Meget tung vægt kontra mange lette?


wilde
 Share

Recommended Posts

15-22gentagelser = øget udholdenhed og øget muskelvækst de første par måneder.

4-6gentagelser = øget styrke og muskelmasse lang tid frem (hvis belastningen/volumen varieres).

15-22 gentagelser er generelt set spild af tid, da det på trods af kvindrs generelle muskeforskrækkelse er en god idé at øge massen både ud fra rent æstætiske hensyn og præstationsmæssige.

Se evt. et af de utallige "numsebilleder" af Hoosier..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er der ikke en der en gang for alle kan fortælle mig hvad en pige ville opnå hvis hun henholdsvis trænede med mega tung vægt af f.eks 4-6 gentagelser, kontra lettere vægt og f.eks 15-22 gentagelser?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har da instruktør diplom :poking: Lærer du ikke det hos S.A.F.E. eller hvad det hedder?

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke en der en gang for alle kan fortælle mig hvad en pige ville opnå hvis hun henholdsvis trænede med mega tung vægt af f.eks 4-6 gentagelser, kontra lettere vægt og f.eks 15-22 gentagelser?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har da instruktør diplom :poking: Lærer du ikke det hos S.A.F.E. eller hvad det hedder?

<{POST_SNAPBACK}>

Håber ikke det er sandt det du skriver :blink:

Hvis du er uddannet fra SAFE ved jeg at Både Tim Herbst og Jørgen Panduro og hvem der ellers har undervist dig, har gentaget mantraet: "Alt over 10 gentagelser er spild af tid". Derudover er der en fin oversigt over tilpasningerne ved forskellige repranges i jeres undervisningsmateriale.

:hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Hehe ... MOL burde omdøbes til Delfi.  Det må være stygt at komme herind til utallige slag og tærsk, hvis man ellers gik rundt og troede, at man var det kloge hovede i ens center.  :laugh:

Gentag efter os "Alt over 10 gentagelser er spild af tid"  :bottom:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Alt over FEM Hr K, lær det nu :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Jeg føler også at jeg spilder tiden med mine endeløse baner af 80% reps i Pavels Bear rutine. Det skulle imidlertid give masse.

Pavels ladders er jo også endeløse baner af reps med lav belastning. Muligvis er det mod teorien, men jeg har bemærket øget styrke og masse med ladders.

Måske har noget at gøre med hvilke fibertyper der trænes.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Jeg føler også at jeg spilder tiden med mine endeløse baner af 80% reps i Pavels Bear rutine. Det skulle imidlertid give masse.

Pavels ladders er jo også endeløse baner af reps med lav belastning. Muligvis er det mod teorien, men jeg har bemærket øget styrke og masse med ladders.

Måske har noget at gøre med hvilke fibertyper der trænes.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer jo meget an på hvad du træner efter, ladder som du nævner går jo ikk hverken efter max styrke eller masse.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke en der en gang for alle kan fortælle mig hvad en pige ville opnå hvis hun henholdsvis trænede med mega tung vægt af f.eks 4-6 gentagelser, kontra lettere vægt og f.eks 15-22 gentagelser?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har da instruktør diplom :poking: Lærer du ikke det hos S.A.F.E. eller hvad det hedder?

<{POST_SNAPBACK}>

Håber ikke det er sandt det du skriver :blink:

Hvis du er uddannet fra SAFE ved jeg at Både Tim Herbst og Jørgen Panduro og hvem der ellers har undervist dig, har gentaget mantraet: "Alt over 10 gentagelser er spild af tid". Derudover er der en fin oversigt over tilpasningerne ved forskellige repranges i jeres undervisningsmateriale.

:hmmm:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan vi ikke blive enige om at presse den til 12? Please? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Krumborg:

Jo selvfølgelig.

Det er jo styrkesvinene, der taler. Dem skal man ikke tage helt seriøst, når det kommer til muskelvækst :rofl2:

12 reps kan være rigtig fint, når det kommer til muskelvækst. Som sagt utallige gange før, så handler det om forholdet mellem konditioneringsgrad og workload.

Efter en god gang SD er det efter min mening ligefrem dumt IKKE at gå over de 10 reps.

med hensyn til styrke kan vi selvfølgelig godt blive enige om, at intensiteten skal højere op.

Link to comment
Share on other sites

hvad så med HST, hvor der er 15 gentagelser i 1. cyklus??
Jeg tillader mig at quote mig selv fra tidligere:
Det er jo styrkesvinene, der taler. Dem skal man ikke tage helt seriøst, når det kommer til muskelvækst

:wink:

Det er helt fint at tage med, så længe du er dekonditioneret nok.

Specielt nybegyndere vil have stor fordel af at tage ugerne med, både som skadesforebyggende foranstaltning, men også da de vil give vækst.

Man kan bedre undlade 15-repsugerne senere hen, hvor de ikke i lige så høj grad vil stimulere vækst.

The 15s in HST

Before you give up completely on the 15 rep range, try lowering the weight... The 15s will accomplish what they are designed to even if the weight isn't that heavy. It just has to burn like the "dickens".  So, slow down the pace, squeeze and stretch, and try to enjoy them. You should feel tired afterwards, but there isn't any real benefit (size wise) from killing yourself.

The 15s are designed to condition your tendons for the upcoming heavy loads. During the first 2 weeks of 15s, you are only going for intense burning. You want the kind of burn that starts small but then by the end of the set you can hardly bear it. Do whatever it takes to both get this burn, as well as increase the weight every workout. Manipulate the tempo, use hold-flex methods, or any other method to make the set "effective", meaning mechanically taxing on the muscle. But remember, fatigue is not the goal, a deep aching sensation in the muscle itself is the goal.

