For højt blodtryk?


BA
 Share

Recommended Posts

Jeg var tidligere idag på besøg hos mine forældre. Min mor havde lånt et apperat til at måle blodtryk med. Det skulle jeg selvfølgelig lige prøve. Første måling viste 188/80. Hmm, det kunne sgu ikke rigtigt passe, så jeg lagde mig ind på sofaen og slappede af i ½ time inden jeg lavede en ny måling. Her endte den på 154/72. Stadig alt for højt mener jeg. De efterfølgende målinger viste det samme. Det skal siges, at apperatet er lånt på et sygehus, så det er ikke det der måler forkert. Desuden prøvede mine søskende også, og de havde alle normalt blodtryk.

Da jeg lige var kommet mig lidt over resultatet kom jeg i tanker om, at jeg faktisk blev lidt dårlig efter at havde maxet i bænkpres i torsdags. Dette kunne måske skyldes det høje blodtryk? Jeg har aldrig oplevet, at blive dårlig efter en træning før, men det var også første gang jeg maxede.

Jeg har ikke selv så meget styr på netop dette emne, men vil meget gerne høre hvad I andre har at sige til det. Hvad kan grunden til det høje blodtryk være? Jeg er lige startet på kreatin i dag, kan det have noget at sige? Vil det i øvrigt påvirke min træning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du behøver at være voldsomt bekymret. Jeg mener at lægerne er mest opmærksomme på den diastolske værdi (det lave tal), men det ved Claus B sikkert bedre. En diastolsk værdi på 72 er IKKE forhøjet blodtryk. Jeg mener grænsen går ved 90 diastolsk, og man bruger vist ikke blodtryksmedicin før man har over 100 i diastolsk (det kommer selvfølgelig an på andre ting, såsom alder, vægt osv.). 154 i systolsk, er heller ikke voldsomt forhøjet. Mener man siger at det først er forhøjet, når man har over 140 systolsk. Så det er minimalt. Man skal huske at blodtrykket varierer fra time til time. Det kan sagtens være 152/72 den ene dag, og 135/70 en anden dag. Specielt når man træner højt, kan der være udsving i blodtryk og puls (grænsende overtræning osv.)

Jeg faldt over en lille sektion på Fredriksberg´s Apotek´s hjemmeside, hvor der var noget om blodtryk. Der kan du også se nogen grænseværdier.

Blodtryk

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der var du sgu hurtig Thomas, tak for det.

Jeg var ikke helt sikker på om blodtrykket kunne have så store udsving, men jeg blev også enig med min mor om, at lave en ny måling om en uges tid.

Jeg kan lige sige at jeg er 24 år gammel. 178 cm, 72 kg. Ved ikke om det ændrer noget. Synes bare umiddelbart det er tidligt at have højt blodtryk. Men som min mor fortalte er der mange i min familie som har forhøjet blodtryk, men de er også en del ældre. Faktisk er et par familiemedlemmer på min mors side døde af hjerneblødninger, men det var dog i en høj alder. Men du mener altså ikke der sker noget ved at fortsætte med at træne tungt? Synes du jeg bør opsøge en læge?

Link to comment
Share on other sites

Men du mener altså ikke der sker noget ved at fortsætte med at træne tungt? Synes du jeg bør opsøge en læge?

Det vil og kan jeg ikke svare på. Jeg synes dog ikke det er alarmerende. Du kan se hvad Claus B siger. Ellers må du jo en tur til lægen, så han kan vejlede dig. Jeg vil dog pointere at det ikke er sikkert det er lavere ved lægen. Jeg lider meget af "white coat syndrome". WCS er tendensen til at blodtrykket for nogen personer er højere, når de sidder ved lægen, end når man tager det derhjemme eks. Det er jo meget normalt at blodtrykket stiger når man er nervøs osv. Så derfor kan det godt være temmeligt højt i situationer hvor man ikke føler sig 100 % afslappet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK, tror dog lige i første omgang jeg vil låne apperatet med hjem til mig selv for at måle blodtrykket der. Jeg vil også måle det om morgenen for det er vel også der det er mest korrekt at måle det. Jeg tror også, at nervøsitet havde lidt med de høje tal at gøre. Efter den første måling kunne jeg ved de øvrige målinger tydeligt mærke, at jeg var lidt nervøs. Dette afspejlede sig også i min puls som var 81 på trods af at jeg havde lagt på sofaen den sidste ½ time.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, behøver du ikke at være voldsomt bekymret :)

