Træning med diskopolaps


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Har en ven, som gerne vil til at i gang med at træne. Problemet er bare at han har haft en diskospolaps...

Hvad skal han være opmærksom på?

Jeg vist ham en del gallerier her fra MOL, det der ramte hans ønske renest var saint paul's Link

Bortset fra at han ikke er meget for at træne ben :dry:

Jeg viste ham efterfølgende forsiden af pauli's log hvortil han svarede at det var rimelig omfattede....

For tiden hænger han en del ud på sygehuset og spiser en del smertestillende, så det kan godt være at der går lidt endnu før han kommer igang

Og hvis der ellers er noget andet til en begynder må i da også meget gerne skrive det. har tænkt mig at vise ham denne tråd ved lejlighed, så bare fyld på :nissegrin:

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Har en ven, som gerne vil til at i gang med at træne. Problemet er bare at han har haft en diskospolaps...

Diskosprolaps er en seriøs ting. Derfor ofrer jeg lige lidt krudt på dit spørgsmål :wink: Hvor sidder diskusprolabsen henne? Lænd, nakke brystryg?

Jeg foreslår kontakt til en fysioterapuet med Mckenzie speciale for specifikke genoptræningsøvelser/prehabiliterende øvelser for ryggen.

Hvis der fremover med træningen skal tages hensyn til et vedvarende tilbagevendende ryg problem vil jeg foreslå noget der ligner følgende:

Diskusprolabs Nakke, øvelser der aldrig bør køres tungt, kun let terapeutisk :

(Minus øvelser)

- Stående skulder laterals

- Shrugs

- Dødløft

- træk til nakke (bør alligevel aldrig køres)

- front raises (store krav til cervical stabilitet)

- milipress

I øvrigt generelt påpasselig med håndvægtstræning (vægtbærende øvelser)

følgende øvelser er ikke nakkebelastende/vægtbærende og der kan trænes med fuld skrue :

(Plus øvelser)

+ sideliggende skulder laterals (nakken aflastet)

+ bænkpres

+ laterals i maskine

+ pulldown til front/chinups

+ rear skulder laterals helst i maskine med en pude foran i maven/brystet

måske lidt siddende roning i kabeltræk - mere tvivlsom....

Måske lidt milipress som kan trænes let/moderat (god til at træne øvre trapez men mere skånsomt end slidere som dødløft og shrugs hvor vægtene "flår" i nakken)

--------------------------------------------------------------

Diskusprolabs i Lænd, øvelser der ikke bør køres tungt, kun let terapeutisk :

(minus øvelser)

-dødløft

-stivbenet dødløft

-bent over rows

-situps

-milipress

-varsom med hyperextensions

her kan trænes med god intensitet:

+ Benpres, hvis maskinen er god (helst ikke 45 graders plateloaded benpres)

+ siddende torso back rowing (den modsat mave crunch maskinen - "god" til på en sikker måde at oparbejde lidt isometrisk styrke i lænd)

+ crunches på bold

+ de fleste andre plus øvelser nævnt under "nakkeprolaps"

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

- træk til nakke (bør alligevel aldrig køres)

Heller ikke for raske mennesker? Hvis ja, hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi skulderen kommer i en yderstilling, der øger risikoen for en skade.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu mene træk til skulder er en af de mest harmløse øvelser, har altid kunne køre den, også da jeg havde skulder skade pga bænk.

Link to comment
Share on other sites

- træk til nakke (bør alligevel aldrig køres)

Heller ikke for raske mennesker? Hvis ja, hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi skulderen kommer i en yderstilling, der øger risikoen for en skade.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu mene træk til skulder er en af de mest harmløse øvelser, har altid kunne køre den, også da jeg havde skulder skade pga bænk.

<{POST_SNAPBACK}>

Til skulder kan jo faktisk bruges om begge. Er det til bryst eller nakke ? :smile: De som gør det til nakken. Man kan jo også altid se hvordan de må placere hovedet. Ser meget akavet ud.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Indian spirit: ja træk til skulder er der ikke noget der hedder :wink:

- træk til nakke (bør alligevel aldrig køres)

Heller ikke for raske mennesker? Hvis ja, hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi skulderen kommer i en yderstilling, der øger risikoen for en skade.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu mene træk til skulder er en af de mest harmløse øvelser, har altid kunne køre den, også da jeg havde skulder skade pga bænk.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kørte træk til nakke uden problener de første fem til seks år af min træningskarriere - og jeg gjorde det til trods for ham jeg trænede sammen med frarådede mig dette (han anbefalede mig at trække foran). Jeg mærkede jo ingenting så jeg ignorede de velmente råd indtil diskusprolaps lignende symptomer meldte sig fra den ene måned til den anden og der bevirkede jeg måtte afstå fra seriøs træning et par år. Jeg trænede endda øvelsen med en "pæn" teknik.

