Spiritus indtagelse


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg kigget på nogle af de indlæg som havde med alkohol at gøre, og hvilke virkninger det ville have på vores form osv. Enten er der kommet gode råd imod tømmermænd eller også er det blevet alt, alt, alt for biokemisk for den almene bruger at kunne forstå og få gavn af.

Nu er det sådan, at når vejret begynder at blive bedre så vil jeg, og muligvis også mange andre, begynde at tage mere ud og dermed også i byen og på diskoteker.

Jeg har før holdt mig fra alkohol, da jeg følte at min form blev ødelagt og at man ikke var kamp-dygtig i byen :) Hvis uheldet var ude!!

Men nu vil jeg så have noget konkret at vide ang. hvor meget en bytur ødelægger ens form og hvordan det sætter sig på kroppen. Jeg holder mig fuldstændig fra øl, da det bare feder hele vejen igennem.

En bytur i dette tilfælde består af 20+cl.

Vodka + coca cola.

Hvordan vil dette rent faktisk sætte sig på kroppen?

I cola'en er der godt med sukker, og så er der alkoholen.

Håber der er nogen som kan komme med konkret info omkring hvor meget "det feder".

Evt. en sammenligning med en Mars/Snickers bar, så det kommer mere i perspektiv.

MVH DNL

Link to comment
Share on other sites

øhh, er ikke helt sikker på spørgsmålet.

Er det du spørger om:

a) Hvor meget energi, der er i sådan en byturs-alkohol-indtag eller

B) Hvordan alkohollen mm. sætter sig på sidebenene.

Hvis det er a) så er det jo bare frem lommeregneren.

Hvis det er B) så bliver det jo ret hurtigt til netop sådan diskussion med bio-kemi, som du ikke kan lide. :)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig : Tjae, begge dele vel?

Fordi afhængigt at energien finder vi ud af, om det er noget som gør os i over eller underskud, og derved om vi tager på eller ej. Og samtidig B da, vi jo skal se hvor meget og hvordan :) But let's keep it simple. Ikke at det godt kunne blive en kompliceret snak, men det skulle være noget som os gængse folk skulle kunne få gavn af :)

MVH DNL

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er altså ikke nogen haj til biokemi, så B) må andre svare på. Men a) er ikke noget problem

Okay, 1 g alkohol indeholder 30 kj

Spiritus antager vi i dette tilfælde at indeholde 40 % alkohol

20 cl spiritus indeholder altså 8 cl alkohol

Men dette er værdierne i fylde. Massefylden for alkohol er ca. 0,79

Så udregningen bliver: 30 kj * 0,4 * 0,79 * 200 g = 1.896 kj

Så er der colaen:

Jeg ved ikke i hvilke forhold du drikke spiritus-cola i, men jeg siger 1:5, hvilket med 20 cl alkohol giver 1 L cola

1 L cola indeholder 1.700 kj

Samlet giver din bytur altså 3.596 kj

Til sammenligning indeholder en almindelig Mars-bar ca. 1.100 kj.

I motions-sammenhæng skal du altså ca. løbe i en time for at brænde din bytur af.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig: Føj for den. Men ok, tak fordi du satte det i perspektiv... Men ok, vi kan altså regne med at vi ligger på MINIMUM 3,569kj på en bytur. Svarene til næsten 4 Marsbar chokolader. Det er en pæn portion! Så er det bedre at forstå at en bytur i ny og næ er OK men hver weekend ville være spild af træning for vores egen skyld.

Tak for hjælpen Jarvig :)

Hvor mange KJ ville du mene at man forbrænder under 30min. vægtløftning?

MVH DNL

P.S. Spørger fordi at jeg træner ca. 30 min. hver anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Deluxe => Alkohol ødelægger ikke som sådan din masse så vidt jeg ved... Okay, det kan fede men din muskelmasse skulle der ikke ske noget med på grund at lidt alkohol. Til gengæld nedsætter det din præstationsevne dagen efter, da du er træt og muligvis svimmel eller ligefrem syg. Jeg har aldrig hørt om nogen der har slået rekorden efter en bytur hvor der kom flere genstande indenbors end hvad godt er, så det skal du ikke satse på. Nu ved jeg ikke lige hvor meget 20 cl vodka er i genstande, men jeg er nu ret sikker på at jeg selv drikker noget mere end det når jeg er til fest i genstande, men hvis der er nogen der kan udregne det så vil det være lidt nemmere for mig. Det jeg drikker er et sted mellem 5-7 øl (jeg drikker kun øl, det andet bliver man for hurtigt fuld af) plus det løse, og jeg har ikke mærket det store, mht til min træning. Selv en splejs som mig får ikke sømmermænd af det, og næsten ubetydelig nedsat præstationsevne dagen efter... Drikker dog ingen alkohol hvis jeg skal til fodbold.

Jeg er ret sikker på at der ikke sker noget ved det medmindre du beslutter dig at drikke som et svin altid (Alkoholiker) eller du bare bliver afhængig (Alkoholiker) :)

Link to comment
Share on other sites

Til Cheat-freak:

1 øl er 33 cl og rummer 4,6 % alkohol,

dvs 1 øl indeholder ca. 1,5 cl alkohol

skal dette omregnes til spiritus (40 %) giver det: 1,5 cl / 0,4 = 3,8 cl spiritus

Deuxe's 20 cl spiritus svarer altså ca. til 5-6 øl

Energimæssigt er det dog mere uhensigtsmæssigt at drikke øl end spritus. Men skal der sodavand eller ligende i spritusen, kan konklusionen hurtigt blive omvendt.

Til Deluxe:

Selvom effekten (=træningsintensiteten) selvfølgelig er nær max ved styrketræning, så er det jo ikke en konstant effekt, der leveres (man holder jo pauser mellem sæt osv.)

Derfor skal du nok ikke regne med den helt store direkte forbrænding under aktiviteten. Mit gæt - med meget stor usikkerhed - er 1.000-1.200 kj på 30 min.

Men indirekte er der selvfølgelige gode forbrændingsmæssige sideeffekter af styrketræning, f.eks. stort efterfølgende stofskifte grundet at kroppen "reparerer" på styrketræningens "ødelæggelser" og et generelt større stofskifte grundet øget muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig: Ja, jeg skal nok ikke regne med at få forbrændt særlig meget. NU sidder jeg her, dagen efter min bytur hvor det blev til en kvart flaske whiskey, 1 L cola og lidt vodka.

En ret pæn portion som jeg kan mærke her idag (er ikke den vilde til at drikke)

Jeg kan se at jeg forbrænder minimalt ved blot at løfte vægte, men samtidig så "reparerer" kroppen jo de muskle områder som jeg har belastet. èt eller andet sted opvejer det vel hinanden? Jeg kunne jo godt cykle løs på en cykel i 30 min. og forbrænde mange flere KJ, men det ville der ikke komme muskler eller noget ud af. Hvorimod jeg er længere om at smide det unødige affald som jeg har fået i kroppen efter en bytur, med vægtløftning. Det er kun der foreskellen ligger så?

men ok, jeg fik alligevel svar på mit første og vigtigste spørgsmål, så tak for det Jarvig13 :)

MVH DNL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share