The "high rep" training is only there to prepare joints and tendons for future heavy loading. Flushing tissue with lactate stimulates angiogenesis and stimulates tendon growth. (Hunt TK, Hussain MZ. Can wound healing be a paradigm for tissue repair? Med Sci Sports Exerc. 1994 Jun;26(6):755-8.) The 15s are designed simply to flush all tissues and joints (as far as possible) with lactate to encourage angeogenesis for blood flow and tendon growth to better endure subsequent heavy loads (e.g. 5s and negatives)

You will adapt to HST quite quickly if you follow the method closely. It will take about 2 weeks to adapt. I have been watching closely at least 10 people using HST training. Some are doing it natural others are using "assistance". Every person has complained of the 15s "kicking their butt". It burns too much or they feel "fried". Then, when they get to the 10s 2 weeks later they are singing my praises.:) Even if they don't understand why they are doing them they will benefit from it later. Whole body workouts are demanding, especially when reps are high. Keeping the over all volume in check will be your key to success.

- Bryan Haycock

http://www.hypertrophy-specific.com/cgi-bi...gi?;act=SF;f=13

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Det samme som en mand ville opnå. Der er ikke forskel på hvordan mænd og kvinder reagerer på træning. Kvinder har bare sværere ved at bygge muskler.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Og kvinder har sværere ved at restituere sig fra træning end mænd ifølge Hatfield.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det samme som en mand ville opnå. Der er ikke forskel på hvordan mænd og kvinder reagerer på træning. Kvinder har bare sværere ved at bygge muskler.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Og dog... Kvinder skulle have sværere ved at restituere sig fra træning end mænd ifølge Hatfield.

<{POST_SNAPBACK}>

den må han vist længere ud på landet med... Med mindre han taler om den samme træning for en mnd og en kvinde.

Link to comment
Share on other sites

Det samme som en mand ville opnå. Der er ikke forskel på hvordan mænd og kvinder reagerer på træning. Kvinder har bare sværere ved at bygge muskler.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Og dog... Kvinder skulle have sværere ved at restituere sig fra træning end mænd ifølge Hatfield.

<{POST_SNAPBACK}>

den må han vist længere ud på landet med... Med mindre han taler om den samme træning for en mnd og en kvinde.

<{POST_SNAPBACK}>

Frederick C. Hatfield, Ph.D., International Sports Sciences Association

- Big muscles take longer to recover than smaller ones

- Fast twitch muscles (your "explosive" muscles) take longer to recover than slow twitch muscle fibers ("endurance" muscles);

- Guys recover faster than girls;

- You recover faster from slow movements than from fast movements;

- You recover faster from low intensity training than from high intensity training.

- The older you get, the longer it takes to recover

http://drsquat.com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=74

Link to comment
Share on other sites

Håber det er ok jeg lige bruger dette topic...

I mit topic, omhandlende mit program (http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20286) Har jeg skrevet et nyr spørgsmål...

Det går nemlig på noget af det samme... Jeg ha lavet et program efter MOL artiklen "Essensen af et godt program" (Tror jeg det hedder), Hvor man hele tiden skifter mellem 3-6 reps, og 8-12 reps... (Sådan ca.)

Men nu har jegefterhånden fået mange hug af folk jeg har trænet med, og som jeg kender der træner...

"Du SKAL kunne tage hver sæt med 12 reps" får jeg at vide... Ellers er det for tungt siger de...

Det jeg mangler, er en bekræftelse på hvem af os der har mest ret, og en evt. begrundelse...

Og det må meget gerne være i mit topic... http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20286

Undskyld forstyrrelsen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håber det er ok jeg lige bruger dette topic...

I mit topic, omhandlende mit program (http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20286) Har jeg skrevet et nyr spørgsmål...

Det går nemlig på noget af det samme... Jeg ha lavet et program efter MOL artiklen "Essensen af et godt program" (Tror jeg det hedder), Hvor man hele tiden skifter mellem 3-6 reps, og 8-12 reps... (Sådan ca.)

Men nu har jegefterhånden fået mange hug af folk jeg har trænet med, og som jeg kender der træner...

"Du SKAL kunne tage hver sæt med 12 reps" får jeg at vide... Ellers er det for tungt siger de...

Det jeg mangler, er en bekræftelse på hvem af os der har mest ret, og en evt. begrundelse...

Og det må meget gerne være i mit topic... http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20286

Undskyld forstyrrelsen...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal det forståes at du som nybegynder før du har sat dit ben i centret skal til at køre med løft beregnet ud fra procenter af dit repetitionsmax?

Problemet med nybegynder og at køre få reps f.ex. helt ned til 3 reps er at givet vis ikke ligger særligt langt KG mæssigt fra hvad du f.ex. kan tage 8 eller 10 gange.

spec. for en nybegynder: Større vægte = større skadespotentiale + dårligere indlæring af teknik

Link to comment
Share on other sites

Ehm ja...

Det er en dårlig ide? Eller hvordan? Skal jeg bare starte med 12x3 eller hvordan mener du ellers jeg skal gøre det...

Grunden til at jeg kørte med dette, var at jeg fik svar fra Hr. Kirchebrandt, som den eneste, og han sagde god for det...

Skal vi ikke fortsætte den i mit topic, så vi ikke ødelægger det her fuldstændigt...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share