Brug tiden effektivt i fitnesscenteret


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Lækker artikel! :4thumbup:

Jeg sidder dog og tænker, hvad din kritik, MZ, vil gå på mht. klassiske programmer som 5x5 programmet? Her træner man jo fx. 4-5 forskellige helkropsøvelser i en planlagt rækkefølge jf. ens progressionstabel.

Min egen erfaringer er, at jeg bestemt ikke spilder tiden, men kører et hårdt program, der udnytter tiden.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaringer er, at jeg bestemt ikke spilder tiden, men kører et hårdt program, der udnytter tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Ææææ!!!!

Så venter du jo nok heller ik vel :wink:

Alligevel ser man ofte personer der tålmodigt sidder i en maskine og venter på at blive klar til det næste sæt eller som står i kø hvis næste station i deres program er optaget. I 90 % af tilfældende er det en misforstået træningsstrategi.

I Technogym parkerne er det ik jo ik så besværligt at få folk til at køre imellem, da det højst er et sæde der skal indstilles og stiften skal længere ned af vægtblokken, det tager jo 5sek. Det samme med DB øvelser der kræver bænk... SÅ er det jo bare lige om folk er flinke til at lade andre køre imellem...

Tror problemet er værst ved øvelser der kræver BB/stang. Squat, Bænk, DL, osv.(Kun bænken hvis det er et disko center :laugh: jeg oplevede aldrig kø ved squatstativet i Form&Fitness aka Fin Form) Det er jo et rent mareridt med at skifte skiver :blink:

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Artikel:

Som sagt, så henvender disse anbefalinger sig til "den almindelige fitnessudøver" og ikke specifikke idrætsudøvere eller kropsbyggere.

Dvs. at hvis man er kropsbygger skal man ikke tage artikelen så tungt ?

Jeg synes det har negative konsekvenser på mine løft hvis jeg drøner rundt som foreslået i artikelen - om det så også har negative konsekvenser på resultatet skal jeg ikke kunne sige.

Mine pauser er en del af min træning :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke meget for at splitte øvelser op - f.eks. bruger jeg 1-3 sæt på vægt-tilvænning.

Desuden tager artiklen jo så ikke højde for at man f.eks. i forbindelse med bænkpres, skal brug lang tid på at fjerne og påsætte alle (!!) skiverne igen imellem hvert sæt (vi antager at folk rydder op efter sig, således at man starter med en clean stang før hvert sæt).

Jeg kan derimod godt finde på at tage "Saint-Pauli"-princippet, hvor der køres superset øvelses-mæssigt, således forstået at jeg f.eks kører een rygøvelse, en benøvelse, hvorefter jeg kører en rygøvelse igen. Om det er klogt eller ej skal jeg ikke kunne bedømme, det er simpelthen et spørgsmål om at have energi nok til stor volumen på træningen.

Og så er der jo det sociale aspekt ved træningen - pauserne bruger man jo til at snakke med folk, så kæben skal jo trænes :4thumbup:

Men ellers er det vel iorden for folk der bare skal have de 2-3 ugentlige træninger overstået i en fart, at veksle imellem øvelserne som beskrevet. Dog ville jeg ikke anbefale en begynder at køre på den måde, idet jeg ville vægte indlæring af trænings-mønstre højere.. undgå for meget kaos i træningen, før alle øvelserne sidder på rygraden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personligt brugt supersæt med god effekt. Det kræver lidt kreativitet og mange håndvægtsøvelser, men ellers fungerer det fint.

Hvis ren styrketræning er målet så er det ikke optimalt. Men for generel velvære, sundhed og æstætik fokuseret træning er skam ganske godt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fin artikel. Jeg håber at en masse almindelige motionister vil læse den, og begynde at anvende principperne.

Hvis man lavede et tidsstudie i mit center tror jeg man ville finde ud af, at maskinerne/vægtene faktisk kun er i brug ca 10-20% af den tid personerne sidder ved dem. Ikke fordi vi har folk der træner meget tungt, men fordi der er rigtig mange motionister som netop sidder og holder "kaffepauser". Naturligvis har alle samme ret til at være der, men når man har et rimeligt stort program man selv skal igennem er det lidt irriterende når flaskehalse opstår pga dem der ikke træner bare en lille smule koncenteret. Bruger selv kaosprincippet for at komme udenom flaskehalsene, men det kan kun anvendes delvist når man prøver at træne tungt.

Link to comment
Share on other sites

At "supersette" er en klassisk måde at træne på, og den fungerer fint. Jeg bruger den selv ofte. Om ikke andet opnår man en vis opmærksomhed (og hovedrysten :laugh: ), når man f. eks. supersetter Dødløft og Military Press. Efter min mening og erfaring en aldeles glimrende kombination.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer nu stædigt at vente på at tingende bliver fri så man kan komme til.

Jeg hader når det hele kommer i forkert rækkefølge.

Mest fordi at man er vant til diverse kg i øvelserne. Hvis jeg f.eks kører military før bænken, har man slet ikke det overskud som man plejer at kan f.eks ikke smide rundt med de kg man normalt ville.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer nu stædigt at vente på at tingende bliver fri så man kan komme til.

Jeg hader når det hele kommer i forkert rækkefølge.

Mest fordi at man er vant til diverse kg i øvelserne. Hvis jeg f.eks kører military før bænken, har man slet ikke det overskud som man plejer at kan f.eks ikke smide rundt med de kg man normalt ville.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer jo an på hvad man har tid til. I mit tilfælde kan jeg nemt komme til at bruge 30+ minutter i ventetid. Det er altså ikke altid jeg har tid til det.

