Sign in to follow this  
omeg@

Svømmeteknikker.

Recommended Posts

Så vil jeg helst ikke forklare dig s-tag fordi det er, som en anden også er inde på utroligt let at få lært forkert.

Men gør, som jeg har skrevet længere oppe, hvis du ikke i forvejen gør det også vil jeg sige, at du er godt på vej til kunne svømme crawl så det ikke ligner bæ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganske fint link, som er blevet postet.

Jeg vil tilføje, at når du trækker den lille bue i s-taget (før du kommer til brystet) så skal det være stille også først når du er "under" kroppen / brystet skal du trække igennem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havde lige glemt denne tråd :blush:

Først - Vand modstand betyder MEGET. Lad være med at svømme i shorts, det vil ødelæge din oplevelse!

S-armtag: hmmm ved godt vi har retrotider med neon-mode og lignende. Men vi behøver vel ikke genoptage alt fra 80´erne (og tidlige 90´ere).

Som der står i den udemærkede artikel ovenfor - GLEM DET.

At snakke om S-armtag giver kun bedre armtag for de som ikke rigtigt hører efter. S-armtaget tager jo udgangspunkt i at kroppen ligger fladt på maven. Det gør den jo ikke. Crawl svømmes på siden!

HER!!!! kan du finde en ret god video som beskriver hvordan crawl svømmes. Popovs egen træner beskriver dog ikke tingene helt som der bliver beskrevet i videoen. Læg især mærke til den første del af armtaget hvordan fokuset ligger på at gribe vandet langt fremme og tage armtaget SAMMEN med kropsrotationen.

Dette er essentielt!

Ellers er ovenstående artikel ret god. Giver en masse gode råd.

Dog er det ikke den frontale vandmodstand som betyder mest, derimod brydningen af vandoverfladen. Men det er en ubetydelig detalje for resten af artiklen.

Med hensyn til at holde benene oppe kommer dette især hvis man tænker på at gøre nakken lang. Altså "trække hovedet fremad" Man skal til enhver tid kigge lige ned mod bunden.

Desuden vil du også opdage at benene er lettere at få til at flyde nå de er på siden.

En god øvelse er at svømme på siden med nederste strakt frem og kiggende ned mod bunden. Øverste arm ligger langs siden Tag så 10 bentag stille og roligt. Hvis du mister balancen, fokuser på at bruge mavemusklerne til at holde balncen ALDRIG arme og ben.

Efter 10 benspark løfter du øverste armfor at gøre klar til armtag. Med den nederste arm prøver du at bøje underarmen med med fokus på at gribe vandet med hånden.

Når du mærker at du "har fat i vandet" taget du et armtag samtidig med at du roterer om på den anden side og den øverste arm føres frem til strak position.

Mads

P.S. nok ikke en dårlig ide at bruge nogle timer med en træner ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu står de så i din profil, at du er prof svømme træner, men jeg har altså af flere tænere fået at vide man skal kigge fremad og ikke på bunden. Hovedet skal ligge i vandet, men du skal ligesom strække nakke så du kigger fremad.

Har fået det af vide af ALLE de trænere jge har haft.

Desuden synes jeg da, at man svømmer klart hurtigere med s-tag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

men jeg har altså af flere tænere fået at vide man skal kigge fremad og ikke på bunden. Hovedet skal ligge i vandet, men du skal ligesom strække nakke så du kigger fremad.

Har fået det af vide af ALLE de trænere jge har haft.

Til ovenstående kan jeg kun sige: Du har fået forkerte eller rettere for gamle råd af den eller de "trænere" du har talt med.

Den rigtige (læs hurtige) måde at svømme crawl på er som Mads beskriver det! Og hvorfor blander jeg mig nu ?? Ganske simpelt fordi jeg for nogle år siden var Proff svømmetræner (ligesom Mads), og derfor vil jeg såmænd bare bekræfte det Mads beskrev i sit indlæg.

svøm godt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Så må I jo have ret..

Jeg vil godt vide lidt mere præcist, hvordan i mener, at man så skal trække i vandet?

Bare "lige ned igennem vandet"? Eller ?

Ville egentlig gerne vide det, fordi jeg svømmer stadig - kunne jo være der var nogen sekunder at hente der..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele essensen ligger i at gribe vandet langt fremme med underarmen (dette kan godt minde lidt om inad bevægelsen i S-armtaget ) og så ellers bruge koppens rotation til at trække. Forestill dig en snor som sidder fra din hofte og frem til din hånd. Brug denne "snor" til at trække hånden med når du roterer hoften.

Har du set videoen som jeg linkede til tidligere?

Mads

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jer svømmetrænere - jeg har hentet en video der hedder "Total Submersion" - en række øvelser der leder frem til en crawl-stil.

Er der nogen der kender til den metode, og har I nogen kommentar til den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jer svømmetrænere - jeg har hentet en video der hedder "Total Submersion" - en række øvelser der leder frem til en crawl-stil.

Er der nogen der kender til den metode, og har I nogen kommentar til den?

Hvis vi snakker om http://www.totalimmersion.net/

Så synes jeg, at der ser fornuftigt ud.

Fokus på teknik er vejen frem, hvilket det vrker til at de lægger meget vægt på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spock -- du kan roligt kaste dig over TI. Har ikke set den selv men der er vel anerkendt i svömmekredse som noget af det bedste især til triatlether og andre voksne begyndere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spock -- du kan roligt kaste dig over TI. Har ikke set den selv men der er vel anerkendt i svömmekredse som noget af det bedste især til triatlether og andre voksne begyndere.

Tak, er i fuld sving.. :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this