Lidt til squat og frontsquat


Gyver
 Share

Recommended Posts

Ja der kan tjenes penge på meget... Virker temmeligt unødvendig - i bedste fald. Min beskede erfaring siger mig at det handler om at placeren stangen det rigtige sted - som ikke er oppe på nakken med på tværs af ryggen

Link to comment
Share on other sites

Pylle pylle pylle rylle.....

Hvis man skal have ting og sager i nakken eller viklet rundt om stangen, så er man efter min mening en pyllerrøv. De stærkeste i verden står med + 450 kg på ryggen, og så pyller folk over en 100 kg vægtstang. Dem som påstår det gør ondt, placerer ikke stangen korrekt som Arne er inde på. Den skal IKKE ligge på nakken, men henover den øverste del af ryggen. Det indbyder til forkert squat form, når man vikler håndklæder og andre mystiske ting rundt om stangen, da tendensen til at stangen skifter stilling fra rep til rep, bliver langt større.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ ->

Kan du ikke hoste op med nogle guldkorn om hvorledes man kan "lære" at lave frontsquat med cleangreb? Når jeg nå over 65kg (Og det jo ik' meget.) gør mit håndled for auvs til at jeg kan fortsætte. Til gengæld er det lettere at holde en god rygstilling med cleangreb fremfor krydsgreb. (Føler jeg.)

Link to comment
Share on other sites

Anyone> en god ide, er at man ikke nødvendigvis behøver at holde med et stramt greb omkring stangen. Du kan godt lade den ligge i ledene ude i fingrene. Jeg har tit set olympiske vægtløftere som efter deres clean har stangen liggende i de yderste led af fingrene, inden de støder den. Det skulle tage lidt af stresset fra håndledene. Man kan også varme sine håndled op med lidt strækøvelser for underarmene inden man kører front squats. Og så husk at holde albuerne højt. Det sikre korrekt form, og placere underarmene mere i linie med håndledene, hvilket igen tager stress af håndleddet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

To gode ting...  Varm albueled og håndled en smule op ved at lave lidt extensions med en 15-20 kg skive!

Derefter "loader" du stangen med måske 50 kg, tager låsegreb på stangen og går derefter ind under den og ligger den på plads!!

Så har du grebet!!  Derefter skal du holde grebet omkring en 20-30 sekunder, hvor du samtidig koncentrerer dig om at presse albuerne opad. Du kan eventuelt få en til at presse let opad på albuerne - måske en der ikke kan lide dig, så skal du bare se smidighed  :wink:

Dette har gjort mirakler for mig... Før i tiden kunne jeg starte med (næsten) hele hånden på stangen og ende med måske en finger på stangen til sidst efter en 4-5 reps!  Nu har jeg ingen problemer.. Okay, jeg har måske heller ikke jordens største arme, men alligevel  :D

Og lige til sidst.. Jeg ser på vægtløftning lidt som en livsstil!!  Det kan godt være at det gør lidt ondt og at det er hårdt o.s.v...  Men se det dog som en udfordring, i stedet for straks at lede efter genveje!!  (lige et par belærende ord fra en hellig kylling... jo jo)  :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Det er skam slet ikke så kompliceret...  Når stangen ligger i benbøjningsstativet, tager du fat i stangen med lidt bredede end skulderbredde (eller dit foretrukte stødgreb, hvis du har sådan et). Derefter strækker du dine fingre igen, men lader håndfladen blive på stangen. Læg tommelfingrene rundt om stangen og ind hvor dine fingre var før, og klem rundt om stangen med fingrene igen...  Nu er din greb låst, idet dine fingre holder ikke bare stangen, men også din tommelfinger!  Prøv det selv...  Det virker totalt godt  :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal se det lidt som en stræk-øvelse i starten... det kommer skal ikke af sig selv, og der er bestemt ingen der siger at det skal være smertefrit!  

Indtil du er smidig nok, ville jeg køre det "statiske hold" med stangen hver gang du træner..  Du skal nok køre det sidst på passene, når dine albuer/led er varmet godt op!  I starten vil dine albuer nok pege en del nedad, men langsomt med tiden, skal du bare hæve dem til at de er vandrette!  Start måske blot med fingerspidserne på stangen (hvis at det er helt galt). Har du stangen i hænderne, er der simpelthen ikke skiver nok på stangen - det er så simpelt  :D

Husk at holde dig høj i øvelsen... altså sørge for hele tiden at "tænke" hovedet opad og holde skuldrene højt!!!

Men du skal selvfølgelig først lige kunne racke stangen, før du kan køre øvelsen....  he he  :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share