Fejlvisning ved pulsur ?


DEN601
 Share

Recommended Posts

Hej

For ca. 1 mdr. siden faldt jeg i snak med en instruktør i det lokale fitnescenter, han spurgte til min max. puls efter jeg havde været en tur i ergometer romaskinen, jeg har aldrig brugt pulsur, men ca. 50-52 pulsslag på 15sek, alså ca. 200-208, sådan lige efter 5-10 km hård roning med spurt de sidste par minutter, lød svaret (de 15 sek tager jeg fordi pulsen når at falder for langt ned på 60 sek og så 15 sek nok det tætteste jeg kan komme på en maxpuls.)

De efterfølgende dage fik jeg monteret "livremmen" omkring brystet, jeg kunne ikke presse pulsen op til sidst at roningen på mere en ca. 162 (viste romaskinen), jeg talte igen ca. 50 pulsslag på 15sek, efter endt roning, det stod på nogle dage med forskellige "livremme" med samme resultat.

Så måtte jeg en tur på løbebåndet, 25 graders hældning "op af bjerget" 30-35 min, god gå fart (næsten løB), hænderne er frie til at måle pulsen mens jeg puster og sveder som en hest, samme resultat min puls lå mellem 180-190 (målte selv, inden jeg kaldte efter hjælp), på løbebåndet står 145-155, jeg fik hjælp af en instruktør som tog tiden, jeg selv havde hånden på pulsen, ca 90 pulsslag på 30sek, alså ca180, det kunne instruktøren godt se, så den besked ville man give videre til denne person der har med pulstræning at gøre, om at der eventuelt måtte være noget galt med "livremmene".

Så idag på ny en tur på løbebåndet, hende den "ansvarlige" for pulstræningen var til stede, jeg måler mellem ca.180 pulsslag med hånden på halsen, jeg kalder på hende, hun kan ikke finde min puls på håndleddet mens jeg sveder og pruster, så det ender med at hun tager tid mens jeg selv tæller, jeg blev pludseligt stoppet efter 10sek.... hvor mange slag talte du, øh det ved ved jeg... ca. 22-25 tror jeg nok, men skal du ikke tage den på et minut spørger jeg, nej det skal man ikke, man måler den på 10sek eller nogle 15sek.

Så var ligesom afgjort, deres maskiner viser rigtigt og jeg føltet/føler mig som en komplet idiot, jeg talte faktisk ca.30 pulsslag på 10sek.et par minuter efter hun var gået, alså igen ca.180 pulsslag, skal man ikke helst måle pulsen ved 60sek, jo færre sek. man måler over jo mere fejlmargin må da der være.?

Nu er det fuldstændig ligegyldigt for andre om hvor høj eller lav min puls er, det var kun for sjov i starten, men et spørgsmål om jeg fuldstændigt har misforstået det hele.

Nu er min kondition så god at jeg feks på ergometer roning (Concept2) laver tider der på en god dag kan matche de bedst her hjemme (har checket tiderne) og der gør man ikke med en puls på 160.

På forhånd tak

Martin

Link to comment
Share on other sites

Får du de samme målinger på løbebåndet som på romaskinen... 162?

Jeg har et polar pulsur og hvis jeg har det på når jeg roer så siger maskinen 199. Selv om uret kun siger 130. Det er vist en Johnson romaskine.

Så det er ikke sikket at dit brystbånd passer til maskinerne...

Ang puls måling, må må det give det samme og du tager i 10sek og ganger med 6, 15sek og ganger med 4 eller 60sek og ganger med 1.... Jo længere til jo mere præsist..... MEN jo længere tid du tæller, jo mere upræsis bliver din tælling nok.

Hvis du er i en kanon form som du siger, så er det nok svært at presse pulsen op på max....

Edited by zink_brian
Link to comment
Share on other sites

Får du de samme målinger på løbebåndet som på romaskinen... 162?

Ja, det er det samme !