Der skal altid gå min. 30min, hvor man sidder ned, før man måler BP, så din første måling er ikke så vigtig.

Faktisk er de 30min. mig bekendt den eneste gode grund til, at der altid skal være ventetid hos lægen :D

Grænsen for, hvornår man har forhøjet blodtryk, ligger ved 140(systolisk)/90(diastolisk)mmHg.

Tidligere sagde man, at man måtte have 100+ens alder som systolisk, men det passer ikke.

Hvornår er det så så højt, at man bør gøre noget ved det?

Det er straks sværere at svare på.

Forhøjet blodtryk giver forøget risiko for bl.a. hjerneblødning og hjerteanfald. Risikoen stiger med størrelsen af BT alleredefra et meget lavt punkt, hvilket kunne pege på, at man burde behandle meget mere, end vi gør i dag.

Og eftersom bivirkningerne af den gængse medicin er meget få, skal man ikke være bange for en evt. nødvendig beh.

Hvilket tal er så det vigtigste?

Det mindste(diastoliske) har i lang tid været anset som det vigtigste.

Det har dog efterhånden vist sig, at det diastoliske er vigtigst for riikoen for hjerneblødning, mens forskellen mellem systolisk og diastolisk(trykdifferencen=pressure pulse=PP) er det vigtigste for risikoen for hjerteanfald.

De er derfor begge vigtige.

Mht. måling af BT, bør det gøres morgen, middag og aften dagligt i en uge.

Man bør starte med at måle BT på begge arme og hvis der er forskel, skal man fremover måle på den arm med det højeste tryk.

Ang. WCS, så har man i lang tid bare anset det som en fejlkilde til målingerne. I dag er man begyndt at se det som en form for hypertension, som også er behandlingskrævende(hvis den er udtalt nok.)

Ideen er vel, at hvis en så lille stresspåvirkning som at gå til lægen kan få ens BT til at stige betydeligt, sker det sandsynligvis også i andre situationer, så gennemsnittet er væsenligt højere, end når det måles i "trygge omgivelser".

En døgnmåling burde kunne give svaret om beh./ikke-beh.

Ang. din risiko BA, så er situationen nu nok ikke behandlingskrævende, men du bør da konsultere din egen læge.

Forhøjet blodtryk er en folkesygdom og dets følgesygdomme hører til de store dødsårsager i DK.

Du siger, at en del i din familie har forhøjet blodtryk og er døde af hjerneblødning. Jeg går ud fra, at eftersom din mor har lånt apparatet fra sygehuset, har hun nok også problemer med sit BT, evt. symptomer?

Hvad kan man selv gøre?

regelmæssig konditionstræning(cardio)(kan fhv. let reducere med 10mmHg), reduktion af alkoholforbrug(mere end 2 genstande dagligt er ikke godt), afmagring(nu er du jo ikke overvægtig, men for overvægtige mennsker virker det rigtigt godt), ekstra kaliumindtag(fx. gennem flere grøntsager), ophør med rygning(gavner ikke selve BT så meget, men nedsætter de nævnte risici rigtig meget) og til sidst men ikke mindst stress-af!! Stress er en meget vigtig forhøjende faktor for ens BT.

Ok, det blev lidt langt, men jeg håber da, at andre end BA og TJ kan bruge indlægget :)

Link to comment
Share on other sites

God gennemgang Claus B! Jeg har være i behandling for hypertension længe og lærte nogle detaljer.

