Udskiftning af dødløft og squat


the-box
 Share

Recommended Posts

Jeg har i noget tid overvejet at udskifte min bentræning med evt. løb, da jeg begynder at se mindre og mindre fordele ved dødløft og squat. De fordele jeg kan se pt. er: (Tilføj endelig flere)

Fordele ved at beholde dødløft og squat:

Det er sejt at løfte mange kg i dødløft

Man kan sammenligne sin total med styrkeløfter

Ben og røv ville blive alt for små kun ved løb

Ulemper ved dødløft og squat:

Meget besværligt at finde bukser

Tid der evt. kunne bruges på mere overkroptræning, og kondi

”Letter” træning

Ved at droppe dødløft, squat og få alt min bentræning fra løb vil jeg altså få en større/stærker overkrop, da jeg har mere tid til at træne den, og jeg vil få en bedre kondi, da jeg også vil få tid til at løbe. Jeg vil dog også få mindre røv og ben, men stadig holde dem lidt ved lige med løbetræningen. Er det korrekt det jeg skriver, eller er der nogle hormoner man sætter i gang med dødløft og squat, som vil være en fordel i f. eks bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Synes godt nok du griber det forkert an - dødløft og squat giver jo OGSÅ i overkroppen - ikke bare fordi fx ryggen får en ordentlig omgang, men studier påviser jo også, at der frigives hormoner ved den tunge træning. Desuden forstår jeg ikke dit argument med "svært at finde bukser". Jeg squatter og dødløfter bare i hvad jeg lige har af shorts - det er da INTET problem!

Alligevel - "less is more" kan vel også nogengange passe i bodybuilding. Hvis du kører fullbody, så er det jo heller ikke nødvendigvis fordelagtigt at bombe kroppen med utallige øvelser.

Og til sidst: Lettere træning en fordel? Det er da LANGT federe at stå og hive i dødløft end at stå og fyre et par slatne curls af - her er du da helt galt på det :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lige det med, at have tid til det hele :)

Mener også engang der har været en tråd herinde, der handlede om det virkelig hjalp på ens bænk, at lave squat og død. Der er vel ikke en der har et link til den tråd, så jeg kan få en ide om hvor meget homonerne hjælper

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke med vilje, at jeg måtte skifte squat og DL ud med cardio, men tænk - jeg lever faktisk fint foruden :tongue:

Du må påregne, at hypertrofi ikke er noget, man får forærende hvis du gennemfører planen, primært fordi løb æder kalorieoverskuddet. Men kan du spise dig til kalorieoverskud eller blot neutral, så bliver benene såmænd ikke så meget mindre af at løbe. Mine faldt 3 cm på et år, hvoraf halvdelen var fedt.

Ja, det sætter homoner i gang. Det ville være EKSTREMT dumt at skippe squat og dødløft.

Ved en udtalelse som denne må du lige dokumentere, hvormeget de hormoner egentlig gør for ens øvrige træning. Såfremt det overhovedet betyder noget, så kunne man sagtens forestille sig en lignende, omend lidt mindre effekt af tung BP og chinups.

Selv uden nævneværdig hvileproduktion af anabole hormoner (læs: kvinder) kan man opnå muskelhypertrofi :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i noget tid overvejet at udskifte min bentræning med evt. løb, da jeg begynder at se mindre og mindre fordele ved dødløft og squat. De fordele jeg kan se pt. er: (Tilføj endelig flere)

Fordele ved at beholde dødløft og squat:

Det er sejt at løfte mange kg i dødløft

Man kan sammenligne sin total med styrkeløfter

Ben og røv ville blive alt for små kun ved løb

Ulemper ved dødløft og squat:

Meget besværligt at finde bukser

Tid der evt. kunne bruges på mere overkroptræning, og kondi

”Letter” træning

Ved at droppe dødløft, squat og få alt min bentræning fra løb vil jeg altså få en større/stærker overkrop, da jeg har mere tid til at træne den, og jeg vil få en bedre kondi, da jeg også vil få tid til at løbe. Jeg vil dog også få mindre røv og ben, men stadig holde dem lidt ved lige med løbetræningen. Er det korrekt det jeg skriver, eller er der nogle hormoner man sætter i gang med dødløft og squat, som vil være en fordel i f. eks bænkpres?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noget vås, det meste af det du skriver. Hvorfor du ønsker, at droppe dem fatter jeg ikke. Og jeg nægter, at tro du vitterligt ikke har "tid" til, at udføre øvelserne. De tager dig sammenlagt måske, hvad? 20 minutter ved hvert pas.

