foroverbøjet næsten 4 min i træk (scheurman).. Derimod domser mine ben stadig fra i forgårs på den fede på måde :smile:

Skal prøve med squats uden belastning (semi englehop) igen i morgen, og lørdag tror jeg jeg forsøger med thrusters, Cant wait!

Link to comment
Share on other sites

Prøvede Tabata med Yates Rows i går, og det var en skuffelse efter jeg havde glædet mig hele dagen :unhappy::sneaky2:

Fik ikke brændt lungerne af, og jeg blev mest af alt smadret i lænden af at stå foroverbøjet næsten 4 min i træk (scheurman).. Derimod domser mine ben stadig fra i forgårs på den fede på måde :smile:

Skal prøve med squats uden belastning (semi englehop) igen i morgen, og lørdag tror jeg jeg forsøger med thrusters, Cant wait!

Hvis du har en scheuerman, er det godt nok også lidt fjollet at tage yate rows, hvor du skal stabilisere som en sindssyg.

Generelt er yate rows og Deadlift ikke at anbefale i interval/Tabatta/HIIT etc. - hvis din stabilisering ryger, er der gode potentialer for det du skriver ovenfor - nemlig helvedes smerter og i værste fald skader :crazy:

Ellers god vind - det er super :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Prøvede Tabata med Yates Rows i går, og det var en skuffelse efter jeg havde glædet mig hele dagen :unhappy::sneaky2:

Fik ikke brændt lungerne af, og jeg blev mest af alt smadret i lænden af at stå foroverbøjet næsten 4 min i træk (scheurman).. Derimod domser mine ben stadig fra i forgårs på den fede på måde :smile:

Skal prøve med squats uden belastning (semi englehop) igen i morgen, og lørdag tror jeg jeg forsøger med thrusters, Cant wait!

Enig med Kauf det er grænsende til det stupide (ja undskyld ordvalget men det skal siges direkte) at lave tabata i øvelser så som BB-rows og dødløft da lænden er virkelig udsat... Thrusters og Front-squat er det der almindeligvis bliver anbefalet.. det gælder jo om at aktivere så meget muskelmasse som muligt på en gang og ved BB-rows tager du næsten benene helt ud = langt mindre effekt... synes du skal prøve thrusters næste gang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kauf det er grænsende til det stupide (ja undskyld ordvalget men det skal siges direkte) at lave tabata i øvelser så som BB-rows og dødløft da lænden er virkelig udsat... Thrusters og Front-squat er det der almindeligvis bliver anbefalet.. det gælder jo om at aktivere så meget muskelmasse som muligt på en gang og ved BB-rows tager du næsten benene helt ud = langt mindre effekt... synes du skal prøve thrusters næste gang :smile:

Ja ja men det sku lige prøves :innocent:

Men det gør jeg sgu ikke igen! Front Squat og thrusters it is!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en scheuerman, er det godt nok også lidt fjollet at tage yate rows, hvor du skal stabilisere som en sindssyg.

Generelt er yate rows og Deadlift ikke at anbefale i interval/Tabatta/HIIT etc. - hvis din stabilisering ryger, er der gode potentialer for det du skriver ovenfor - nemlig helvedes smerter og i værste fald skader :crazy:

Ellers god vind - det er super :4thumbup:

Ja det var dumt! Er heldigvis sluppet billigt, da der kun er lidt muskelømhed i dag...

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg endelig tid (taget mig sammen :tongue: ) til at prøve tabata.

Jeg prøvede backsquat med 25kg, og jeg havde den på nakken hele tiden. Opdagede efter første runde at der ikke var tid til at sætte den.

Først synes jeg det var meget nem, men godt nok hård for benene. Efter 2min begyndte jeg at svede som et svin, og havde en høj puls!

Det er fandme kewl, den ryger ind som fast inventar i mit træningsprogram :4thumbup:

Skal have prøvet alle de andre øvelser! Wehhuu :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også tilslutte mig konceptet.

Ved ikke hvor effektivt det er, men det giver i hvert fald en føelse af at banke igennem :4thumbup:

Jeg kørte frontsquat med 30kg, det var rigelig hårdt for en pind som mig.

Faktisk tror jeg at jeg blot vil bruge stangen næste gang for at kunne holde farten oppe på de sidste set.

Prøv det, det brænder godt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har lige siddet lidt og fiflet med en tabata-lydfil, men må indse at lydredigering og jeg ikke passer sammen.

Nogen som er frisk på at stykke en mp3-fil sammen som har 20 sec musik og 10 sec pause (eller rolig musik) evt med et 2 sec warning bib når man skal til at igang igen...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share