Svømmeteknikker.


omeg@
 Share

Recommended Posts

Kunne godt tænke mig at lære noget om svømmeteknikker, men jeg synes ikke jeg jeg kan finde noget som helst på nettet. Det er ærger mig lidt da jeg elsker at svømme, men ikke synes at jeg udvikler min evne inden for det.

Da jeg ikke har tid til at gå til svømning, hovr jeg ellers sikkert ville få svar på nogle af mine spørgsmål, må jeg jo spørge jer!

Link to comment
Share on other sites

Hej Omeg,

Det er lidt svært at svare dig, når du ikke er mere specifik. Hvad er det du gerne vil vide, og er det en speciel stilart?

Derudover får du endog meget svært ved at lære og udvikle dig selv uden ekstern feedback. Tag dig tiden til at smutte til noget masters-undervisning i din lokale hal.

Men ellers, spørg bare løs.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Svømme teknikker. Måder at mindske friktion i vand samt nogle gode råd til hvordan man bliver en habil svømmer!

Men du har ret Niske, det kræver nok lidt hjælp fra en svømme lærer/underviser!

Ville blive glad hvis nogen havde et fedt link.

Link to comment
Share on other sites

Svømme teknikker
Du er stadigvæk ikke specifik nok!!! Er det en bestemt stilart?
Måder at mindske friktion i vand samt nogle gode råd til hvordan man bliver en habil svømmer!

Er det arm- eller bentaget? Vendingen? Undervandsfasen? Streamline? Hvad er din baggrund som svømmer? Hvad skal du bruge det til?

Igen vil jeg understrege, at det er bedst at få feedback fra veluddannet side, for det tager tid at få nye bevægelsesmønstre lært, og noget nær umuligt at lære det ved at se en film, læse en bog, osv.

Der er så utroligt mange ting man skal have fat i - hovedposition, kropsrotation, osv.

Det sværeste er at opnå den krops-/rumsfølelse, hvor man ved hvad det er man foretager sig, og hvad kroppen og de enkelte lemmer laver i forhold til hinanden i en given situation.

Som træner har jeg set usandsynligt mange svømmere irl., temmelig mange timer video, en hel del biomekaniske analyser af alt fra hele bevægelser til delbevægelser i butterflyarmtaget, og det skal man så hjem og arbejde med for at formidle videre på en forståelig måde. Man føler sig temmelig idiotisk, når man står et par timer foran et spejl derhjemme for at få bevægelsen perfektioneret, men det er den eneste måde man kan viderebringe det på.

Jeg fandt det nemmest at undervise begyndersvømmere ved hel-del-hel:dvs. vise hele bevægelsen, splitte den op i delkomponenter som man så trænede og/eller fokuserede på individuelt, for så at samle dem igen. Men igen - der er sgu nødvendigt med konstant feedback, for det er svært at få et forkert bevægelsesmønster ud af kroppen igen........

Niske

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, det er rart at få lidt info omkring dette da jeg ikke har den store viden inden for svømning! Jeg er virkelig glad for at du gider at uddybe dine svar så grundigt :D

Mit egentlig mål var, at kunne svømme langt, men med et moderat tempo! Men jeg kan ikke svømme mere end 400-500 m. og kan slet ikke finde ud af at holde den samme stil hele vejen igennem. Jeg bruger crawl, som jo er nemmest og hurtigst, men jeg finder det stadig svært at holde tempo og den regulære crawl teknink!

Jeg træner kun 1 gang om ugen, men vil prøve at finde mere tid.

Jeg har brug for at blive bedre til at svømme da jeg satser på at søge ind i jægerkorpset om nogle år. Jeg er kun 17, men søger ind og udtjener min værnepligt når jeg bliver 18. Der håber jeg på at blive udvalgt til sergientskolen, hvorefter jeg søger ind i jægerkorpset.

Og da jeg ved at man skal gennemføre et kampsvømmerkursus ser jeg ingen grund til ikke at udvide min horisont inden for svømning allerede nu!

Da jeg har en god grundform, og træner kampsport samt løb, er svømning et af de elementer jeg mangler for at være rimelig "allround"!

Da jeg ikke tager noget for givet er jeg allerede startet med at træne frem mod mit håb om en fremtid i militæret.

Link to comment
Share on other sites

Uhhh takker, det ser jeg frem til så.

Har været ude de sidste par dage og fået svømmet en del, og jeg synes allerede at mærke en lille fremgang. Det hjælper at få nogle kilometer i kroppen, og man finder mere og mere ud af hvordan man skal bære sig ad.

Men ser frem til nogle tips....

Link to comment
Share on other sites

hmm..jamen som en af de konkurrencesvømmere der har brugt pæn lang tid i vandet, vil jeg da også gerne liige synge med i koret.

