Nedre mavemuskler


TFKG
 Share

Recommended Posts

Hej hej.

Mit første indlæg her på siden....Yeah!

Jeg har trænet i 3-4 år men først rigtigt målrettet de sidste 2 år.

Det går fint og knokler videre. Jeg er 27 år, 183cm høj og vejer 80 kg.

Mit spørgsmål er ang. nedre mavemuskler, altså under navlen og nedefter!

Jeg vil gerne ramme dem med noget vægt for at få dem "frem"!

Er efterhånden ok cuttet, men vil gerne have lidt størrelse på dem?

Er der nogle gode forslag?

Jeg får snart billede på min profil, men lige nu er de ikke komp. nok til denne side såå!

Mvh. tfkg :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej hej.

Mit første indlæg her på siden....Yeah!

Jeg har trænet i 3-4 år men først rigtigt målrettet de sidste 2 år.

Det går fint og knokler videre. Jeg er 27 år, 183cm høj og vejer 80 kg.

Mit spørgsmål er ang. nedre mavemuskler, altså under navlen og nedefter!

Jeg vil gerne ramme dem med noget vægt for at få dem "frem"!

Er efterhånden ok cuttet, men vil gerne have lidt størrelse på dem?

Er der nogle gode forslag?

Jeg får snart billede på min profil, men lige nu er de ikke komp. nok til denne side såå!

Mvh. tfkg :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Hele maven er jo en muskel så du kan ikke ramme de nedre mavemuskler isoleret i nogen øvelse. De er som de er fra naturens side afaik. :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Det er et klassisk problem :wink:

Fedtet på den nederste del af rectus abdominis (jeg skriver med vilje ikke de nederste mavemuskler :bigsmile: ) vil næsten altid være noget af de sidste der slipper, og selvom fedtet er væk vil den nederste del altid se mindre ud en den øverste.

Som toke siger kan du ikke træne den ene ende uden at træne den anden også, men der kan dog være forskel på hvilke dele af musklen der arbejder dynamisk (altså bevæger sig) og hvilke der arbejder statisk (ingen bevægelse). Det er tvivlsomt at du på dette grundlag kan træne den ene ende mere end den anden.

Og punktslankning er en myte, så for at fjerne fedtet nederst på maven må du sænke din fedtprocent generelt. 1 mio mavebøjninger vil ikke hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de andre, men jeg syntes dog alligevel der er en maveøvelse der kan mærkes mere i den nedre del af maven.

Du skal dog helst have en makker?

Det går ud på at du ligger dig på ryggen og din makker står med et ben på hver sin side at dit hoved. Herefter tager du fat om hans ankler og hæver dine ben op i en 90 graders vinkel (eller deromkring). Hans opgave, ud over at du skal have noget at holde fast i, er at skubbe dine ben nedad hårdt nok til at du kan nå at bremse dem ca. 5-10cm. over gulvet (dine ben må ikke ramme gulvet nemlig).

Håber beskrivelsen er til at forstå, jeg syntes den øvelse er hård og kan især mærkes i den nederste del, men om det så udelukkende er der man træner maven, det skal jeg så ikke kunne sige?

Link to comment
Share on other sites

Som toke siger kan du ikke træne den ene ende uden at træne den anden også, men der kan dog være forskel på hvilke dele af musklen der arbejder dynamisk (altså bevæger sig) og hvilke der arbejder statisk (ingen bevægelse).

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du får så vidt ret i, MEN i min erfaring er problemet mere at folk ofte ikke udføre maveøvelserne korrekt. Korrekt udført fanges hele rectus dynamisk i en bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Det går ud på at du ligger dig på ryggen og din makker står med et ben på hver sin side at dit hoved. Herefter tager du fat om hans ankler og hæver dine ben op i en 90 graders vinkel (eller deromkring). Hans opgave, ud over at du skal have noget at holde fast i, er at skubbe dine ben nedad hårdt nok til at du kan nå at bremse dem ca. 5-10cm. over gulvet (dine ben må ikke ramme gulvet nemlig).

Er du sikker på at det ikke er din stakkels hoftebøjer der bliver udsat for tortur med den øvelse?

Mig bekendt træner man ikke maven nævneværdigt på den måde...??

Link to comment
Share on other sites

Det går ud på at du ligger dig på ryggen og din makker står med et ben på hver sin side at dit hoved. Herefter tager du fat om hans ankler og hæver dine ben op i en 90 graders vinkel (eller deromkring). Hans opgave, ud over at du skal have noget at holde fast i, er at skubbe dine ben nedad hårdt nok til at du kan nå at bremse dem ca. 5-10cm. over gulvet (dine ben må ikke ramme gulvet nemlig).

Er du sikker på at det ikke er din stakkels hoftebøjer der bliver udsat for tortur med den øvelse?

Mig bekendt træner man ikke maven nævneværdigt på den måde...??