Der findes i øvrigt bunkevis af materiale og advarsler om lave denne øvelse. Også hvad angår det at øvelsen er en potent skuldredræber.

har altid kunne køre den, også da jeg havde skulder skade pga bænk.
Det kan du jo ikke rigtigt konstatere noget ud fra.

I stort set alle fitness centre rundt omkring instruerer man ikke længere i træk til nakke simpelthen fordi folk kommer til skade af den.

For god ordens skyld, så staves det "diskusprolaps"
kloge åge :tongue:
Link to comment
Share on other sites

At man er uddannet det ene eller det andet betyder ikke at man har ret hver gang :wink:

Der er vel ikke noget i vejen med at køre den ind imellem, hvis man synes det er en god øvelse.

Man udsætter skulderen og nakken for to potentielt skadelige yderstillinger, men vil man satse på at man er en af dem som ikke tager skade - then by all means :smile:

Jeg fraråder altid mine patienter at trække til nakken.

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen bliver anbefalet alle der starter i centeret og ønsker at få et færdiglavet program. Jeg har smuglyttet lidt når instruktøren har forklaret om de forskellige øvelser og jeg har gået og rystet lidt på hovedet af det, men det er svært at påstå at en øvelse er potentiel skadelig når man ikke har noget dokumentation der bakker ens påstand op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu ganske overbevist om at man kan finde dokumentation for at træk bag nakken ikke er det kvikkeste man kan foretage sig.

Men hvorfor gå den vej? Øvelsen giver suboptimal aktivering af latissimus dorsi ifht. træk foran og suboptimal aktivering af trapezius/rhomboideus ifht. horisontale trækbevægelser, så selv ud fra et træningseffektmæssigt sysnspunkt kan den heller ikke forsvares.

Link to comment
Share on other sites

I det center hvor jeg træner anbefaler instruktøren stadig træk til nakke. Og hun er vidst uddannet fysioterapeut.

<{POST_SNAPBACK}>

Fysioterapeuter er ikke lige gode allesammen, så det siger ligesom ingenting. Medmindre du helst vil være anonym (helt ok), så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilket center du taler om? Jeg har kendt til personlige trænere der har arbejdet for de store centre som Form og Fitness, HW og Finform der ved langt mere om træning end en fysioterapeut på en lang række områder. Min mening er desuden den at en lang række fysioterapeuter ikke er gearet til folk der træner "seriøst"/går til makronerne.

I Nautilus centre er der også ansat fysioterapeuter. Læs tidligere tråd og se hvilket principper der trænes efter i et Nautilus center: Nautilus ude på dybt vand

At de der rådgiver omkring træning som de gør har ikke noget at gøre med de er fysioterapeuter.

Link to comment
Share on other sites

I det center hvor jeg træner anbefaler instruktøren stadig træk til nakke. Og hun er vidst uddannet fysioterapeut.

<{POST_SNAPBACK}>

Fysioterapeuter er ikke lige gode allesammen, så det siger ligesom ingenting. Medmindre du helst vil være anonym (helt ok), så kunne jeg godt tænke mig at høre hvilket center du taler om? Jeg har kendt til personlige trænere der har arbejdet for de store centre som Form og Fitness, HW og Finform der ved langt mere om træning end en fysioterapeut på en lang række områder. Min mening er desuden den at en lang række fysioterapeuter ikke er gearet til folk der træner "seriøst"/går til makronerne.

I Nautilus centre er der også ansat fysioterapeuter. Læs tidligere tråd og se hvilket principper der trænes efter i et Nautilus center: Nautilus ude på dybt vand

At de der rådgiver omkring træning som de gør har ikke noget at gøre med de er fysioterapeuter.

<{POST_SNAPBACK}>

På et hospital i hovedstadsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Som "sas" skriver længere oppe, så vil det trods alt skriveriet nok være en god idé at kontakte en fysioterapeut, ifm. opstart af træningen.

Din ven kan jo altid søge råd hos hospitalets fys. om forholdsregler ift. træningen.

(specifikt på øvelser til ryggen, da det er helt korrekt at en fysioterapeut ikke kan vide alt, da der er mange områder at arbejde med inden for fysioterapien)

Diskusprolaps/discusprolaps, hvis vi skal være helt dækket ind på stavemåder, ER et potentielt MEGET alvorligt problem, der ved forkert træning kan give alvorlige skader for livet.

Men almindelig sund fornuft kombineret med råd fra hospitalets fysser og en muskel-træningskyndig fys, så skulle der være basis for at kunne starte op med træning igen, når ryggen er i bedring ! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg selv skulle rådgive din ven mht træning med discusprolaps som (næsten-kun 5 dage), ville jeg sige at øvelser som chins-variationer og dipsvariationer, begge øvelser med forskellig greb og med varierende vægt (+/- ekstra).