Ang bestemte kg, så tror jeg nu det er meget sundt at rutinen ændres lidt hver gang. Har da set mange argumentere for at afvekslende øvelser er med til at sikre kontinuerlig fremgang fordi kroppen så ikke har mulighed for at programmere sig selv til rækkefølgen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan godt være. Men; "If it aint broke, don't fix it"...

Og nu er jeg jo også så heldig at komme i det vildeste disco-center, jeg har aldrig set noget dødløfte og kun set squat een gang i den tid jeg har vøret der :laugh:

Men laver jo også mit program om hver 6 uge, det må jo også gælde...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan derimod godt finde på at tage "Saint-Pauli"-princippet, hvor der køres superset øvelses-mæssigt, således forstået at jeg f.eks kører een rygøvelse, en benøvelse, hvorefter jeg kører en rygøvelse igen.

He he Supersets er cool. Desværre er der vist ikke belæg for at kalde det "Saint-Pauli"-princippet. :smile:

Syntes selv det fungerer utrolig godt. Når man kører med en forholdsis høj volumen er det simpelthen "uundværligt". Mine træningsgange er allerede 2 timer lange. Uden supersets ville det tage endnu længere tid.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

De fleste mennesker, der går i fitnesscenter, kommer der for at få en blandet effekt på sundhed, velvære, udseende og funktionel kapacitet.
God artikel, ikke mindst startkommentaren her over :4thumbup:

Ikke alle kommer for at træne styrke, og hvor det sidste kg på de tunge løft er alt afgørende.

Når jeg træner, tager jeg det der er ledigt, og der er næsten altid ledige håndvægte,

og hvis dem, jeg troede jeg skulle bruge ikke er ledige, tager jeg bare dem, der er lettere,

og tager nogle flere reps, eller kører endnu langsommere nedad. :smile:

Eller fylder tiden ud med 1 arms armstrækninger, det er der altid ledigt til :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg instruerer for det meste mine helt almindelige motionister i at køre efter cirkelprincippet, da jeg mener det er det langt de fleste vil få mest ud af. Men nu har jeg også været på kursus hos Zacho, hvor han fremlagde det :4thumbup:

Og når jeg selv træner kører jeg næsten altid parrede øvelser, og det er mest pga det tidsmæssige perspektiv. Jeg synes det fungerer rigtig fint :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja da! TAK for den artikel! Jeg printer som en gal og har tænkt mig at snige den op rundt omkring i mit fitnesscenter. Jeg er ved at blive sindssyg af folk, der sidder og slapper af på de maskiner, jeg skal bruge. Det tager mig 20 min ekstra at træne i eftermiddagstimerne fremfor om morgenen fordi folk holder på maskiner, de ikke bruger. Og sædvanligvis holder de så lange pauser mellem hvert sæt at jeg sagtens kunne nå at brænde mit ene af. Frustrationerne kammer helt over, når jeg får lov at stå og blive kold og ender med at gå i bad fremfor at varme op een gang til...

Ih, det hjalp gevaldigt på mine frustrationer :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Jo da. Hvorefter de enten skal have en forklaring, stirrer meget forurettet på mig eller stirrer forurettet på mig og siger "jeg skal bare lige køre 2 omgange mere". Eller også hopper de af i tavs protest og skærer tænder, mens jeg justerer maskinen ;)

Mit center er som jeg vil have det; Et meget varieret klientel, hvoraf de færreste er vant til at komme "den slags steder". Det viser sig så også i deres opførsel og jeg har ikke den store trang til at gå i gang med de store uddybende forklaringer ang. effektivitet. Og jeg kan også godt forstå hvis de sætter sig og bliver siddende, det gør alle andre også, derfor kan man få lov at vente i lang tid alle steder. Hvis jeg skal være helt ærlig, så gider jeg sjældent tage diskussionen, jeg kommer der ikke for at snakke og er somregel for kvæstet til at kunne huske mit eget navn, endnu mindre en sætning på mere end 5 ord med over 1½ stavelse pr ord.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det er faktisk utroligt at folk vil være det bekendt at optage maskiner

når man står og tripper for at følge det skemalagte program :devil:

har faktisk også nemmest ved at følge samme rækkefølge HVERGANG

Så dig der kender og bruger dette trick :rocketwhore: Bliv hjemme og

kom kun når du er klar til træne igenem. eller let i det mindste r.... og l

lad os andre køre igenem :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det største problem ved at træne på denne måde er for mig at jeg ikke kan tillade mig at bruge 4-5 maskiner samtidigt i mit motionscenter. Folk venter til tider på at komme til at bruge de forskellige maskiner og vægte og hvis man så oven i købet bruger flere maskiner af gangen er det ikke særligt hensynsfuldt overfor de andre.

Med venlig hilsen

Lars Hoffmann

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Ja da! TAK for den artikel! Jeg printer som en gal og har tænkt mig at snige den op rundt omkring i mit fitnesscenter. Jeg er ved at blive sindssyg af folk, der sidder og slapper af på de maskiner, jeg skal bruge. Det tager mig 20 min ekstra at træne i eftermiddagstimerne fremfor om morgenen fordi folk holder på maskiner, de ikke bruger. Og sædvanligvis holder de så lange pauser mellem hvert sæt at jeg sagtens kunne nå at brænde mit ene af. Frustrationerne kammer helt over, når jeg får lov at stå og blive kold og ender med at gå i bad fremfor at varme op een gang til...

Ih, det hjalp gevaldigt på mine frustrationer :sneaky2:

Hvis folk ikke kan tåle at man køre imellem, er det sgu deres eget problem. Nogle gange oplever jeg som du skriver, at folk skærer tænder, andre gange får man nærmest en ny bedste ven i 5 min, og en snak. :)

Edited by Triptamine
Link to comment
Share on other sites

 Share