Hvad steger i jeres kød i?


BBC
 Share

Recommended Posts

Smør har et lavt rygepunkt, omkring 125º.  Margarine tåler højere temp omkring 150-160º. Afklaret smør tåler lidt højere temp end margarine. Animalsk fedt omkring 190º, men nogle, bl.a. oksetalg og svinefedt, op over 200º. Vegetabilske olier fra omkring 170º til omkring 220º. Majsolie og jordnøddeolie omkring 210º. Soja og tidselolie lidt lavere.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er vel heller ingen grund til at stege kødet ved for høj temperatur. 150 grader burde være rigeligt, når man tænker på at friturestegning normalt foregår ved 180 grader. Det tager en smule længere tid, men resultatet er mindst lige så godt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk lige lavet et forsøg med fedtstoffer og hvordan de ændrede sig ved stegning og har skrevet 20 sider om det. Desværre gik forsøget i vasken :crybaby: , tror ikke jeg fik lavet dem ordentligt til estere da de skulle gaskromatograferes.

Det er faktisk temmeligt svært at få fedt til at blive mere end 150grader når man steget noget.

Jeg stemmer også for olivenolie, på grund af det høje indhold af oliesyre, der må være det mindst reaktive. Rapsolie eller lign. anser jeg for en dårligt ide at stege i pga. udvikling af transfedtsyrer og peroxider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger grill pande så jeg bruger ikke fedtstoffer.

Jeg kunne aldrig drømme om at stege i rapsolie.

Godt nok er der nogle undersøgelser, der viser at det skulle være ok. Men man kan jo ikke undersøge for alt og man ved at omega-3 fedtsyrer (10% i rapsolie) er særdeles følsomme for varme, lys og ilt. Ved stegning er de udsat for alle 3 faktorer på en gang. Prøvede engang at stege nogle laksekoteletter i rapsolie - det var bestemt ikke en succes - mærkelig duft og udseende af laksekoteletter og endvidere en underlig smag.

Det forstår jeg ikke raps olie, hverken smager eller lugter da af noget som helst

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ret normalt man lige bruner smøret lidt inden brug, for at bringe en nogle smagsnuacner frem. Er det på nogen måde skadeligt for fedtets sammensætning at gøre dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Man lader smørret "skumme op" for at man ved at det er klar til at stege i. Der er ingen smagsmæssig fordel ved det, og slet ikke ved at lade det blive brunt. På det tidspunkt ødelægger du også fedtsyrerne.

Der er vel heller ingen grund til at stege kødet ved for høj temperatur. 150 grader burde være rigeligt, når man tænker på at friturestegning normalt foregår ved 180 grader. Det tager en smule længere tid, men resultatet er mindst lige så godt  :bigsmile:

Hvor høj temp helst skal være kommer an på hvilket kød du steger. Fisk skal have lavest temp, mens okse skal have den højeste. Når først kødet er brunet af, er der ganske vist ingen grund til at komme over 150 grader.

Efter ti år som kok tør jeg vædde på at ingen kan smage forskel, på det færdige resultat, om en steak er stegt i olivenolie eller rapsolie. Der er mig bekendt aldrig blevet vist at rapsolie ikke kan tåle at blive brugt til stegning ved fornuftig temp, tværtimod. Taget prisen i betragtning ser jeg yderligere ingen grund til ikke at bruge det.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ret normalt man lige bruner smøret lidt inden brug, for at bringe en nogle smagsnuacner frem. Er det på nogen måde skadeligt for fedtets sammensætning at gøre dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Man lader smørret "skumme op" for at man ved at det er klar til at stege i. Der er ingen smagsmæssig fordel ved det, og slet ikke ved at lade det blive brunt. På det tidspunkt ødelægger du også fedtsyrerne.

Jo da. Det kommer til at ændre smag. Bliver en smule mere nøddeagtigt. Nu taler jeg ikke om decideret mørke-brunt, bare en anelse gyldent. Men hvis det ødelægger fedtsyrene, så er det vist ikke noget der kan betale sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share