Shrugs


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg skal i dag begynde på noget Shrugs. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal vælge, om jeg skal udføre øvelsen med BB eller DB´s ?

Er der nogen forskel i de to ? Stangen holdes jo mere foran kroppen, hvor man med DB´s kan udfører øvelsen med skuldrene mere bagud.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken forskel der er på DB og BB rent mekanisk ved jeg ikke præcist, men de fleste steder løber man tør for DB's ret hurtigt.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale DBs da øvelsen efter min mening giver mest bang-for-the-buck ved at trække skulderen en anelse bagud og ikke lodret op. På denne måde aktiveres også den midterste del af Trapezius istedetfor kun den øverste del.

Ved brug af BB holdes stangen jo som bekendt foran, hvilket hindrer dette bevægemønster en smule i mine øjne men det er i sidste ende nok en smagssag - vi er ude småtingsafdelingen her.

Personligt syntes jeg bedre om håndstillingen ved brug af DBs idet håndfladerne vender ind mod dig selv - men prøv begge dele og se hvad der passer dig bedst.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger ikke håndvægte:

1) Ikke vægt nok

2) Håndvægtene er i vejen og rammer lår/hofte.

3) Jeg gør blandt andet selv brug af en hammer grip curl stang jeg kan montere vægt på. Der kan jeg holde armene tæt ind til kroppen og shrugge - imodsætning til håndvægtene hvor den midterste del at skulderen kommer på arbejde fordi vægten skal løftes "fri/væk" af kroppen.

På denne måde aktiveres også den midterste del af Trapezius istedetfor kun den øverste del.

Det er nemt at aktivere midterste fibre med stang, man står med let bøjede knæ og læner sig en smule fremefter (ikke særligt meget).

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg vil anbefale DBs da øvelsen efter min mening giver mest bang-for-the-buck ved at trække skulderen en anelse bagud og ikke lodret op. På denne måde aktiveres også den midterste del af Trapezius istedetfor kun den øverste del.

Ved brug af BB holdes stangen jo som bekendt foran, hvilket hindrer dette bevægemønster en smule i mine øjne men det er i sidste ende nok en smagssag - vi er ude småtingsafdelingen her.

Personligt syntes jeg bedre om håndstillingen ved brug af DBs idet håndfladerne vender ind mod dig selv - men prøv begge dele og se hvad der passer dig bedst.

Kim S

<{POST_SNAPBACK}>

Den der tilbagebevægelse holder ikke. Du rammer jo slet ikke den muskel du mener man gør. Bare lav almindelige shrugs og så suppler med rows.

Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at aktivere midterste fibre med stang, man står med let bøjede knæ og læner sig en smule fremefter (ikke særligt meget).

Helt enig - men stiller også større krav til udførelsen, da du skal koncentre dig om korrekt stilling specielt da der ofte bruges tunge vægte. Lidt ala BB rows vs. T-bar rows - personligt foretrækker jeg selv den sidste, da focus nemmere kan rettes mod Lats ift. også at skulle koncentrere sig om at stå korrekt under udførelsen af BB rows. Smag og behag :smile:

Den der tilbagebevægelse holder ikke. Du rammer jo slet ikke den muskel du mener man gør. Bare lav almindelige shrugs og så suppler med rows.

Tja - det kommer an på hvordan du anskuer det. Alm. shrugs og rows er ikke nok i mine øjne alene (men absolut glimrende øvelser) men jeg anskuer heller ikke sagen med SL øjne - nok en del mere BB orienteret. Mit eget program ift. shrugs inkluderer 3xshrugs (øverste del af trapz) samt 3xincline shrugs (midterste samt nederste del af trapz) dertil kommer de alm. rygøvelser som DB rows, Chin-ups osv. hvilket giver fremragende resultater IMO.

En veludviklet Trapezius er et must som en del af en komplet ryg set med mine øjne - igen gennem BB brillerne naturligvis :smile:

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at aktivere midterste fibre med stang, man står med let bøjede knæ og læner sig en smule fremefter (ikke særligt meget).

Helt enig - men stiller også større krav til udførelsen, da du skal koncentre dig om korrekt stilling specielt da der ofte bruges tunge vægte. Lidt ala BB rows vs. T-bar rows - personligt foretrækker jeg selv den sidste, da focus nemmere kan rettes mod Lats ift. også at skulle koncentrere sig om at stå korrekt under udførelsen af BB rows. Smag og behag :smile:

Den der tilbagebevægelse holder ikke. Du rammer jo slet ikke den muskel du mener man gør. Bare lav almindelige shrugs og så suppler med rows.