For det første ville den mindre belastning på benene og røven, samt lænd og ryg bevirke at der højest sandsynligt vil forekomme kraftigt atrofi i netop de områder- med tiden.

For det andet vil du kun fokusere på ovekroppen? Hvorfor dog det? Du træner for udseendet gætter jeg på - og der er ikke ngoet der ser mere tåbeligt ud, end små tynde koste og en stor overkrop. Tænk på symmetrien.

For det tredje ville din overkrop sikkert også have mere gavn af, at du stadigvæk træner Squat, dødløft og lign. øvelser.

Hvorfor ønsker du en "lettere" træning? hvis du ikke bryder dig om, at træne så lad helt være, og hold dig til dit løberi. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Små slaw, små slaw :laugh:

Her er en artikel, som viser testosteronstigning i yngre mænd efter bænkpres og leg extensions: Acute hormone responses to heavy resistance lower and upper extremity exercise in young versus old men.

De gamle har ikke den samme fornøjelse. Bemærk, at øvelserne er 10 reps med 5 sekunders isometrisk hold, 4 sæt.

Pointen er, at al slags træning kan øge udskillelsen af vækst- og anabole hormoner, når blot det er hårdt nok.

Her er fx en artikel, som beskriver en 30,4% stigning i totaltestosteron ved intervaltræning i løb (20 sek. intervaller med 100 sek's pause til udmattelse):

Effects of training on the exercise-induced changes in serum amino acids and hormones.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mangler endnu at se nogle kontrete tal på forskellen mellem at træne kun overkrop og så hele overkroppen. Man ser tit den med Squat (eller lignende) => Hormon Frigivelse => Større muskelvækst og der er heller ingen tvivl om at hormonfrigivelsen sker, spørgsmålet er bare hvor stor er effekten egentlig ift de andre faktorer der har betydning for muskelvækst.

the-box -> du konkludere, at hvis du undlader bentræning vil du have mere tid til at træne overkrop, måske også hurtigere restitution, og dermed større vækst i overkroppen.

Problemet er bare at forudsætningen næppe holder. Mere er kun bedre, så længe du ikke er nået grænsen for dine restituive evner (hvor hurtigt kroppen og især musklerne bliver klar igen). Og så er der kun spørgsmålet til eksperterne tilbage:

Påvirker bentræning overkroppens restitution negativt - så meget at man bliver nødt til at træne mindre overkrop?

Link to comment
Share on other sites

Små slaw, små slaw :laugh:

Her er en artikel, som viser testosteronstigning i yngre mænd efter bænkpres og leg extensions: Acute hormone responses to heavy resistance lower and upper extremity exercise in young versus old men.

Serum GH concentrations increased in both YM (P < 0.05-0.01)

Nogen der kan tyde hvad P<0.05-0.01 betyder, og hvad P er?

Er der iøvrigt nogen der kan beskrive hvad GH, TT, FT hver især giver af effekter??

Link to comment
Share on other sites

En anden ting der vel også er værd at overveje (på trods af at du træner for udseende) er at ryg+ben er "stammen" i kroppen. Selv i BB blir man jo stærkere, men uden squat og DL kan det ikke bruges nær så funktionelt.

Tror bare du er ramt af lidt midlertidigt dovenskab, det er også sket for mig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Der er nogle i vores center, der ikke træner squat og DL, men de er alligevel

stærke, og har en OK fysik.

En af dem sagde, at han ikke dødløftede, fordi det var hårdt for ryggen,

men så foreslog jeg at han bare kunne sætte mindre vægt på,

for når det går i ryggen, træner det den også :smile:

En anden mulighed er at nedprioritere squat og dødløft.

Jeg var også ved at holde med dem, men kan ikke lade være med det

en gang imellem.

Mine træning i prioriteret rækkefølge:

  1. arme
  2. skuldre
  3. mave
  4. ryg
  5. bryst,
  6. squat og læg
  7. DL

Lettere squat er en rigtig godt til opvarmning, og til dage, hvor jeg ellers

ikke skulle træne.

Fordele ved squat og DL

De giver en god ryg og gode ben, når det bliver sommer og vejr til shorts.

Og god styrke som forebygger "folkesygdommen" dårlig ryg.

Og ulemperne med at man ikke kan være i bukserne, kan man vel selv styre

ved evt. at begrænse træningen lidt.

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Nogen der kan tyde hvad P<0.05-0.01 betyder, og hvad P er?

Frit fra huskeren betyder det at konklusionen der står før (af GH øges) er ret sikker.

