Eksplosiv træning og hypertrofi


Gyver
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Jeg tænkte lidt på om EKSPLOSIV træning udløser hypertrofi??

I hvilken størrelsesorden er det i givent fald?

Eller er det primært effektivt til rekruttering af flere motoriske enheder?

Det kunne være rart, hvis der evt. kunne henvises til undersøgelser/forsøg! :)

På forhånd tak!

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Det kommer i høj grad an på hvor mange sæt og reps du snakker om. Generelt er eksplosiv træning et redskab til neurale tilpasninger, men kaster man et blik på styrkeløftere, så vil man se at mange af dem har ligeså stor muskelmasse som bodybuildere (måske ikke så proportioneret og rippet). Den muskelmasse har de ikke fået med 8-10 rep sæt, thats for sure. Så tung og eksplosiv træning kan sagtens stimulere hypertrofi. Man opnår det bare ikke med sæt af singles hvis det er ens primære træning. Så skal man ihvertilfælde lave i omegnen af 30-40 singles, med relativt korte pauser. WSB programmets dynamiske dag, kan sagtens stimulere hypertrofi pga. sæt mængden og de korte pauser. 8-10 sæt x 3 reps med 45-60 sekunders pause kan ikke undgå at stimulere hypertrofi også. Som jeg har sagt flere gange, så drejer det sig om ens mål. Er man interesseret i stor styrke og eksplosivitet med et markant biprodukt af muskelmasse, eller er man interesseret i stor muskelmasse med et markant biprodukt af styrke. Det er et spørgsmål man bør stille sig selv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Thomas J!!

Jeg har indtil videre kun trænet tungt (>70% 1RM), men nu tror jeg, at jeg vil til at lægge noget eksplosiv træning ind i min nuværende rutine. Primært for at få lidt mere hurtighed => højere 1RM.

Jeg tænkte bare over, om det overhovedet stimulerede hypertrofi, eller om det kun var ren træning for nervesystemet, derfor spørgsmålet...

Men nu ved jeg det, tak for det!

Lige et sidespørgsmål:

Hvor hurtigt vil nervesystemet begynde at reagere på eksplosiv træning?

Jeg mener, er det en hurtig omstilling for nervesystemet, eller er det en kompliceret proces for nervesystemet at øge eksplosiviteten?

Hvor hurtigt vil man mærke effekten af den eksplosive træning? Hvor stor effekt kan man regne med?

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share