Jeg har et polar pulsur og hvis jeg har det på når jeg roer så siger maskinen 199. Selv om uret kun siger 130. Det er vist en Johnson romaskine.

Så det er ikke sikket at dit brystbånd passer til maskinerne...

Alle brystbånd "livremme" tilhørere motioncenteret !

Ang puls måling, må må det give det samme og du tager i 10sek og ganger med 6, 15sek og ganger med 4 eller 60sek og ganger med 1.... Jo længere til jo mere præsist..... MEN jo længere tid du tæller, jo mere upræsis bliver din tælling nok.

Ja, det er samme regne stykke i teori, men hvis du måler pulsen på feks 2sek og tæller 5 pulsslag giver det en puls på 150, var det 6 slag istedet er puls regnestykket pludselig 180, der er vel pulsslag pr. min, så skal den vel også tages over et minut

Hvis du er i en kanon form som du siger, så er det nok svært at presse pulsen op på max....

ja, det kan godt være, men jeg ved hvad jeg måler alså ca. 50-52 pulsslag på 15 sek når jeg "vælter af maskine" og den kadance har jeg holdt på den sidste 1km, alså i 3-31/2min. Men det er også ligegyldigt med maxpulsen, nu er det den gode stabile puls jeg holder over meget lang tid (30-60 min) som jeg selv kan måle mens jeg går "op af bjerget" der ikke matcher målingen på maskinen, og det er det rigtige pulsbælte der passer til maskinen, jeg har det lidt som at jeg har set en UFO, der er ingen der tror på det.

Tak for svaret

Martin

Link to comment
Share on other sites

Så var ligesom afgjort, deres maskiner viser rigtigt og jeg føltet/føler mig som en komplet idiot, jeg talte faktisk ca.30 pulsslag på 10sek.et par minuter efter hun var gået, alså igen ca.180 pulsslag, skal man ikke helst måle pulsen ved 60sek, jo færre sek. man måler over jo mere fejlmargin må da der være.?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Når du skal måle maxpuls, så giver det for stor fejlmargin at måle over et helt minut, for din puls falder lynhurtigt efter at du stopper med at løbe/ro/cykle m.m. Derfor tæller man over kortere intervaller og ganger op.

Jeg forstår ikke helt at din målte puls ikke svarer overens med det maskinens display viser. Er du sikker på at pulsbæltet sidder korrekt, med ordentlig kontakt mod huden? Mange gange får man lidt fejlvisning i starten til man bliver varm og begynder at svede. På maskinen er der normalt også et hjerte der blinker i takt med din puls, så der er mulighed for at checke om den måler korrekt. En mulig årsag til fejlvisning er også at andre bruger pulsbælter tæt på og signalerne forstyrrer hinanden.

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja ! jeg er med på det med maxpulsen.

Og bæltet sidder 100% korrekt og jeg kan godt tælle, det er jo ikke bare en tilfældig trænings aften hvor jeg måske har sat bæltet lidt skæv og talt forkert... hvad ved jeg, efter gentagne gange har jeg fået instruktion i at sætte bæltet korrekt for at være helt sikker og talt og talt, den er god nok at det ikke passer som tidliger skrevet....

Nå ! men livet går nok videre alligevel og jeg er kommet lidt ned på jorden igen...

Martin

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg sige det på en anden måde, dem der har prøvet at sidde i en Concept2 romaskine ved nok hvor hårdt det er, min bedste tid her i efteråret på 10.000M er 35:36min (pt. nr 57 på 10.000M www.concept2.com) , på dage hvor jeg ikke jagter rekorder ror jeg et lille minut langsomere, men altid for fuld damp (en del af vintertræningen gennem mange år) og de mange eftermiddage dage hvor det stod på med pulsmåleren har jeg ikke kunne jeg presse den op på mere end 162 (display på maskinen) så hvis jeg har taget fejl, så ror jeg kraft stejlme hurtigt med relativ lav puls.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share