Pointen omkring motions betydning kan jeg tale med om. Før jeg startede træning var trykket 160-180 over 100-120, på trods af medicinsk behandling, efter 2 måneders intensiv konditionstræning, 140-150 over 75-90 med mindre medicin, ok jeg tabte også en del kilo hvilket i sig selv hjælper på trykket, men allerede efter 14 dages træning var der klar efekt på blodtrykket. Så BA - træn!

Link to comment
Share on other sites

tak :)

ja, det er et ordenligt tryk, du har arbejdet ned(dog ikke noget imod en pt. jeg så engang med 270/175 - jeg gloede også lige en ekstra gang!!!) :)

Generelt har en enkelt "intervention" ikke så stor effekt på tallene, fx. motion 10-15mm, vægttab ca. 15mm osv.

Det vigtige er jo, at når man vælger en intervention, vælger man faktisk også de andre samtidigt med, fx motion, hvilket også fører til vægttab(og omvendt) eller sundere kost-->vægttab.

En sidste pointe er også, at selv om medicin måske ikke normaliserer ens BT, så nedsætter det ens risici meget mere end ens BT svarer til. Jeg kan ikke lige huske tallene, men selv en beskeden medikamentel BT-reduktion på fx. 10mmHg kan give en reduktion i risici på 40-50%.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle, og tak for svarene.

Grunden til at vi havde lånt apperatet var for at måle min fars blodtryk. Han ryger som en skorsten og får meget lidt motion. Så jeg fik en lille overraskelse, da han havde et perfekt blodtryk, og mig der lever sundt osv. havde et mindre forhøjet boldtryk. Alle andre i min familie havde også et normalt blodtryk. Min mor er sygeplejerske, så hun ved meget om emnet, men jeg ville nu gerne have jeg eksperter til at give jeres vurdering af sagen, specielt i forbindelse med styrketræning.

Jeg har nu bestilt en blodtryks måler selv, jeg vil være mest tryk hvis jeg kan måle det engang imellem. Jeg har tænkt mig at måle det på forskellige tidspunkter af dagen i en uge. Hvis det stadig er forhøjet går jeg til lægen og hører om han mener jeg skal i behandling.

Mht. cardio har jeg i det sidste ½ år bevidst forsømt det, da jeg forsøger at tage nogle kilo på. Det skal dog siges at jeg hverken ryger eller drikker. Men jeg har fra idag af tænkt mig at gå 5 km i raskt tempo de dage hvor jeg ikke styrketræner.

Hvad siger i til det?

Link to comment
Share on other sites

Lige et tillægsspørgsmål:

Jeg har læst mig frem til at man så vidt muligt bør undgå mælkeprodukter hvis man har forhøjet blodtryk. Gælder det også nu hvor der er kommet både minimælk og masser af fedtfattige yoghurter, eller var det bare i "gamle dage" hvor mælkeprodukterne var fyldt med fedt.

Jeg har nemlig at rimeligt stort forbrug af disse produkter, da det er en god og nem måde at for dækket sit proteinbehov på.

Link to comment
Share on other sites

stud.med :)

enhver motion er god motion, men du bør helst få pulsen op, så du også træner hjertet. Det er jo også en muskel, som skal trænes og det gøres med højere puls end normalt.

Grunden til, at mælkeprodukter er "farlige", er, at vi som nation indtager meget store mængder fedt fra mælkeprodukter. Jeg kan ikke lige huske tallene, men det er utroligt meget fedt per dansker. Mælkefedt indeholder typisk ca. 2/3 mættet fedt, altså den "dårlige" slags, så hvis vi alle går over til fedtfattige mælkeprodukter og hvis vi endelig skal indtage den samme fedtmængde, benytter vegetabilske/marine fedtstoffer istedet, vil vi blive meget sundere generelt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share