Tja - det kommer an på hvordan du anskuer det. Alm. shrugs og rows er ikke nok i mine øjne alene (men absolut glimrende øvelser) men jeg anskuer heller ikke sagen med SL øjne - nok en del mere BB orienteret. Mit eget program ift. shrugs inkluderer 3xshrugs (øverste del af trapz) samt 3xincline shrugs (midterste samt nederste del af trapz) dertil kommer de alm. rygøvelser som DB rows, Chin-ups osv. hvilket giver fremragende resultater IMO.

En veludviklet Trapezius er et must som en del af en komplet ryg set med mine øjne - igen gennem BB brillerne naturligvis :smile:

Kim S

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du står helt lodret virker trækkraften lige ned igennen dig, så er det altså ik betydning hvis du bruger muskler der trækker vandret... du løfter jo ikke men trækker lidt... Så skal man over i incline rows, Jay laver noget han kalder kelso shrugs som skulle være noget i den stil....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du står helt lodret virker trækkraften lige ned igennen dig, så er det altså ik betydning hvis du bruger muskler der trækker vandret... du løfter jo ikke men trækker lidt...

Som nævnt befinder vi os i småtingsafdelingen - Vi taler jo netop ikke om flere muskler men én enkelt muskel. Det er jo stadig Trapezius der trækker vægten - men det interessante i netop dette er hvilken del der aktiveres. I mit hoved er musklen opdelt i 3 dele : øvre del, midterste del og en nedre del.

Ved lodret træk aktiveres primært øvre del.

Ved at trække en smule bagud med skulderen involveres også den midterste delen smule, hvilket gør at man kommer bedre "rundt" på musklen.

Småting vil nogle sige naturligvis - men jeg er også en mand med sans for deltajler, så den tager jeg gerne på min kappe :laugh:

Så skal man over i incline rows, Jay laver noget han kalder kelso shrugs som skulle være noget i den stil....

Aktiverer klart den midterste og nedre del af Trapz væsentlig bedre. Kelso shrug er det samme som Incline shrugs, som jeg tidligere nævnte. Ift. alm. shrugs er forskellen vinken. Typisk udføres de på en incline bænk med maven mod bænkryggen. Vinklen kan man selv lege med - 45 grader bruges ofte.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Kim S---->

"Som nævnt befinder vi os i småtingsafdelingen - Vi taler jo netop ikke om flere muskler men én enkelt muskel. Det er jo stadig Trapezius der trækker vægten - men det interessante i netop dette er hvilken del der aktiveres. I mit hoved er musklen opdelt i 3 dele : øvre del, midterste del og en nedre del.

Ved lodret træk aktiveres primært øvre del.

Ved at trække en smule bagud med skulderen involveres også den midterste delen smule, hvilket gør at man kommer bedre "rundt" på musklen.

Småting vil nogle sige naturligvis - men jeg er også en mand med sans for deltajler, så den tager jeg gerne på min kappe :laugh: "

Det har ikke noget med detaljer at gøre, du skriver selv at man aktiverer de midterste ved at trække bagud, hvilken også er rigtigt, men der er kæmpe forskel om du trækker/presser direkte imod tyngden. og det gør de midterste ikke i dette tilfælde..

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noget med detaljer at gøre, du skriver selv at man aktiverer de midterste ved at trække bagud, hvilken også er rigtigt, men der er kæmpe forskel om du trækker/presser direkte imod tyngden. og det gør de midterste ikke i dette tilfælde..

Well, det nærmer sig flue-knepperi men lad os prøve og se om vi ikke kan lukke den :

Jo - jeg vil mene vi befinder os i området for detaljer - resten af det du skriver er jeg såmend ikke uenig i - et praktisk eksempel fra min egen træning :

Jeg starter med 3x10 Incline Shrugs efterfulgt af 3x10 Alm. Shrugs - Der er mærkbar forskel om jeg trækker lodret op eller en smule bagud på de 3 sidste sæt alm. shrugs. Forklaringen er jo enkel : Ved de første 3 sæt incline Shrugs har den midterste del af Trapezius været aktiveret primært (Som du selv skriver trækkes der jo her DIREKTE mod tyngden). Trækker jeg herefter en smule bagud på de 3 sidste sæt alm. shrugs kan jeg love dig for at du kan mærke at den midterste del også aktiveres en smule her modsat det lodrette træk hvor primært den øverste del af Trapz jo er HELT alene om trækket. Og ja, vi ER i småtings afd. men det har jeg pointeret fra starten jo.

Teori er en ting, praksis noget andet - eksemplet er nemt at efterprøve, det kunne være interessant at høre dine og andres kommentarer efterfølgende :smile:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share