Begge øvelser er kendetegnende ved ikke at skabe aksial belastning af lænden. Og det er en god ting.

For skuldrene (hvis han behøver mere end dips og chins)ville jeg tage diverse liggende laterals. Flad bænk liggende på maven, skrå bænk (varierende gradantal), både face-down og liggende på siden.

Link to comment
Share on other sites

HumsePer lidt info (lidt søgning og du finder selv flere)

Dan Riley, strenght Coach and conditioning Coach for det Amerikanske houstontexans i NFL liga'en tager sine forholdsregler.:

houstontexans

" During my tenure with the Redskins I received some negative information regarding exercises performed behind the neck, specifically the lat pull-down and the seated press.  These were exercises we incorporated into most of our upper body Redskins routines.

    I gathered as much information as I could find and then met with our medical staff.  Everyone agreed that these exercises can cause structural damage to the rotator cuff and should be removed immediately from the program. The damage is accumulative over time. I posted this information for our players to read and apologized for my lack of awareness.

"

Horrigan and Robinson state, “Your external rotators have to work really hard, pulling against the tight internal rotators, just to get you in position for the exercise. This strain, plus the strain of having to work against the resistance imposed by the weight, is too much to ask of the rotator cuff – over time, it may strain, inflame, become fibrous, and weaken, Horrigan, Joseph, Robinson, Jerry, The 7-Minute Rotator Cuff Solution, Health For Life, Los Angeles, California, 1991
Would You Like To Trade Your Shoulders For A Set Of Lats? by Paul Chek

Since the advent of the lat pull-down machine, many people have performed the "behind-the-head lat pull-down". Although the exercise is popular among exercise enthusiasts and athletes alike, the exercise puts the shoulder joint at risk of injury.

Unfortunately, most exercise machines are developed by metal workers who are mildly interested in resistance training or they are designed by mechanical engineers, neither of which are biomechanical engineers! The result is that most lat pull down machines do not allow optimal positioning to protect the anterior capsule of the shoulder joint from potentially damaging stress.

The anterior capsule of the shoulder joint is made of ligaments and connective tissue, which are designed to restrict external rotation and abduction (movement away from the midline of the body). When performing the behind-the-head lat pull-down, if the machine does not allow you to position your body such that the cable hangs directly above the base of the neck behind your head (about where a necklace would run behind your neck), when you attempt to pull the bar down behind your head it is inevitable that you will not only take your shoulder beyond it’s optimal range of motion for safe function, you will be doing this repetitively under significant load (Figure 1)!

To those of you who are concerned about behind the neck pressed and the

problems it may cause in the shoulder.  I do not want to get into a long

and drawn out discussion here, as it would be very easy to write a whole

chapter on this, so I will try to be short and simple.

Bottom line with behind the neck presses is that it puts your shoulders

in an externally rotated position under load.  This places extreme

stress on the anterior capsule for most people.  Once this capsule is

stretched you are in for a life of shoulder instability.  The only way

is can be repaired is surgically.

So why would anyone want to take this chance.  Trust me, I have been

training since I was 13, I am now 36.  I made the mistake when I was

young of doing too much work behind my neck, (pulldowns too)  I paid the

price, as I had 2 shoulder surgeries, and cannot lift heavy anymore.

I deal with million dollar athletes, we do not do any work behind the

neck, and they all seem to perform very well.

I hope this answers some of this lists queries with regard to this.

Lorne Goldenberg BPE, CSCS, PFLC, ART, CHEK-2

drweitz.com

"Anterior instability of the glenohumeral joint

Instability may be due to a single-event trauma where the capsule and glenoid labrum are torn or may be atraumatic representing a tendency toward a loose joint capsule. When either inherently loose or torn loose, the capsule may be unable to support the shoulder in the extremes of abduction and external rotation. Therefore, exercises that place the shoulder in this position should be modified or avoided such as the behind-the-neck press, the behind-the-neck pulldown, and the pec deck(59) (Figs 5, 9, and 10). It may also occur from repeatedly hyperextending the shoulder during the performance of bench presses, flyes, and the pec deck by lowering the bar or dumbbells to the point where the elbows are behind the back. Weight lifters not only place their shoulders in an abducted/externally rotated or hyperextended position, but also do it with considerable weight held in their hands. The general principle to use in advising patients is to avoid positions in which the elbows extend behind the coronal plane of the body. It is important to remind the patient that overhead positions are less stable and therefore more risky. While instability is often caused by gradual repetitive capsular stretching injury, Olympic lifters tend to suffer instability resulting from a single-event traumatic injury. They often lose control of a weight while holding the weight in an overhead position.(54)"

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share