TJ's fundament


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg skal i gang igen - og har besluttet mig for at starte på Thomas Jagd's fundamentprogram.

Øvelserne er:

Back Squat

Front Squat

Dødløft

Bent Over Barbell Rows

Bænkpres

Incline bænkpres

Skulderpres Stående med Stang (military presses)

Dips

Reverse grip chin ups (kan man ikke lave 2 sæt af 10 reps her, så forsøg at lave 20 reps totalt)

De to sidste - altså Dips og Reverse grip chin ups kan jeg ikke udføre (pga manglende styrke). Hvilke øvelser laver jeg i stedet?

Lying Triceps Extension i stedet for Dips?

Reverse grip chin ups bliver vel til træk til bryst? Men hvad betyder reverse? Skal håndfladerne så vende fremad eller ind mod mig selv? Og hvor bredt skal jeg tage? Lidt bredere end skulderbredde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal i gang igen - og har besluttet mig for at starte på Thomas Jagd's fundamentprogram.

Øvelserne er:

Back Squat

Front Squat

Dødløft

Bent Over Barbell Rows

Bænkpres

Incline bænkpres

Skulderpres Stående med Stang (military presses)

Dips

Reverse grip chin ups (kan man ikke lave 2 sæt af 10 reps her, så forsøg at lave 20 reps totalt)

De to sidste - altså Dips og Reverse grip chin ups kan jeg ikke udføre (pga manglende styrke). Hvilke øvelser laver jeg i stedet?

Lying Triceps Extension i stedet for Dips?

Reverse grip chin ups bliver vel til træk til bryst? Men hvad betyder reverse? Skal håndfladerne så vende fremad eller ind mod mig selv? Og hvor bredt skal jeg tage? Lidt bredere end skulderbredde?

<{POST_SNAPBACK}>

Godt valg af program :4thumbup:

Tror det er meningen du skal høre med håndfladerne imod dig selv., det er ihvertfald sådan jeg selv har valgt at gøre det og køre med skulderbredt greb..

Link to comment
Share on other sites

Lying Triceps Extension i stedet for Dips?

Reverse grip chin ups bliver vel til træk til bryst? Men hvad betyder reverse? Skal håndfladerne så vende fremad eller ind mod mig selv? Og hvor bredt skal jeg tage? Lidt bredere end skulderbredde?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke dips. Det er da en herrefed øvelse. Start evt. med få gentagelser og assisted. "Lying ticeps extension" er det fransk pres? Hvis ja, er det også en god øvelse. Ja nemli' ja.

Chins med reverse er vist nok med håndfladerne pegende ind mod dig selv (underhåndsgreb). Overhåndsgreb er - sjovt nok - så det modsatte, altså håndfladerne pegende væk fra dig. Jeg laver chins med bredt overhåndsgreb (den sværeste udførsel). Bredden på grebet bestemmes i vid udstrækning af håndstilling, idet du kun vanskeligt kan tage bredt fat med et underhåndsgreb.

Alternativet til chins er vel træk til nakken i maskine.

Ellers er det et fint program (selv om 2 x squat tager tid). Supplér lige op med lidt til mavsen, altså den udvendige del OG IKKE JULEØL:tongue: .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke dips. Det er da en herrefed øvelse. Start evt. med få gentagelser og assisted. "Lying ticeps extension" er det fransk pres? Hvis ja, er det også en god øvelse. Ja nemli' ja.
ikke alle har adgang til en assisted-maskine.

Close-grip bænkpres synes jeg også vil være et godt alternativ

Ellers er det et fint program (selv om 2 x squat tager tid). Supplér lige op med lidt til mavsen, altså den udvendige del OG IKKE JULEØL:tongue: .

Mavetræning er vel strengt taget unødvendigt med den bunke basisøvelser - halvdelen udføres stående med relativt tunge vægte = masser af arbejde til mavsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hej

Kører også programmet

Lige et hurtigt og meget generelt spørgmål - er det bedst at køre øvelserne hver for sig (dvs. først squat sættene, derefter sættene af military etc) - eller er cirkel træning at foretrække hvor man kører øvelserne efter hinanden, og dermed minimerer pauselængderne???

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Må man spørge hvorfor? - gerne en mere videnskabelig forklaring hvis dette haves.

En anden ting er programmets opbygning med både front og back squat? - hvorfor egentlig det, er det ikke det samme som trænes her?

Utrætning af musklerne er jo en af de måder træning virker ved - programmet er bygget på den præmis at du laver en øvelse af gangen - for nu at forklare det meget kort

Link to comment
Share on other sites

Du har i princippet ret i at front squat og back squat er meget lignende løfte.

Ideen bagved er man gang til gang øger vægten. Hvis man har 1 gang back squat per uge og engang front squat per uge så er progression lidt langsommer end hvis man f.eks 2 gange squat per uge.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share