Jeg vil ikke mene at du kan lære svømmeteknikker over et messageboard, du skal have en der kan korrigere dig imens du ligger i vandet, du kan selvfølgeligt læse om teknikkerne, hvor der skal være illustrationer, og her kan moderne svømning være en udemærket bog.

tysk crawl teknik

Jeg har fundet følgende link, håber ikke dit tyske er for slecht, det er primært billederne du skal se på...jo :bigsmile:

iform kort

og lige en billedserie også

crawl billedserie

Men stadigvæk, du må hellere teame dig op med en der kan vise dig det i vandet..

god fornøjelse

Edited by trooper
Link to comment
Share on other sites

By the way...

Når man svømmer på amatør niveau, har det så den store betydning om man svømmer i badebukser eller badeshorts?

Jeg kan godt tænke mig til at badeshorts ikke er nær så "streamline" som badebukser, men betyder det det store?

Link to comment
Share on other sites

På amatørniveau har det *intet* at sige, hvorvide du svømmer i badebusker eller badeshots.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Der er jeg lodret uenig. Badeshorts vil altid give en markant vandmodstand. Hvis man først har opnået en teknik, hvor man stort set ligger vandret i vandet så vil badeshorts give en helt unødvendig modstand og turbulens der heller ikke ligefrem er fremmende for teknikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et andet tip:

Èn gang om ugen i bassinet er altså ikke nok. Du kan simpelthen ikke vedligeholde "vandfølingen" fra gang til gang, og så er det lidt ligesom at starte forfra....

Det er ligesom hvis man står på alpin ski en uge om året. De første 2-3 dage man er afsted, bruger man på, bare at genfinde følingen med sneen og huske hvad man kunne for et år siden...

At du ikke har tid er da i øvrigt også noget pjat.. Vi har alle sammen 24x7 timer om ugen. Det er bare et spørgsmål om hvad du prioriterer.

Jeg er i øvrigt stærkt enig med dem der har rådet dig til at finde en træner, der kan korrigere dine fejl. Endnu et billede: Det er ligesom at lære at køre bil. Hvis man lærer det af sig selv, indbygger man en masse dårlige vaner og dumme fejl (fx.: én hånd på rattet, én hånd på gearstangen), som man så dumper på til køreprøven - eller bruger helt vildt lang tid på at glemme igen, når man kører med kørerlæreren....

Så for at spare dig selv for en masse ekstra tid med træning, så se at finde dig en træner der kan rette din teknik.

Link to comment
Share on other sites

Du gør det meget sværre for dig selv hvis du svømmer i shorts. Det er nemmest i badebukser, specielt når du ikke er øvet  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Arhh Kommer an på hvilke shorts du har!

Jo hvis du har knæ lange shorts, så måske.

Bare køb nogle realativt korte shorts!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er konkurrence svømmer og har svømmet i mange år. Derud over har jeg også været træner engang i mellem.

Jeg tvivler på, at du kan lære at svømmer via et debat forum, men jegg vil da give dig et par råd på vejen, det kan godt være, at du kan dem i forvejen, men her er et par råd:

Når du svømmer crawl:

Så skal du trække vejret til siden uden, at løfte hovedet kun drej det.

Når du sætter hænderne i for at trække så sæt dem i, i en 45 graders vinkel. Det gør det både lettere og pænere.

Hvis du kan så nøjes med at trække vejret, hver 3, 5, 7, eller 9 armtag det mindsker vandmodstanden og gør det lettere / mindre hårdt.

Der er også en rigtigt godt ide at kigge frem af med hovedet - imens, at det er nede i vandet.

Svømmer du med S-tag?

Håber, at du kan bruge det.

Edited by Zalam
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, er ikke sikker på hvad S-tag er?!

Men det der bliver sagt med at jeg ikke kan lære at svømme ved kun at gøre det en gang om uge er jo noget fis, samt den lille fine ide om at man har "24 x 7" til lige det man kunne tænke sig... også noget fis!

Jeg har faktisik ved at svømme en gang om ugen fået en ganske god teknik efterhånden!

En gang om ugen er jo bedre en aldrig!

Link to comment
Share on other sites

S-tag er en af de ting der stort set er umuligt at vejlede i gennem et diskussionsforum. Det er uhyggeligt let at få indøvet en forkert bevægelse der senere vil være svær at få rettet igen. S-taget hører til de finesser hvor en træner er meget vigtig til konstant at rette til og forhindre dårlige vaner.

Omeg@ hvis det ikke er noget du har tænkt over før bør du være meget forsigtig med at begynde på det selvom det vil gøre dig til en meget bedre svømmer når det sidder der. Hvis du alligevel vil forsøge at lære det vil det være en god ide løbende at indøve armtaget hjemme foran spejlet. Hvis ikke armtaget sidder på ryggraden på land så sidder det helt sikkert ikke i vandet.

Edited by Quantum
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share