Jeg gætter (kunne også læse abstraten, men er for doven :bigsmile: ) på forsøget har målt GH mængder i personer der trænede og personer der ikke trænede - muligvis samme personer på forskellige tidspunkter.

Ud af det har man så to datasæt (et med GH værdier fra træning og et med GH værdier uden trænin) og P angiver så hvor tæt de to datasæt ligger.

Er P høj er datasættene meget ens, er den lav så er de forskellige. Når P<0.05-0.01 kan man med 95-99% sikkerhed sige at de to datasæt er forskellige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En fordel ved dødløft: :4thumbup:

Det er en "stor" øvelse der giver, ikke bare i lænden, men faktisk hele vejen op af ryggen, og kan også nemt sidde rigtig godt i trapezius.

Fordel ved Squat: :4thumbup:

Igen en "stor" øvelse der om noget, sparer tid. Skulle man opnå lige så gode resultater med andre benøvelser, skulle man have 2 eller 3 forskellige øvelser, og så ville der være endnu mindre tid til overkrop.

VHis der skal spares tid, så er det ikke her man ksal barbere hvis du spørger mig. :wink:

Dj John Spydig :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

No offence, men det lyder lidt som om folk herinde kører i samme rille. Squat og dødløft er da to glimrende øvelser, men at påstå at man bliver en pind eller tændstik uden disse, er ude af proportioner. Man kan sagtens bygge en formidabel fysik uden disse øvelser. Endvidere er der en tendens til at squat favoriserer lave mennesker, og at mange høje mennesker (ikke alle)ikke har voldsom glæde af denne øvelse.

Desuden har manden en pointe, der er ganske væsentlig: Omkredsen af ens lår, kan være en seriøs hæmsko, når man skal købe bukser. Og der er sgu ikke noget grimmere end pludder-bukser med lyn ned af siderne.

Endvidere kan der være mange fordele ved at flytte focus lidt mere over på løb - forbedret kondition er en af dem...

Link to comment
Share on other sites

Serious:

No offence, men det lyder lidt som om folk herinde kører i samme rille. Squat og dødløft er da to glimrende øvelser, men at påstå at man bliver en pind eller tændstik uden disse, er ude af proportioner. Man kan sagtens bygge en formidabel fysik uden disse øvelser. Endvidere er der en tendens til at squat favoriserer lave mennesker, og at mange høje mennesker (ikke alle)ikke har voldsom glæde af denne øvelse.

Desuden har manden en pointe, der er ganske væsentlig: Omkredsen af ens lår, kan være en seriøs hæmsko, når man skal købe bukser. Og der er sgu ikke noget grimmere end pludder-bukser med lyn ned af siderne.

Endvidere kan der være mange fordele ved at flytte focus lidt mere over på løb - forbedret kondition er en af dem...

Helt enig - og også rart at se Armoured Female posts.

Argumentet med røven og omkredsen af lårene burde da være ganske rigeligt ?

Og så må folk bare æde den - hvis deres egne lår er for puny til at de kan tro på det - eller de har en fetisch hvor røven/lårene ikke kan blive store nok - så må det stå for deres egen regning :nissetunge:

Vi ville jo ikke se samme antiparti hvis nu der var een der startede en tråd, hvor han overvejede at droppe biceps-curls.

Jeg mener at Squat og DL er dejlige øvelser som giver resultater, men jeg mener ikke det nødvendigvis er de sundeste øvelser der findes - og her på MOL mener jeg måske de efterhånden er en anelse overvurderet.

Man kan sagtens få et fint resultat uden dem - og man kan jo altid på et senere tidspunkt proppe dem ind i programmet igen hvis der er behov for det. Hvis man ikke er interreseret i de resultater som øvelserne giver, så skal man sgu ikke køre dem :)

Link to comment
Share on other sites

Antipatien fra min side, var ikke møntet på fjernelsen af de to specifikke øvelser, men nærmere, at vedkommende helt ville fjerne ben/ryg øvelser fra sit program - og stadig forventede samme resultater.

Han ville altså udskifte hypertrofigenererende træning, med løbetræning (hvilket alt andet lige, må forventes at give atrofi i stammerne) Og samtidig fokusere på maximal muskelhypertrofi i sin overkrop, hvilket vil give relative mindre ben.

De to specifikke øvelser bliver altså ikke udskiftet med andre styrketræningsøvelser.

Desuden gav jeg, i mit indlæg, udtryk for nogle af de negative sider the-box måske ville opleve (manglende symmetri, manglende vækst i benene, ingen udfordrende træning :tongue: )

Men jeg ser hvad i/du siger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share