<{POST_SNAPBACK}>

Det er der en risiko for, men hvis man koncentrere sig om at holde lænden i gulvet kan øvelsen være udemærket. Det er dog svært ikke at bue i lænden og øvelsen er nok mest set i forbindelse med kampsport og sårn, fordi den ser sej ud.

Link to comment
Share on other sites

Man skal altid se på om der er bevægelse af rygsøjlen i øvelsen, eller om den kun foregår i hoften.

Hoftebøjninger træner hoftebøjeren dynamisk og hvis bevægelsen ikke ledsages af krumning af ryggen så trænes mavemusklerne statisk. Dvs. mavemusklerne stabiliserer og beskytter ryggen men er IKKE den primære bevæger.

Hvis målet er visuelt så skal fokus i maveøvelserne være øvelser, der minimerer medbevægelse i hoften og sikrer fleksion og ekstension over rygsøjlen under rimelig belastning (6-12RM).

Hvis de nederste mavemuskler kan belastes hårdere end de øverste, må det antages, at det er ved bevægelser hvor primært den nederste del af ryggen svajer og krummer.

Alle former for reverse crunches vil være gode til formålet.

En personlig favorit er reverse crunches på swissball.

Når det er sagt er 99% af alles problem ikke mavemusklerne men deres fedt%. Man skal være mere end ualmindeligt godt skåret før de nederste mavemuskler titter frem.

For langt de fleste er basale maveøvelser som cablecrunches og sidebends 2 gange om ugen rigeligt!

Link to comment
Share on other sites

Glædelig jul til jer alle.

Jeg må sige at det er virkeligt en flot respons der er på dette site.

Mange tak for hjælpen gutter :4thumbup:

Når det så er sagt må jeg sige at der er mange kloge hoveder herinde. Det er rigtigt godt men også lidt hurtigt i nogle tilfælde. Jeg kan jo godt se at svarene er bygget på at i ikke har set mig eller kender min træninggrad.

Jeg kender efterhånden alle de nævnte øvelser og kører mange gode seje og vel kontrolerede maveøvelser. Min fedt procent ligger næsten fast på 13-15% alt efter årstiden.

Jeg er klar over at den kan komme lavere ned, men venter lige et par måneder med den sidste del :cooldance:

Min ambition er at se om jeg kan hæve dem lidt fra kroppen så de senere vil fremstå mere tydeligt. Jeg kører mave med vægt og uden og i alle tilfælde oppe, nede og lateralt.

Jeg vil prøve at fortsætte som jeg gør og se hvad der kan gøres med de nævnte øvelser!

Mange tak

Thomas...

:4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Glædelig jul til jer alle.

Jeg må sige at det er virkeligt en flot respons der er på dette site.

Mange tak for hjælpen gutter :4thumbup:

Når det så er sagt må jeg sige at der er mange kloge hoveder herinde. Det er rigtigt godt men også lidt hurtigt i nogle tilfælde. Jeg kan jo godt se at svarene er bygget på at i ikke har set mig eller kender min træninggrad.

Jeg kender efterhånden alle de nævnte øvelser og kører mange gode seje og vel kontrolerede maveøvelser. Min fedt procent ligger næsten fast på 13-15% alt efter årstiden.

Jeg er klar over at den kan komme lavere ned, men venter lige et par måneder med den sidste del :cooldance: 

Min ambition er at se om jeg kan hæve dem lidt fra kroppen så de senere vil fremstå mere tydeligt. Jeg kører mave med vægt og uden og i alle tilfælde oppe, nede og lateralt.

Jeg vil prøve at fortsætte som jeg gør og se hvad der kan gøres med de nævnte øvelser!

Mange tak

Thomas...

:4mewantfood:  :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

13-15% :w00t: Så er der altså et godt stykke vej endnu før du kan begynde at brokke dig/vurdere formen! Bare klø på - der er jo også længe til sommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glædelig jul til jer alle.

Jeg må sige at det er virkeligt en flot respons der er på dette site.

Mange tak for hjælpen gutter :4thumbup:

Når det så er sagt må jeg sige at der er mange kloge hoveder herinde. Det er rigtigt godt men også lidt hurtigt i nogle tilfælde. Jeg kan jo godt se at svarene er bygget på at i ikke har set mig eller kender min træninggrad.

Jeg kender efterhånden alle de nævnte øvelser og kører mange gode seje og vel kontrolerede maveøvelser. Min fedt procent ligger næsten fast på 13-15% alt efter årstiden.

Jeg er klar over at den kan komme lavere ned, men venter lige et par måneder med den sidste del :cooldance: 

Min ambition er at se om jeg kan hæve dem lidt fra kroppen så de senere vil fremstå mere tydeligt. Jeg kører mave med vægt og uden og i alle tilfælde oppe, nede og lateralt.

Jeg vil prøve at fortsætte som jeg gør og se hvad der kan gøres med de nævnte øvelser!

Mange tak

Thomas...

:4mewantfood:  :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

Med BF% på 13-15 skal du have helt ekstremt store mavemuskler før 6-packen træder tydligt frem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share